Rida unghäst på hackamore

mackan

Trådstartare
Hej,

Är det någon som har några synpunkter på ev. nackdelar med att rida en unghäst på hackamore? Jag pratar bara om att rida ut i skogen då hackamoret ska användas för att hästen ska få gå på träns utan bett som omväxling/avkoppling. Har gjort så på tidigare hästar och de har älskat det, men de har varit äldre hästar. Har nört några som sagt att man inte ska rida unghäst på hack för att hjälperna/tygel kommunikationen) blir inte lika fin/tydlig. stämmer det?
Vi pratar inte unghäst som inte förstår alla hjälper - han är 4 fyller fem i februari. tack för råd :p

Sv: Rida unghäst på hackamore

Jag gillar intye hackamore, eftersom det inte går att ge ledande tygeltag med. Men om hästen lyssnar på dig utan att du behöver ge sådana tygeltag ser jag inget problem med att rida i ett hack.
Min sexåring behöver massor med ledande tygeltag hela tiden, och jag tänkte beställa ett bitless bridle till honom. Jag tror att det ger tydligare hjälper.
Men du borde väl själv märka vad din häst funkar med? Om han inte krånglar med hacket ser jag ingen anledning att inte rida med det

(babbel babbel ;) )

du kan rida i vad som helst bara hästen tränas för d. Jag kan rida min i repgrimma. inga problem! Men jag har gjort all grund träning för d också. D är d värt!! Men sätt dig inte bara upp och rid i d!! samma sak med hackamore..vet hästen att den ska gå undan för tryck på nosryggen..? om den inte kan d är d en bra ide att börja lära den d från marken först..

Min 5-åring varierar jag att rida med bett och hackamore. Han går bättre och bättre på hacket nu. Men ska jag jobba honom väljer jag hellre bett, då ett tredelat fullcheek eller vanligt tredelat bett. ska vi bara ut och luffa och galoppera lite skogen utan krav så brukar jag ta hacket.

mackan skrev:
Hej,

Är det någon som har några synpunkter på ev. nackdelar med att rida en unghäst på hackamore? Jag pratar bara om att rida ut i skogen då hackamoret ska användas för att hästen ska få gå på träns utan bett som omväxling/avkoppling. Har gjort så på tidigare hästar och de har älskat det, men de har varit äldre hästar. Har nört några som sagt att man inte ska rida unghäst på hack för att hjälperna/tygel kommunikationen) blir inte lika fin/tydlig. stämmer det?
Vi pratar inte unghäst som inte förstår alla hjälper - han är 4 fyller fem i februari. tack för råd :p

Hackamore kan va lika skarpt som ett vanligt bett även om det inte har något bett på hackamore. Fast det beror på hur löst kedjan sitter också. En kille i stallet som är väldigt kunnig som hjälper mig tyckte inte de va något vidare att rida min häst på hackamore, fast iof va hon tre och inte inriden. Första gångerna jag reed ville ägarna att jag skulle rida med hackamore, men då var det bara skritt i några minuter sen stop.

Tack.. den här tråden är ganska gammal vid detta laget. MIn häst är väl inriden är fem år och välriden. jag har ingen kedja på mitt hackamore, det är ponny hack jag rider på.

vi använder det när vi "lullar" på lugna rundor i skogen efter hårdare arbete dagen innan, och han trivs jättebra och är lika lydig på det som vanligt bett.

:bow:

jag red in min unghäst på sidepull eftersom jag ville spara munnen på honom. Det gick jättebra, han lyssnade kanon bra, hack tycker jag är för skarpt för unghästar :crazy:

Ett vanligt ponny hack har ingen kedja, bara läderrem...

till Bison och övriga: tråden är GAMMAL. Min häst är en välriden femåring som funkar som vilken ridhäst som helst. Vi använder hack för omväxling och avkoppling till bettet, och han är (återigen) lika lydig på hacket som på bett.

Jag har ridit min madame i grimma/grimskaft sedan jag red in henne och det har inte varit några problem, lika med hackamore.
Testa säger jag utan problem, kan ju inte skada, eller hur??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 132
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 966
Senast: lirco11
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 812
Senast: tuaphua
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka