RIDHUS 22X36 - för litet?

H

Horsemate

Hej

Vad anser ni som har eller har planer på att bygga ridhus och framförallt ni som står uppstallade lite här och där utan ridhus, skulle ni tycka att ett ridhus på 22x36 m skulle "duga" för vardaglig träning? Min kompis driver ett stall norr om sthlm och de ska ev göra om en nybyggd maskinhall med dessa mått till ridhus för att spara in på den enorma kostnad det innebär att bygga ett helt nytt.
Jag hjälper henne via denna länk att ta reda på lite vad ni anser och jag vill gärna ha svar från alla möjliga hästägare/stallägare, både ni som har ridhus idag och ni som inte har. Maskinhallen är som sagt ny och det ser ut som vilket ridhus som helst med ljusintag på långsidor och dessutom kommer det att tillkomma ett stort ljusintag på ena gaveln, sarg och bra underlag likaså. Hör gärna av er...

Tack på förhand!! :bump:

Sv: RIDHUS 22X36 - för litet?

Hej

Jag tycker absolut det skulle vara tillräckligt stort för att göra vardaglig träning, kan vara svårt att träna med instruktör dock både i hoppning och dressyr då de flesta träningar förutsätter åtminstone 20x40 ridhus men det kanske inte är tänkt till det ändamålet?
Kan ju vara bra att ha i åtanke iaf eftersom det går att få in lite pengar på det hela om man kan ta dit tränare och så, men som du skriver så är det nog mer värt att göra om något befintligt än att bygga nytt då det som sagt kostar en hel förmögenhet...
Jag skulle iaf tycka det var helt ok! Mycket bättre än inget alls!;)

Ett ridhus på 20x36 är ju bättre än inget alls. Och om man vill ha det längre i framtiden så går det ju att bygga vidare på en del av hallarna. Jag skulle bli överlycklig för den storleken.

Hej

Ja, man borde ju tycka att det är bättre än ingenting?

Visst duger det och är givetvis bättre än ingenting.

Dock kan jag som ägare till stor häst känna att det kanske blir lite voltspår av det hela.

Men som sagt. Klart bättre än ingenting.

Hmm... ja, det är klart att det blir det nog men 36 m är ju inte så värst mycket mindre än 40 m och 22 m i bredd är ju klart bättre än 20 men helt funktionsdugligt blir det kanske inte om man inte har standardstorlek på ridhus...

Är måtten räknade med elelr utan sarg?

Sargen stjäler lite utrymme den också.

Jag hade aldrig byggt NYTT så litet, men om jag däremot haft en befintlig maskinhall i dessa mått så hade det kanske varit en annan sak, dick hade jag nog kollat upp möjligheterna att länga ut det lite redan från början.

Är väll helt ok, bättre än inget. Vi har ett sådant litet ridhus och det är klart att för storhästarna är det något trångt, fast för våran shettis är det lagom.

Jag skulle vara överlycklig för ett sånt ridhus:) 20x40 är ju "standard" för ett litet privatridhus, så 4 meter mindre är väl inte hela världen? Ska du hoppa större banor är det väl bara att åka till ett annat ridhus, men det kommer nog funka bra till vardagsridningen. :smirk:

åå ridhus hemma:) perfekt underlag utan blåst hela vintern

Absolut borde väl detta räcka! När vi gjorde vid en ridbana utanför så mätte jag upp den med longerlinan på bredden och la till nån meter. Så där vi rider är det ca 18 X 27. Resonerade som så att om man inte kan hålla sin häst i kort galopp på detta så kanske man ska vänta tills man har den kontrollen över den. En häst som klarar galopp i longerlina, bör om den är någolunda välriden klara detta även med ryttare på ryggen... Och tänk vad mkt man kan rida utan att galoppera... Trav och skritt övningar ger en helmassa...
Åhhh! Jag önskar med mig ett ridhus...

Klart det duger!!!! :)

Har under mitt liv ridit på värre ställen än i ett ridhus som bara är 4 m för kort!

1) Min första ridskola: Vi red inne i en lada med 12 stolpar som höll uppe taket. Underlaget lutade: ena långsidan var uppförsbacke och den andra blev nedförsbacke. Stolparna var livsfarliga. Ponnyerna :devil: brukade skrapa av oss småglin mot dem. Måtten var väl kanske 40 x 15 m eller ngt liknande.

2) Större variant av ovannämnda ridhus, fast utan "golvlutning".

3) Var utan tillgång till vare sig ridbana eller ridhus under 3 års tid. Det vara bara att klä sig varmt, bita ihop och använda fantasin. Pannlampa eller månsken enda belysningen. Klart att träningen inte gick lika mycket framåt som när man har bana...

4) Nuläget: Tränar på en liten grusparkering när vädret tillåter. Mått 60 x 12 m, suger fett!!! (Åker till ridhus 1 gång i veckan.)

Skulle ge bra mycket för din kompis maskinhall...:)

Klart det räcker! På min klubb hade man på 80-talet tävlingar (nat hoppning) i dåtidens standardmått 20x40. Många dressyrprogram ligger ju fortfarande i 20x40, och där gör man ju "allt". Så varför inte? Bara för att det blivit modernt med jätteridhus betyder det inte att man inte kan rida i ett "normal"stort!

En annan fråga man bör ställa är hur många som ska/tros använda utrymmet samtidigt och om det ska gå hoppa osv.

Är måtten räknade med elelr utan sarg?

Sargen stjäler lite utrymme den också.

Hej

Måtten på "ridbanan" är 22x36, byggnaden är ngt större men som du skriver så tar ju sargen en del plats :smirk:

Jag hade aldrig byggt NYTT så litet, men om jag däremot haft en befintlig maskinhall i dessa mått så hade det kanske varit en annan sak, dick hade jag nog kollat upp möjligheterna att länga ut det lite redan från början.

Nej,jag håller med, självklart är det ingen idé att bygga dessa mått från början men nu står den ju ändå där, hallen är byggd för att förlängas men det ser lite knasigt ut i den miljön den står i att bygga ut vidare + att det kräver mycket pengar och markjobb då det är en nedförsbacke på ena sidan och en bergvägg på andra....annars hade det varit toppenbra

Menar inte att klaga. vill bara ha med alla aspekter eftersom jag tror att det var funderingshjälp du/ni var ute efter.

En annan fråga man bör ställa är hur många som ska/tros använda utrymmet samtidigt och om det ska gå hoppa osv.

Ja, med tanke på att det inte blir ett standard ridhus så blir det väl bara tänkt till de inackorderingar som står upstallade på gården (ca 15 st). Hade man haft ett större hade man kanske kunnat ta in ryttare "utifrån" men det går nog inte med detta, det kostar mer att nyttja det per timme (med tanke på slitage vad gäller underlag och el) än vad man kan ta betalt per timme skulle jag tro...:crazy:

Ville bara tacka er alla ni som engagerat er i denna fråga hittills, kom gärna med fler synpunkter! Ris o ros är alltid bra!

Menar inte att klaga. vill bara ha med alla aspekter eftersom jag tror att det var funderingshjälp du/ni var ute efter.

Ingen fara, det är bra med alla typer av åsikter när det gäller denna fråga för det kostar ju trots allt lite att göra om det till ridhus även om själva byggnaden finns, elen och underlaget kostar ju en del och man bör då helst veta i förväg att det är värt det, sedan måste man ju också få in pengar på det i stallhyran som kommer att höjas i och med detta ev bygge så att man går runt på det hela och helst med en slant över....

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 769
Senast: Reville
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 322
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hej . Hoppas att ni har lust att dela med er av era egna erfarenheter om ridhus. Vi (företaget) har funderingar på att bygga ett ridhus...
Svar
7
· Visningar
2 542
Senast: Matro
·
T
Hästmänniskan Vet inte om det redan finns liknande trådar?!? Undrar vad Ni som byggt ridhus betalat för dem? Och vad har Ni för mått på dem och vem...
Svar
11
· Visningar
5 018
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025