Rider en 1.5 år gammal ponny

Kunna bära ryttare i full galopp över ett lågt hinder är nog förvisso ibte omöjligt. I vissa u-länder används ju redan föl som arbetshästar, riddjur, vagnshästar osv.

Dock syns det väldigt tydligt på dem att de arbetats för tidigt. Både på hull men ffa leder/ben.

Så en ponny som är 1.5 år och rids som påstås lär ha spår (uppdrivna leder etc) som avslöjas vid en koll av hyfsat rutinerad hästperson. Dessutom lät någon som rider en sådan inte vara så jättebra på att anpassa utrustning osv varför hästen säkerligen bör sådana spår med.

Dvs är det sant upptäcker både en hyfsad inspektör eller nästan vilken veterinär som helst det vid en undersökning. Behöver knappast tas på bar gärning.
 
Kunna bära ryttare i full galopp över ett lågt hinder är nog förvisso ibte omöjligt. I vissa u-länder används ju redan föl som arbetshästar, riddjur, vagnshästar osv.

Dock syns det väldigt tydligt på dem att de arbetats för tidigt. Både på hull men ffa leder/ben.

Så en ponny som är 1.5 år och rids som påstås lär ha spår (uppdrivna leder etc) som avslöjas vid en koll av hyfsat rutinerad hästperson. Dessutom lät någon som rider en sådan inte vara så jättebra på att anpassa utrustning osv varför hästen säkerligen bör sådana spår med.

Dvs är det sant upptäcker både en hyfsad inspektör eller nästan vilken veterinär som helst det vid en undersökning. Behöver knappast tas på bar gärning.

Ja det borde dem se. Vi ska anmäla såklart, sen är det deras sak att undersöka självklart.
 
Men du säger ju själv i inlägg nr 15 att "detta sker när det är mörkt". Och nu är det plötsligt ljust...

Och om du då ofta finns på plats, och ser "saker", så kan väl inte en mobiltelefon i fickan, redo för att ta bilder med vara så svårhanterligt?

Å ena sidan så verkar ju detta ridande hända ofta, och därför vara lätt att observera, men å andra sidan verkar det som om det är omöjligt att bevisa/ta bild på.

Å ena sidan så bor "bor du ofta där" och ser "ett och annat" och å andra sidan så bor du 10 mil bort, och kan inte se något.

Du har sett något 2 gånger. Varav en gång hoppning i både mörker och ljus samtidigt.

Vad handlar det här om på djupet?

Är det något slags verklig djurmisshandel, eller är det någon annan konflikt som också ligger och gror?

I vår by finns en dam (änka) som anmäler folk till Länsstyrelsen, nästan alltid i ogjort väder. Det har att göra med gammalt groll mellan vissa i byn. Sådant som ligger mer än 20 år tillbaka i tiden, och som rörde tidigare generationer och dessutom hennes man. Nu får barn och barnbarn som sedan länge tagit över verksamheten lida för detta.
Du jag vet inte vad de andra har otalt med dem men jag har inget emot dom. Förutom detta då

Jag bor där under sommaren när jag har semester. DÅ har jag sett det men har inte möjlighet att vakta för att kunna filma varje dag. Jag jobbar och har en egen familj att ta hand om.

De andra som sett det har berättat att det skett på kvällen.


Vad tillför du? Jag bad om råd - hade ingen aning om att de mottog filmer som bevis!
Känns bra att veta att de ev tar ut veterinär på dessa fall.

Okej intressant historia om damen. Känns rätt irrelevant dock. Jag har aldrig anmält dessa personer förr och har anmält folk som lämnade katterna själva utan mat i tre månader.

Jag anser detta vara en form av misshandel men om du inte gör det får stå för dig och din djursyn.
 
Människan är kring 140-150 lång och smal. Den klarade det då iallafall

Ja, det bör ha varit ett lågt sådant.
Som redan nämts så kommer det synas att hästen är riden på utan att man behöver tas på bar gärning om hästen ridits upprepade gånger.
Gick det att ens styra mot hindret och gasa på till galopp så antar jag att man ridit mer än en gång.

Jag är glad över att bo I Sverige när det gäller djurrättsfrågor.
Jag tycker tråden känns minst sagt märklig.
Men är det sant så är det tur att vi är i det land vi är i.
 
Det
Ja, det bör ha varit ett lågt sådant.
Som redan nämts så kommer det synas att hästen är riden på utan att man behöver tas på bar gärning om hästen ridits upprepade gånger.
Gick det att ens styra mot hindret och gasa på till galopp så antar jag att man ridit mer än en gång.

Jag är glad över att bo I Sverige när det gäller djurrättsfrågor.
Jag tycker tråden känns minst sagt märklig.
Men är det sant så är det tur att vi är i det land vi är i.

Det sprang en annan häst före som tog hindret. Om detta nu spelar någon roll. Jag kan inte tala för att det händer regelbundet men två gånger tycker jag är tillräckligt för att undra varför det sker. Okunskap kanske.

Ja det är jag också glad över.[/QUOTE]
 
Som ni tycker verkar det vara OK att göra detta. Isåfall kan jag ju strunta i att lämna anmälan om det. Då är ju problemet löst :) Helt klart enklast för alla och såklart billigast också när ingen behöver undersöka hästen.
 
K


Uppfattade det som att många tyckte det var OK om det bara skett två gånger. (Vilket är allt jag säkert vet)

Men nu får du väl ändå ta och sansa dig.
Jag har verkligen full förståelse utifrån dina redogörelser att folk höjer på ögonbrynen och inte bara köper det du skriver rakt av. ALLA har sagt att du ska anmäla, det är du själv som börjat komma med förklaringar varför du inte kan/vill göra det osv. Det är ju bara att plocka upp telefonen och göra en anonym anmälan till att börja med, om du anser dig verkligen ha grund för det du påstår, svårare än så är det inte, och betydligt mer effektivt än att sitta på bukefalos och ondgöra sig över det som tydligen sker.
Jag personligen hade haft stake nog om jag bekymrade mig så mycket, att prata med personerna och fråga hur de resonerar. Det är heller inte farligt faktiskt ;)
 
K


Uppfattade det som att många tyckte det var OK om det bara skett två gånger. (Vilket är allt jag säkert vet)

Nej, jag ställde mig frågande till om det här var en påhittad historia eller inte.
Det dyker ju upp trolltrådar då och då. Och jag har inte orkat kolla om du skrivit annat eller ej.
Oavsett så är hästvärlden tyvärr en värld fylld av skitsnack där folk gärna sprider vidare info de inte vet är sann eller ej.
Så jag vet inte vad jag ska tro om tråden riktigt.
Är det sant är det fruktansvärt och bör anmälas.
 
Men nu får du väl ändå ta och sansa dig.
Jag har verkligen full förståelse utifrån dina redogörelser att folk höjer på ögonbrynen och inte bara köper det du skriver rakt av. ALLA har sagt att du ska anmäla, det är du själv som börjat komma med förklaringar varför du inte kan/vill göra det osv. Det är ju bara att plocka upp telefonen och göra en anonym anmälan till att börja med, om du anser dig verkligen ha grund för det du påstår, svårare än så är det inte, och betydligt mer effektivt än att sitta på bukefalos och ondgöra sig över det som tydligen sker.
Jag personligen hade haft stake nog om jag bekymrade mig så mycket, att prata med personerna och fråga hur de resonerar. Det är heller inte farligt faktiskt ;)

Min kusin har redan pratat med dom, och fick hot för det.

Jag har inte sagt jag inte kan anmäla utan undrade hur jag skulle gå till väga och antog att någon visste hur det gick till.

Om det inte var sant skulle det vara effektivast att bara anmäla eller hur? Då hade det varit onödigt att rådfråga här från början.

Roligt att se att många vill leka detektiver dock! Det är ingen av Er uppgift att kolla upp djuret och hur det mår, inte min heller. Det är kontrollanternas uppgift.
 
Men nu får du väl ändå ta och sansa dig.
Jag har verkligen full förståelse utifrån dina redogörelser att folk höjer på ögonbrynen och inte bara köper det du skriver rakt av. ALLA har sagt att du ska anmäla, det är du själv som börjat komma med förklaringar varför du inte kan/vill göra det osv. Det är ju bara att plocka upp telefonen och göra en anonym anmälan till att börja med, om du anser dig verkligen ha grund för det du påstår, svårare än så är det inte, och betydligt mer effektivt än att sitta på bukefalos och ondgöra sig över det som tydligen sker.
Jag personligen hade haft stake nog om jag bekymrade mig så mycket, att prata med personerna och fråga hur de resonerar. Det är heller inte farligt faktiskt ;)

Tillägg typ..
Man kan ju tycka att det ska vara lag på hästkörkort där runläggande kunskaper testas etc.
Men nu finns ju ingen sån lagförd test man måste göra för att få ha häst.
Och bor man mitt ute i ingenstans, har hästarna på sin gård och är frmodligen mkt ung(om man är så smal och så kort) kanske man inte har någon vuxen som hjälper en och då blir ensam i sin okunskap.
Alltså kanske man behöver hjälp. Någon som pratar med en och förklarar/hjälper..
 
Min kusin har redan pratat med dom, och fick hot för det.

Jag har inte sagt jag inte kan anmäla utan undrade hur jag skulle gå till väga och antog att någon visste hur det gick till.

Om det inte var sant skulle det vara effektivast att bara anmäla eller hur? Då hade det varit onödigt att rådfråga här från början.

Roligt att se att många vill leka detektiver dock! Det är ingen av Er uppgift att kolla upp djuret och hur det mår, inte min heller. Det är kontrollanternas uppgift.

Men din kusin var väl ingift i den familjen eller vad det var du skrev? Och de hotade denne ändå för att den ställde en fråga?

ditt övriga svar fattar jag öht inte. du har frågat här då du var tveksam runt att anmäla. sen vänder du på det och börjar komma med förklaringar till varför du inte kan/vill anmäla, och nu sist så försöker du påstå att folk inte tycker du ska bry dig eller anmäla och nu som slutkläm så är det kontrollanternas uppgift (i ett fall du inte anmält ens ännu).
 
Nej, jag ställde mig frågande till om det här var en påhittad historia eller inte.
Det dyker ju upp trolltrådar då och då. Och jag har inte orkat kolla om du skrivit annat eller ej.
Oavsett så är hästvärlden tyvärr en värld fylld av skitsnack där folk gärna sprider vidare info de inte vet är sann eller ej.
Så jag vet inte vad jag ska tro om tråden riktigt.
Är det sant är det fruktansvärt och bör anmälas.

Den är tyvärr sann och tyvärr är folk här väldigt skeptiska. Det var inte det jag ville ha råd om utan om det var värt att anmäla det jag sett.
Nu vet jag att man får filma och lämna in och att det kan tas ut en veterinär som kollar hästen. Efter att ha sett tv prigrammet förstår jag ju att kontrollanterna själva inte är veterinärer med all kunskap.

Står ingen information om någon i tråden så om det var att sprida rykten som var syftet var det ju misslyckat. Att nämna namn eller något sådant hade varit ryktesspridning ja.

Nu är detta sant och jag frågade hur jag skulle göra.
Har fått två bra nyttiga svar. Jag tänker inte sitta här och leka folks detektiv eller du ljuger-lekar faktiskt. Det är bara sorgligt!
 
Den är tyvärr sann och tyvärr är folk här väldigt skeptiska. Det var inte det jag ville ha råd om utan om det var värt att anmäla det jag sett.
Nu vet jag att man får filma och lämna in och att det kan tas ut en veterinär som kollar hästen. Efter att ha sett tv prigrammet förstår jag ju att kontrollanterna själva inte är veterinärer med all kunskap.

Står ingen information om någon i tråden så om det var att sprida rykten som var syftet var det ju misslyckat. Att nämna namn eller något sådant hade varit ryktesspridning ja.

Nu är detta sant och jag frågade hur jag skulle göra.
Har fått två bra nyttiga svar. Jag tänker inte sitta här och leka folks detektiv eller du ljuger-lekar faktiskt. Det är bara sorgligt!

Du kontaktar länsstyrelsens djurskydd.
Vet man inte kan man alltid fråga polis eller sin veterinär.
Eller idag : Google..
 
Ja
Men din kusin var väl ingift i den familjen eller vad det var du skrev? Och de hotade denne ändå för att den ställde en fråga?

ditt övriga svar fattar jag öht inte. du har frågat här då du var tveksam runt att anmäla. sen vänder du på det och börjar komma med förklaringar till varför du inte kan/vill anmäla, och nu sist så försöker du påstå att folk inte tycker du ska bry dig eller anmäla och nu som slutkläm så är det kontrollanternas uppgift (i ett fall du inte anmält ens ännu).

Ja min kusin är sambo med en i familjen och ja dem hotade min kusin ändå.

Nej jag förklarade bara att få filmbevis inte är så himla lätt när semestern är slut och vi är där på vissa helger bara. Jag sade aldrig jag inte ville eller inte tänkte anmäla. Jag var skeptisk till vad kontrollanter kunde göra utan att de själva sett något. Som du förstår kan min kusin få problem vid en anmälan när han och sambon påtalat problemet och fått hot för det nyligen.

Ja några verkade inte tycka det var värt att anmäla då jag sett det två gånger endast. Visst kan de ha rätt? Om de bara ridit den två gånger borde den inte skadat sig så mycket. Eller? Det vet inte jag, bara en veterinär eller någon som tittar närmre på hästen.
 
man kan även ringa själva länsstyrelsen och fråga vad som gäller runt anmälan, hur de går tillväga, hur allt fungerar ang. anmälningar och vilka grunder man kan anmäla på osv, och be om råd allmänt.
 
Fast blir de hotade kan de ju anmäla hotet också. Så det lär knappast vara en grund till att låta bli.

man kan även ringa själva länsstyrelsen och fråga vad som gäller runt anmälan, hur de går tillväga, hur allt fungerar ang. anmälningar och vilka grunder man kan anmäla på osv, och be om råd allmänt.

Kan man göra till polisen också :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 623
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 192
Senast: Mabuse
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 264
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 495
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp