Bukefalos 28 år!

Rida häst utan sadel och träns

går hästen undan för tryck så kan man lära in det genom tryck underifrån. Träna i små etapper och beröm minsta lilla antydan.

är hästen en naturlig stegrare så är det bara att lägga dit ett kommando och beröm när den gör det självmant.

jag vill dock varna för att lära in det. det är en rörelse som kan bli väldigt farlig om man inte är konsekvent och har en bra relation med hästen.
sen kan man ju fråga sig varför man vill att hästen ska kunna det.

för mig har det arit olika anledningar. Tigers största hobby är att stegra, även i boxen. så jag förde över det till ett kommando för att kunna flytta momentet till corallen och ta bort det i stallet.
Pearl stegrade när han blev exhalterad i samband med hoppning. Så även där var det pga att kunna få kontroll över beteendet och välja situation som passade ryttaren.
Kenzo, som stegrar på min användarbild, är däremot ingen naturlig stegrare. Men jag var inne i en period då jag sysslade mycket med inlärning av extrabeteenden, så jag fick väl för mig att jag skulle lära honom. Efter mycket möda så förstod han mer och mer, och idag använder han även stegrandet i hagen då han leker.
 
Jag har ett varmblodssto som har en tendens att resa sig lite när man antingen tar galoppskänkel (det där steget innan hon kommer iväg) eller om hon bara KÄNNER FÖR att galoppera. :D
Jag har oxå tänkt lite på det , för det är ju skillnad att stegra med en shettis och en stor häst på 1.64!!
För det kan ju vara barn mindre som ska rida henne nån ggn och bara råkar göra kommandot "stegra".. Det är ju kanske inte såå bra... :confused:
Jag vet inte.. Egentligen har man väl inte mer glädje av det än att man kan skryta med att man har en häst som minsann kan stegra på kommando... ;)
Och det hade ju faktiskt varit liiite roligt...*ler* :)
Att ha en annorlunda häst..
Min häst är en väldigt speciell häst som jag VET att jag skulle kunna lära nästan vad som helst.. Bara JAG klarar det..
Men du har inga andra roliga saker du kan göra med din häst?
Som inte är helt fel att kunna.. Och gärna lite skojsiga saker oxå..
Hon kommer aldrig kunna gå nån MSV Dressyr, för det är nog långt över hennes kapacitet, så då tänkte jag att vi ska i alla fall ha KUL och lära oss sånt som vi BÅDA uppskattar.
För det "tänket" som det är i denna häst är inte utav denna värld. Och det vill jag utnyttja.
Hon ÄR verkligen min själavän!!! :love:
Så jag skulle bli jätteglad för fler roliga lekar och tips som man kam lära sina hästar.!
Är för övrigt intresserad av western, men då jag inte har kunskap själv eller tillgång till en bra tränare så står det still för tillfället.
I vilken ände börjar man när man ska börja med western?

Ha det bra // M.M
 
klar du kan. varför skulle du inte?

ja o min mor rider våra så när vi får lust.

det går o lära sig.
 
Oja det kan man. Dock inte jag ;). Men då krävs det en del skulle jag tro.
-s-
 
vet du hur man kan lära en häst att lägga sig ner?

min pålle ligger ofta ner i hagen och är hur mysig som helst, men jag skulle gärna vilja lära henne att ligga ner så att jag lättare kommer upp utan att klänga när jag rider barbacka. känner inte till att det skulle vara skadligt att sitta på dem när de ligger och "resa "sig tillsammans med dem men jag har faktiskt ingen aning. vill gärna ha svar på detta också
 
jag har inte testat det själv, men en gång i tiden hade jag en länk till en utländsk sida som förklarade hur man kunde gå tillväga. Kortfattat så gick det ut på att lära hästen att buga och sen gå ner på framknäna först, och sedan ge dem lätt tryck i sidan så att de la sig. ("putta omkull" låter drastiskt, men... ;) )
Det finns säkert andra sätt också, men jag tycker att deras metod var bra eftersom den gick ut på att förbereda hästen steg för steg.
Sen finns det ju däremot olika sätt att lära in bugning. Har för mig att just de här människorna hade ett rep i frambenet; en metod som jag tycker fungerar bra, eftersom det är lättare att guida ner hästens framdel med rep än med bara händerna. Har man direktkontakt kan det uppstå lägen då det blir för "trångt".
 
men hur ska man fästa repet? känns som att det skulle kunna bli brännsår om hästen inte riktigt är med. har sett i någon tidning hur de gjorde men då hade de en lina fäst i grimman(hade lärt hästen att lyfta på ena frambenet på kommando) drog linan mellan frambenen över ryggen till din hand och sedan backade de bara medan hästen höll upp benet.
känns som att min häst skulle sätta ner benet nomather what om jag försökte på det viset :smirk:
 
Jag rider ofta på min häst utan sadel och träns. Det fungerar utmärkt och är väldigt mysigt... :)

Mvh Huntress
 
Visst kan man det! HAr du läst "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling? om du inte så gör det! Där lär man sig att få hästens förtroende för genom rättvis dominans och att enbart använda kroppsspråket.
Bilder på där han visar hur han hanterar en vild hingst direkt från vildmarken och får den att bete sig som vilken tam häst som helst inom ett par minuter enbart genom att använda hästens naturliga språk! Det är chockerande hur lätt det är bara man änvänder rätt språk. Även bilder på när han rider hästar utan varken sadel och träns och får dom att göra allt.
Har lärt mig en del av den boken och det funkar om man bara har tålamod och ser allt som nåt positivt. HAr lärt mig att få hästen att stanna när jag stannar utan att använda grimskaft och att få den att följa mig och göra som jag :cool: men det krävs mkt tålamod.
En bra bok helt enkelt
 
men hur ska man fästa repet?
Ska kanske int elägga mig i men jag tror (om det är så som jag har sett andra lära sina hästar) att de tar repet först mellan frambenen sedan upp över ryggen så den kommer över till "din" sida.

Meningen då är att få hästen att sänkahuvudet och böja det åt det hållet som du inte står på. då du på den sidan du är på ska få hästen att gå ner på knä och lägger sig med ryggen mot dig...

oj blev dåligt forulerat...
ska försöka scana in en bild o visa.



Till trådskaparen:
visst kan man lära en häst och ryttare det!!!
[url=http://www.
(Jg och Flippan)
 
Visst kan man det! Jag har gjort det..

Du har fått många fina tips här om hur man går tillväga..
Jag var inte riktigt lika påläst som övriga, jag red barbacka väldigt mkt och min häst lyssnade väldigt bra på rösten och verkade förstå vad jag menade fastän jag bara satt där i princip.

Vet inte riktigt hur jag kom på idén om att rida utan vare sig sadel eller träns men det gjorde jag iaf, grimma och grimskaft var vad jag hade :crazy:
Det gick hur bra som helst, nästan bättre än med utrustning.

Det här var dock med min första häst för 12 år sen, då fanns det inte så många att fråga om råd som det gör idag.. Buke är bäst :love:
 
mycket intressant tråd!
jag undrar några saker... jag har ingen repgrimma, kan man prova med vanlig nylon?
kan ni specificera hur man gör när man arbetar från marken... jag har longerat min häst några gånger när min lillasyster suttit på. det är allt.
min häst är väldigt undergiven, trots att det var drygt 2 veckor sedan jag köpte henne så följer hon mig som en hund. jag går på helt löst grimskaft... men jag skulle inte våga ta bort grimskaftet eftersom att hon är så svårfångad i hagen, och skulle hon få för sig att springa iväg lär jag väl aldrig få tag på henne...?! någon som har några tips??!! :bump:
 
jag rider en del utan träns

när det gäller min förra häst som kommunicerade vi väldigt bra så, hoppade upp till 110 utan träns, skänkelvikning och ett o annat galoppombyte fick vi in...

trav (har ett spö till hjälp när det gäller att få med baken i alla lägen, då jag inte riktigt inverkade till 100% med sits o skänklar

travar i en låg form, försöker få ner tempot så det inte bara blir spring

travar

galopp

min nuvarande häst har jag inte kommit lika långt med alls. att göra halt från galopp tar ca 15-20 varv :smirk: men vi kan styra iaf :D

galopp

galopp

galopp

galopp
 
Är det inte svårt att använda sitsen när du siter så långt fram på hästen? syftar på fjording-bilderna. Dessutom borde väll hästens rörelser störa dig när du sitter där? :confused:
 
att göra halt från galopp tar ca 15-20 varv

nu handlade väl tråden om man "kan lära sig(o hästen) att rida utan sadel och träns"

att rida en häst utan sadel och träns o det tar 15-20varv innan man får stopp på den... ja det kallar inte jag för att "klara det".

Ska man rida en häst utan sadel och träns så ska man också kunna få den att stanna!!!

Om den skulle bli skrämd hur många varv tar det då innan du får stopp på den?

Ta det inte som et påhopp, tyckte bara ditt inlägg var oroväckande.

Var rädd om dig och din häst!!! gör inte något ni inte är redo för!
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
463
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 780
Senast: JohannaB
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 105
Senast: Takire
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp