Bukefalos 28 år!

Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

300:-/månad betalar jag i det ridhuset jag rider. En helt ok avgift tycker jag, ridhuset är välskött, det finns mycket bra ridtider, det finns hindermaterial och fin utebana, dessutom slipper man 50:-/gång i avgift när man rider träningar! Och blir jag eller hästen skadad, då behöver man ju inte betala något ridhusavgift.

I det förra ridhuset jag red kostade en anläggningsavgift 1500:-/år, det med mycket sämre tillgänglighet, ridhuset mycket uppbokat. För mig blev det 300:-/månad eftersom jag bara använde ridhuset vintermånaderna, resten av tiden har vi en paddock. Och jag fick ju betala oavsett jag red i ridhuset eller inte, årsavgiften betalades i januari.

Jag tror man ofta missar att det kostar att hålla ett ridhus i bra skick! Inget är ju gratis!
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

För att komma runt problemet skulle du kunna börja tävla för någon av de nya klubbarna, men vara kvar som medlem i din gamla klubb. Då kan du ju ha den billigare anläggningsavgiften, men samtidigt träna med din gamla klubb. För din gamla klubb gjorde väl inte skillnad på om du tävlar för den klubben eller inte? Du måste ju då ge upp laget, förståss, men kan fortsätta tävla individuellt på den nivå du vill.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Finns massor med privata ridhus som inte har nån klubb ansluten ... Där man ofta kan lösa terminskort för relativt facila summor.

Där jag bor finns säkert en 10-20 ridhus inom ca 3 mils avstånd.

Tyvärr är det inte lika gott om privata ridhus här uppe i norr som ni har där nere i söder. Låter konstigt men så är det.

För att komma runt problemet skulle du kunna börja tävla för någon av de nya klubbarna, men vara kvar som medlem i din gamla klubb. Då kan du ju ha den billigare anläggningsavgiften, men samtidigt träna med din gamla klubb. För din gamla klubb gjorde väl inte skillnad på om du tävlar för den klubben eller inte? Du måste ju då ge upp laget, förståss, men kan fortsätta tävla individuellt på den nivå du vill.

Man måste tävla för klubben, som det är idag så är det redan kö bland de som tävlar för klubben för att komma in på träningarna.

kl*
Vad jag funderar på är vad kommunen säger om att en kommunmedborgare blir särbehandlad på en kommunägd anläggning? Klubbar med föreningsägda anläggningar kan självklart göra som de vill.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

När 3600kr per år är inte särskilt dyrt men det är vad ena klubben tar där jag nu rider (där det bara är ledigt efter kl 21.30 på vardagar och ett par timmar varje helg när det inte är kurser där) Det andra ridhuset som jag vill lösa kort på (den klubben har två ridhus och där finns det tider men det är 2 mil dit istället för 3km) De tar 6000kr per år av de som ej tävlar för klubben. 500kr i månaden + kort på det andra ridhuset 300kr/ månad = jag betalar då 800kr/månad (eller8600 per år) för att få tillgång till ridhus ... :S
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

För att komma runt problemet skulle du kunna börja tävla för någon av de nya klubbarna, men vara kvar som medlem i din gamla klubb. Då kan du ju ha den billigare anläggningsavgiften, men samtidigt träna med din gamla klubb. För din gamla klubb gjorde väl inte skillnad på om du tävlar för den klubben eller inte? Du måste ju då ge upp laget, förståss, men kan fortsätta tävla individuellt på den nivå du vill.
då tappar jag tyvärr min tränare också, det är kö att vara med där och tävlar jag ej för min nuvarande klubb (8 mil bort) så kommer jag inte med på träningarna för min nuvarande tränare och här finns inga hoppträningar och jag har inte råd att ta hit en tränare själv :(... Jag har nog flyttat till fel stad helt enkelt...
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Jag bor i Norrland ;) Närmsta privata ridhus är 8 mil bort =(
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Det låter som väldigt stor skillnad prismässigt, det är ju flera tusen emellan att vara tävlingsryttare och bara nyttja ridhuset.

Jag betalar 1500 kr/år + 200 kr extra/häst i flerhäststillägg (har 2 hästar som jag rider på klubben så jag betalar 1700 kr/år). De har ingen subventionering för tävlingsryttare men årsavgiften är redan väldigt rimlig enligt mig. Anläggningen består av en liten utebana (20x40) samt en stor utebana (80x50) som alltid är lediga samt ett ridhus (80x25) där minst hälften alltid är ledigt eftersom ridskolan bara använder halva vid lektioner (utom vid träningar och kurser någon gång då och då).
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Usch vilken jobbig situation! :(

För några år sedan vet jag att många klubbar häromkring styrde sina medlemmar så "hårt" och att det var så hårt tryck på bra tränare att det gick att ställa rätt tuffa villkor, men nu på senare år så tycker jag det blivit rejält mycket lättare att både komma in och få vara med för tränare!
Men å andra sidan så har det i mina trakter börjat komma rejält många privata ridhus och rejäla utebanor, så det har nog helt enkelt blivit en för den enskilde ryttaren bra konkurrens!

Tex så red jag för ett par vintrar sedan i ett ridhus när jag red enskilt och ett annat när jag red för tränare. Fick betala 50:-/träning i ridhushyra om jag inte hade ridhuskort, det var allt.

Den klubb som har ridskola tycker jag ofta inte är så bra när det gäller ridtider till privatryttare, men även där har jag hittat en klubb som får ihop det kanon! Hoppning tillåten på alla lediga ridtider, ömsesidig hänsyn gäller. När ridhusägaren har dressyrlektioner kvällstid får man rida med privat om man har en "städad" häst och rider klokt så man inte är i vägen.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Det låter som du har "hamnat" på ett bra ridhus. Jag tycker självklart att man borde få ha några hinder framme när man vill! Ridskolan (3km bort, betalar 3600 i ridhuskort där) där är det bara ledigt efter 21.30 på kvällarna och då är det EN kväll i veckan då man öht FÅR hoppa. Det är så att dressyr har en dag, hoppning en, western en dag och körning en dag. Det är många dicipliner som ska dela. Övrig tid (en kväll i veckan, men då slutar lektionerna ännu senare den dagen, typ 22.00) är det "fri tid" då det inte är grentid. På den fria tiden (en kväll i veckan , ca 2-3 timmar vid lunchtid och på helgerna då det EJ är kurser där) får man ha max 2 hinder i ridhuset. Det är så petigt att om det är fler där när man rider vågar jag inte ens ha tre studs på volten :( Brukar dock köra med markbommar före och efter hinder har för säkerhetsskull inte frågat om de räknas som hinder ;) Då jag har kunnat åka in på dagtid är jag oftast själv i ridhuset men vågar ändå inte bygga fram fler än två hinder för då kan det ju bli ett himla liv om det kommer nån under tiden jag rider och jag måste hoppa av och bygga bort och inte får hoppa klart och det känns ju inte så roligt :( Själv har jag ingen förståelse för att det inte ska gå rida dressyr för att jag har en gymnastikserie med t ex 8 studs innanför spåret på långsidan om nu nån skulle råka komma in när jag inte har hoppat klart... Det enda jag kan förstå är att det är omöjligt att köra häst och vagn med hinder i ridhuset och det respekterar jag... de är ändå där så himla sällan ...

Det finns som sagt inga privata ridhus i denna stad. En tjej på andra sidan stan håller på att bygga men de bygger själva och verkar aldrig bli klara så det tar väl 2 år till eller nåt :P
Funderar allvarligt på att ta lån och bygga ett egen ridhus här på min mark, det är som sagt bara 3km till ridklubben som aldrig har lediga tider så jag borde lätt kunna få över minst hälften att lösa ridhuskort hos mig istället för det kommer ju att vara ledigt typ jämt!
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

I min klubb kostar det 3600:-/helår att ha ridhuskort och då kan man reducera priset med 30% genom att jobba extra utöver sina arbetsdagar (3 st/år). De som tävlar har 1 dag om de inte rider på anläggningen och 3 som alla andra om de rider på anläggningen (tävlande för oss eller ej).

Vi har 2 ridhus, varav ett alltid är ledigt från arrangerad träning (kan dock vara trafikstockning på mörka vinterkvällar :crazy: ). Båda med nytt sjösandsunderlag, det ena lite hoppanpassat och det andra dressyranpassat. 2 utedressyrbanor och en hoppbana (+en gräs som endast får användas för tävling och på speciella dagar då den låses upp), plus terrängbana.

Helt enkelt toppen!!

Vi satsar dessutom på att byta underlag på utebanorna och bygga permanenta tävlingsstallar...

Allt bygger dock på att medlemmar engagerar sig så vi kan köra många tävlingsdagar och dra in pengar till anläggningen! :grin:
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Hos oss betalar alla medlemmar i klubben samma pris, oavsett om man tävlar för vår klubb eller en annan. De som inte är medlemmar betalar dock högre avgift.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Jag förstår att det är dyrt att sköta underlag och kräver tid med harvning/sladdning och vattning. Så betala hade jag gärna gjort om jag kom in utifrån.

Jag tycker också det är bra att man inte får ha hinder framme hela tiden. Samt om man inte får longera/tömköra i cirkel utan att fråga de som rider. Rider man lektion och kanske rider program eller någon övning som måste göras på viss väg kan det förstöra mycket. Om jag betalar 400 för en lektion har jag inte lust att inte få ut något av den. Då vill jag träna på det som vi ska göra och på den väg det kräver. Jag skulle heller inte störa under en hopplektion.

Jag var med om att jag red för tränare och satt och red i vårt lilla ridhus. Vi hade den lektionen börjat med galoppirouetter för första gången med den hästen. Övningen vi gjorde var att rida på diagonalen i diagonal sluta och pirouette i mitten för att sedan gå in i diagonala slutan igen. Då kom en tjej in och ville longera. Det skulle ta upp halva det lilla ridhuset. Jag hade inte på den hästen fått till pirouetterna och slutan på en volt. Det hade varit lika svårt om det stått hinder där tex.

Det är väl skitsamma om man får rida med hinder i ridhuset någon gång när man inte har en plan man måste följa. Det är väl så det kvittar om man inte kan träna varje dag. Men de flesta dagar vill jag ha valfriheten att rida som jag vill. Dessutom kan det vara skönt om man har en ung och grön häst att slippa hoppning runt omkring den tills man har vant den med folk man litar på kan hoppa utan att skrämma skiten ur en nervös unghäst. Jag vill inte åka av mer än nödvändigt.
Tack och lov har vi två ridhus. Och det är hoppning varannan vecka i dem. Vi har även utebanor som man kan vara på då vädret tillåter.

Hade jag varit hoppryttare kanske jag hade velat ha det annorlunda. Detsamma om jag inte hade haft känslig, rörlig och nervig unghäst med sadeltvång. Då kanske det inte blivit så extremt om man behövde vistas i samma ridhus som hoppning om det inte görs lite planerat, vilket man ju inte alltid kan garantera med alla ekipage.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Känner igen det där med att hoppryttare jämställs med spetälska! :crazy:
Har sett fler än ett ridhus där det varit så tyvärr!
Ridhuset jag senast löste hallkort i (det där man får hoppa när man vill på fri ridtid) anser ridhusets ägare att om man inte kan rida i ridhuset för att någon har ett par hinder inne och hoppar, då har man inte i ridhuset att göra! :cool:

Jag tycker detta med att ge hoppryttare skittider och dåliga ridvillkor är ett problem faktiskt!
Minns ett ridhus där jag hade hästen uppstallad en vinter. För det första så gjorde ridhusansvarige det hon kallade "dressyrunderlag", dvs djupt som på en sandstrand! Vidare så fick man inte hoppa på allmän ridtid, hopptider var lördag kväll och söndag morgon. Man fick hoppa på bokad tid, bokning kostade utöver ridhusavgiften 150:-/timme. Jäkligt rättvist att vara hoppnisse i det stallet va?! :grin:

Likaså att longering ofta är helt förbjudet de flesta tider tycker jag är konstigt! Visst, det fungerar ju inte med 2-3 personer som ska longera i en timme samtidigt som några fler försöker rida, men vad gör man om man har en unghäst som behöver longeras ett par minuter innan man sitter upp?

Om du har finanser att bygga ett eget ridhus borde du ju inte få problem med att få hyresgäster! Och vilken dröm för dig, du skulle HELT få diktera villkoren i DITT ridhus! :laugh:
Synd jag bor så långt ifrån dig, jag känner att jag gärna skulle rida i ditt ridhus! :laugh:
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

I min klubb kostar det 3600:-/helår att ha ridhuskort och då kan man reducera priset med 30% genom att jobba extra utöver sina arbetsdagar (3 st/år). De som tävlar har 1 dag om de inte rider på anläggningen och 3 som alla andra om de rider på anläggningen (tävlande för oss eller ej).

Vi har 2 ridhus, varav ett alltid är ledigt från arrangerad träning (kan dock vara trafikstockning på mörka vinterkvällar :crazy: ). Båda med nytt sjösandsunderlag, det ena lite hoppanpassat och det andra dressyranpassat. 2 utedressyrbanor och en hoppbana (+en gräs som endast får användas för tävling och på speciella dagar då den låses upp), plus terrängbana.

Helt enkelt toppen!!

Vi satsar dessutom på att byta underlag på utebanorna och bygga permanenta tävlingsstallar...

Allt bygger dock på att medlemmar engagerar sig så vi kan köra många tävlingsdagar och dra in pengar till anläggningen! :grin:

Åhhhh!! Vilken anläggning! Dräggel, dräggel! :bow: :bow:
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

nu är jag inte riktigt 100 på vad som gäller på min klubb för tillfället eftersom jag haft uppehåll i två år, det jag vet som inte ändrats iaf är att man måste lösa medlemsavgift för att ens få rida på anläggningen och för att hyra måste man lösa anläggningskort som kostar runt 3500, våran klubb har det på de viset att man kan arbeta in sitt anläggningskort,, därutöver får man betala hyra (osäker på om de ändrat detta) den tiden då jag tävlade för annan klubb vilket är en 5-6 år sedan, var det ingen prisskillnad vet ej hur det är nu..
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

vi har 2 ridhus i min klubb.det kostar 1000 kr/halvår.
i det gamla ridhuset har en ridskola lektioner,men inte varje kväll.
i det nya är det träningar några kvällar i veckan både dressyr och hoppning,men man kan alltid rida i något av dem,utom när det är tävlingar.
det nya ridhuset har ett helt underbart underlag,från holland vet tyvärr inte vad det heter.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 959
Senast: Enya
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 596
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
22
· Visningar
1 605
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 359
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp