Rider en 1.5 år gammal ponny

Pol
Du kontaktar länsstyrelsens djurskydd.
Vet man inte kan man alltid fråga polis eller sin veterinär.
Eller idag : Google..

Googlade och hittade inget! Bara om hästhantering och inridning under korrekta former.
Polisen har ingen koll på djur om det inte är slut vanvård/pågående vanvård.

Uppenbarligen helt fel att fråga i ett hästforum iallafall.
 
S
Fast blir de hotade kan de ju anmäla hotet också. Så det lär knappast vara en grund till att låta bli.



Kan man göra till polisen också :)

Ja men anmäla hit och dit blir lätt konstigt när det gäller släkten.

Ja 11414 hade låååång kö sist jag ringde. Fortare få svar här :)
 
Pol


Googlade och hittade inget! Bara om hästhantering och inridning under korrekta former.
Polisen har ingen koll på djur om det inte är slut vanvård/pågående vanvård.

Uppenbarligen helt fel att fråga i ett hästforum iallafall.

Polisen har inget med detta att göra i första hand. Poliser räknar man inte med ska ha koll på större kunskap om olika djurgrupper, lagar för att hålla dem etc.

Länsstyrelsens uppgift är att undersöka och kontrollera djurens förhållanden eftersom att de anses ha mer kunskap än polis.

Ring länsstyrelsen i din kommun - be att få prata med en djurskyddshandläggare för rådgivning eller anmälan..hur som blir man kopplad till rätt person för man hamnar i en växel. Vill du förbli anonym måste du ringa skyddat nummer och du kan inte säga vad du heter.

Sedan så är det så, även om du inte hittar ditt svar i en sökning på nätet och ändå har en uppfattning av att "detta är verkligen inte bra"och du anser/tror att djuret kommer till skada - men anmäl då? Så svårt är det inte.
Vi andra här kan inte avgöra vare sig sanningshalt i det hela även om din beskrivning är en aning udda så är det bara du som kan ta beslutet om att anmäla.

Det enda man brukar protestera mot är okynnesanmälningar som grundar sig på tyckanden mer än att djuret riskerar att skadas.

För övrigt:
Det finns nog ingen lag som så som talar om från när man får rida en häst (eftersom att du inte hittar nåt på din sökning) men däremot har vi lag som säger att djuret inte får utsättas för skaderisker.
 
Senast ändrad:
Du anmäler till LÄNSSTYRELSEN i det län hästen finns. Klart. Jättelätt.

Självklart. Ringde tre gånger idag - alltid var det en röst som sade de var upptagna. Därför var jag osäker på om jag skulle anmäla och om de ens kunde hitta något att anmärka på om den ridits några gånger.
 
Ja admin kan ta bort eller låsa tråden. Jag har fått det jag vill och är inte intresserad av att den ev spårar ur med anklagelser :(
 
Ja admin kan ta bort eller låsa tråden. Jag har fått det jag vill och är inte intresserad av att den ev spårar ur med anklagelser :(

Men anklagelser? Vem har anklagat?

Alla här måste ju rimligen få ställa frågor, ibland ifrågasätta det som skrivs eller delge sin syn på saken, tips eller annat (det är ett diskussionsforum) - om inte är mitt tips att låta bli att posta trådar eller skriva inlägg.

Även fast man inte är överens/har olika syn på saker kan man orimligt ska få radera ut trådar så fort andra användare inte håller med eller ifrågasätter det som skrivits.
 
Men anklagelser? Vem har anklagat?

Alla här måste ju rimligen få ställa frågor, ibland ifrågasätta det som skrivs eller delge sin syn på saken, tips eller annat (det är ett diskussionsforum) - om inte är mitt tips att låta bli att posta trådar eller skriva inlägg.

Ingen men det känns som en risk.
Såklart får man fråga men att insinuera att jag ljuger är förtal.
 
Ingen men det känns som en risk.
Såklart får man fråga men att insinuera att jag ljuger är förtal.

Jag tror ingen påstått att du ljuger heller men helt ärligt så reagerade jag också en del på hur du har skrivit/framfört din berättelse etc. Är det luddigt skrivet och osammanhängande kan man i vissa fall tro att det inte är en riktigt fullt seriös fråga eller scenario som diskuteras, det finns faktiskt användare som går in för att göra sk "trolltrådar".

Förtal ska dessutom vara ett påstående som är väldigt detaljerat om dig som person så att man får det att framstå som sanning hos andra fast det inte är det. Gränsen till förtal är betydligt längre bort än denna tråden.
 
S
Jag tror ingen påstått att du ljuger heller men helt ärligt så reagerade jag också en del på hur du har skrivit/framfört din berättelse etc. Är det luddigt skrivet och osammanhängande kan man i vissa fall tro att det inte är en riktigt fullt seriös fråga eller scenario som diskuteras, det finns faktiskt användare som går in för att göra sk "trolltrådar".

Suck. Jag har dyslexi och har kämpat med det i tio år och får fortfarande höra jag skriver konstigt. Jag har slutat att nämna det varje gång jag skriver för man blir påhoppad.
Nu vill säkert någon ha bevis på det också, för det är väl konstigt och osannolikt också.

Tyvärr händer saker som verkar osannolika också. Det är lätt att de sakerna inte tas på allvar och får pågå. Men detta får såklart länsstyrelsen utreda noggrannare.
 
Jag ringer igen när de öppnar igen! De hade bara tider till kl 14.
Mejla känns sämre, då vet jag inte om de anser det ska anmälas. De kanske vill ställa frågor också :)

Om de vill ställa frågor kontaktar de dig om du uppgett kontaktuppgifter - dvs inte vill vara anonym.

Sen så de kommer inte råda dig om du ska anmäla eller ej. De tar emot din anmälan och utreder.

Och snälla du - vad tror du själv om förenligheten med svensk djurskyddslag och att uppsuttet hoppa en 1.5-år gammal ponny??
 
S


Suck. Jag har dyslexi och har kämpat med det i tio år och får fortfarande höra jag skriver konstigt. Jag har slutat att nämna det varje gång jag skriver för man blir påhoppad.
Nu vill säkert någon ha bevis på det också, för det är väl konstigt och osannolikt också.

Tyvärr händer saker som verkar osannolika också. Det är lätt att de sakerna inte tas på allvar och får pågå. Men detta får såklart länsstyrelsen utreda noggrannare.

Det är tyvärr ganska naturligt ändå att missförstånd i text sker lättare än vid ett samtal där man ser en person, mimik, röstlägen etc.

Jag kan tex skriva "MEN ÄR DU HELT SERIÖS??" Utan att jag i min tanke tänker att det är menat på ett elakt sätt, men det blir uppfattat så.
Svårt ibland helt enkelt :)
 
Om de vill ställa frågor kontaktar de dig om du uppgett kontaktuppgifter - dvs inte vill vara anonym.

Sen så de kommer inte råda dig om du ska anmäla eller ej. De tar emot din anmälan och utreder.

Och snälla du - vad tror du själv om förenligheten med svensk djurskyddslag och att uppsuttet hoppa en 1.5-år gammal ponny??

Men ursäkta då att jag inte vet något om hur dem gör?

Ingen aning men jag skulle tro att det inte är OK
 
Jo
Det är tyvärr ganska naturligt ändå att missförstånd i text sker lättare än vid ett samtal där man ser en person, mimik, röstlägen etc.

Jag kan tex skriva "MEN ÄR DU HELT SERIÖS??" Utan att jag i min tanke tänker att det är menat på ett elakt sätt, men det blir uppfattat så.
Svårt ibland helt enkelt :)

Jo jag vet det. Att det är lätt att missförstå :)
 
Du skriver att ni anmält personen tidigare, gör likadant som ni gjorde då. Det är samma process. Du skriver också att du anmält någon för att katterna inte fick mat på tre månader, det är väl också samma (eller liknanade) process som att anmäla människan som rider sin unghäst. Du har även skrivit att samma människa som rider unghästen tidigare har ridit på en shettis med för stor sadel (och det var därför ni anmälde människan tidigare), men du har ingenting emot människan förutom att denne hoppar och rider på sin unghäst. Dt med shettisen borde också vara något att ha emot människan. Och se till att denne inte får tag på fler hästar.

I många inlägg säger du emot dig själv.. Men ring till länsstyrelsen (som vid de tidigare anmälningarna ni gjort) och prata med dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 234
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 259
Senast: MML
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp