Rida ut, hur ska vi få det att bli kul?

LMCarlsson

Trådstartare
Jag har ett problem, min häst är en väldigt otrygg individ. Vi har kommit så långt att vi kan jobba på utevolten/i ridhuset relativt problemfritt. MEN när vi ska ut på en mysig promenad så slutar det 95% av gångerna att hon blir livrädd för något och vägrar och gå och backar. (Detta kan likaväl hända på vägen hem som på väg bort från stallet) Jag inser att detta uppkommer för att hon inte litar på mig tillräckligt. Om jag hoppar av och går så är det inga problem då går hon fram överallt. Hur ska jag bete mig för att få henne att tycka att jag är en trygg och stabil ledare även när jag sitter på? Problemen uppstår inte heller på samma sätt om vi har sällskap ut...Vill dock kunna rida ut min häst utan sällskap också och gärna att det ska vara något roligt för oss båda. Förslag och synpunkter mottages gärna, påhopp undanbedes.;)

Sv: Rida ut, hur ska vi få det att bli kul?

Hej! Inte kul! men alla problem går att lösa!
Har lite frågor först.
Hur gör du när du rider ut, liksom rider du en RUNDA eller går du en bit och sen vänder du hästen hem igen?
När den börjar backa och så, vad gör du då? Går på med spö, lutar dig framåt, blir arg? Ja vad gör du...

Mvh

Känner igen mig!
Inte alls kul med såna hästar.

Det här att hon blir livrädd och backar och så har jag ett tips till:

När hon börjar backa så vänder du henne med rumpan åt det håll ni gick åt.Sen börjar du backa henne åt det hållet tills du har kommit förbi "faran" och sen kan du vända henne och gå framåt.Om hon inte vill gå då så forsätt att backa tills hon vill gå framåt.
Har lärt mig det på western träningar då min häst var väldigt osäker.

Funkar för mig iallafall!

Hoppas du hängde med!

Lycka till!

/I

LMCarlsson skrev:
Jag har ett problem, min häst är en väldigt otrygg individ. Vi har kommit så långt att vi kan jobba på utevolten/i ridhuset relativt problemfritt. MEN när vi ska ut på en mysig promenad så slutar det 95% av gångerna att hon blir livrädd för något och vägrar och gå och backar. (Detta kan likaväl hända på vägen hem som på väg bort från stallet) Jag inser att detta uppkommer för att hon inte litar på mig tillräckligt. Om jag hoppar av och går så är det inga problem då går hon fram överallt. Hur ska jag bete mig för att få henne att tycka att jag är en trygg och stabil ledare även när jag sitter på? Problemen uppstår inte heller på samma sätt om vi har sällskap ut...Vill dock kunna rida ut min häst utan sällskap också och gärna att det ska vara något roligt för oss båda. Förslag och synpunkter mottages gärna, påhopp undanbedes.;)

Det enda botemedlet är att ni är tillsammans ute MYCKET och att du då är lugn och trygg själv. Om du tycker att hopp och skutt är jobbigt, läskigt, så led din häst i stället.

Varför inte ge dig ut på en långritt bara du och din häst i sommar. Jag lovar att ni då på några dagar växer samman och blir trygga ihop. :D Det har jag själv provat med en fröken hoppetossa häst som jag hade. Gjorde underverk.

Hälsning Maja

Hej!
Fick tipset av en tränare att rida samma sträcka. tex 20 min, paus, ev morot, och sedan tillbaka. Gör detta i två veckor tills hästen ser det som ett arbete, och att det är en rutin och "inget särskilt". Sedan kan man introducera nya vägar. Jag ska prova detta och se.
Lycka till!

Använder du spö när du rider ut?
Är hon verkligen rädd eller testar hon bara?

LMCarlsson skrev:

Känner igen mig precis! Tyvärr så tror jag inte att det är så mycket konkret att göra. Jag tror jag har provat allt med min vallack men inget har hjälpt... Det enda tipset jag kan ge är att inte bli agg och skrika när hon blir rädd och konstrar. Det gjorde jag länge, förmodligen för att jag själv blev rädd och inte visste bättre. Jag vet inte hur gammal din häst är, men det brukar bli bättre med åren! Lycka till!

Fast frågan är hur rädd hästen faktiskt är.
Bara för att den vill vända och gå hem eller börjar stampa behöver inte betyda att den är rädd. Den kan helt enkelt bara få för sig att testa! "Vad händer om jag beter mig så här? Går vi hem som vanligt då eller?"

Jag har försökt det mesta, jag rider inte med spö när jag rider ut, faktiskt just för att jag inte alltid litar på att jag kan låta bli att bli arg och använda det i fel läge:o (jag menar självklart inte att jag brukar slå henne om jag har spö). Hon är 7 år i år och jag har haft henne sen hon var 3. Ibörjan gick jag väldigt mycket med henne ute, sen har jag haft henne som handhäst när jag ridit min andra häst. Problemen kommer när jag ska ut själv. Och ja jag skulle säga att hon är rädd, oftast kan jag känna hur hjärtat dunkar, när det händer och som sagt det händer även på väg hemmåt. Och jag är inte så att jag ger mig och låter henne gå hem bara för att hon krånglar. Men det känns inte som en lösning att jag hoppar av och går med henne mer än för stunden, hon blir inte bättre av det. (har prövat i ca 1 års tid så..) Jag skulle vilja lösa det så att det blir kul för oss båda...:cry:

GloriaOrion skrev:
Känner igen mig!
Inte alls kul med såna hästar.

Det här att hon blir livrädd och backar och så har jag ett tips till:

När hon börjar backa så vänder du henne med rumpan åt det håll ni gick åt.Sen börjar du backa henne åt det hållet tills du har kommit förbi "faran" och sen kan du vända henne och gå framåt.Om hon inte vill gå då så forsätt att backa tills hon vill gå framåt.
Har lärt mig det på western träningar då min häst var väldigt osäker.

Funkar för mig iallafall!

Hoppas du hängde med!

Lycka till!

/I

Har provat det lite grann, ska nog försöka att genomföra det lite mer konsekvent när jag nu har stöd för att det skulle kunna fungera! Tack tack:bow:

Då kan jag bara säga att jag hoppas på att ni hittar en lösning på ert problem! :bump:

LMCarlsson skrev:

Jag försöker få hästen att ha så roligt som möjligt.
t ex att ibland får han sprinag en speciell sträcka som hanälskar att galoppera på. Den är våran gloppsträcka. Där får hgan srpinga hur fort han vill. och inga bilar stör oss. Han vetvar den är och var han ska stanna. Du kan ju börja med att rida fram ordentligt och sen galoppera snabbt ute om hon tycker om det. Annars brukar det gå med mutor:devil:
Och massor med beröm ´verkligen överdrivet.
Och ljus röst med mkt positiv klang.
Och massor klappar. NÄr hon går fram kan du vända. men galoppera inte direkt på hemvägen hon kan ju fåpr för sig att sticka hem när som helst. utan fösök att om du rider i skopgen t ex bara raca iväg med henne nångång ibland. Nästan alla rider så kontrollerat nuför tiden. Jag galopptränar min häst ibland och det är det roligaste han vet.
ni kan även försöka hitta nya stigar. Det älskar de mesta hästar. att bara gå upp var som helt och lufsa runt.

Alla kanske inte delar min övertygelse, men min syn på hästar och hästhantering har förändrats med tiden, så också resultatet av mitt jobb - positivt. Så därför är mitt konkreta råd:
Börja från marken :)
Om vi människor vågade släppa taget om vår "klassiska syn" på just hästhantering och vågade kommunicera på den nivån när vi kan nå fram, skulle resultaten bli bättre men också tryggheten häst-ryttare i mellan.
Börja arbeta din häst från marken (även om din häst går med dej när du går bredvid den så är det frågan hur den går med dej - ser den dej som sin ledare, likvärdig el som underordnad?
Det finns många bra övningar som befäster din roll som ledare, men en rekomendation är att börja från början med dessa, inte hoppa o vraka i mellan dem. Läs böcker av t ex Hemphling och lär och bygg upp känslan först konceptet! :D

Min häst är också väldigt osäker och rädd. Han spänner sig lätt och blir jobbig att rida. Hemma känner han sig trygg och där går det helt problemfritt numera. När vi ska rida ut är det värre.

Jag rider nästan alltid ut själv, men det är ingen skillnad om jag rider med någon annan. Han är lika spänd ändå. Jag gör som så att jag rider samma väg alltid, hur långt jag rider beror på dagsform. Jag kan göra små avstickare in i skogen, för att klättra lite, hoppa ett litet hinder osv. Men annars alltid samma väg bort, vänder någon stans på vägen och så hem igen. Det är viktigt att han vet var han är och att han känner vägen har jag märkt. Detta underlättar vår ridning väldigt mycket. Sen är det förståss viktigt att jag är lugn i alla lägen och ger honom mycket stöd. Jag tänker ALLTID framåt och min häst vänder heller aldrig hemåt mer än nåt steg om han blir riktigt rädd. Han går alltid framåt igen när jag ber honom, men det ligger mycket arbete bakom... När han hoppar rundor försöker jag ignorera men driva lätt framåt och uppmuntra.

Vi har arbetat med detta sedan jag fick honom som 3-åring (är nu 6 år). Jag har accepterat att jag har en häst som är väldigt "alert" och försöker se det positiva i det (pigg, framåt, mycket energi!) även om det kan vara tröttsamt ibland. Vi har också jobbat mycket med kommunikationen (markarbete), vilket naturligtvis är jätteviktig för att jag ska kunna vara ett stöd för honom när det blir jobbigt.

Hoppas ni kan hitta ett sätt som fungerar!
Lycka till

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 161
Senast: AlmostEasy
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
14 524
Senast: linnsan
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka