Ridande barn, hur hinner ni med er själva?

Ja, det där har jag tänkt på. Nu är jag förvisso gammal som gatan och min son är vuxen, så det var länge sedan jag hade nämnvärd kontakt med skolidrotten. Den tycktes dock inte utvecklas nämnvärt mellan det att jag gick i skolan och det att min son gjorde det. Tex höjdhopp. "Hindret" ställdes fram och ungarna fick hoppa över. Resultaten - dvs hur högt ungarna kunde hoppa - antecknades och låg till grund för betygssättningen, tillsammans med andra övningar som utförts på samma vis.

Omsatt till matte, så skulle man då direkt ge ungarna ett prov på multiplikationstabellen, notera vilka som klarade det, och sedan gå vidare till något annat. Undervisning går normalt sett inte till så. Men i idrott tycks den oroväckande ofta göra det.

Fotbollstränare å sin sida, saknar väl helt pedagogisk utbildning. Det finns ju ingen anledning att tro att de ska vara särskilt pedagogiskt skickliga, när det är fotboll de är intresserade av, inte barn och barns lärande.
Det finns GOTT OM utbildning för fotbollstränare sanktionerade av förbundet , tror t.o.m steg ett är obligatoriskt nu för tiden efter möjligen knatte ;-). Så Jo, finns ett stort utbildningsutbud idag för ungsomssporttränare.
 
Det finns GOTT OM utbildning för fotbollstränare sanktionerade av förbundet , tror t.o.m steg ett är obligatoriskt nu för tiden efter möjligen knatte ;-). Så Jo, finns ett stort utbildningsutbud idag för ungsomssporttränare.
Ursäkta mig, ingen formell utbildning. Ingenting som tex liknar Hippologen. Ridskolorna är den enda ungdomsidrott jag känner till, där lärare faktiskt har riktig utbildning. Och inte är ideella.

Min kollega blev tillfrågad om att vara tränare vid sin lilla unges första fotbollsträning. Kollegan kan inte ens reglerna i fotboll.
 
Ursäkta mig, ingen formell utbildning. Ingenting som tex liknar Hippologen. Ridskolorna är den enda ungdomsidrott jag känner till, där lärare faktiskt har riktig utbildning. Och inte är ideella.

Min kollega blev tillfrågad om att vara tränare vid sin lilla unges första fotbollsträning. Kollegan kan inte ens reglerna i fotboll.
Fast det behöver ju faktiskt inte ridtränare ha heller ;-). Men Jo. Det finns även formell utbildning. Mycket beror väl på att ungdomsidrotter baseras på ideella krafter? En ridlärare har det ju oftast som yrke, vilket ingen fotbollstränare för barn har i Sverige (möjligen nån ansvarig i storklubbar).
 
Nja, det där är nog din egen hjärna. Jag tror inte det finns någon som inte fattar att alla föräldrar inte är intresserade av allt som ungarna GÖR men därifrån till att vara oengagerad och ointresserad av sina BARN är alla fall för mig milsvid skillnad (jag avskyr t.ex hockey, har noll intresse för handboll och är inte ett dugg intresserad av musik som dottern också håller på med, men jag går ändå på musikuppspelningar, kul att se hennes utveckling i något hon tycker är kul).

Ja men det är väl en milsvid skillnad mellan att gå på en musikuppvisning om året eller två och att se -ser nedan, tre matcher och fyra träningar i veckan i 10 år, utan att få titta bort.

Fast Vilken sport i Sverige TVINGAR ungarna att vara med på alla träningar? Skulle du hindra ditt barn gå på träning bara för att du inte gillar sporten (under förutsättning att skola etc sköts för övrigt typ). Tror för övrigt det krävdes mer när jag spelade ungdomsfotboll, idag är det, i all tävlingsidrott, inga tävlingsserier sanktionerade av förbundet förrän barn blir 9-10, det är träningsmatcher och fairplay matcher. När jag var ung spelade man seriesystemet med ett par-tre matcher i veckan redan från sjuårsåldern.

Om en förälder faktiskt anmält barnet och betalat träningen verkar det väl osannolikt att hen sedan skulle hindra barnet att gå på träning bara för att hen inte gillar sporten. Utan i så fall kanske det är någonting annat viktigt som händer. Och om matcher bara var en gång i månaden skulle ju hela familjen plötsligt ha ett liv.

Jo seriesystemet verkar verkligen ha varit ganska hemskt. Men jag tror nog du var ung efter att jag var ung, det låter mer som mina kusiner som är födda på 80-talet. I min klass var det faktiskt bara en tjej som spelade fotboll och ingen kille, någon seglade, många red, någon var scout. Eller så beror det på vart man bor. Gothia kupp verkar ha startat ungefär när jag föddes så det kanske tog lite tid att komma igång tex.

Idag heter ämnet "Idrott och hälsa" och har en väl utvecklad läroplan som finns att läsa på nätet. Om du vet med dig att skolorna i din närhet inte följer den bör du anmäla det till skolchefen eller ännu högre upp.
Hur eller hur, oavsett undervisningsnivå, fyller idrotten troligen sin funktion, att få barn att röra sig mer.

Ja tyvärr, jag tror det är det som har ett ganska direkt samband med minskad rörelse på jumpan. Jag har övervägt att prata med rektorn om skoljumpan, men är inte tvärsäker på att dels barnets beskrivningar är helt korrekta och dels på att det kanske är först i högre årskurser de faktiskt ska göra någonting konstruktivt på jumpan. (Sedan verkar jumpan vara så rörig i allmänhet att andra föräldrar verkar blanda sig i just nu.)

Oj det var oerhört vagt https://www.skolverket.se/laroplane...ndskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa det verkar inte alls finnas några som helst indikationer på att de ska lära sig några sporter, göra kullerbyttor och liknande eller få undervisning i hur man hanterar bollar och dyl enligt det här. Det är enkla lekar och danser åk 1-3 och det kan man ju säga att de gör, så länge de har skeppsbrott en gång om året så gör de som de ska. Han kan köra under hökens vingar kom varvat med enstaka fotbollsmatcher de närmsta tre åren. Nåja då är det ju inte mitt problem :D
 
Senast ändrad:
Dur ointresserad av sport i get it. Du är dock okunnig också, av erfarenhet. Du hade lika gärna kunnat uttrycka dig att alla invandrare är dumma i huvudet och alla arabiska män slår sina fruar. Det är samma typ av resonemang baserat på förutfattade meningar, för det du skriver stämmer inte.

Min erfarenhet av lagsporten som sådan kommer från, -nej det kan vi inte det är match.. nej det kan vi inte det är match, nej... som svar på alla diskussioner om aktiviteter på helg med kusiner och småbröder mellan år 9-14. (tillsammans med individers deppighet om inte platsa i lag och att man var tvungen att spela bingolotto på lördagar. ) Och det faktum att minst en släkting är glad att han är 70+ så att han kan ägna halvtid åt att skjutsa barn och jobba halvtid.

Så nej du förstår faktiskt inte alls, över huvud taget. Det är ju det som är problemet, din oerhört smala bild av sport. Jag råkar vara intresserad av sport, jag kan inte ens säga att jag hatar bollsport, jag spelar lite till häst.

Jag har hållit på med klättring, kampsport, ridsport, gillar att jogga, älskar att cykla, "sportar" flera gånger i veckan älskar att åka slalom och har såklart haft barn i slalomskola på vintern. Det finns mängder av sporter jag jättegärna skulle vilja testa nu på studs (beach volley, gymnastik) om jag hade haft mer tid. Jag gillar inte den snäva lagsportens attityd och är ointresserad av den däremot.
 
Min erfarenhet av lagsporten som sådan kommer från, -nej det kan vi inte det är match.. nej det kan vi inte det är match, nej... som svar på alla diskussioner om aktiviteter på helg med kusiner och småbröder mellan år 9-14. (tillsammans med individers deppighet om inte platsa i lag och att man var tvungen att spela bingolotto på lördagar. ) Och det faktum att minst en släkting är glad att han är 70+ så att han kan ägna halvtid åt att skjutsa barn och jobba halvtid.

Så nej du förstår faktiskt inte alls, över huvud taget. Det är ju det som är problemet, din oerhört smala bild av sport. Jag råkar vara intresserad av sport, jag kan inte ens säga att jag hatar bollsport, jag spelar lite till häst.

Jag har hållit på med klättring, kampsport, ridsport, gillar att jogga, älskar att cykla, "sportar" flera gånger i veckan älskar att åka slalom och har såklart haft barn i slalomskola på vintern. Det finns mängder av sporter jag jättegärna skulle vilja testa nu på studs (beach volley, gymnastik) om jag hade haft mer tid. Jag gillar inte den snäva lagsportens attityd och är ointresserad av den däremot.
Och ÄNDÅ hävdar du att alla som tränar barn är ute efter att elittränare och hitta Zlatan? Allvarligt, det är inte ett dugg bättre än att, som vissa bukefalister, säga att ALLA från Mellanöstern slår sina kvinnor eller våldtar barn. Det är bara baserat på DINA fördomar. Jag har inte träffat en enda sådan tränare på 33 år inom idrotten. Flicklandslagstränarna inkluderade.
 
Och ÄNDÅ hävdar du att alla som tränar barn är ute efter att elittränare och hitta Zlatan? Allvarligt, det är inte ett dugg bättre än att, som vissa bukefalister, säga att ALLA från Mellanöstern slår sina kvinnor eller våldtar barn. Det är bara baserat på DINA fördomar. Jag har inte träffat en enda sådan tränare på 33 år inom idrotten. Flicklandslagstränarna inkluderade.
Nope, inte alla som tränar barn som sagt. Men jag menar att fotbollsklubbarna i sig har det som målbild såvitt jag förstått. Brommapojkarna tex,
 
Nope, inte alla som tränar barn som sagt. Men jag menar att fotbollsklubbarna i sig har det som målbild såvitt jag förstått. Brommapojkarna tex,
Brommapojkarna ha 265 ungdomslag på alla nivåer. Vore ju oerhört märkligt om inte några individer är mer talangfulla än andra där. Flera av mina vänners barn spelar dessutom där och det finns plats för alla, vännernas barn är varken stjärnor eller elitsatsande och tillhör i alla fall fem olika familjer..

Som sagt. Du har fel. Och dra inte alla över en kam. Att vissa individer blir bättre än andra är inget konstigt i någon sport. Så är det i ridning också. Det leder till att vi kan ta ut landslag. Skillnaden är väl att i fotboll, handboll, simning och några sporter till räcker det faktiskt med att vara just talangfull, få tillgång till en tränare som kan utveckla både lag och individuellt och gå på träningarna, hästsport lär du ha sponsorer och ekonomi med (med något enstaka undantag som bekräftar den regeln).
 
Brommapojkarna ha 265 ungdomslag på alla nivåer. Vore ju oerhört märkligt om inte några individer är mer talangfulla än andra där. Flera av mina vänners barn spelar dessutom där och det finns plats för alla, vännernas barn är varken stjärnor eller elitsatsande och tillhör i alla fall fem olika familjer..

Som sagt. Du har fel. Och dra inte alla över en kam. Att vissa individer blir bättre än andra är inget konstigt i någon sport. Så är det i ridning också. Det leder till att vi kan ta ut landslag. Skillnaden är väl att i fotboll, handboll, simning och några sporter till räcker det faktiskt med att vara just talangfull, få tillgång till en tränare som kan utveckla både lag och individuellt och gå på träningarna, hästsport lär du ha sponsorer och ekonomi med (med något enstaka undantag som bekräftar den regeln).
Nå, nu finns det ju studier bland annat om vilken sorts ideal särskilt lagsporterna och särskilt fotbollen faktiskt förmedar. Och @Badger är mycket närmare samstämmighet med de studierna än du, i er diskussion. Du visar snarare att du med hull och hår har anammat många av de idealen. Vilket inte är att förvånas över om du har spelat fotboll på hög nivå.
 
Jag hävdar med emfas för äldsta barnet att vi är en familj, och ibland får syskonet käka skosnören medan det är kör eller dansuppvisning, ibland får äldsta sitta i en sandlåda en stund. Vi gör alltså saker för varandra. Ingens intresse eller hobby är viktigare än någon annans.
Jag är ofta själv med barn och djur, vi måste hjälpas åt för att det ska funka och alla må bra. Jag, likväl som barnet, behöver mina intressen för att det ska vara kul.
 
Nå, nu finns det ju studier bland annat om vilken sorts ideal särskilt lagsporterna och särskilt fotbollen faktiskt förmedar. Och @Badger är mycket närmare samstämmighet med de studierna än du, i er diskussion. Du visar snarare att du med hull och hår har anammat många av de idealen. Vilket inte är att förvånas över om du har spelat fotboll på hög nivå.
Det finns en Jädra massa studier. Kan du utveckla? Vilka tänkte du på i just detta sammanhang som beskriver att lagsport inte är bra?
]
 
Brommapojkarna ha 265 ungdomslag på alla nivåer. Vore ju oerhört märkligt om inte några individer är mer talangfulla än andra där. Flera av mina vänners barn spelar dessutom där och det finns plats för alla, vännernas barn är varken stjärnor eller elitsatsande och tillhör i alla fall fem olika familjer..

Som sagt. Du har fel. Och dra inte alla över en kam. Att vissa individer blir bättre än andra är inget konstigt i någon sport. Så är det i ridning också. Det leder till att vi kan ta ut landslag. Skillnaden är väl att i fotboll, handboll, simning och några sporter till räcker det faktiskt med att vara just talangfull, få tillgång till en tränare som kan utveckla både lag och individuellt och gå på träningarna, hästsport lär du ha sponsorer och ekonomi med (med något enstaka undantag som bekräftar den regeln).

Jag har hört så otroligt mycket fult fotbollsklubbar har gjort mot unga spelare så jag är glad att mitt barn inte har de intresset.
 
Jag hävdar med emfas för äldsta barnet att vi är en familj, och ibland får syskonet käka skosnören medan det är kör eller dansuppvisning, ibland får äldsta sitta i en sandlåda en stund. Vi gör alltså saker för varandra. Ingens intresse eller hobby är viktigare än någon annans.
Jag är ofta själv med barn och djur, vi måste hjälpas åt för att det ska funka och alla må bra. Jag, likväl som barnet, behöver mina intressen för att det ska vara kul.

Låter väldigt klokt! Jag håller helt med dig
 
Jag har hört så otroligt mycket fult fotbollsklubbar har gjort mot unga spelare så jag är glad att mitt barn inte har de intresset.
Ja, jag är lite orolig pga mitt plastbarnbarns stora intresse för fotboll och hans uppenbara talang. Tittar vi på männen i hans pappas mycket fotbollsintreserade familj, blir vi inte lugnare.
 
Ja, jag är lite orolig pga mitt plastbarnbarns stora intresse för fotboll och hans uppenbara talang. Tittar vi på männen i hans pappas mycket fotbollsintreserade familj, blir vi inte lugnare.
Vad är felet? Att du är akademiker och inte förstår dig på att andra kan ha andra intressen? Rena akademiker brukar ha svårt med det.
Det var inte vad jag skrev. Jag skrev om ideal och normer som lagidrott förmedlar och reproducerar.
Ingen utveckling alltså? Ok.
 
Jag har hört så otroligt mycket fult fotbollsklubbar har gjort mot unga spelare så jag är glad att mitt barn inte har de intresset.
Jag förstår att man inte vill att barnet ska ha ett intresse man själv inte har. Du har hört. Jag har hört att alla arabiska män slår sina fruar. Och en massa andra saker om allt möjligt. Tjohoo.
 
Jag förstår att man inte vill att barnet ska ha ett intresse man själv inte har. Du har hört. Jag har hört att alla arabiska män slår sina fruar. Och en massa andra saker om allt möjligt. Tjohoo.

En jag känner blev bänkad i två år av sin moderklubb (hade spelat där sen han var liten knatte). Han platsade inte hos dem men de ville ändå ha en så stor summa för honom vid en försäljning att ingen klubb där han platsade hade råd med honom. Inte så snällt att göra mot en kille i 18 års åldern som bara ville spela fotboll.

Sen tycker jag att det är fult att först värva 12-13-åringar med en massa fina löften och sen kicka ut dem 1-2 år senare för att de inte platsar.
 
En jag känner blev bänkad i två år av sin moderklubb (hade spelat där sen han var liten knatte). Han platsade inte hos dem men de ville ändå ha en så stor summa för honom vid en försäljning att ingen klubb där han platsade hade råd med honom. Inte så snällt att göra mot en kille i 18 års åldern som bara ville spela fotboll.

Sen tycker jag att det är fult att först värva 12-13-åringar med en massa fina löften och sen kicka ut dem 1-2 år senare för att de inte platsar.
Trodde i min enfald att det blir var barn vi talade om och inte ungdomar/vuxna på seniornivå.
Hur är din inställning till sport annars? Är du emot att Sverige har landslag alls inom vilken sport som helst? Eller att Peder Fredriksson haft bättre möjligheter att ta en VM medalj och, redan under juniortiden bli utplockad till landslaget än Lisa som rider på ridskola en dag i veckan och varken har häst intresserade eller rika föräldrar någonsin kommer att ha?
 
Trodde i min enfald att det blir var barn vi talade om och inte ungdomar/vuxna på seniornivå. Sen finns det i Sverige stora regleringar hur man släpper spelare till andra klubbar. Jag tror inte du har allt på bordet här, annars borde det varit stora tidningsrubriker som du gärna får länka till. Juniorspelare får gå som de vill mellan klubbar, speciellt om de inte platsar....

Hur är din inställning till sport annars? Är du emot att Sverige har landslag alls inom vilken sport som helst? Eller att Peder Fredriksson haft bättre möjligheter att ta en VM medalj och, redan under juniortiden bli utplockad till landslaget än Lisa som rider på ridskola en dag i veckan och varken har häst intresserade eller rika föräldrar någonsin kommer att ha?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 848
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 934
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: valy
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 198
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp