RIDHUS 22X36 - för litet?

Sv: RIDHUS 22X36 - för litet?

Klart det räcker! På min klubb hade man på 80-talet tävlingar (nat hoppning) i dåtidens standardmått 20x40. Många dressyrprogram ligger ju fortfarande i 20x40, och där gör man ju "allt". Så varför inte? Bara för att det blivit modernt med jätteridhus betyder det inte att man inte kan rida i ett "normal"stort!

Ja, det känns nästan som en hysteri med de stora 30x80 ridhusen som förekommer på flera anläggningar numera men som sagt, det kostar en hel förmögenhet och man ska ju ha pengar till annat här i livet också...Dock tror jag att detta är för litet för en person som tränar dressyr på lite högre nivå och vill kunna rida programridning ofta för då behöver man ju minst 20x40 och helst 20x60...

Absolut! Mitt ridhus är 20x40 och jag skulle inte se något problem att kapa av 4 meter. Varför skulle man inte kunna ha dressyrträning för instruktör i ett sånt :confused:

Hur många kan tänkas vilja rida ungefär samtidigt (typ om det är 15 ryttare och i stortsätt alla jobbar 8-17 och brukar rida kring 18 eller liknade), och är det många som vrkligen "tränar" eller rider lika gärna ut om det inte är för ruksigt väder.

vi har bara en paddock på 20*40 för tillfället, och tre samtidigt går hyffsat bra, ska det vara fyra så måste det vara fyra samspelta annars blir det ingen vettig ridning av det hela alls. Det har hänt att jag har lämnat när mesta går ut på att se till att inte krocka och försöka räkna ut vart andra ska rida (och så gör det en helom ävnding och gör något helt annat..) så det flyter på, allar har inte full koll på sina hästar eller fattar reglerna.

Absolut! Mitt ridhus är 20x40 och jag skulle inte se något problem att kapa av 4 meter. Varför skulle man inte kunna ha dressyrträning för instruktör i ett sånt :confused:

Visst kan man det. Men ska tio st storhäst ekipage trängas samtidigt blir det faktiskt en smula trångt..

Jo, men med 10 storhästar blir det väl trångt i de flesta ridhus... Det går ju att sätta maxantal (om det inte är självreglerande). Rider man för instruktör är man ju oftast bara 1-2.

Faktum är att det inte är mer än ca 4 åt gången som rider samtidigti detta stall för ovanligt många jobbar natt och rider dagtid så jag tror nog att det kan fungera men sånt kan ju alltid ändra sig, speciellt om hyran höjs och det kanske kommer in lite mer tävlingsinriktade ryttare i stallet som nyttjar ett ridhus fler dgr i veckan än en som motionsrider... Svårt att säga i förväg i alla fall...

Hade jag en sådan hall skulle jag vara överlycklig!! :)

Förstår heller inte varför allt ska vara så himla stort nuförtiden?
När jag gick på ridskolan (80-90-talet) red vi 10 ekipage i 20x40 ridhus. De flesta med storhäst.
Det var inga problem då, jag tyckte ridhuset kändes stort...

I tidigare trådar om ridhus har det påpekats att man måste ha bygglov även för att bygga om befintlig byggnad till ridhus. Ridhus räknas inte som lantbruks byggnad, så se till at få ett bygglov innan ni lägger ner masa pengar på detta.
Är takhöjd och ventilation tillräcklig för att användas som ridhus?
Finns det några grannar intill som kan bli störda av den nya verksamheten?

Min ridbana är mindre än detta och jag rider dressyr och hoppar , inga stora höjder i hoppning då ( ca 1 m).
Rider även för instruktör utan problem.

Visst är större bättre, men passar utmärkt för ett stall med endast 5 ridna hästar.
Kör hårt =)

I tidigare trådar om ridhus har det påpekats att man måste ha bygglov även för att bygga om befintlig byggnad till ridhus. Ridhus räknas inte som lantbruks byggnad, så se till at få ett bygglov innan ni lägger ner masa pengar på detta.
Är takhöjd och ventilation tillräcklig för att användas som ridhus?
Finns det några grannar intill som kan bli störda av den nya verksamheten?

Hej
Detta är en jordbruksfastighet och ligger på landet = inget problem med grannar, bygglov måste ordnas men kommunen är redan införstådda med det hela och har gett ett positivt gensvar så det bör inte bli några problem med den biten
Byggnaden är från början uppförd för att kunna bli ridhus längre fram i tiden så det är redan en stomme som är godkänd för ridhus (annars är det ju ofta det som skiljer en maskinhall från ett ridhus) så allt sådant är under kontroll.

Men tack ändå för tips!

OBS! Alla ni som svarar: min fråga berör bara hur INTRESSET från ryttare är att RIDA i denna storlek på ridhus istället för ett standard på 20x40 och 20x60 och inte de tekniska aspekterna på byggnaden, bygglov osv, det är vi redan införstådda med + att ägaren till gården är byggnadsingenjör..... så fortsätt gärna med svar om vad ni tror om storleken på detta ev 22x36 m ridhus =O)

Min ridbana är mindre än detta och jag rider dressyr och hoppar , inga stora höjder i hoppning då ( ca 1 m).
Rider även för instruktör utan problem.

Visst är större bättre, men passar utmärkt för ett stall med endast 5 ridna hästar.
Kör hårt =)

Roligt att så många är positiva!! :bump:

Jag skulle vara överlycklig om jag hade tillgång till den storleken. I dag rider jag i en paddock som är ca 15*30 meter max. dessutom är underlaget uselt så det blir mest ut i skogen och lite lösgörande 1 gång i månaden i paddocken om underlaget tillåter vilket det gör ytterst sällan för oftast är det lervälling.

Hade jag en sådan hall skulle jag vara överlycklig!! :)

Förstår heller inte varför allt ska vara så himla stort nuförtiden?
När jag gick på ridskolan (80-90-talet) red vi 10 ekipage i 20x40 ridhus. De flesta med storhäst.
Det var inga problem då, jag tyckte ridhuset kändes stort...

Det gjorde jag med och det var inge problem, men nu skulle jag ha svårt att sitta och rida med andra i den "följa johnen" som det blir på ridskola, alla samma varv och gångart, vänd över, gå in på volterna.

Jag fick precis höra att "ridhushalvorna" (de delar ofta av med en vägg på mitten) på ridskolan här i stan är 37 meter långa. Jag skulle gissa på att ingen ens reflekterat över att det är "för kort" utan man tar för givet att de är 40 m... Där är det ju lektioner och hoppträningar och allt möjligt, verkar inte vara något problem.

Jaså? Ja, det är det nog ingen som tänker på....=O)

Ni skulle faktiskt kunna skriva att ert ridhus är 20x40 utan att ljuga! Avrundat till en värdesiffra (vilket är rimligt att använda) så blir det ju så.

Jag skulle nog tycka att det var lite litet, för min häst orkar inte riktigt kort galopp än och skulle troligtvis inte kunna galoppera där. Men jag skulle absolut tycka att det var bättre än inget. Finns det inget ridhus i närheten så är det ju toppen att få ett vid stallet!:)

Visst duger det och är givetvis bättre än ingenting.

Dock kan jag som ägare till stor häst känna att det kanske blir lite voltspår av det hela.

Men som sagt. Klart bättre än ingenting.

Ytterliggare en anledning att ha en ponny:p
Vårt ridhus är 20x40 och vi har hoppträningar för instruktör med 5 st HÄSTAR där inne samtidigt.
Hellre ett ridhus som är litet än inget ridhus alls:)

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 769
Senast: Reville
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 321
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hej . Hoppas att ni har lust att dela med er av era egna erfarenheter om ridhus. Vi (företaget) har funderingar på att bygga ett ridhus...
Svar
7
· Visningar
2 542
Senast: Matro
·
T
Hästmänniskan Vet inte om det redan finns liknande trådar?!? Undrar vad Ni som byggt ridhus betalat för dem? Och vad har Ni för mått på dem och vem...
Svar
11
· Visningar
5 018
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025