Bukefalos 28 år!

rida med eksemtäcke under sadeln?

A

agg

Hej! Ska ev bli medrytttare till en häst som har eksem. Det finns ingen ridhus där hästen står så man måste rida i skogen. Jag provred förra veckan och då var hästen extremt irriterad av knott och mygg. Det gick knappt att få hästen att skritta lungt för han skulle bara springa ifrån myggen.
Ska provrida ytterligare en gång denna veckan innan jag bestämmer mig.
Ägaren sa att jag denna gången ska rida med eksemtäcket under sadeln.
Kan man göra det? Är det inte stor risk för skav? Det är ju både sömmar och spännen på ryggen, eller fäster man det annorlunda då?

Och vad tycker ni om att rida eksemhästar i skogen på sommarkvällarna (kan bara rida kvällar pga jobb)?
Jag har aldrig ridit eksemhäst tidigare, men jag tycker synd om den faktiskt.
 
Sv: rida med eksemtäcke under sadeln?

Det finns speciella eksem/flug ridtäcken att köpa som det är utskuret för sadeln finns flera olika modeller.
 
Sv: rida med eksemtäcke under sadeln?

Jag har två eksemhästar.
Aldrig att jag skulle ha det vanliga täcket under en sadel! Barbacka, fine, men inte med sadel.

Däremot dränker jag hästarna i flugmedel och solskydd innan jag går ut. Det funkar bra för båda mina.
 
Sv: rida med eksemtäcke under sadeln?

självklart kan du inte ha ett vanligt exemtäcke under sadeln. tänk dig hur låst hästen blir bara av att ha ett vanligt täcke runt bogen, och sen en sadel ovanpå som ytterligare låser täcket.

finns som sagt ridtäcken för exemhästar.
 
Sv: rida med eksemtäcke under sadeln?

kan tänka mig att schabrak + flugtäcke + sadel går om man har den öppen i bogen, inget halstäcke och inga bensnören. ylle täcken har jag så åtminstone på vintern, men det är ju lite annorlunda typ av täcke...
 
Sv: rida med eksemtäcke under sadeln?

Det finns speciella ridtäcken som ser ut som ett vanligt ridtäcke, men som är i eksemmaterial. Enda är att det finns hål för sadeln, så att säga. Finns allt från ländtäckesmodell till heltäckande austronautmodell :D

Ett av dem tror jag heter Rambo Fly Rider eller något i den stilen.

Googlebildsök på Rambo Fly Rider: http://www.google.se/search?hl=en&s...705.8j2.10.0...0.0...1ac.1.16.img.7CK6CtH4Ggk

Annars håller jag med Buck, det kanske kan funka med vanliga eksemtäcket om man har ett schabrak under sadelläget. Men då kanske det tillkommer problem med hur schabraket ska ligga på plats...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp