Bukefalos 28 år!

Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Härligt! Ser fram emot bilder! mycket spännande. :bump:

Ja, men va kul med husardräkten snart klar! Det måste vi få se bilder på!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Då min älskade underbara ängel till häst står på djursjukhuset i minst en månad framöver om hon blir bra :cry: så tänkte jag lägga tiden på att sy litegrann.

Har väl hämtat lite insperation lite här och var ifrån...

men det som ska sys är..

*vinröd kjol i den här modellen http://www.elmosquero.de/product_info.php?products_id=354

*vinröd mantel med stor luva

*Vinröd väst liknande amazonas sidenvästar

Tänkte att detta kunde bli ganska snyggt med antingen vit eller svart skjorta under västen och tights i samma färg. Sen uppmanar jag alla att hålla tummarna för min ängel så att jag får använda dräkten till häst någon gång.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ush då, låter inte nå kul med hästen. Hoppas allt kommer gå bra, håller tummar och tår.

Ja, nu lär du ju behöva sysselsätta dig med något så att du inte tänker för mycket på det jobbiga. Att sy är ju mycket sysselsättande, bra idé tycker jag av dig. Det ska bli spännande att se dina kreationer, jag tror det blir supersnyggt med vinrött och svart.

Jag har inte någon rätt att ha någon åsikt, men om jag får säga... annars strunta i att läsa nedan... :)
Jag skulle valt att göra kjolen svart, skjortan svart och västen och mantel vinröd - annars upplever jag att det kan bli lite för mycket vinrött. (Om du ville ha min åsikt... :S) Tips är att rita upp en liten skiss på papper och färglägga, så ser ju hur det kommer att bli. :idea:

Lycka till nu med häst och syprojekt! :)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack så mycket :)

Vädigt smart sagt faktiskt, du har verkligen en poäng där.
Jag får ta mig en liten funderare på det.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag jobbar mig sakta men säkert framåt... eftersom det inte finns någon tygaffär på behörigt avstånd så har jag beställt lite prover från en online butik. Vad har ni använt för material? Beställde prov på sammet till manteln, dekorationstaft till västen och tungt lin till kjolen (det stog att det passar till lajv kläder i beskrivningen.) Kjolen kommer bli svart som Kookaburra föreslog.

Har även hittat ett mönster på mantel som jag köpte för något års sen med samma ambition som nu fast det hände aldrig något hehe.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Hehe jo men jag har inte kommit så långt :angel: råkade få hem min ängel å ta hand om vården själv så är hästsjuksköterska på heltid + annat jobb hehe.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Härligt! Ser fram emot bilder! mycket spännande. :bump:

Ja, men va kul med husardräkten snart klar! Det måste vi få se bilder på!

NU är äntligen ridbyxorna som hör till uniformen klara!

Det hände ett litet konstruktionsfel som innebar ett antal timmars extra arbete, innebar att det som var handsytt helt sonika fick sys om.

Men det är en hel del grejor kvar. Uniformsjackan är bara halvfärdig. Sedan när den är klar ska det sys päls, sabeltaska, sabelkoppel, kartuschväska med rem samt en högmössa. Allting tar jättelång tid- särskilt eftersom jag vill ha det så bra som och tidsenligt som det bara går.

Det som nog blir dyrast och svårast är att få tag på sabel av rätt modell dom kostar ungeför 5000:- i original med balja och det görs inga kopior av just den modellen. Och just sabeln är det som är svårast att tillverka själv..

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Men GRATTIS till brallorna!! Härligt jobbat! :bump:

Ja, sabel låter ju ganska svårt (om inte omöjligt tycker jag) att knixa till sådär själv bara :D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vill gärna se bilder på ridbyxorna!

Om du inte tycker det är jobbigt så berätta gärna om konstruktionsfelet så att jag undviker det om jag ska göra några igen.

Jag har faktiskt sytt ett par kom jag på. Jag tyckte inte att det gick att få tag på bra ridbyxor med fickor för nyckelknippan. Detta var precis innan byxorna med gubbvecken, och därmed även bättre fickor, kom. (Alltså typ 20 år sen...) Nu behöver man ju få plats både med nycklar och telefon.

Men om jag ska sy ett par igen så vill jag ha ett mönster med två sömmar längs benen. Alltså inte bara en yttersom på benet. Tex ett par med sadelskärning. Men jag ska bara laga tjejens jeans först och så gubbens jeans, fixa ärmarna på min tröja, laga fållen på min svarta kjol, sy upp de nya svarta byxorna, sy ny blixtlås i tjejens regnjacka...

Nåja, drömma får man väl? :)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Konstruktionsfelet bestod i att det jag trodde skulle vara skoning baktill på luckan, skulle sitta fastsytt på själva byxan för att ligga som kil bakom luckan- Så det var bara att sprätta bort hela livgjorden som jag sytt på för hand och göra om.

Alltså det är byxor av modell fr början av 1800-talet som har lucka fram istället för gylf.

Problemet med att sy efter renritade museimönster som är publicerade för att åskådliggöra en konstruktion- det finns ingen beskrivning om vilka bitar som sitter var och i vilken ordning man lämpligen syr ihop eländet.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ikväll har jag sytt färdigt kragen på uniformens jacka samt börjat sy på knappar- liiite trixigt med tanke på att det är 50 knappar framtill som alla ska sitta på precis rätt plats i raka led.

Imorgon hoppas jag hinna fästa knapparna och sy en passpoal som ska vara längs med framöppningen och längs linningen nedtill.

Sedan ska där ske en omkonstruktion av uniformsärmen. Kom på att där skulle vara ett sprund nedtill och då är det mer korrekt att sy ärmen i två delar. Dvs ska mäta ut var den nya sömmen ska gå, klippa upp den och sy igen den.

Efter dessa moment är klara ska ärmsprundet konstrueras, sedan är det dags att sy på alla snörmakerier samt dekorskoning nedtill på ärmen....

GAH det ska vara ca 20 meter snörmakerier i diverse kringelikrokar på denna jämrans uniform! Och det är bara på jackan alltså. Sedan ska där sys en PÄLS också. Men pälsen gör jag nog i vinter.

Har ändå inte knappar nog till pälsen. Behöver 50 knappar till då. DVS mässingsknappar av 2 storlekar (30 lite mindre och 20 litet större). Och det måste vara rätt sortens knapp, halvrund kula i blank mässing. Helt hopplösa att få tag i...det finns bara antikbehandlade verkar det som inte går att putsa upp eftersom de inte är i äkta mässing.

Finns ett problem till med pälsen. Behöver svart fårskinn i kanterna av lagom slängd och lockighet. Ska vara den gamla typen av persian, dvs liknande den vita päls som kullor i dalarna har i sina folkdräktspälsar men SVART. Närmast en omöjlighet det också. Som tur är är det bara kanterna som behöver vara svarta, det var rätt vanligt att man hade vit päls inne i själva fodret.

Alltså ärligt, jag bode gå och lägga mig. Har suttit och sytt i 9 timmar nu med bara pauser för att springa ut och mata djur och gå på dass!

HAHA

Jag är typ knäpp!!!!

SY KOMA!!!!

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack för konstruktionsförklaringen. Inte för att jag någonsin kommer att göra en så komplicerad grej. Men det är kul att höra att jag inte är ensam med "sätta ihop" problem. (Funderar fortfarande på det där rid-schabrak-täcket som jag hittade mönster till i Alcegas bok. :confused: )

På tal om ärmproblem sydde jag nyss en kavaj till kadriljen där jag använde två delar för att få en snygg form på ärmen. Det var inte gjort så på mönstret. (Men å andra sidan var det väl storlek 36 eller nåt och jag behöver skäms-storlek...) Jag tog mönster från en annan kavaj för att göra det lätt för mig. Istället för att bara klippa upp tyget alltså. Man vinner nämligen att ärm hålet kan göras mindre och ändå passa en större överarm med bibehållen rörelsefrihet. Många gamla kläder syddes just så. Vet dock inget alls om uniformer... :crazy:

Om det nu är sån persianpäls som jag tänker på: svart kortklippt, jättekrullig typ så vill jag tipsa om min syras metod :idea: : Hon köper gamla pälsar på loppis och klipper hejdlöst i dem. Bör inte vara så svårt att hitta en sån. Här är de rätt vanliga.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Om det nu är sån persianpäls som jag tänker på: svart kortklippt, jättekrullig typ så vill jag tipsa om min syras metod :idea: : Hon köper gamla pälsar på loppis och klipper hejdlöst i dem. Bör inte vara så svårt att hitta en sån. Här är de rätt vanliga.

Den korta superkrulliga persianen kommer vad jag vet från väldigt unga lamm, det är den som är mest populär idag verkar det ( samt under 1900-talet). Den längre som också är krullig kommer fr de äldre fåren. Så det är lättast att hitta den korta typen i second hand pälsar.

På 1960-70 talet när det var lite inne med hippiestil såldes sk afghanpälsar som hade den längre persianen. Tyvärr är det så att om man hittar en sådan päls second hand är den så pass dyr att det inte lönar sig att ta delar av den.

( Jo jag brukar köpa billiga skinnjackor och ibland pälsar på loppisar för att klippa ner till olika projekt, billigt och bra samt att det sparar ett stackars djur att bli slaktat bara för att jag ev behöver en ny skinnbit).

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

På tal om ärmproblem sydde jag nyss en kavaj till kadriljen där jag använde två delar för att få en snygg form på ärmen. Det var inte gjort så på mönstret. (Men å andra sidan var det väl storlek 36 eller nåt och jag behöver skäms-storlek...) Jag tog mönster från en annan kavaj för att göra det lätt för mig. Istället för att bara klippa upp tyget alltså. Man vinner nämligen att ärm hålet kan göras mindre och ändå passa en större överarm med bibehållen rörelsefrihet. Många gamla kläder syddes just så. Vet dock inget alls om uniformer... :crazy:

.

Jo jag vet fördelarna med att sy en ärm i två delar. Problemet var att när jag började sy uniformen var den mer tänkt som en maskeradvariant litet snabbsydd och så som skulle bäras på en väns empirestilade bröllop... Sedan blev jag och sambon jättesjuka bara några dagar innan och kunde inte åka, så uniformerna blev liggandes halvfärdiga.

Sedan föddes tanken att nu när vi köpt ganska dyrt helylletyg till plaggen så var det lika bra att satsa och göra dom så korrekta som det bara gick. Och när jag började researcha husaruniformer från början av 1800-talet så upptäckte jag allteftersom saker som behövde justeras.

Så har jag tex sytt om kragen en gång och nu är det ärmen som jag vill ha på ett bättre och mer korrekt vis.

Tyvärr har jag inte haft tid att så så väldigt mycket på dessa grejor eftersom jag har haft annat som varit viktigtare att sy färdigt.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Oj oj vilket projekt det låter som! :eek: Tror inte jag skulle ha tålamod till något sånt!

Bilder är ju ett måste!!! :D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

jag håller med, bilder! Det låter ju som ett jättejobb dock, men skulle vara kul att se!

Jag funderar starkt på att börja rida i kjol, gillar långa kjolar till vardags och kunde vara kul att rida i dom ju.
Dock är min tjej lite bakskygg för fladdrande saker så får väl...fixa det först ;).

Kul tråd!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

jag som inte kan sy måste ju då köpa kläder=)

Men vart finns det ställen man kan köra 1700 tals kläder?? PM:a om det inte är tillåtet att länka
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp