ridgrimma eller bara en grimma?

Buck

Trådstartare
Vad tycker ni om rid grimmor? Är de det mellanting mellan vanlig grimma och hack som jag vill ha eller är det skarpare mot nosryggen?

Har mest ridit på remont nosgrimma och kapson, remont ör dock för klent OH hästen trivdes inte med kapsoner.
spände in en lädergrimma sist vilket hästen gick väldigt fint på (bättre än med bett). men vill ha ngt för hoppning och uteritt och behöver då ha lite nödbroms ;)

Jag har ingen erfarenhet av ridgrimma, men tänker att sidepull kanske har lika inverkan? Om det skulle vara ngt för dig?

Vad tycker ni om rid grimmor? Är de det mellanting mellan vanlig grimma och hack som jag vill ha eller är det skarpare mot nosryggen?

Har mest ridit på remont nosgrimma och kapson, remont ör dock för klent OH hästen trivdes inte med kapsoner.
spände in en lädergrimma sist vilket hästen gick väldigt fint på (bättre än med bett). men vill ha ngt för hoppning och uteritt och behöver då ha lite nödbroms ;)
Tycker kapson slår det andra när det gäller bettlöst.
Vad är det som gör att hästen inte trivs i kapson? Det finns ju en uppsjö olika nu för tiden. Dels fast järn, kedja, flexi och helt i läder

Jag har ingen erfarenhet av ridgrimma, men tänker att sidepull kanske har lika inverkan? Om det skulle vara ngt för dig?
Tycker att det alltid är så smala remmar på sidepull, vill ha bred anläggning mot nosryggen. Sen så är de vanligtvis väldigt mycket dyrare :o.

Tycker kapson slår det andra när det gäller bettlöst.
Vad är det som gör att hästen inte trivs i kapson? Det finns ju en uppsjö olika nu för tiden. Dels fast järn, kedja, flexi och helt i läder
Ringarns fäste blev inte optimalt för ridning, trivs bäst då tyglarna fästs vid mungipan typ. Kapsonet jag hade var nog lite tungt då det var fast järn, och sen så låg det inte helt bra mot hästen. hon lyssnade inte hälften så bra på förhållning och eftergift som på remontet och grimman.

• Gilla
Reactions: Io
Jag tänker på ridgrimman som en snyggare grimma/träns. Tror inte att det ska ha någon skarpare effekt eller så. :)

Annars finns ju centerhack om du tycker vanligt hack blir för skarpt :) Annars så verkar ju ridgrimman inte så svår att göra så du kan ju testa och återkomma med resultat ;)

Då säger jag som ovanstående, bara att börja knåpa och testa om det blir som du vill ha det!

Fortsätter länkningen till butiker och bildstölderna tvingas jag radera tråden. Jag har rensat ordentligt och manar till ordning.

Lovis
moderator

Fortsätter länkningen till butiker och bildstölderna tvingas jag radera tråden. Jag har rensat ordentligt och manar till ordning.

Lovis
moderator
lite hårt, en länkning och en bild med original bildwebb adress är inte mer än vad som finns i andra trådar i detta forumet.

Om du har ett ponnyhack kan du göra om det till ett sidepull om du bara köper 4 lösa ringar :)

Om du har ett ponnyhack kan du göra om det till ett sidepull om du bara köper 4 lösa ringar :)
Har inget hackamore och det finns mycket billigare alternativ för att bygga ett sidepull. Är ju bara att bygga om en vanlig engelsk nosgrimma egentligen, har gjort det tidigare.
men jag vill ha en stabil lädergrimma med stor anläggningsyta och ordentliga spännen ;).
känns klent med smala remmar.. remont nosgrimmans sömmar släppte väldigt snabbt och vanligt rem läder töjs ut väldigt lätt.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning En av hästarna har ibland ridits på rakt kimblewick med lite tungfrihet. Det fungerar bra och hästen trivs bra med det, men då det med...
Svar
7
· Visningar
5 313
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: palle
·
Träning Hej ! Jag har en d- ponny som är godheten själv. På uteritt är han pigg och glad med fin framåtbjudning, likaså i hoppning. Vi har de...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka