Rider en 1.5 år gammal ponny

Ja


Ja min kusin är sambo med en i familjen och ja dem hotade min kusin ändå.

Nej jag förklarade bara att få filmbevis inte är så himla lätt när semestern är slut och vi är där på vissa helger bara. Jag sade aldrig jag inte ville eller inte tänkte anmäla. Jag var skeptisk till vad kontrollanter kunde göra utan att de själva sett något. Som du förstår kan min kusin få problem vid en anmälan när han och sambon påtalat problemet och fått hot för det nyligen.

Ja några verkade inte tycka det var värt att anmäla då jag sett det två gånger endast. Visst kan de ha rätt? Om de bara ridit den två gånger borde den inte skadat sig så mycket. Eller? Det vet inte jag, bara en veterinär eller någon som tittar närmre på hästen.

Jag är ledsen men jag tycker inte dina poster öht känns seriösa utifrån hur du svingar av och an i fråga om anledningar, frågor , redogörelser eller motiveringar till varför eller varför inte osv och alla relationer inblandade.
Jag tycker det känns som det ligger ngn släkt grej i fråga om konflikt bakom hela det du skriver och tyvärr känner jag utifrån dina svar att jag tar allt med en stor nypa salt.

faktum kvarstår som du fått råd om hela vägen i tråden oavsett vad folk undrat om ang. dina svar och redogörelser osv: ring länsstyrelsen och fråga och berätta allt och fråga vad som är lämpligt i fråga om agerande. Du lär få bra svar utifrån det.
 
Jag också, tom när jag ringde på nyårsafton när jag sett att en i grannskapet hade en häst med såna fånghovar att dom såg ut som aladdin-tofflor... dom ringde tom tillbaka efter ett par dagar och talade om att hästen hade avlivats och att ägaren var anmäld för djurplåger eller vad de kallade det då.
 
Jag också, tom när jag ringde på nyårsafton när jag sett att en i grannskapet hade en häst med såna fånghovar att dom såg ut som aladdin-tofflor... dom ringde tom tillbaka efter ett par dagar och talade om att hästen hade avlivats och att ägaren var anmäld för djurplåger eller vad de kallade det då.

Ja jag har också bara bra erfarenhet av dem i kattärendet. Men också då var det alltid upptaget i telen hos dom :)
Men i detta fall dör inte hästen om det dröjer en extra dag, och det är säkert inte många som mottar samtal.
 
Jag är ledsen men jag tycker inte dina poster öht känns seriösa utifrån hur du svingar av och an i fråga om anledningar, frågor , redogörelser eller motiveringar till varför eller varför inte osv och alla relationer inblandade.
Jag tycker det känns som det ligger ngn släkt grej i fråga om konflikt bakom hela det du skriver och tyvärr känner jag utifrån dina svar att jag tar allt med en stor nypa salt.

faktum kvarstår som du fått råd om hela vägen i tråden oavsett vad folk undrat om ang. dina svar och redogörelser osv: ring länsstyrelsen och fråga och berätta allt och fråga vad som är lämpligt i fråga om agerande. Du lär få bra svar utifrån det.

Det är bra. Ös på med salt. Det gör inte mig något :)
Jag vet vad jag själv sett och vet att det som jag sett är fel och att hästen bör få hjälp. :) Om du tvivlar gör ingen skillnad så det är okej.

Om det är släktbråk vet jag inte. Det finns många dysfunktionella familjer. Har inte hört talas om det i detta fall. Men inget ändrar vad jag sett och det är det enda jag kan utgå ifrån!
Kommer det fram det är osämja kan jag ju inte strunta i det jag sett av den anledningen. Det hör inte ihop.
 
Du
Jag är ledsen men jag tycker inte dina poster öht känns seriösa utifrån hur du svingar av och an i fråga om anledningar, frågor , redogörelser eller motiveringar till varför eller varför inte osv och alla relationer inblandade.
Jag tycker det känns som det ligger ngn släkt grej i fråga om konflikt bakom hela det du skriver och tyvärr känner jag utifrån dina svar att jag tar allt med en stor nypa salt.

faktum kvarstår som du fått råd om hela vägen i tråden oavsett vad folk undrat om ang. dina svar och redogörelser osv: ring länsstyrelsen och fråga och berätta allt och fråga vad som är lämpligt i fråga om agerande. Du lär få bra svar utifrån det.

Du ska veta att saker kan vara väldigt komplexa. Förstår om det är svårt för tex dig att förstå allt på ett forum. Men jag är inte här för att diskutera familjer med mera. Skulle allt förklaras skulle det vara att riskera att folk kan bli igenkända. Det jag frågade om fick jag bra svar på, som jag skrivit tidigare. :)
 
Ja jag har också bara bra erfarenhet av dem i kattärendet. Men också då var det alltid upptaget i telen hos dom :)
Men i detta fall dör inte hästen om det dröjer en extra dag, och det är säkert inte många som mottar samtal.
Ringer du direkt till en specifik handläggares mobil då? Det ska inte kunna vara upptaget hos länsstyrelsen om man ringer till växeln eller till handläggarnas fasta nummer, då bör man komma till växeln. Om det inte finns någon ledig där bör man hamna i telefonkö. Sedan kan det naturligtvis hända att det är fel på telefonin. Förmodligen var det så om det var upptaget upprepade gånger. Jag ringer länsstyrelsen i jobbet väldigt ofta och har aldrig varit med om att det varit upptaget. Däremot hade en länsstyrelse jag behövde få tag på fel på telefonin nyligen.

Du kan nå individuella handläggare via länsstyrelsens hemsida. Handläggarna har regelmässigt smartphones och kan alltså nås via mail.
 
Hejsan alla.

Vi vet inte vad vi ska ta oss till. Det finns en tjej som rider sin ponny som är 1.5 år. Ponnyn ser verkligen ut som en åring i kroppen, inte på långa vägar stabil i kroppsbyggnan. Problemet är vad ska vi göra? Jag har sett detta 2 gånger ena gången hoppade hon ponnyn i full galopp... Jag lider!! :( Men vad ska jag göra? Hon och hennes familj har grannfejd med grannen. När någon hade anmält familjen anmälde ponny-tjejjen grannen för djurplågeri... Så jag vågar inte anmäla till polis för då får grannarna ut för det.

Jag undrar också om vi anmäler hur bevisar vi att det händer? När dom gör besök kommer ju ingen hoppa upp på ponnyn och rida iväg liksom... Så är det ens värt det hela att anmäla?

Jag har läst igenom hela tråden och är också tveksam till hela historien.
Som redan skrivits: om man vill anmäla, göra man det till länsstyrelsen.

Allmänt funderande kring ridning av unga hästar:
Jag vet inte heller om det egentligen finns regler om när man får börja rida en häst.
Jag anser själv att det är självklart att en 1½-åring är för ung men jag vet också att det finns avvikande uppfattningar.

Jag vet att när jag var liten, fick vi ett welsh mountain-föl. Jag var ca tio år och var överviktig och vägde bortemot 40kg när veterinären tyckte att vi kunde börja rida henne som tvååring.
Jag känner till människor som tycker att det är OK att sitta på en 1½-2-åring korta stunder och anser att det inte skadar hästen (argumentet är då att de blir belastade med betydligt högre vikt av varandra när det busas i hagen, under förutsättning att "korta stunder" ska tolkas som enstaka minut).
Jag vet att det finns en del westernfolk i Sverige som rider in sina tvååringar "för fullt".
Fullblod och araber som ska bli galoppörer, rids in väldigt tidigt. Jag hoppas att jag har fel men har hört att en del galoppörer rids in redan vid 1-1½ års ålder för att sedan gå löp som 2-åringar.
Så refterenserna är dessvärre olika.
Detta kanske vore något för Djurskyddet att börja fundera på att reglera?
Sedan är det klart att det beror på häst och ryttare. Jag tror att de flesta är eniga om att det knappast är skadligt för en 1½-årig nordsvensk att under kort stund bära på ett barn på max 30-40kg. Jag tror att de flesta är lika eniga om att en "normaltung" vuxen på 65kg och uppåt inte ska rida A- eller B-ponny oavsett ponnyns ålder.
Men däremellan blir det väldigt olika tyckande!
 
Jag har läst igenom hela tråden och är också tveksam till hela historien.
Som redan skrivits: om man vill anmäla, göra man det till länsstyrelsen.

Allmänt funderande kring ridning av unga hästar:
Jag vet inte heller om det egentligen finns regler om när man får börja rida en häst.
Jag anser själv att det är självklart att en 1½-åring är för ung men jag vet också att det finns avvikande uppfattningar.

Jag vet att när jag var liten, fick vi ett welsh mountain-föl. Jag var ca tio år och var överviktig och vägde bortemot 40kg när veterinären tyckte att vi kunde börja rida henne som tvååring.
Jag känner till människor som tycker att det är OK att sitta på en 1½-2-åring korta stunder och anser att det inte skadar hästen (argumentet är då att de blir belastade med betydligt högre vikt av varandra när det busas i hagen, under förutsättning att "korta stunder" ska tolkas som enstaka minut).
Jag vet att det finns en del westernfolk i Sverige som rider in sina tvååringar "för fullt".
Fullblod och araber som ska bli galoppörer, rids in väldigt tidigt. Jag hoppas att jag har fel men har hört att en del galoppörer rids in redan vid 1-1½ års ålder för att sedan gå löp som 2-åringar.
Så refterenserna är dessvärre olika.
Detta kanske vore något för Djurskyddet att börja fundera på att reglera?
Sedan är det klart att det beror på häst och ryttare. Jag tror att de flesta är eniga om att det knappast är skadligt för en 1½-årig nordsvensk att under kort stund bära på ett barn på max 30-40kg. Jag tror att de flesta är lika eniga om att en "normaltung" vuxen på 65kg och uppåt inte ska rida A- eller B-ponny oavsett ponnyns ålder.
Men däremellan blir det väldigt olika tyckande!
Är det inte alltid olika tyckande, när det gäller djur om vad som är accepterat och när det har gått för långt?

Självklart måste en bedömning göras i varje enskilt fall.

I detta fallet låter det ju som om tjejen är för stor och tung och att hon rider hästen för hårt.
 
Är det inte alltid olika tyckande, när det gäller djur om vad som är accepterat och när det har gått för långt?

Självklart måste en bedömning göras i varje enskilt fall.

I detta fallet låter det ju som om tjejen är för stor och tung och att hon rider hästen för hårt.

Jo och det var det jag ville belysa och försökte markera att jag frångick det aktuella exemplet genom att skriva "allmänt funderande..."
Utifrån de uppgifter vi har, har en person på ca 140 cm längd ridit vid minst två tillfällen, varav en gång i galopp och över ett hinder vars höjd vi inte känner till, ridit på en ung ponny vars storlek vi inte heller känner till. Vid tillfället då man hoppade, var minst en annan ryttare med "på leken".

Nej, jag tycker inte att man ska rida en 1½-åring.
 
J
Ringer du direkt till en specifik handläggares mobil då? Det ska inte kunna vara upptaget hos länsstyrelsen om man ringer till växeln eller till handläggarnas fasta nummer, då bör man komma till växeln. Om det inte finns någon ledig där bör man hamna i telefonkö. Sedan kan det naturligtvis hända att det är fel på telefonin. Förmodligen var det så om det var upptaget upprepade gånger. Jag ringer länsstyrelsen i jobbet väldigt ofta och har aldrig varit med om att det varit upptaget. Däremot hade en länsstyrelse jag behövde få tag på fel på telefonin nyligen.

Du kan nå individuella handläggare via länsstyrelsens hemsida. Handläggarna har regelmässigt smartphones och kan alltså nås via mail.

Jag kom till växeln en gång och han sade de nog var på lunch eller var upptagna i tele och bad mig återkomma senare. På hemsidan fanns bara ett nummer direkt till dom. Möjligt telefonin krånglar då det knastrade mycket i växeln :)


Detta är inte menat direkt till dig myrten
(De flesta forum har regler mot att skrika troll då det inte tillför något och man vet aldrig vad personen går igenom. Skriker man troll i en känslig tråd kan man sätta spiken i kistan för folk. Det är trots allt bara ett forum och man kan aldrig veta allt - som i verkligheten.

Jag tar inte illa upp jag förstår att min dyslexi rör till mina texter så att det kan bli svårt att förstå. )
 
Senast ändrad:
Jag vet inte heller om det finns lag på när man får börja rida på dom. Jag har fött upp just två nordsvenska brukshästar och ALDRIG att någon skulle få sitta på dom innan 2-2,5 år. Den ena väntade jag till 3 år med för han utvecklades långsamt.

Detta är ju bara hur JAG valt att hantera mina hästar. Just därför är det bra att Ls får avgöra detta såklart.
 
Funderar lite... De flesta av oss är väl eniga om att det är direkt olämpligt att rida en 1,5-åring, men är det otillåtet? Inom galoppen är det ju praxis att börja träna i den åldern, och "flängridning" förekommer även på äldre hästar och är inget som gemene man blir anmäld för. Finns det egentligen något att anmäla?
 
Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande, samt får inte överansträngas.

Så det är åtminstone förbjudet att rida om den far illa av det. En ponny kan inte jmf med ett fullblod, och jag har ytterst svårt att se hur en ponnyåring inte skulle fara illa av att regelbundet ridas, hoppas osv.

Men det blir ju en bedömningsfråga i slutänden.
 
Som @Alexandra_W skriver är det skillnad på hästar och hästar. Att många galoppörer rids in på hösten/vintern som 1,5-åringar vanligen av proffs och efter en sedan lång tid beprövad utbildningsmodell innebär inte att det är lämpligt att rida och hoppa en 1,5-årig ponny uppsuttet på sommaren.

Beträffande att nå länsstyrelsen: det finns ett nummer till växeln på varje länsstyrelse, men via flikarna Djur & natur - Djurskydd kan man ofta få kontaktuppgifter till enskilda handläggare och/eller möjlighet att skicka meddelande. Så kolla där, TS. Flikarna finns direkt under loggan, det tror jag är lika på samtliga länsstyrelser i landet.
 
Jag fick tag i någon och berättade. Personalen tyckte inte att det lät bra, så de skulle upprätta en anmälan. Jag sade även att jag bevittnat det två gånger bara men att jag hört andra berätta att det också sett, men att jag inte visste om de anmält och att jag därför bara kunde veta att det skett två gånger. Svaret jag fick var att att de inte hade fått någon anmälan om just detta förut.
Så det verkade som att de blivit anmälda förr men även om de blivit det (på osanna grunder?) så måste jag ju stå för det jag sett.

Tyvärr kan det ju bli att det som verkligen sker inte tas på allvar. Kan inte se att ärendet diarieförts på Ls hemsida, så kanske upprättades ingen anmälan trots att den jag talade med sade att så skulle ske? Alternativt att det inte hunnits trots att det finns andra nya "fall".

Jag har tagit mitt ansvar nu i alla fall. Mer kan jag icke göra.
 
Länsstyrelsens handläggare diarieför själva sina ärenden. Det är inte centralt. Så det är fullt möjligt att handläggaren som tog mot anmälan inte hinner lägga in ett ärende direkt efter avslutat samtal.
 
Länsstyrelsens handläggare diarieför själva sina ärenden. Det är inte centralt. Så det är fullt möjligt att handläggaren som tog mot anmälan inte hinner lägga in ett ärende direkt efter avslutat samtal.

Ja då diarieförs det väl kanske imorgon eller efter telefontid.
 
Ja då diarieförs det väl kanske imorgon eller efter telefontid.

Växeln bör ha kopplat dig till en handläggare inom den avdelning på länsstyrelsen som ärendet berör. Handläggaren är den som sköter diarieföringen, men deras arbetstid är inte kopplad till växelns telefontid (i vissa fall sitter växeln i en annan stad). Om handläggaren som tog din anmälan exempelvis skulle iväg ut på en besiktning (eller vad det heter inom det berörda området) kan diarieföringen få vänta, i andra fall sker den direkt. Det kan skilja en del, beroende på omständigheterna. Ibland även på rutinerna på respektive länsstyrelse.
 
Kom också på att det inte är säkert att ärendet går att hitta i det öppna diariet. Om de anmälda är privatpersoner gör PUL att det kan vara svårt att hitta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 263
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 237
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp