ridbyxor -helskodda? stor skillnad mot halvskodda?

Eurostar är väldigt sköna och bra :love: Men mina köpte jag för halva priset (skulle kostat 1800) Annars värkar Mountain Horse bra dom är lite billigare oxå :smirk:
 
Personligen tycker jag att man får bättre grepp i sadeln, sitter stadigare med helskodda. Tidigare hade jag knäskodda men när jag började köpa helskodda kan jag inte vara utan dom :love: Nu om jag rider med knäskodda känns det jätteskumt :D
 
Jag tycker att heskoda är väldigt bra när man rider barbacka. För då halkar man knappt ingenting.
 
Det är inte värt det, efter det har flera svårt att rida med enbart knäskodda. Jag kan inte göra det, kan omöjligt sitta ner i sadeln.
 
Helskodda= skodda med skinn (e.dyl) som går ända ner till fotknölarna?
Halvskodda= skodda med skinn som slutar halvvägs på vaderna??
Knäskodda, ja det säger ju sig själv.
Så trodde jag att det var.
Hur som helst vill jag ha ridbyxorna skodda i baken, jag sitter mycket bättre då och dessutom håller de längre. :)
 
skodda med skinn som slutar halvvägs på vaderna??

Nej, det är helskodda.

Halvskodda är enbart skodda vid knäna. Dock har jag märkt att man ibland använder "halv" om de är skinnskodda och "knä" om de är tygskodda.
 
Ja, det är absolut en stor skillnad! Min åsikt är att man får en mycket stabilare sits och sitter där man först satte sig även om hästen får för sig att tvärnita när man galopperar!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Helskodda är helt klart lättare att rida med än Knäskodd.

Men måste få varna om att det är väldigt svårt att rida med knäskodda igen efter det!!! ;)
 
Jag tycker också bättre om tygskodda/knäskodda ridbyxor. Jag har visserligen aldrig ens ridit i ett par helskodda utan bara provat i affären, och det var obekvämt :crazy: Så har jag överlevt 16 år med tygskodda ridbyxor tänker jag hålla mig till sådana i fortsättningen också, det är ju en viss prisskillnad.
 
så var d när jag var liten..
men nu verkar d har ändrats så att
skodda till vaderna e helskodda
och halvskodda e skodda från fot och upp till knä
vilket jag tycker e lite mysko då d flesta rider med stövlar eller chaps och då har man ju ingen nytta av mer än skoningen runt knät...

NÄ, hejja HELSKODDA
eller rumpvärmare och hela mockachaps...
har märkt att jag sitter som med klister med d på mig... :D
lite varmt till sommarn kanske.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 986
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 676
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp