Bukefalos 28 år!

Rida med handhäst = unghingst

Lillsillen

Trådstartare
Brukar ta med lillhingsten 11 månader gammal, på nån kort ridtur då o då för att hagen han går i nu ger begränsad tillgång till spring o lek pga all lera o sten.

det går jättebra, i synnerhet vid trav o galopp då han håller sig jämsides, men vid skritt så går o sölar varpå han hamnar snett bakom stoet jag rider på, och då går han hela tiden o försöker (och lyckas) bita tag i grimskaftet och då så pass nära grimman att han biter i haken..varje gång jag försöker få honom jämsides så sträcks ju grimskaftet och han kan lätt bita tag i det. Detta är ett beteende jag vill få bort, men hur?

När jag leder honom försöker han också men då hinner jag med att korrigera genom att rycka till och han ger sig rätt lätt. Då får jag honom dessutom jämsides med mig och intresset för grimskaftet minskar då det inte finns framför honom.

Han har ett stort bitbehov, i synnerhet på grimskaft....
Har funderat på att sätta på honom ett träns så kan han gå o bita o grejja med bettet men vet inte om det är rätt metod..eller om det är för tidigt för honom med bett?? Naturligtvis också en grimma ovanpå med grimskaft som vanligt...

Kan tillägga att det då o då blir tvärnit för hans del om han ser nån läskig sten eller snökoka, så det har hänt några ggr att jag tappat honom :( så det känns inte helt bra att han har träns en sån gång..
Tips, tankar o ideer??
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 009
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp