Ridbana....

Centaur

Trådstartare
Har mina hästar på en gård där det ej finns ridbana. Bonden är ej intresserad av att låta mig arrendera åkermark för att anlägga en.. Men jag har hittat ett ställe där jag bara skulle behöva ta en liten bit av hans åker, resten har jag redan "fått" att ha som hagar på sommaren, därför att det inte gror nåt bra där ändå.

Men det är nog begränsad hur mkt sand/grus jag får lov att lägga på tror jag... Har inte frågat om lov än, vill liksom ha en plan att lägga fram innan jag frågar! Så... Tänkte först skyffla så att allt är plant, sen lägga på sand från sandtaget nära stallet. Hur mkt sand behöver man lägga på för att få ett hyfsat underlag? :confused: Det ska vara plant, ej halt, men om det inte går at rida vid mkt regn får heller gå - bättre med en ridbana att rida på ibland än inte alls! :smirk:
 
En kubikmeter 0-8 grus väger 1,45 ton.
Du bör lägga på minst 10 cm så om du har en ridbana m 20*40 meter blir det enligt följande; 20*40*0,1*1,45=116 ton
På en bil och släp går det på ca 30 ton dvs du behöver 4 bilar med släp. Priset per ton är (hos mig) 72 kr inklusive frakt och moms.
Ditt ytskikt lär kosta ca 8400 kr.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 488
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi har en ridbana (20x40m) som inte är använd på ett tag, det är en hel del gräs som växer på den. Det översta lagret av...
Svar
5
· Visningar
3 262
Senast: mackan
·
Anläggning Har idag en ridbana uppbyggd med sviktande lager av gamla däck (gummi), däröver en matta och sedan stenmjöl. Den är bra att rida på...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: cello
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 503
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp