Bukefalos 28 år!

Rida häst utan sadel och träns

Här måste man ju ta reda på vad som är anledningen till varför han gör så.
Som jag ser det finns det två alternativ;
# Han missförstår dig - du är inte tydlig nog eller gör fel.
# Han vill inte lyda - alltså är din plats som ledare inte fullt accepterad än.

När man travar så hamnar man gärna i obalans själv. Därför kan man, när man vill sakta av, ibland hamna fel och då samtidigt som man ber hästen sakta av ger man den kanske även signalen att fortsätta. Hamnar du väldigt bakåtlutad kanske? Hästar är så känsliga för viktändringar så man anar inte. Dessutom kanske du är osäker när ni travar och detta bidrar då till att även hästen blir osäker och därmed spänd och obalanserad.

Om det är så att din häst helt enkelt inte vill så är det din ledarposition som du måste jobba med. Alltså måste du tillbaka ner på marken igen. :p Det låter kanske tråkigt att behöver gå tillbaka ett steg, men det i sin tur kanske lyfter er vidare två steg upp sen istället.

Det är ju väldigt svårt att tala om något man inte har sett. Mycket handlar ju om hur hästen gör saker och vad den tänker, varför den gör som den gör. Man kan finna många olika orsaker och minst lika många lösningar. Men jag skulle framförallt ifrågasätta vår relation och sen läsa igenom hur man gör en förhållning utan tygel, och sedan försöka om och om igen.

Om jag inte fick något resultat skulle jag genast börja om från marken. Gå igenom ledpositioner, fritt arbete i picaderon etc. Om det är relationen som behöver jobbas på ytterligare så kommer man att hitta rätt när man går igenom allt man gjort. Och då vet man vad man måste jobba mer med. Fungerar allt perfekt så är det kommunikationen från ryggen som är problemet. Av någon anledning går alltså inte det du ber om, fram till hästen.

Visst är det frestande att dra i grimskaftet(jag har själv fallit för det flera gånger :o) men undvik att göra det. Du förstör hela harmonin och balansen mellan er.

För att underlätta avsaktningen(och själva rdningen) kan du rida i picaderon(om du inte redan gör det). Då behöver du inte lägger ner så mycket koncentration på att hålla hästen på spåret utan behöver bara tänka "förhållning". Det brukar jag göra när jag tappar något.
 
Tack för dina svar. :bow:

Jag har ännu inte riktigt förstått signalen för halt med bäckenet så som Klaus beskriver den i Dansa med hästar.
Vilka hjälper ger du när du vill ha halt?
 
Bara hästen och du förstår varandra och båda är lyhörda så är det ingen konst att få hästen att gå framåt, svänga och backa. Det blir svårare när ni ska göra olika rörelser.
 
För det första använder jag rösten - mest för att det känns säkrast, vill inte att han ska göra fel innan vi lärt oss förstå varandra ordentligt. Sen använder jag såklart även sätet. Jag vet inte hur jag ska förklara hjälpen men man känner sig in i halten, precis som när man ska byta gångart. Man rider in i halten. Jag tror att jag vinklar bäckenet lite. Men jag ska tänka efter när jag rider i morgon(torsdag) så kanske jag kommer på vad jag gör. Får återkomma. :) Hur gör du då? Hur har det fungerat hittils?
 
man kan lära hästen lyssna på i stort sett vilka hjälper som helst. Allt handlar om i vilket skede du lägger tryck, och när eftergiften kommer. Enklast är ju dock att använda sig av logiska signaler, då hästen förstår dessa snabbare än ologiska. (och varför ska man förresten lära hästen ologiska signaler...?)

utan både sadel och träns ger ju en härlig frihetskänsla, men sadeln är ju inget som stör heller. Den ger ju ingen kontroll över hästen, bara extra balans till ryttaren.

fri.jpg

jag och Kenzo tar en tur runt ranchen.

tiger5.jpg

Tiger första gången utan träns, därav halsringen. På bilden tar jag ett "tygeltag", tyvär fick kameran inte med sekvensen efter då jag släppte. Hursom så är det en början till att gå i form utan träns.

tiger2.jpg

Aningen missad bild (jag är hård mot mina kamerafolk) men stopp från galopp är det i alla fall.

tiger3.jpg

spin

tiger4.jpg

spin
 
Jag använder också rösten, sen tror jag att jag slappnar av helt i kroppen och ev lägger vikten lite framåt.
Det har funkat sådär hittils..

Tacksam för tips om hur ni ger hjälper för halt så dom blir mest logiska för hästen.

/ Zofia.
 
Härliga bilder. :bow:

Synd att du bor så långt ifrån mig, annars hade jag kört upp snabbare än blixten och bokat en privatlektion. :angel: ;)
 
Helt otroliga bilder!!! Hästen ser så lugn ut...skönt att se! :D

Så skulle jag vilja rida. Håller då alltså kurser eller? *nyfiken*

/kiira
 
ang hur man börjar...

jag startar alla hästar på sidepull, oavsett om de här för inridning, omskolning till western eller utbildning. de får förstå ett tygeltag i taget, kombinerat med säte/skänkel-signalen som betyder samma sak. När de kan de grundläggande momenten, så kan man börja plocka ihop två eller flera signaler så att man skapar rörelser, ställning åt olika håll, form etc.
När de kan "allt" på sidepull och säte/skänklar, så får de börja ridas på tränsbett. När de kan allt på tränsbett och lång tygel, så är de mogna för stång och därmed även enhandsfattning.

När man väljer att rida utan träns under den här utbildningen är upp till individen. Men viktigt är att inte göra det innan man har fullständig kommunikation från sätet (det är ju det enda du har om du tar bort tygeln...)
när hästen fungerar på lång tygel, kan man börja släppa tygeln och rida som om man red tränslöst. Lyssnar hästen lika bra då, så kan man prova att plocka av tränset och rida med halsring. För att sedan, om man vill, även ta bort denna.

Men egentligen spelar det ingen roll om man använder utrustning eller inte. Dvs, man kan lika gärna ha lagom mycket utrustning, bara man har i tanken att kommunicera, inte kontrollera.
Målet med utrustningen är att inte använda den. (men för den sakens skull behöver du inte ta av den)
 
dyker upp hos dig nån gång i framtiden :D
Ska få hjälp nu med Hermans lastträning och så.
(ska bli skönt och få hjälp faktiskt)
kan hända att vi bokar in oss på nån clinic elelr så sedan :)
 
Tack för motivationen du sände ut via dina inlägg!!!!

Jag har börjat lite smått, och allt går framåt.
Jag känner att hästen är otroligt lättlärd och förstår fort vad jag mener..
Har kört ganska mycket markarbete..
Ledarskapsövningar och så (inget avancerat, då mina kunskaper ännu är MYCKET begränsade)
Men nu förösker jag få med det upp på hästryggen på henne.
Häromdagen i paddocken så styrde jag henne runt i paddocken endast med hjälp av sittben, hjälper och rösten.
Hon fattade jättesnabbt vad hon skulle lyssna efter men jag fick ju vara otroligt tydlig hela tiden..
Var jag minsta otydlig så blev hon tveksam..
Jag hade träns på henne, men jag behövde inte använda det..
Vi red på små volter och voltade tillbaka och så, naturligtvis endast i skritt. Men jag blev såå glad när jag märkte hur lätt det faktiskt går om man bara är tydlig. Jag var nog nästan "över-tydlig" Men det var första gången jag testade och till nästa gång har jag nu fått lite mer tips och råd!
Tack så hemskt mycket återigen för underbara bilder och en stor motivation!!!!
TACK TACK!!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Det här är fantastiskt! Jag har precis läst Hempflings bok och försöker så smått börja träna efter hans metod. Insåg när min häst blev halt för att tag sen att det berodde på min felaktiga ridning utan korrekt samling med för stor belastning på framdelen som följd. Känns hemskt att ha orsakat hästen problem! :cry: Men skönt att iallafalll kunna inse sina fel och begränsningar och kunna göra något åt det! :)
 
Men skönt att iallafalll kunna inse sina fel och begränsningar och kunna göra något åt det! :)

:bow: det är starkt!! det är långt ifrån alla ryttare som erkänner sånt ens för sig själva. de flesta är inte ens medvetna om att de blundar för det... :crazy:
 
Visst är det kul!

Ja, styra går utmärkt, men hur gör ni med halterna? Min häst vet nog egentligen tror jag vad jag menar när jag försöker stanna mha sitsen (funkar på en bra dag), men väljer nästan alltid att inte stanna utan knatar vidare. Tips?
 
i början sitter ju förstärkningen i tygeln, men du bör få fram en förstärkning i sitsen också. Vanligast är fötterna på bogen.
 
Eeeeh... så långt har vi inte kommit än... :D
Jag får ta lite i tygeln på henne för även om jag lutar tyngden bakåt och det , så måste jag samtidigt förstärka med röst och ett litet, litet tygeltag..Inte mycket alls.. för hon lyssnar så väldigt bra på rösten så hon stannar nästan enbart av rösten..Men lite "invand" guidning behöver hon allt... :)
Ha det bäst!!
 
Hur har du lärt din häst att stegra på "kommando"?????
Det är en sak jag jättegärna skulle vilja lära mitt sto.. Men jag har grubblat på det innan och jag har inte den blekaste ur man skulle lära hästen det?!?!
FÖRSLAG!!! *hoppar och studsar* :D :D :D
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
463
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 780
Senast: JohannaB
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 097
Senast: Takire
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp