Bukefalos 28 år!

Rida häst utan sadel och träns

Q

Queen

Kan man lära sig rida en häst utan sadel och träns, alltså enbart med skänklarna?
 
Jag tror att det är möjligt, har bild på det i en bok. Men då gäller det att man är upptränad och att det är fullt förtroende mellan häst och ryttare såklart.
 
Ja, jag gör det med min ena häst rätt ofta. ( rider ut så eftersom jag inte har någon ridbana eller ridhus ) han går i form också..
 
klart man kan :) Du kan rida en välutbildad häst med bara ditt säte. Det handlar om känsla, utbildning, bra ledarskap och personkemi.
 
Har provat det några gånger. Det är en sån frihetskänsla.
Så härligt så det går inte att beskriva! :D :D :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Har aldrig riktigt vågat med min häst.. han skulle nog dra så fort han hann.. men kanske skall jag prova iu hagen.. men som sagt är jag lite rädd att jag inte kan stanna honom... han är lite busig.. =)
 
Absolut! Det bästa för hästen är att låta den slippa tygelns inverkan efter som att det stör balansen.
Det som vi alla förknippar tyglarna med är föhållning. Varför? Antagligen för att det är enda sättet att stanna hästen på, som vi känner till. Alla andra kommandon går utan problem att flytta till skänkel, vikt och röst. Men så är det inte. Det är mycket bättre att stanna/samla hästen med sin balans - dvs. vikt - efter som att man då använder hästen och inte tygeln. Man bli ett med hästen och snart kan du samla hästen lika naturligt som när du samlar ditt eget steg. Du gör det utan att tänka på det, som att gå. Varför ta en massa omvägar med rep och linor när du bara brhöver använda dig av hästen?

Det är att rida i harmoni - Det är att vara ett med hästen. Och alla kan lära sig det. Ridning är egentligen ingen svår utövelse, vi försvårar det med tusen hjälpmedel som inte är annat ön omvägar till det önskade resultatet. Jag rekomenderar dig att läsa "Dansa med hästar". Den förklarar hur hästen är byggt, hur den rör sig och hur den ska röra sig under ryttare. Jag känner igen mycket i den från egna erfarenheter under den tid jag själv ridit min häst utan träns. Att man behöver inte veta hjälperna till skänkelvikning, man gör helt enkelt bara en skänkelvikning.

Dina hjälper är dock inte bara skänklarna som du skrev, utan även vikt och röst. Jag använder även små signaler med handen mot manken ibland för att förtydliga - andra använder en typ av pisk. Det viktigaste är att man rör sig med känsla. Precis som när du går. Du vet inte hur man gör, du bara går. Samma sak här - du bara rider.
 
Yepp!

Faktum är att det är att rekommendera att göra sådana övningar långt innan man börjar rida med träns. Snabbteori:
Man börjar med repgrimma och grimskaft och lär in ett tygeltag i taget, leda och böja hästen. Så gör man i en gångart i taget och övar både start, stopp och back. Sen kan man rida med en sk. carrotstick (eller vanlig rundstav om man vill) i kombination med grimskaftet. Under hela tiden övar man med att på ett visst sätt påverka med kroppen - titta med: blicken, naveln, ytterben sen sist korrigering med grimskaft/carrotstick.

Snart behöver man bara titta dit man ska och korrigera minimalt. Det är inte så märkvärdigt, men man ska inte bara "tjolahopp" hoppa upp på en häst och "tally-ho" sticka iväg på galopp i skogen och tro att det kommer att gå bra.

Man övar i inhängnat område och efter att man gjort ett bra grundarbete från marken. Har man inte gjort det, ex. att hästen inte riktigt greppat hur man går undan för tryck, så gör man det svårt för sig...

Lång som alltid :crazy:! Men hoppas att du fått en liten bild av hur man gör...

/Camilla
 
Tyckte ditt inlägg var intressant. Bra skrivet.

Men, en häst som är riden med mycket hand och lite kropp, dvs felriden. Och som dessutom är väldigt het och frammåt, hur börjar man då utbildningen?

/ Zofia.
 
Man börjar från marken. Man bygger upp en relation och lär sig kummunicera med sin häst med kroppen och känslan som enda redskap. När man sen sitter upp i sadeln sen kommer hästen att lyssna lika intensivt som från merken och då är det bara att rida. Det är nämligen så, att hästen kan redan. Men efter en lång tid av signaler(omedvetna från ryttaren) som den inte får följa slutar hästen att lyssna på dessa. Man måste lära om hästen att lita på dessa signaler igen.

Om du sitter upp på en oriden häst och rider åt höger med kropp och känsla, så kommer hästen förmodligen att gå åt höger. Det är det naturligaste för den för att balansera er. De små viktändringar vi gör, och som till synes inte märks, är mycket tydliga för hästen.

Man bygger upp en relation och börjar tala till hästen med sin kropp och sina rörelser. Detta är vad du sen kommer att använda på hästryggen. Boken som jag rekomenderade i mitt tidigare inlägg berättar allt detta på ett mycket bättre sätt. Författaren börjar med att berätta om sjävla hästen, sedan balansen och formen och till sist visar han hur man gör för att ta sig från steg ett till samlad ridning på lång tygel(dvs. utan tygel).

Jag hoppas verkligen att du ger detta en chans, det är värt arbetet. :bow: Och det GÅR, även med en felriden häst. Min häst köpte jag direkt från banan och honom rider jag endast med vikt, röst och skänkel. Även om vi har långt kvar.
 
När jag skaffar häst så tänker jag köpa ett föl eller en unghäst, som jag kan utbilda på mitt eget sätt och undrar om man då kan använda sig av den metoden vid inridningen?
 
Absolut! Jag skulle aldrig rida in en häst med träns.
Du går tillväga på precis samma sätt, dock får du antagligen respons tidigare och dessutom kommer ridningen att vara orörd och hästen kommer att handla naturligt. MEN; Kommunication via kroppsspråk kräver både kunskap och fysik. Jag råder dig att läsa, se och lära så mycket du bara kan innan det blir dags att införskaffa häst. Speciellt unghäst. Naturlig kommunication är det mest effektiva sätte att nå hästen. Alltså även det mest effektiva sättet att göra den ont på. Man ska veta vad man gör så att man inte förstör hästens självkänsla.
Lär dig hur en flock fungerar, hur rangen delas upp, vilka hästar som har vilka uppgifter och hur de går tillväga i olika situationer. Vad är accepterat och inte?

Jag kan inte göra mer än hänvisa till Klaus Ferdinand Hempfling och hans bok+film. De säger mycket på kort tid.
 
Oj, jag trodde att det var trådskrivaren som skrev ditt inlägg. :o Kanske formulerade mig lite konstigt i slutet där men då vet du varför.

Queen: När jag skrev "Du går tillväga på precis samma sätt" hänvisade jag till inlägget jag skrev till Gabriol om felridna hästar. Jag trodde att det var ni var samma person. :angel:

Ber om ursäkt.
 
Bra, för det skulle kännas bäst och mest rätt att rida in hästen på det viset.
Ja, jag ska läsa och lära så mycket jag bara kan innan det blir dags.
Tack för bok och film - tipset.
Ska genast beställa hem dem.
 
Hej!

Tack för ditt svar. :)

Jo, Dansa med hästar är en mycket bra bok, min lilla bibel. :love:

Jag tycker att kommunikationen mellan oss är bra, men det är så svårt att veta när den är så bra att jag ska försöka på mig att rida utan att det blir pannkaka av alltihop. :smirk:

/ Zofia.
 
Jag har hittat "Dansa med hästar" i Börjes - katalogen så nu ska jag beställa hem den :banana:
 
Jo, precis. Man vet aldrig säkert utan får prova sog fram. Det gör inget om du sitter upp för tidigt. Men man kan ju inte förvänta sig undervärk på en gång såklart. När man sitter upp kommer ju plötsligt signalerna från ett nytt håll och det tar ett tag att vänja sig - både för häst och ryttare. Men skritten brukar fungera tycker jag. Man styr lite, gör några halter och kanske en skänkelvikning eller framdelsvändning. Sen brukar jag ge mig. Det ska sluta när allt fungerar och det hela går lätt och naturligt. Så kommer hästen att våga lita på signalerna lite mer nästa gång. :)
 
Jag har börjat rida lite smått i repgrimma, mest i skritt men några steg i trav.
Skritten funkar bra så länge han koncentrerar sig, traven blir gärna lite obalanserad och snabb så jag har bestämt mig för att vänta ett tag med den.
Jag har märkt att så länge man skrittar så lyssnar han bättre i repgrimman än i tränset.
Men om jag sedan travar några steg och ber honom sakta av så går han ibland mot repgrimman och börjar dra.
Han lyssnar inte på röstkommando då heller, vilket han gör annars.

För att sammanfatta det hela: när jag skrittar och ber om halt svarar han direkt, men om jag travar och ber honom sakta ner så svarar han någon enstaka gång, annars skiter han mest i mig.

Vad hade du gjort i ett sånt läge?

/ Zofia.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 730
Senast: JohannaB
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 012
Senast: Takire
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp