Ridkapson till både x-full och cob!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MadickenII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 228
M

MadickenII

Kanske kan någon hjälpa mig? Jag ska köpa en ridkapson till gamla donnan, som drar x-full till xx-full. Men eftersom de flesta kapsoner jag sett är ganska dyra så tänte jag att man kanske skulle kunna använda samma på flera hästar. Storleksmässigt från liten full upp till xx-full.

Någon som har ett tips? Är det bättre att välja kapson med kedja om många hästar ska använda den, eller spelar det ingen roll? Tänkte använda kapsonen både till en äldre ridhäst och en unghäst som ska ridas/köras in.

Tacksam för svar!

Sv: Ridkapson till både x-full och cob!

Fast nosjärn och kedja har inte samma effekt eller vad man ska säga, de verkar olika. Personligen tycker jag bättre om fast nosjärn.

Jag har en kapson med fats järn i Markus Holst-modell. Den tycker jag är väldigt reglerbar i storlek. Har den på lilla damens cob-huvud likaväl som på normalstor full, som på stort halvblod med jättestort huvud och även på nordsvensk.
Annars får du väl specialbeställa.

Kan semikapson/muserola vara något förresten? Att ha järnet i en rem som man trär igenom sidstyckena på tränset? Bilder finns i tråd på klassisk dressyr.

Markus Holst- finns det bilder på dessa på nätet? Kanske tom en nätbutik? Har tittat lite på sådana man sätter i sidstyckena, men jag tror mer på en "hel" kapson.

Tack för svaret!

Jag köpte ett löst nosjärn som jag satte fast (jättelätt med att göra hål i en tunn "enkel" nosgrimma.
Den är böjbar så man kan justera efter häst!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 696
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 310
Senast: lillamy73
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka