Ja, jag kan knappt sitta upp med vanliga helskodda byxor 😅
Tyckte alltid sömmarna skavde pĂ„ benen ocksĂ„ 😒
Det enda problemet jag kommer ihĂ„g var att nĂ€r det regnade sĂ„ fĂ€rgades hela insidan av benen svarta eller blĂ„a efter insidan av lĂ€dret 😅
 
Ett annat material jag saknar som jag inte verkar vanligt nuförtiden Ă€r det dĂ€r liksom ”randiga” lite tjockare stretchtyget typ alla ridbyxor var i förr. Möjligtvis att Irideon Ă€r i just det materialet, lite svĂ„rt att fĂ„ exakt uppfattning online men typ sĂ„nt tyg:

https://www.toklat.com/Products/BP/30-3130
 
Har Maya Delorez nĂ„gon vintermodell? Är de bra isf? Letar nĂ„gon varm och bekvĂ€m modell med hög linning som inte Ă€r svindyr..
 
Har Maya Delorez nĂ„gon vintermodell? Är de bra isf? Letar nĂ„gon varm och bekvĂ€m modell med hög linning som inte Ă€r svindyr..
Ja men de finns bara i lager under begrÀnsad tid, dyker nog upp nu under hösten. De Àr som function i modellen.
Jag tycker mina Ă€r bra! De Ă€r varma men inte det minsta stela👍
 
Varför saknar du det
..?

Jag tycker framförallt det Àr snyggt, bra hÄllbarhet med bekvÀm stretchighet men samtidigt ett mycket mer smickrande material Àn mÄnga av de nyare (oftast tunnare) tygerna som riktigt framhÀver minsta lilla skavank om man inte har helt naturligt perfekt slÀta smala lÄr och tajt rumpa.
 
Jag tycker framförallt det Àr snyggt, bra hÄllbarhet med bekvÀm stretchighet men samtidigt ett mycket mer smickrande material Àn mÄnga av de nyare (oftast tunnare) tygerna som riktigt framhÀver minsta lilla skavank om man inte har helt naturligt perfekt slÀta smala lÄr och tajt rumpa.
Aha, jag minns dem som relativt ostretchiga men kan minnas fel.

Testa Kingsland tights/ridbyxor, det finns flera modeller med lite rejĂ€lare materialđŸ‘đŸ»
 
Jag vill inte ha silikonskoning men jag kan ju prova dom dÀr frÄn Irideon med fuskmocka och "cord stretch"-tyg.
Jag köpte ett par med mockaskoning i vÄras pÄ Horze, tror modellen hette Tara. Ganska humant pris ocksÄ. Jag gillade dem inte, dels blev det massa överblivet tyg lÀngs smalbenen pÄ mig som Àr kort, dels tyckte jag att mockan kÀndes som att ha blöja pÄ sig och dels sÄ skavde sömmen nÀr jag gÄr (jag gÄr mycket eftersom jag Àven har en shettis som mÄste motioneras den vÀgen och vill gÀrna slippa byta byxor emellan). Men har man mer normala ben och kanske bara hade tÀnkt rida i dem Àr de nog helt okej.
 
Jag köpte ett par med mockaskoning i vÄras pÄ Horze, tror modellen hette Tara. Ganska humant pris ocksÄ. Jag gillade dem inte, dels blev det massa överblivet tyg lÀngs smalbenen pÄ mig som Àr kort, dels tyckte jag att mockan kÀndes som att ha blöja pÄ sig och dels sÄ skavde sömmen nÀr jag gÄr (jag gÄr mycket eftersom jag Àven har en shettis som mÄste motioneras den vÀgen och vill gÀrna slippa byta byxor emellan). Men har man mer normala ben och kanske bara hade tÀnkt rida i dem Àr de nog helt okej.
Ja sÄklart som alla andra byxor sÄ Àr passform vÀldigt individuellt, det mÀrker man ju nÀr man försöker prova ut vanliga jeans ocksÄ, det som funkar finfint för en Àr helt uppÄt vÀggarna för den andra. Jag har ju som sagt inte haft nÄgra bekvÀmlighetsproblem med till och med riktiga hellÀderskodda ridbyxor frÄn förr dÄ det var det vanliga. Dom nya jag köpte helskodda i fuskmocka var mycket bekvÀma att cykla till stallet i, rykta i tvÄ timmar och sen rida 1 timma, cykla hem. Inget skav eller konstig blöjkÀnsla! Men det betyder inte heller att alla modeller och mÀrken i fuskmockaskoning skulle komma att vara bekvÀma för mig. Man fÄr prova sig fram helt enkelt.
 
Jag köpte ett par med mockaskoning i vÄras pÄ Horze, tror modellen hette Tara. Ganska humant pris ocksÄ. Jag gillade dem inte, dels blev det massa överblivet tyg lÀngs smalbenen pÄ mig som Àr kort, dels tyckte jag att mockan kÀndes som att ha blöja pÄ sig och dels sÄ skavde sömmen nÀr jag gÄr (jag gÄr mycket eftersom jag Àven har en shettis som mÄste motioneras den vÀgen och vill gÀrna slippa byta byxor emellan). Men har man mer normala ben och kanske bara hade tÀnkt rida i dem Àr de nog helt okej.
Jag har ocksĂ„ ett par frĂ„n horze som bara ligger i byrĂ„k för det Ă€r en söm som skaver pĂ„ höfterna sĂ„ mkt att jag typ fĂ„r sĂ„r om jag anvĂ€nder dem oftađŸ€š
 
Jag har ocksĂ„ ett par frĂ„n horze som bara ligger i byrĂ„k för det Ă€r en söm som skaver pĂ„ höfterna sĂ„ mkt att jag typ fĂ„r sĂ„r om jag anvĂ€nder dem oftađŸ€š
Det var exakt det som hÀnde mig ocksÄ, synd för de var snygga annars. De var helt okej nÀr jag bara red i dem, sÄ det var nÀr jag gick en lÀngre strÀcka med Lilleman som skavet uppkom. De kanske fÄr bli trÀningsbyxor eller liknande dÀr han aldrig Àr med.
 
Det var exakt det som hÀnde mig ocksÄ, synd för de var snygga annars. De var helt okej nÀr jag bara red i dem, sÄ det var nÀr jag gick en lÀngre strÀcka med Lilleman som skavet uppkom. De kanske fÄr bli trÀningsbyxor eller liknande dÀr han aldrig Àr med.
Jag borde rensa lÄdan och dumpa de dÀr byxorna. De tar bara plats.. Jag har inte varit ute och gÄtt med dem utan bara haft dem som vanligt i stallet och vid ridning..
 
Jag har ocksĂ„ ett par frĂ„n horze som bara ligger i byrĂ„k för det Ă€r en söm som skaver pĂ„ höfterna sĂ„ mkt att jag typ fĂ„r sĂ„r om jag anvĂ€nder dem oftađŸ€š
Provade du inte ut innan du började anvĂ€nda dom? Jag provade typ 10 par i olika storlekar, mĂ€rken och modeller innan jag hittade ett par som satt som en smĂ€ck! MĂ„nga lustiga böjövningar i provrummet 😂
 
Senast Àndrad:
Provade du inte ut innan du började anvĂ€nda dom? Jag provade typ 10 par i olika storlekar, mĂ€rken och modeller innan jag hittade ett par som satt som ett smĂ€ck! MĂ„nga lustiga böjövningar i provrummet 😂
Jo men det Àr inget jag tÀnkte pÄ innan jag upptÀckte att jag fÄtt som skav pÄ höfterna. Först dÄ kopplade jag ihop det med sömmen pÄ ridbyxorna. DÄ slutade jag anvÀnda dem, har gott om andra ridbyxor i lÄdan :)
 
Provade du inte ut innan du började anvĂ€nda dom? Jag provade typ 10 par i olika storlekar, mĂ€rken och modeller innan jag hittade ett par som satt som en smĂ€ck! MĂ„nga lustiga böjövningar i provrummet 😂
Problemet Àr vÀl att det stÀllet som bÄde jag och @MiniLi köpte vÄra frÄn Àr en nÀtshoppingsida. HÀr dÀr jag bor finns typ bara Hööks, sÄ det finns inte sÄ mycket att vÀlja pÄ om man verkligen vill prova byxorna innan.
 
Problemet Àr vÀl att det stÀllet som bÄde jag och @MiniLi köpte vÄra frÄn Àr en nÀtshoppingsida. HÀr dÀr jag bor finns typ bara Hööks, sÄ det finns inte sÄ mycket att vÀlja pÄ om man verkligen vill prova byxorna innan.
Jag har tvÄ andra ridsportsbutiker i grannstÀder men det största utbudet finns ÀndÄ pÄ nÀtet. Alla nya svenska mÀrken finns ju bara pÄ nÀtet.
Sen försöker jag vara noga med att skicka tillbaka om det inte Àr helt bra, men ibland mÀrker man inte saker förrÀn efter lite anvÀndning..
 
Problemet Àr vÀl att det stÀllet som bÄde jag och @MiniLi köpte vÄra frÄn Àr en nÀtshoppingsida. HÀr dÀr jag bor finns typ bara Hööks, sÄ det finns inte sÄ mycket att vÀlja pÄ om man verkligen vill prova byxorna innan.
Ja eftersom jag Ă„tervĂ€nt till ridning efter ett lĂ„ngt uppehĂ„ll och inte hade nĂ„n aning om min storlek pĂ„ ridbyxor nu bland alla olika material/modeller/mĂ€rken blev det tvĂ„ besök till Hööks för min del innan jag hittade mitt par. Men jag behöver ju fler 😅
 
Ja eftersom jag Ă„tervĂ€nt till ridning efter ett lĂ„ngt uppehĂ„ll och inte hade nĂ„n aning om min storlek pĂ„ ridbyxor nu bland alla olika material/modeller/mĂ€rken blev det tvĂ„ besök till Hööks för min del innan jag hittade mitt par. Men jag behöver ju fler 😅
Det finns ju SÅ mycket att vĂ€lja pĂ„. Finns ju jĂ€ttemycket mer Ă€n bara tights dessutom, allt Ă€r inte tunt och sladdrigt :)
Även de mer "traditionella" ridbyxorna nuförtiden Ă€r ju dock sĂ„ mkt skönare. BĂ€ttre material, mer stretch Ă„t alla hĂ„ll osv. Alla stora "gamla" mĂ€rken finns kvar men men gör mer moderna grejer. MĂ„nga gör ju ridbyxor med silikonskoning eftersom det Ă€r sĂ„ populĂ€rt (pga bekvĂ€mligheten tĂ€nker jag), men det finns fortfarande med annat. Tex Pikeur har nog annan skoning i sitt sortiment.
 

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • LĂ„st
Relationer Gammal anvÀndare, men nytt konto, mest pÄ grund av att jag... vet inte, men nÀstan skÀms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag Àr uppvuxen med hund och bÄde min ursprungsfamilj och jag sjÀlv har haft olika hundar genom Ären, men nu Àr det över 10 Är sedan den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 584
Senast: Fetaost
·
Kropp & SjÀl Hmm, hur ska jag börja det hÀr inlÀgget? Det finns sÄ mycket jag vill sÀga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag Àr i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp