RIDHUS 22X36 - för litet?

Sv: RIDHUS 22X36 - för litet?

He..he.. ja, verkligen! Man blir förblindad av all lyx vi har i sverige på inackorderingsstallen, förr var det inte tal om ridhus mer än på ridskolorna på sin höjd, nu har mer eller mindre alla större inackorderingsstall runt sthlm ridhus vilket ökar konkurrensen att få in hyresgäster betydligt. På flera ställen ligger det t o m ridhus med bara ett par minuters mellanrum...men där får man inte rida i varandras ridhus...vansinne att så många ska betala så mycket pengar istället för att samarbeta...Vid detta stall ligger dock inget i närheten, därav behovet och förmodligen en stor efterfrågan...

hellre det än inget alls- absolut! :bow:

däremot är det ruskigt bekvämt med stora ridhus, ffa om man är många som ska samsas om ridhuset. nuvarande stället är såååå underbart med sina 30x60! :love:

36 är verkligen inte för kort, tycker det är bra mycket värre när kortsidorna är under 20m!

Hade jag en sådan hall skulle jag vara överlycklig!! :)

Förstår heller inte varför allt ska vara så himla stort nuförtiden?
När jag gick på ridskolan (80-90-talet) red vi 10 ekipage i 20x40 ridhus. De flesta med storhäst.
Det var inga problem då, jag tyckte ridhuset kändes stort...

när jag började rida " på nytt" (99) var vi 16 storhästar på 20x40... DET däremot var inte kul! :crazy:

OBS! Alla ni som svarar: min fråga berör bara hur INTRESSET från ryttare är att RIDA i denna storlek på ridhus istället för ett standard på 20x40 och 20x60 och inte de tekniska aspekterna på byggnaden, bygglov osv, det är vi redan införstådda med + att ägaren till gården är byggnadsingenjör..... så fortsätt gärna med svar om vad ni tror om storleken på detta ev 22x36 m ridhus =O)

Intresset beror natruligtvis på vad som finns istället, finns det ett större lätttillgängligt på relativt kort ridavstånd så skulle jag välja det, skulle jag ha långt att köra med hästen till närmsta annat större ridhus så visst skulle jag utnyttja 22*36 vid dåligt väder.

Det finns ett på ca 15 min avstånd men det är en ridskola och de har bara ledigt dagtid fram till ca 15-tiden.

Glömde tillägga att det är 15 min m bil, finns inget med ridavstånd...

Skulle vara jätteglad om jag hade tillgång till ett sådant ridhus!
Rider numera i en pytteliten paddock, eller ut i mörker o blask i skogen, så skillnaden skulle vara enorm.
Ska man inte träna dressyr på hög nivå, eller hoppa stora banor, kan det väl inte spela någon större roll att det fattas fyra meter.

Jag tror absolut att många skulle vara intresserade av att rida i detta ridhus. Hur man än gör kan man inte locka alla, vissa vill ha ett speciellt sorts underlag andra vill ha en speciell tränare som finns på annan anläggning o.s.v.
Det här lockar ju dem som inte har råd att rida på nybyggda flashiga anläggningen med internationella mått.

Skulle man ta måttbandet med sig och verkligen kontrollmäta alla ridbanor/ridhus runt om i riket så skulle man finna åtskilliga "standardbanor" på 20x40 som inte är exakt 20x40... snarare 21x38, 19,5x41, etc.

22x36 tycker jag låter alldeles utmärkt !

Kan tillägga att när man inte är så många som rider så upplever jag 20x60 som otroligt långsmalt, rider nästan hellre på 20x40.
Det som man inte hinner med på 40 meter ligger utanför ekipagets förmåga...

Jag hade varit lycklig om jag hade haft ett 22X36-ridhus :)

Tänk bara på att det har betydelse för fastighetens taxeringsvärde om maskinhallen blir ridhur. Taxeringsvärdet höjs garanterat.

Immer

Jag vet i ärlighetens namn inte hur det förhåller sig.

Men i bekantskapskretsen har jag två personer, som är mycket noga med att säga att deras ridhus inte är ridhus utan just maskinhallar. Detta eftersom de inte vill få höjda taxeringsvärden.

Immer

Taxeringsvärdet höjs och man får betala högre fastighetsskatt, det stämmer, dock är det troligt som ni säger att maskinhall är undantaget men jag är tveksam, taxeringsvärde brukar gälla gårdens samtliga byggnader och det sammanlagda värdet av allt..tycker det är onödigt i alla fall... =O) Man borde slippa den kostnaden när man lägger ned så mycket pengar på att bygga och fixa för att inte tala om kostnaden att köpa in gårdar från början...

Maskinhall är väl knappast undantaget från fastighetsskatt, men ett ridhus taxeras högre än en maskinhall, det var så jag menade.
Den ene av de jag nämnde i ett tidigare inlägg är gift med en revisor, så jag tror h*n vet anledningen till att deras ridhus inte får kallas ridhus utan istället benämns maskinhall :D

Immer

Jag hade aldrig byggt nytt med dessa mått, men hade jag haft ett befintligt så hade jag inte tvekat en sekund!

Hmm, svårt det där med storleken, har man ett som är lite större går det ju lättare att ta dit tränare och ha en hyfsad yta att träna på, tror ni att det skulle gå att ha ex hoppträningar i ett ridhus som är i denna storlek? Hmm...ja, det kanske skulle fungera, svårt att föreställa sig storleken när man inte är van vid den men vad tyker ni andra om just träningsmöjligheten?

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 769
Senast: Reville
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 321
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hej . Hoppas att ni har lust att dela med er av era egna erfarenheter om ridhus. Vi (företaget) har funderingar på att bygga ett ridhus...
Svar
7
· Visningar
2 542
Senast: Matro
·
T
Hästmänniskan Vet inte om det redan finns liknande trådar?!? Undrar vad Ni som byggt ridhus betalat för dem? Och vad har Ni för mått på dem och vem...
Svar
11
· Visningar
5 018
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31