Rida med bara två brodd?

josefinefreed

Trådstartare
Min häst har slitit sina broddar som så att dom två främre broddarna på bakskorna är nästintill obefintliga nu, dom två bakre är hela och fina.

Det blir ju en annan vinkel när det är så, hur pass allvarligt är det? Bör jag låta bli och rida tills hon fått nya skor och broddar eller är det lungt?

MVH Jossan
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Jag rider alltid med två brodd eftersom jag är mer rädd för den verkan de två främre brodden har på glidmomentet än vinkeln, brodden sjunker ned i marken ändå (jag har de lägsta vinterbrodden). Min häst går även broddad dygnet runt mer 2 brodd/sko på alla 4 när det är broddsäsong.
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Jaha.. åh vad skönt. Rider du även på asfalt?

Ja, för jag har ju tänkt på att eftersom hon sliter dom på detta sätt, så måste det ju betyda att det ska vara så också. Alltså, att det är så hennes fötter ska slitas. Eller?

Hädanefter, tycker du att jag ska hålla efter och byta broddarna alltefter som dom slits, eller kan jag ha såhär mellan varje skoning? (8-10v) Och kan jag fortsätta skritta på asfalt som jag brukar göra? Och som det är hos oss nu så är det stelfruset i backen, är det OK att rida där också utan att oroa sig?
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Jag försöker undvika att rida mycket på asfalt, rider oftast i kanterna. Och jag travar heller inte på asfalt när jag har brodd (travar korta pass för träning). Men hård mark är jag inte rädd för heller.

Enda gången jag personligen skulle vilja ha 4 brodd är om det är blankis överallt större delen av broddperioden, men det är det knappt någon dag i Hallands inland :p

Har du de lägsta broddarna så hade jag inte oroat mig alls över att bara ha 2 brodd/hov mao :)
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Okejokej. Jag ska försöka rida på kanterna av vägen då istför på asfalten. :)

Jag ska höra med hovslagarn och be han ta med dom lägsta broddarna imorgon. Tack så mycket för svar!
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Hur korta är dom lägsta broddarna och var kan man köpa dom isf? Om hovslagaren inte har. Eller jag kanske redan har dom lägsta? ;o Ingen aning.
 
Sv: Rida med bara två brodd?

När brodden blir slitna byter jag. Har alltid ett antal brodd i reserv. Här uppe behövs bra brodd ;)
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Du kan köpa broddarna i vilken hästaffär som helst.
Jag har också alltid haft två broddat. funkar alldeles utmärkt. ;)
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Okejokej. :)

Och hur ser du på det med vinklingen? Rider du på asfalt osv ändå? Eller på andra hårda (t.ex frysna) underlag?
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Jag försöker undvika asfaltsvägar eftersom broddarna faktist slits mer då och om jag måste så är det ju så nära kanten som möjligt, att rida på asfalt är ju inte bra för hästarnas leder men nån gång ibland funkar ju.
Rider på andra frusna underlag gör jag ju.

Jag skulle bytta när man väl ser att broddarna börjar bli allt för slitna innan det inte alls går att ta bort dom. Annars ska du nog inte oroa dig.
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Okejokej. Jag rider på asfalt av den anledningen att det stärker leder och ligament. ;) Men jag får hålla mig på annat underlag för broddarnas skull då. :)

Alltså menar du att jag ska byta dom främre när dom börjar bli slitna? Eller tänkte du om jag bara skulle ha broddarna baktill? :)
 
Sv: Rida med bara två brodd?

Det där kan du göra lite som du vill men jag har bara broddar på dom bakre och inga i fram. Men slits dom fram ner jätte mkt medans dom bakre fortfarande är långa och är bra skulle jag bytta dom främre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 411
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp