Bukefalos 28 år!

Ridande barn, hur hinner ni med er själva?

Jag prioriterar absolut barnens idrottande framför mitt. Barnens träningar och tävlingar kommer först. Sen i mån av tid kommer mitt intresse.

Doc
Hur kan det här, ovan.
Vara svar på det här, nedan.



Alla "ungar" spelar ju inte ens matcher. Alla föräldrar ju inte ens bil! eller körkort! Dessutom jämför du "elaka föräldrar som aldrig ställer upp" med "föräldrar som inte gör annat än skjutsar" utan att passera, folk hjälps åt och skjutsar lite lagom.

Precis som du hänvisar till det bra med elitidrott för ungdomar utan att reflektera över att man inte jämför med gruppen -tränar lagom ibland. Utan med gruppen "alla andra barn" där minst hälften säkert aldrig rör sig ur fläcken. Och det är väl klart att det är bättre att elitsatsa än att spela dataspel dygnet runt. Men är det bättre att "satsa" än träna lagom, det är frågan.

Ditt barn inte gillar ridskola men det finns barn som klarar det, en gång i veckan på ridskola höll för mig hela vägen upp till 22 i alla fall, varefter jag fick rida två gånger (stipendium som student) (och sedan dess tex medisridit pappas häst)



Jag tror ju att en orsak till att han löste det är att han var en han ;) och att någon, kanske en hon, skötte en del markservice. Men det är nog rena fördomar (Mamma hade en väninna som var läkare som var gift med en sjuksköterska. Hon skötte såklart hela hushållet och barnen för hennes man hann inte, han hade så mycket jobb, han hann däremot iofs surfa väldigt mycket. Härliga 90-tal.)
Har aldrig pratat om elitidrott. Jag skrev i mitt första inlägg att barn ska få satsa om de vill satsa, utefter deras möjligheter, och att jag inte håller med er som (själv) före detta elitidrottare. Jag var 19 när jag spelade i allsvenskan, visserligen 15 när jag spelade i flicklandslaget, men jag vet inte om jag tycker jag var barn utan var då på ungdomsidrott, har aldrig pratat om ELIT när det kommer till barn dock i denna tråd. Satsning behöver inte betyda elit vet du - det kan lika gärna vara att köpa egen ponny för skogsturer, eller att få möjligheten att spela hockey (oftast rätt mycket träning, sonens knattelag tränar fyra dagar i veckan, is två, innebandy en, lekar en) under de möjligheter barnet vill satsa.

De flesta lag spelar matcher. De flesta ungar som är med i lag är med och spelar matcher, min erfarenhet efter många år inom lagidrotten är också att ungar vill spela matcher och vill vara med på cuper. Självklart finns de föräldrar som saknar körkort, de är dock inte dessa jag har pratat om här. Det är en anledning, men de som är engagerade i sitt barns idrottsutövande brukar då kunna ta ett extra pass i cafeterian, det märker man rätt snart vilka är för lata eller bara tänker till sitt eget eller inte ett dugg intresserade av sina barn och vilka som faktiskt supportar sina barn i deras idrottutövande, vare sig det gäller lagidrotten, tjejen på ridskolan eller ponnyryttaren. Självklart finns det ungar som inte vill spela matcher. Eller som hellre rider på ridskola än har egen häst. VAR har jag skrivit något annat?

Och ja, du har rena fördomar om mina föräldrar. Så fel du någonsin kan ha faktiskt.

De jag vuxit upp med som idrottade intensivt som unga (barn+tonår) tränar inte alls nu. Min känsla av den jag känner bäst är att hen är klar med den delen av livet. Idrotten hen höll på med så intensivt som ung är inte intressant alls ur enbart motions- eller underhållningssynpunkt för personen i fråga. Jag och en vän som inte idrottade så intensivt utan mest gick och red en gång i veckan på ridskola rör oss betydligt mer nu och rider fortfarande/igen. Så det kan vara väldigt olika det där.
Det krävs nog en person som inte är engagerad i idrott eller barn för att kunna vända på att idrott är något dåligt ärligt talat, med tanke på hur mycket undersökningar det faktiskt finns på både det psykosociala och hälsa hos barn och ungdomar som har fritidsintressen och idrottar :angel:
 
Har aldrig pratat om elitidrott. Jag skrev i mitt första inlägg att barn ska få satsa om de vill satsa, utefter deras möjligheter, och att jag inte håller med er som (själv) före detta elitidrottare. Jag var 19 när jag spelade i allsvenskan, visserligen 15 när jag spelade i flicklandslaget, men jag vet inte om jag tycker jag var barn utan var då på ungdomsidrott, har aldrig pratat om ELIT när det kommer till barn dock i denna tråd. Satsning behöver inte betyda elit vet du - det kan lika gärna vara att köpa egen ponny för skogsturer, eller att få möjligheten att spela hockey (oftast rätt mycket träning, sonens knattelag tränar fyra dagar i veckan, is två, innebandy en, lekar en) under de möjligheter barnet vill satsa.

De flesta lag spelar matcher. De flesta ungar som är med i lag är med och spelar matcher, min erfarenhet efter många år inom lagidrotten är också att ungar vill spela matcher och vill vara med på cuper. Självklart finns de föräldrar som saknar körkort, de är dock inte dessa jag har pratat om här. Det är en anledning, men de som är engagerade i sitt barns idrottsutövande brukar då kunna ta ett extra pass i cafeterian, det märker man rätt snart vilka är för lata eller bara tänker till sitt eget eller inte ett dugg intresserade av sina barn och vilka som faktiskt supportar sina barn i deras idrottutövande, vare sig det gäller lagidrotten, tjejen på ridskolan eller ponnyryttaren. Självklart finns det ungar som inte vill spela matcher. Eller som hellre rider på ridskola än har egen häst. VAR har jag skrivit något annat?

Och ja, du har rena fördomar om mina föräldrar. Så fel du någonsin kan ha faktiskt.


Det krävs nog en person som inte är engagerad i idrott eller barn för att kunna vända på att idrott är något dåligt ärligt talat, med tanke på hur mycket undersökningar det faktiskt finns på både det psykosociala och hälsa hos barn och ungdomar som har fritidsintressen och idrottar :angel:

Jag säger inte att det är något dåligt. Bara att det per automatik inte är så att idrottande barn=idrottande vuxen. Det kan också bli tvärtom. Det beror nog också mycket på vilken idrott barnet håller på med. En del idrotter uppmanar mer till nöjesutövning än andra. Ridning och fotboll är nog såna som i högre grad uppmanar till nöjesutövning/hobbyträning i vuxen ålder än en del andra sporter.
 
Jag säger inte att det är något dåligt. Bara att det per automatik inte är så att idrottande barn=idrottande vuxen. Det kan också bli tvärtom. Det beror nog också mycket på vilken idrott barnet håller på med. En del idrotter uppmanar mer till nöjesutövning än andra. Ridning och fotboll är nog såna som i högre grad uppmanar till nöjesutövning/hobbyträning i vuxen ålder än en del andra sporter.
Det är väl klart att det ALLTID finns undantag? Hur det än är finns det otroligt mycket forskning på området att är man aktiv i unga år är kroppen bättre förberedd för äldre år, sedan behöver vi inte dra till omständigheter som ryska gymnastikbarn, jag har aldrig pratat om det.
 
När det gäller den egna familjen, de egna barnen, ens egen närhet, så är nog inte forskning det bästa att stödja sig på när man funderar på hur man ska agera när barnen är små för att de ska ha en bra livsstil när de blir vuxna. De egna familjemönstren och människorna runtomkring en själv, säger nog betydligt mer om hur det är troligt att ens eget barn utvecklas, än vad forskning kan göra.

Den typ av forskning du åberopar, @Cambrie , är inte särskilt användbar som någon form av manual för barnuppfostran. Och det är inte heller det forskningsområde forskare normalt tänker sig. Om du dessutom läste det mesta som ung gymnasieelev, så finns det ju goda skäl att anta att din läsart var ganska enkel, så att säga. Möjligen har du dragit en och annan förhastad slutsats vad gäller hur vetenskapliga resultat överhuvudtaget kan och bör tillämpas, samt kanske inte riktigt gjort skillnaden mellan den individuella nivån och gruppnivån helt klar för dig.
 
När det gäller den egna familjen, de egna barnen, ens egen närhet, så är nog inte forskning det bästa att stödja sig på när man funderar på hur man ska agera när barnen är små för att de ska ha en bra livsstil när de blir vuxna. De egna familjemönstren och människorna runtomkring en själv, säger nog betydligt mer om hur det är troligt att ens eget barn utvecklas, än vad forskning kan göra.

Den typ av forskning du åberopar, @Cambrie , är inte särskilt användbar som någon form av manual för barnuppfostran. Och det är inte heller det forskningsområde forskare normalt tänker sig. Om du dessutom läste det mesta som ung gymnasieelev, så finns det ju goda skäl att anta att din läsart var ganska enkel, så att säga. Möjligen har du dragit en och annan förhastad slutsats vad gäller hur vetenskapliga resultat överhuvudtaget kan och bör tillämpas, samt kanske inte riktigt gjort skillnaden mellan den individuella nivån och gruppnivån helt klar för dig.
Verkar finnas gott om forskning på idrott, föräldraengagemang , fördelar för idrottande tidigt i livet när det kommer till hälsofrämjande etc idag också. Bara att slå på idrottsfrämjandets olika utgivningar så ser man att det forskas väldigt mycket på området.
Ingen som har använt det som barnuppfostran alls, men menar du verkligen att det inte är bra med idrott ur ett hälsoperspektiv när det kommer till unga`? Baserat på vad? Din egen åsikt som ej idrottsintresserad akademiker?

För övrigt vet jag inte vad du vimsar om, jag har inte skrivit om resten du drar in i ditt inlägg.
 
Det krävs nog en person som inte är engagerad i idrott eller barn för att kunna vända på att idrott är något dåligt ärligt talat, med tanke på hur mycket undersökningar det faktiskt finns på både det psykosociala och hälsa hos barn och ungdomar som har fritidsintressen och idrottar :angel:

Det är väl ingen som har sagt att idrott är dåligt? Bara att elitsatsning inte nödvändigtvis är det optimala, och att det inte är helt självklart för alla att slänga sina egna intressen överbord (för kortare eller längre tid) för att helt gå upp i barnets satsning...

Det är liksom inte självklart att det bästa är att gå in stenhårt för sin sport som ung - tvärtom är det väl många som hävdar att det bästa är att utöva flera sporter "lite lagom" - samt att det hälsosammaste sättet att idrotta ligger nånstans kring "ambitiös motionsidrott" snarare än "hård elitsatsning".
 
Jag är i samma situation som ts. Dottern är 9 år och har en shettis och jag har 2 islandshästar. Shettisen är en kanonponny men ibland envis och får för sig att tex smita förbi ett hinder osv.
Det ÄR svårt att koncentrera sig på sin egen ridning samtidigt som man ska instruera någon annan. Vi hinner inte heller rida en i taget.

Det är som det är.... jag brukar lägga lite volter om jag får chansen ute om vi rider på ett fält. Annars rider inte dottern varje dag utan ca 3-4 dagar/v.

Vi har börjat åka på pay and jumps nu, men då bara med dotterns shettis. Hade vi åkt med två hästar hade hennes pappa hjälpt till.

Nu vet ju inte jag vad det är för islandshästar du har - utbildningsnivå osv - men för oss (mig och min dotter) funkade det utmärkt att rida tillsammans på varsin islandshäst när hon var i den åldern, och det allra bästa var att rida ut, då fick liksom alla ut något av ridturen och hästarna blev ordentligt tränade. Håller med om att rida på ridbana ihop med en 9-åring som behöver instruktioner inte är optimalt för den egna ridningen!! Uppfattar en välriden islandshäst som betydligt lätthanterligare än en envis shettis!! :D
 
Det är väl ingen som har sagt att idrott är dåligt? Bara att elitsatsning inte nödvändigtvis är det optimala, och att det inte är helt självklart för alla att slänga sina egna intressen överbord (för kortare eller längre tid) för att helt gå upp i barnets satsning...

Det är liksom inte självklart att det bästa är att gå in stenhårt för sin sport som ung - tvärtom är det väl många som hävdar att det bästa är att utöva flera sporter "lite lagom" - samt att det hälsosammaste sättet att idrotta ligger nånstans kring "ambitiös motionsidrott" snarare än "hård elitsatsning".
Ingen har heller pratat om elitsatsning (jag har skrivit att jag är före detta elitspelare dock), men inte pratat om elitsatsning för barn.
 
Ingen har heller pratat om elitsatsning (jag har skrivit att jag är före detta elitspelare dock), men inte pratat om elitsatsning för barn.

Fast någon i tråden (minns inte om det var du) som skrev att "om barnet vill satsa". Och använde ordet satsa istället för "om barnet vill hålla på med sporten". För mig är det skillnad på att vilja satsa på en sport och att bara vilja hålla på med den för att det är roligt. Jag tycker att det pratas alldeles för mycket om att barn ska satsa på en sport. Vad hände med att hålla på med det för att det är roligt? Varför ska det satsas hela tiden??
 
Fast någon i tråden (minns inte om det var du) som skrev att "om barnet vill satsa". Och använde ordet satsa istället för "om barnet vill hålla på med sporten". För mig är det skillnad på att vilja satsa på en sport och att bara vilja hålla på med den för att det är roligt. Jag tycker att det pratas alldeles för mycket om att barn ska satsa på en sport. Vad hände med att hålla på med det för att det är roligt? Varför ska det satsas hela tiden??
Jag skrev ordet satsa. Inte elitsatsa. För mig en jädra skillnad. Har inte pratat om elitsatsning.
 
Har aldrig pratat om elitidrott. Jag skrev i mitt första inlägg att barn ska få satsa om de vill satsa, utefter deras möjligheter, och att jag inte håller med er som (själv) före detta elitidrottare. Jag var 19 när jag spelade i allsvenskan, visserligen 15 när jag spelade i flicklandslaget, men jag vet inte om jag tycker jag var barn utan var då på ungdomsidrott, har aldrig pratat om ELIT när det kommer till barn dock i denna tråd. Satsning behöver inte betyda elit vet du - det kan lika gärna vara att köpa egen ponny för skogsturer, eller att få möjligheten att spela hockey (oftast rätt mycket träning, sonens knattelag tränar fyra dagar i veckan, is två, innebandy en, lekar en) under de möjligheter barnet vill satsa.

Vad är det då de satsar på? om de inte satsar på att bli bra på sin idrott och tävla. Betyder det att jag tex satsade på att läsa böcker från biblioteket när jag var liten?

  1. göra insats, betala, skjuta till, investera; chansa, riskera, våga, offra; sätta sitt hopp till
  2. ta sats, göra kraftansträngning

  1. göra insats i spel: satsa på ett kort, en häst; investera: satsa sitt kapital i ett nyttbolag
  2. (bildlig betydelse) sätta sitt hopp till: satsa på en affärsidé; göra en speciellansträngning (för att driva fram något): förlaget satsar hårt på den nya boken || -de
Satsa -offra tid och kapital för att bli riktigt bra på någonting som sedan ger utdelning som tex inkomster/madaljer i framtiden.

De flesta lag spelar matcher. De flesta ungar som är med i lag är med och spelar matcher, min erfarenhet efter många år inom lagidrotten är också att ungar vill spela matcher och vill vara med på cuper. Självklart finns de föräldrar som saknar körkort, de är dock inte dessa jag har pratat om här. Det är en anledning, men de som är engagerade i sitt barns idrottsutövande brukar då kunna ta ett extra pass i cafeterian, det märker man rätt snart vilka är för lata eller bara tänker till sitt eget eller inte ett dugg intresserade av sina barn och vilka som faktiskt supportar sina barn i deras idrottutövande, vare sig det gäller lagidrotten, tjejen på ridskolan eller ponnyryttaren. Självklart finns det ungar som inte vill spela matcher. Eller som hellre rider på ridskola än har egen häst. VAR har jag skrivit något annat?

Du pratade om "de flesta idrotter" på "alla nivåer" kräver att föräldrarna satsar. Men jag håller inte med. De flesta fritidsintressen och många idrotter verkar fullt hanterbara tillsammans med att även vuxna i familjen har kvar fritidsintressen och idrott. Däremot verkar som att -lagidrotter kräver att föräldrarna uppoffrar sig. Föräldrar som inte klarar det ser andra föräldrar ned på och talar illa om, egna eller andras. Precis som jag misstänkte.

Men behöver det vara så? De har redan lagt om fotbollen så att det inte är seriespel i yngre åldrar. Kanske man kan ha match varannan helg? En gång i månaden? Kanske träning två gånger i veckan? Kanske tillåta fler barn med mindre talang i unga åldrar? Kanske gör lagsporten fel? Kanske vore jag en entusiastisk fotbollsförälder om jag kunde satsa hälften! men inte all min tid? Om jag vore säker på att föräldrarna inte talar illa om varandra.

Det krävs nog en person som inte är engagerad i idrott eller barn för att kunna vända på att idrott är något dåligt ärligt talat, med tanke på hur mycket undersökningar det faktiskt finns på både det psykosociala och hälsa hos barn och ungdomar som har fritidsintressen och idrottar :angel:

Du gör ju ingen jättereklam här minst sagt. Verkar hemskt med lagidrott.

Dessutom har du totalt missat min debattvinkel. Jag talar för fritidsintresse och idrott på lagom kul nivå, hanterbart för föräldrar och barn och skola -scouter, ju-jutsu, rida någon gång i veckan, gå på friskis osv kontra att träna fotboll/ridning fyra gånger i veckan, match/tävling varje helg, skjutsa jämt, föräldrarna lägger ned fritidsintressen och sportande helt för barnets skull. Barnet -satsar, på vad? För vad? Med vilket mål? Den vuxne ska lägga ned sina intressen för vad? För att visa barnet att som vuxen har hen ingen rätt till intressen längre? För att visa barnet att om hen skaffar barn så är det det enda som är kvar sedan, att lägga ned allt?

I övrigt: Tja idrottare dricker tidigare och mer alkohol än andra ungdomar och lagidrottare mer än individuella enligt vissa undersökningar http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:656/FULLTEXT01.pdf
Sedan visar ju fortfarande många undersökningar på de barn som fick vara kvar i laget, inte de som blev petade när de var 9 och deras psykosociala hälsa under året de fick sitta på bänken.
(Ungdomar som spelade WoW däremot försenade sin alkoholdebut markant ;) )

Eller fotbollsförbundets iofs berömvärda satsning mot knäskador på flickor. Eller gymnastikförbundets ganska deppiga attityd som löpte gatlopp i media för ett par år sedan. Eller föräldrar trakasserier gentemot unga 14 åriga fotbollsdomare.
 
Verkar finnas gott om forskning på idrott, föräldraengagemang , fördelar för idrottande tidigt i livet när det kommer till hälsofrämjande etc idag också. Bara att slå på idrottsfrämjandets olika utgivningar så ser man att det forskas väldigt mycket på området.
Ingen som har använt det som barnuppfostran alls, men menar du verkligen att det inte är bra med idrott ur ett hälsoperspektiv när det kommer till unga`? Baserat på vad? Din egen åsikt som ej idrottsintresserad akademiker?

För övrigt vet jag inte vad du vimsar om, jag har inte skrivit om resten du drar in i ditt inlägg.
Det är väl klart att det är bra att barn rör på sig och har fritidsintressen. Frågan är om det är bra i den uppslukande omfattning som satsande barn kör på.

Detta är det ju ingen tvekan om att det är bra
https://www.forskning.se/2017/08/24/idrott-varje-dag-ger-hogre-betyg/
Att detta är dåligt är självklart
https://omni.se/studie-fyraaringar-ror-for-lite-pa-sig-hemma/a/8yoR1

Men det här?
https://www.svt.se/opinion/article12125374.svt

Jag har en lika enkel som självklar lösning på det här: INFÖR BREDDLAGIDROTT i form av breddfotboll, breddinnebandy, breddishockey och så vidare.
Precis, kunde de inte ha det?

https://anpassadtraning.com/2015/01/05/att-toppa-eller-inte-toppa-lag/
 
Det är väl klart att det är bra att barn rör på sig och har fritidsintressen. Frågan är om det är bra i den uppslukande omfattning som satsande barn kör på.

Detta är det ju ingen tvekan om
https://www.forskning.se/2017/08/24/idrott-varje-dag-ger-hogre-betyg/

Men det här?
https://www.svt.se/opinion/article12125374.svt
Man kan absolut satsa utan att det behöver innebära tävling. Definitivt det handlar, som jag redan skrivit att jag menar ett flertal gånger i tråden att få möjligheten att utöva sitt intresse. Min dotter skulle definitivt säga att hon satsar på hästar, hon har ridit en payandjump på ridskolan vid ett tillfälle men är i stallet så mycket hon har möjlighet. Hon håller på på en "LAGOM KUL NIVÅ" som du väljer att kalla det, och det är VARJE DAG (eftersom en häst MÅSTE skötas varje dag - surprise...).
Som sagt. Jag pratar inte om elitsatsning. Tycker väl åtminstone ni kan sluta att argumentera emot VAD JAG pratar om eftersom det inte berör elitsatsning, kalla det då jabbadabba eller vad du vill själv?!

Vad är det du anser jag ska göra reklam för? Fattar verkligen inte?
 
Man kan absolut satsa utan att det behöver innebära tävling. Definitivt det handlar, som jag redan skrivit att jag menar ett flertal gånger i tråden att få möjligheten att utöva sitt intresse. Min dotter skulle definitivt säga att hon satsar på hästar, hon har ridit en payandjump på ridskolan vid ett tillfälle men är i stallet så mycket hon har möjlighet.
Som sagt. Jag pratar inte om elitsatsning. Tycker väl åtminstone ni kan sluta att argumentera emot VAD JAG pratar om eftersom det inte berör elitsatsning?!
Ok, jag kan koncentrera mig på att du tycker att en förälder bör lägga ned sina intressen för sina barns "satsning" på uhm ngt.

Men själva ordet Satsa tyder på att en person offrar något för att nå ett mål. Tex X offrar tid och pengar för att X ska kunna leva på Y i framtiden.

Här är målet, dottern gillar hästar, offret är dina intressen. Det funkar inte rent språkligt för mig. Däremot att du satsade allt du hade och nådde allsvenskan i fotboll gör det.

(min väninnas mammas offer -pengar till ridlektion och busskort, för målet dottern gillar hästar var inte föräldramässigt tillräckligt däremot.)
 
Ok, jag kan koncentrera mig på att du tycker att en förälder bör lägga ned sina intressen för sina barns "satsning" på uhm ngt.

Men själva ordet Satsa tyder på att en person offrar något för att nå ett mål. Tex X offrar tid och pengar för att X ska kunna leva på Y i framtiden.

Här är målet, dottern gillar hästar, offret är dina intressen. Det funkar inte rent språkligt för mig.

(min väninnas mammas offer -pengar till ridlektion och busskort, för målet dottern gillar hästar var inte föräldramässigt tillräckligt däremot.)
Fast det där har jag ju faktiskt inte heller skrivit, eller utvecklat när det blivit missförstånd?
 
En reflektion är att jag tycker det är sunt att vi funderar över vad det leder till om vi ställer så höga krav på att föräldrarna ska ställa upp mycket.
En vän till mig har två söner som spelar hockey, 10-12 år gamla. De tränar 4 gånger i veckan och träningen börjar runt kl 15.30/16 samt match på helgerna och då går ofta hela helgen. Enligt vännen är alla föräldrar med i stort sett på alla träningar och matcher. Min vän hade tagit upp med andra föräldrar om man inte kunde börja samåka mer och turas om. Men hon fick inget gehör eller intresse för det.
Problemet är att för deras familj så fungerar det inte längre att all tid ska läggas på hockey. Familjen har också ett till barn som de känner kommer i skymundan. Föräldrarna kommer behöva gå ner i arbetstid för att skjutsa till träning samt att hon ser att i dessa familjer är barnens hockeyträning hela familjens intresse. När ungarna ska på matcher/ läger lägger föräldrar semesterdagar för att åka med/ skjutsa. Och det är väl jätteroligt för de familjer som trivs med det. Det som är trist är ju om det ska vara normen för att kunna vara med? Hur många har möjlighet att stå i en ishall kl 16 fyra dagar i veckan och lägga hela helger på träning. För den här familjen kommer det inte fungera längre snart..
 
Man kan absolut satsa utan att det behöver innebära tävling. Definitivt det handlar, som jag redan skrivit att jag menar ett flertal gånger i tråden att få möjligheten att utöva sitt intresse. Min dotter skulle definitivt säga att hon satsar på hästar, hon har ridit en payandjump på ridskolan vid ett tillfälle men är i stallet så mycket hon har möjlighet. Hon håller på på en "LAGOM KUL NIVÅ" som du väljer att kalla det, och det är VARJE DAG (eftersom en häst MÅSTE skötas varje dag - surprise...).
Som sagt. Jag pratar inte om elitsatsning. Tycker väl åtminstone ni kan sluta att argumentera emot VAD JAG pratar om eftersom det inte berör elitsatsning, kalla det då jabbadabba eller vad du vill själv?!

Vad är det du anser jag ska göra reklam för? Fattar verkligen inte?

Jag gillar inte ordet satsa i samband med barns idrottande. Satsa är något helt annat än att hålla på med en idrott för att man tycker om idrotten. Hade det satsats mindre hade nog många barn haft roligare.
 
En reflektion är att jag tycker det är sunt att vi funderar över vad det leder till om vi ställer så höga krav på att föräldrarna ska ställa upp mycket.
En vän till mig har två söner som spelar hockey, 10-12 år gamla. De tränar 4 gånger i veckan och träningen börjar runt kl 15.30/16 samt match på helgerna och då går ofta hela helgen. Enligt vännen är alla föräldrar med i stort sett på alla träningar och matcher. Min vän hade tagit upp med andra föräldrar om man inte kunde börja samåka mer och turas om. Men hon fick inget gehör eller intresse för det.
Problemet är att för deras familj så fungerar det inte längre att all tid ska läggas på hockey. Familjen har också ett till barn som de känner kommer i skymundan. Föräldrarna kommer behöva gå ner i arbetstid för att skjutsa till träning samt att hon ser att i dessa familjer är barnens hockeyträning hela familjens intresse. När ungarna ska på matcher/ läger lägger föräldrar semesterdagar för att åka med/ skjutsa. Och det är väl jätteroligt för de familjer som trivs med det. Det som är trist är ju om det ska vara normen för att kunna vara med? Hur många har möjlighet att stå i en ishall kl 16 fyra dagar i veckan och lägga hela helger på träning. För den här familjen kommer det inte fungera längre snart..

Helt vansinnigt!! Jag tror nog att de flesta barnen hade varit nöjda med färre träningar, mer tid med kompisarna och när ska skolan hinnas med? Vad hände med att bara hålla på med en sport för att röra sig hälsosamt och ha roligt? Tydligen är inte hockey rätt sport om man "bara" vill spela för att ha kul.
 
Helt vansinnigt!! Jag tror nog att de flesta barnen hade varit nöjda med färre träningar, mer tid med kompisarna och när ska skolan hinnas med? Vad hände med att bara hålla på med en sport för att röra sig hälsosamt och ha roligt? Tydligen är inte hockey rätt sport om man "bara" vill spela för att ha kul.
Vad hände med att inte idiotförklara barn och tro att de inte är egna individer? Hockey är enkelt om du jämför med konståkning, friidrott, vad som helst. Det är ingen rysk elitsatsning det handlar om, ingen håller en pistol mot ungarnas huvud, trots det är nog merparten av alla killar och många tjejer med på aktiviteterna som hockeyskolan anordnar, ser inte det som mer konstigt att gå och leka lekar med dessa än att vara med på bamsegymnastik?
"Måttlig eller intensiv fysisk aktivitet under minst en timme per dag, fem dagar per vecka eller mer. Så lyder de internationellt vedertagna riktlinjerna för en hälsosam livsstil. Men det är en aktivitetsnivå som tycks vara svår att leva upp till. Faktum är att inga ungdomar i något av de 32 undersökta länderna lever upp till rekommendationerna. Det visar en undersökning från en forskargrupp vid University of Turin. Mest fysiskt aktiva är barnen på Irland, minst i Frankrike. Sverige hamnar på en tolfte plats av 32 länder i en undersökning av 153 028 barn i åldern 11–15 år. " (Medicine & Science in Sports & Exercise, April 2009, Volume 41, Issue 4, pp 749–756 )

Förövrigt är väl också det vedertagen forskning och sanning - en daglig fysisk aktivitet (nu pratar jag återigen inte om ELITsatsning) gör att skolan sköts bättre och ofta med bättre betyg. Jag hade gärna sett skolidrott som ett icke valbart ämne i alla fall fyra dagar i veckan med tanke på hur lite barn rör på sig idag (vad tror du alla dessa diskussioner och kampanjer kommer ifrån? Det är knappast att barn rör sig för mycket?)

Jag gillar inte ordet satsa i samband med barns idrottande. Satsa är något helt annat än att hålla på med en idrott för att man tycker om idrotten. Hade det satsats mindre hade nog många barn haft roligare.
Note taken. Jag har fortfarande inte diskuterat elitsatning på barn. Ok?
 
Alltså elididrott är egentligen bara skit, det är för mycket skador helt enkelt för unga kroppar generellt. Det gäller inte alla idrotter såklart men de vanligaste är inte direkt sunda. Jag mycket mera för att lära barnen vikten av rörelse i vardagen, alltså gå cykla springa kasta boll på fritiden och leka och vara barn. Dagens ungar kommer att vara sämre på att kasta en boll än oss som växte upp på 70-80-talet! Sen är ju vardagsmotionen så viktig längre fram i livet för att ha en sund hälsa. jag tycker nog egentligen att det är rätt idiotiskt med elitidrottssatsningar öht men jag gillar idrott väldigt mycket och jobbar till och med med det så det är ju en paradox. Mina ungar ska helst inte elitidrottsatsa men den risken ser jag som helt obefintlig i dagsläget. Skulle vara schack kanske men då är det väl stillasittande man ska oroa sig för....
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 010
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp