Bukefalos 28 år!

Rida barbacka hela tiden

Sv: Rida barbacka hela tiden

Den människa är nog inte född som lyckas sitta på exakt samma ställe hela tiden och om dets över huvudtaget blir något punkttryck beror på vadderingen (fett och muskler i rumpan), har man ont om den kan möjligen sittbenen inverka hela tiden men personligen har jag inte några utstickande delar som kan ge punkttryck över huvudtaget om jag inte väljer att ge hjälper med sittbenen, trycket fördelas däremot över en mindre yta.

Obalans och stötighet blir det bara om man är obalanserad och skumpar men generellt sett så tror jag det är ett ickeproblem, antingen så lär man sig snabbt eller så går man tillbaks till någon form av sadel. Troligen problemen inom dessa områden större för de som väljer att ha sadel både i form av hästar som har en gång som är svårare att sitta på och ryttare som behöver en sadel för balansens skull. Man blir inte mer balanserad av att ha sadel, men det är lättare att dölja obalansen.

En sadel tar trycket ifrån din rumpa och dina lår och fördelar det över en större yta för att bl.a underlätta hästens ryggverksamhet i arbete, men också underlätta för hästen att bära ryttare och således uppnå maximal kapacitet i gångart och arbete.
Sen, är hästen van vid barbacka ridning och har en stark bärig rygglinje så är säkert skillnaderna knappt märkbara. Men att sadeln fördelar trycket bättre är det inget snack om, och man vill ju fördela trycket så bra som möjligt för att undvika påfrestningar. Men jag tror också på variation och där ingår även barbacka ridning.

Det är lättare att hålla balansen för en normal kunnig ryttare i en sadel än utan.
Jag håller inte med att konstant barbacka ridning inte skulle KUNNA påverka hästen. Jag tror att risken är betydligt större än med sadel, men sen vet jag att det finns individer som funkar bättre utan än med osv, men så är det ju med vad man än diskuterar, det handlar om att se the big picture och sen vara duktig nog kunna avgöra vilken typ av häst man har.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

En sadel fördelar trycket konstant och det finns forskning som visar att även en välsittanfe sadel försämrar blodcirkulationen i ryggen. En god barbackasits fötdelar ryttarens vikt tillräckligt för att inte punktbelasta, skada muskulatur eller påverka blodcirkulation. Ryttaren rör sig med hästen, flyttar trycket och anpassar sig efter hästens rörelser och former.

Barbackaridning är inte skadligt för hästen. Sen kan man vilja rida med sadel ändå av olika anledningar.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Det är lättare att hålla balansen för en normal kunnig ryttare i en sadel än utan.
Varför skulle det vara det? Jag håller inte med alls, barbacka med rätt sits så hänger man med väldigt bra om hästen skulle bocka eller skutta runt. Man känner av hästens rörelser på ett helt annat sätt än med sadel.

Sen kan ju hålla med om man ska intervallträna hästen och vara ute och klättra eller liknande att det är lättare och ofta bättre med sadel.

Jag håller inte med att konstant barbacka ridning inte skulle KUNNA påverka hästen. Jag tror att risken är betydligt större än med sadel, men sen vet jag att det finns individer som funkar bättre utan än med osv, men så är det ju med vad man än diskuterar, det handlar om att se the big picture och sen vara duktig nog kunna avgöra vilken typ av häst man har.
Jag tror stensäkert på att alla hästar oavsett fungerar bra utan sadel med en ryttare som klarar av att rida med rätt sits, däremot så kan ryttaren få rejält ont av att hästen är benig eller omusklad. Då kan en barbackapad vara bra så att inte ryttaren behöver ändra sin sits för att inte får för ont.

Sen tror jag att sadlar är bättre för väldigt många ryttare för det är tydligt att många inte vet om hur man ska sitta barbacka. När folk menar på att sittbenen trycker ner i hästen osv visar klart och tydligt att folk rider med fel sits barbacka och ja, då är det bättre med sadel. Så av den anledning skulle jag nog tycka att många behöver sadeln för sin egen sits skull.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Det är nog väldigt individuellt både beroende på ryttare och häst om hästen påverkas negativt eller inte av att man alltid rider barbacka.
Personligen skulle jag nog helst vilja ha en barbackapad för min egen skull, och kanske en bomlös sadel med bra tryckfördelande padd att variera med för hästens skull. Tror säkert det finns hästar som klarar det finfint men jag skulle vara lite orolig över ev. tryck på ryggraden eller för mycket punkttryck som kan skapa obalans. Om det är en längre tid kanske ska tilläggas, många månader eller längre, och om man rider "allt" barbacka - alla gångarter, varierad terräng, kanske något skutt ibland.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

En sadel tar trycket ifrån din rumpa och dina lår och fördelar det över en större yta för att bl.a underlätta hästens ryggverksamhet i arbete, men också underlätta för hästen att bära ryttare och således uppnå maximal kapacitet i gångart och arbete.
Sen, är hästen van vid barbacka ridning och har en stark bärig rygglinje så är säkert skillnaderna knappt märkbara. Men att sadeln fördelar trycket bättre är det inget snack om, och man vill ju fördela trycket så bra som möjligt för att undvika påfrestningar. Men jag tror också på variation och där ingår även barbacka ridning.
Jag tycker du ska ta ett snack med min häst och tala om för henne att hon borde trivas bättre med sadel än barbacka och inte gå bättre utan sadel än med. Och ja sadeln passar bra men den ger inte samma närhet och är styv.
Det är lättare att hålla balansen för en normal kunnig ryttare i en sadel än utan.
Spelar det någon roll vad som är lättast? Huvudsaken är väl att man sitter i balans hela tiden eller? Och så länge man gör det så spelar det mindre roll om man har sadel eller inte.
Jag håller inte med att konstant barbacka ridning inte skulle KUNNA påverka hästen.
Vem har påstått något sådant? All ridning påverkar hästen och alla dålig ridning oavsett om den sker med eller utan sadel påverkar negativt åtminstone för stunden.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

*kl*
Har ridit min i flera år utan sadel. Tycker att tex öppna och sluta är mycket lättare utan sadel. Det krävs så otroligt lite när man rider barbacka för att prata med hästen. Att rida med sadel är för mig nästan som att försöka virka med tjocka handskar dvs okänsligt och klumpigt.

Hästen har inga som helst problem med ryggen och då är jag tyvärr ingen lätt ryttare. Men bara för att det funkar så bra för mig och min häst behöver det inte betyda att det funkar för alla.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Har man en väldigt rörlig häst som är snabb i reaktionerna (sina egna reaktioner tänker jag mest på ;) ) och känslig för sitsinverkan, kan det faktiskt vara guld värt för kvaliteten i ridningen att ha en stabil (bom-)sadel, som såklart ska vara välbalanserad och passa bra. För att dämpa bruset som lätt blir och för att underlätta för ryttaren att sitta stilla trots rörligheten i hästen.
Säger jag lite bittert (:p ) eftersom varken jag eller min häst gillar att rida i bomsadlar, hästen för att den (liksom TS häst om jag uppfattat det rätt) har såna bogblad som är svåra att hålla sadeln borta ifrån och då blir den väldigt hämmad, jag för att kommunikationen inte funkar som jag är van vid.
Fast barbacka funkar inte alls, det rör sig alldeles för mycket i höfterna! :o Har tack och lov hittat en kompromiss, en sadel med läderbom som nog är det bästa jag kan få utan att dämpa för mycket.
Nu tror jag inte att det är så för alla, men för min del förstod jag inte hur viktig sadeln är för inverkan förrän jag fick uppleva en bättre på samma häst. Även om jag inte fastnade vid den "bästa" för det. Har också kompisar som ridit barbacka men som fått helt annan inverkan när man har sadeln som hjälp till att stabilisera och avlasta. :)

Lite OT.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jag tycker du ska ta ett snack med min häst och tala om för henne att hon borde trivas bättre med sadel än barbacka och inte gå bättre utan sadel än med. Och ja sadeln passar bra men den ger inte samma närhet och är styv.

Du kanske inte läste min inlägg så noga?
Citerar:
Jag tror att risken är betydligt större än med sadel, men sen vet jag att det finns individer som funkar bättre utan än med osv, men så är det ju med vad man än diskuterar, det handlar om att se the big picture och sen vara duktig nog kunna avgöra vilken typ av häst man har.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jo då, jag har läst men jag anser du har fel och inte klarar av att se "the big picture".

Ser man till ett större perspektiv så kan både ridning med sadel och ridning barbacka vara skadligt, men matchar man häst, sadel (eller icke sadel) och användningsområde rätt så fungerar både och utmärkt. Barbacka ridning främjar ryggverksamhet, rörlighet och en nära kontakt, sadel ger säkerhet i mer kritiska situationer och många gånger bekvämlighet. Har man förmåga att välja rätt tillfälle att rida barbacka (vilket kan vara någonstans mellan aldrig och alltid) så kan man få ut mer av sin ridning och lyckas bygga upp sin häst optimalt. Och så länge både häst och ryttare trivs så ska man göra som man vill, barbacka i sig skadar inte hästen om det inte finns särskilda omständigheter.

Behöver man en sadel/stigbyglar för att klara balansen och sitta kvar vid normal ridning på en välfungerande häst så är det dags att börja träna balansen, kanske med barbackaridning eller utan stigbyglar.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jo då, jag har läst men jag anser du har fel och inte klarar av att se "the big picture".

Ser man till ett större perspektiv så kan både ridning med sadel och ridning barbacka vara skadligt, men matchar man häst, sadel (eller icke sadel) och användningsområde rätt så fungerar både och utmärkt. Barbacka ridning främjar ryggverksamhet, rörlighet och en nära kontakt, sadel ger säkerhet i mer kritiska situationer och många gånger bekvämlighet. Har man förmåga att välja rätt tillfälle att rida barbacka (vilket kan vara någonstans mellan aldrig och alltid) så kan man få ut mer av sin ridning och lyckas bygga upp sin häst optimalt. Och så länge både häst och ryttare trivs så ska man göra som man vill, barbacka i sig skadar inte hästen om det inte finns särskilda omständigheter.

Behöver man en sadel/stigbyglar för att klara balansen och sitta kvar vid normal ridning på en välfungerande häst så är det dags att börja träna balansen, kanske med barbackaridning eller utan stigbyglar.

Så kloka ord så!
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Ser man till ett större perspektiv så kan både ridning med sadel och ridning barbacka vara skadligt, men matchar man häst, sadel (eller icke sadel) och användningsområde rätt så fungerar både och utmärkt.

Du har ju skrivit precis samma sak som jag också skrev, men med andra ord.
Förutom att jag la till att JAG TROR, MIN ÅSIKT att jag tror risken är större utan än med sadel. Men jag kan lägga till FÖR att av alla som rider barbacka, är det inte ens hälften som klarar av det utan att störa hästen. Och för att många inte har kunskapen att kunna bedöma. Däremot är det väldigt många som tar hjälp av en kunnig sadelutprovare.

Jag tror att risken är betydligt större än med sadel, men sen vet jag att det finns individer som funkar bättre utan än med osv, men så är det ju med vad man än diskuterar, det handlar om att se the big picture och sen vara duktig nog kunna avgöra vilken typ av häst man har.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jag upplever våra åsikter som ordentligt olika på många punkter, du kan inte både tycka som jag och stå för vad du skrivit innan - det är för motsägelsefullt. Jag orkar inte analysera rad för rad, men jag upplever dig som ordentligt negativ till barbackaridning och att du ensidigt ser nackdelar där, jag däremot är positiv både till sadel och att rida barbacka, det är upp till var och en.

Dessutom, den som inte kan lära dig att vara följsam på en häst som lämpar sig för barbacka ridning är förmodligen inte ett dugg mer följsam med sadel, det är bara det att sadel och stygbyglar lätt döljer problemen för ett ovant öga.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jag upplever våra åsikter som ordentligt olika på många punkter, du kan inte både tycka som jag och stå för vad du skrivit innan - det är för motsägelsefullt. Jag orkar inte analysera rad för rad, men jag upplever dig som ordentligt negativ till barbackaridning och att du ensidigt ser nackdelar där, jag däremot är positiv både till sadel och att rida barbacka, det är upp till var och en.

Dessutom, den som inte kan lära dig att vara följsam på en häst som lämpar sig för barbacka ridning är förmodligen inte ett dugg mer följsam med sadel, det är bara det att sadel och stygbyglar lätt döljer problemen för ett ovant öga.

Jag har skrivit; att jag är FÖR variation, ink barbacka ridning, jag har också skrivit att det finns hästar som funkar BÄTTRE UTAN sadel.
Sen kan vi gå till ren fakta; har en människa stöd under fötterna underlättar det balansen. Punkt.
Sen kan man träna bort det behovet, och jag har sett ryttare prestera bra mycket bättre utan sadel än med. Men jag tror fortfarande att det är lättare att skapa påfrestningar i ryggen barbacka pga andelen okunniga.

Och orkar man inte analysera vad den andra skriver så ska man inte diskutera, det är extremt orättvist.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jag orkar inte ta rad för rad vad du skriver och kritisera det, men av det du skrivit tidigare och all kritik från din sida mot barbackaridning så ser jag att vi helt enkelt inte är eniga eller så har du bytt åsikt.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Jag orkar inte ta rad för rad vad du skriver och kritisera det, men av det du skrivit tidigare och all kritik från din sida mot barbackaridning så ser jag att vi helt enkelt inte är eniga eller så har du bytt åsikt.

Ge dig då inte in i diskussioner, det är extrem orättvist mot andra parten. Speciellt eftersom du så tydligt inte läser allt jag skriver.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Vari ligger orättvisan? Varför måste man vara beredd att lägga lång tid på att diskekera någons inlägg för att vara rättvis? Jag har redan pekat på att jag utifrån det du skrivit tidigare inte anser mig dela dina åsikter. Det är sedan upp till var och en att göra sin egen bedömning. Varför är det så viktigt att vi ska tycka samma sak? Det är dags för mig att lämna den här absurda pseudodiskussionen och hoppas att tråden återgår till ämnet. För min del är du välkommen att ha vilken åsikt du vill.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Sen kan vi gå till ren fakta; har en människa stöd under fötterna underlättar det balansen. Punkt.
Sen kan man träna bort det behovet, och jag har sett ryttare prestera bra mycket bättre utan sadel än med. Men jag tror fortfarande att det är lättare att skapa påfrestningar i ryggen barbacka pga andelen okunniga.
Där tycker jag du har väldigt fel, stigbyglar är inte till för att underlätta balansen på det sättet. Tex om man sitter ner, då ska det inte vara någon skillnad på om man har stigbyglar eller inte. Man ska inte ha något stöd i stigbyglarna på det sättet.

Stigbyglar är bra ifall man rider lätt, eller om man är ute och intervalltränar/backtränar osv så att man kan stå i lättare sits och underlätta för hästen på det sättet. Så hästen kan jobba utan att känna av ryttaren.

Det är lättare att skapa spänningar i hästen oavsett om man inte har en viss styrka i bålen och balans som krävs för att kunna ha en bra sits. Det handlar mera om ryttarens styrka att klara av att ha en egen balans utan sadeln till hjälp.
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Precis, sadlar är bra till mycket, bland annat att dölja obalans. Jag har full förståelse för att man vill ha säkerheten en sadel ger men att behöva den för att kunna sitta kvar under vanlig ridning är inte bra, för att kunna sitta bra behöver man klara balansen självständigt. Hur ska det annars gå när något extraordinärt inträffar och man inte ens klarar av att rida normalt utan hjälpen?
 
Sv: Rida barbacka hela tiden

Vari ligger orättvisan? Varför måste man vara beredd att lägga lång tid på att diskekera någons inlägg för att vara rättvis? Jag har redan pekat på att jag utifrån det du skrivit tidigare inte anser mig dela dina åsikter. Det är sedan upp till var och en att göra sin egen bedömning. Varför är det så viktigt att vi ska tycka samma sak? Det är dags för mig att lämna den här absurda pseudodiskussionen och hoppas att tråden återgår till ämnet. För min del är du välkommen att ha vilken åsikt du vill.

Ta inte för allvarligt på det där. Samma attityd har TheBigPicture i en annan tråd. Det är alltid lika trist när någon utmärker sig på ett negativt sätt. Att man har olika åsikter om något är ju som det skall vara. Men vissa har ett tråkigt sätt att diskutera sina åsikter på.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp