Bukefalos 28 år!

Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Håller med, islandsbrallan är ju superbra - men svårt att hitta snygga som sitter bra tycker jag. (Svårt att hitta ridbraller som sitter bra över huvud taget.) Vi har ett mycket litet utbud här uppe - så jag kör med mina Lotta-braller :D
Vilken spännande bok!
Alcegas "Tailors pattern book" från 1589
Den skulle vara kul att titta lite i! Är det samma/ungefärligt innehåll som denna sida?:LÄNK
_______________________
Siggelina:
Ja, om "den där" rider förbi o frågar efter dig - då tjänar du nog på att ha svidat om till en snygg dräkt och lämnat ridbrallan+tröjan i någon dold tvättkorg.
______________________
Svea:
Vilken härlig hopp-bild! Skulle vara kul att se hela utstyrseln med trikorn,värja och stövelkragar. Nästa gång du har den framme - fota gärna :) Det ser ut att vara ett gediget hantverk, kul med så mycket handsydda sömmar och snygg himmelsblå färg.
Bild på lejongul renässans-dräkt kanske? Sen även på mansdräkten som är på gång.
________________
Faust:
Snygg klänning! Somrigt med linne. Dina tankar på blå/creme är något jag är helt inne på oxå. Denna dräkt har jag länkat till tidigare i tråden - men väl värd att länkas igen. Såå snygg:LÄNK. Vet inte riktigt hur jag ska få till det snäva och samtidigt rida i kjolen... jag får klura ett tag till :D
____________
Håller med Migo ang. att sy halvcirklar. Är det ett hyffsat lätt tyg kan det gå att fukta och hänga det och få ett ganska bra fall - men annars är våder helt klart att föredra (dyrare tyvärr :crazy: )
____________________
Alla nya som tittar in i tråden:
Lägg in bilder på era önskedräkter! :laugh:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack för en superbra länk! :bow:
______________
Axel:
Svart och rött e snyggt, och bolero är helt klart underskattat! Skulle vara snyggt med en svart klänning med massa vidd men som sitter snävt från höften upp - och till det en röd bolero som inte får sitta allt för snävt, så att rörelsen kommer fram under - men boleron sitter förhållandevis still.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag köper ibland herridbyxor (av islandsmodell) för de har ofta bra fickor och är något kortare i midjan. Sen syr jag in dem i ryggen där min svank liksom kommer.

:idea: På tal om fickor! Givetvis måste det finnas bra fickor i ridbyxor! Helst med dragkedja. Vart ska man annars lägga nycklar och mobil. Och föreslå inte de nya (förfärliga) hållarna man fäster på armen eller benet. Givetvis kommer då telefonen att gå i tusen bitar när jag trillar av. Och då har jag ju ingen som helst nytta av den. Jag behöver ha den med mig, inte för att bli nådd, utan för att inte bli liggandes nånstans tills min man kommer hem och undrar varför hästen står på gårdsplanen...

Svarta riddräkter har en viss förmåga att "försvinna" på en svart häst tyvärr. Annars är min favoritfärg svart.

En sån snäv dräkt att rida i? Tja, i en damsadel skulle det nog gå om man gjorde kjolen lite generösare vid låren.

Har faktiskt en drömdräkt till. En riddräkt från 1795-1810.

Ridinghabit.jpg


Finns bevarad i ljust blått ylletyg. Fast med min figur (nonexisting alltså...) blir det kanske inte så vackert...
Fast denna hatten till skulle jag älska ha på mig! Fast i färg som matchar givetvis!

bahytt.jpg


Fast denna är från 1830 så jag vet inte om det är för långt tidsspann?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Hört talas om "retro"? Det måste ju ha funnits "på den tiden" oxå ;)

Sen... SNYGGT LIV! :love: knapparna! Wow! Och den lilla "ankstjärten" bak! Såå fin! Jag tror VISST att den skulle sitta hur fint som helst på dig! (Jag gillar utropstecken :angel: )

Hmm, ja fickor är bra - men jag brukar inte ha mobilen med mig :eek: jag vet. Jag tycker det är så bökigt. Jag har sytt ett urfult mobilhölster jag kör med om jag ska rida lite längre. Som ett snett band över bröstet. Skulle vilja sy ett såntdärt "megahäftigt" hölster som alla amerikanar-poliser har sin picka i, som lite ser ut som en hängselväst. LÄNK PÅ BILD
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Hahaha! Ja, ett sånt hölster skulle nog funka! Där bör man ju inte landa hur man än faller! :idea:

Har även sett schabrak med fickor som verkar kanonbra. Om man inte trillar av alltså. :grin: Bör funka för vattenflaska eller nycklar och ett par handskar!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Litet tips bara till er som ska sy helcirkelmantlar:
Om man syr av tungt tyg (tex ylle) så får man väldigt ojämnt fall om man klipper ut halvcirkelbitar(Även lite tunnare tyger dras snett med tiden om man har stora bitar). Eftersom tyget sträcker sig mest på diagonalen så kommer en sån mantel att töjas ojämnt. Vill man ha en väldigt vid mantel så rekommenderar jag att man syr den i våder. Dels blir det lättare att sy, fallet blir snyggare och manteln åldras finare, utan att dra snett.


/Migo
med många mantlar sydda genom åren.

Tack migo, nu slapp jag fundera längre...

Funderade redan tidigare på hur jag skulle bete mig för att få det bra.
Kommer att använda krossad sammet och bomull som foder.

Räcker det med 4 våder tror du? 2 fram och 2 bak? eller behöver jag 8 bitar?
Och hur ska jag göra då, lägga varannan upp och ner?
Sen tänkte jag klippa kanten när den hänger på så att säga för att få den att falla jämt när jag står, och sen jämna till.

Oj, nu blev det mer komplicerat men det blir nog bra,...
:bow:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

________________
Faust:
Snygg klänning! Somrigt med linne. Dina tankar på blå/creme är något jag är helt inne på oxå. Denna dräkt har jag länkat till tidigare i tråden - men väl värd att länkas igen. Såå snygg:LÄNK. Vet inte riktigt hur jag ska få till det snäva och samtidigt rida i kjolen... jag får klura ett tag till :D
____________
Håller med Migo ang. att sy halvcirklar. Är det ett hyffsat lätt tyg kan det gå att fukta och hänga det och få ett ganska bra fall - men annars är våder helt klart att föredra (dyrare tyvärr :crazy: )

Hmmm, sy den med mera vidd, sätt en dragjkeda bak som du kan ta upp/spänna till kjolen med, förstår du?

Så att när du rider är den vid och när du sitter av fogar du samman med dragjkedja så att det blir ett litet "släp" baktill...
Kankse funkar...

I praktiken funkar många av mina ideer...:p
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

KL

Jag har sytt en "vardagskjol" som är fodrad med avtagbart fleecefoder. Två helklockade kjolar som sitter ihop på insidan av linningen med en kraftig delbar dragkedja, så man kan ta bort fodret om det är varmt. Den har linning och hällor och sitter ihop en bit ner mitt fram med kardborrband som "knappar" (som på moderna jackor) Den är inte så lång, utan slutar där shotchapsen börjar och går utmärkt att rida i och är inte i vägen när man mocker och donar. Övertyget är sytt i brunt allväderstyg som står emot väta och blåst och kostade 10 kr metern, så jag köpte massor...

Ull har jag köpt billigt på metervara på Ikea, 99 kr metern så det var ett kap. De har tyvärr inte så mycket sådant nuförtiden, men jag såg att Jysk har färdigklippta tygbuntar (5 m) i varierande kvaliteter, bla krossad sammet i regnbågens alla färger, till bra priser.

Jag har sytt tre riddräkter och blev nu riktigt sugen på att sy en empire variant lika den som visas ovan. Hättan är otroligt vacker!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag skulle nog göra hela åtta våder i en helcirkelmantel, för att den ska ligga skönt och stadigt över axlarna utan att dra bakåt och strypas...
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

ok.
Jag funderar på att sy den i ylle i alla fall. det kostar lite mera men är mysigare att gosa in sig i...
Kanske jag kan göra en i krossad sammet också, först, fast utan foder så den blir billig och kolla hur det blir...

Men 6 meter tyg som jag klipper såhär: /'\./'\./'\./'\./ och sen syr som en cirkel... Och så huva på...
Visst är det så du menar Migo??
Eller...:angel:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag har också en hemma-rid-kjol! Och använder den jämt på vinterna! Fast min är längre och inte fodrad. Jag har använt (svart) bävernylon för att det är vindtätt och outslitbart (nästan). Jar sytt den som en öppen omlottkjol och har omlottbiten fram. Då är det "tätt" framför mig men delar sig varje sida sadeln och ligger framför mina knän. (Använder minst 5 meter tyg som klipps i våder då det annars blir lite "snålt" runt knäna.) Är det blåsigt lägger jag tyget innanför knäna. Planerar sy en i vattentätt tyg men de hade slut i "jättetygvaruhuset" när jag var där sist.

Jag älskar min kjol men har ännu inte sytt en med foder. Bra att få tips om hur man sätter i foder då jag kan tänka mig att det blir lite väl varmt om det inte är många minus. Eller?

Eftersom min går ända till anklarna så tar jag de främre tydsnibbarna och fäster i linningen när jag jobbar i stallet så att man inte snubblar. Likadant gör jag när jag sitter upp. Väl där kan man dra loss framkanten och lägga tyget över benen och sen ligger bakre tyget över hästens kors och funkar som ett ridtäcke (Om inte hästen är för lång alltså).

Hättan är jättevacker men jag undrar hur man gör en sån? Måste ju ha en stomme som kläs med tyg.

Faust_86:
Du kan säkert sy capen i krossad sammet som du planerade, men var noga så att sömmen bak inte "drar". Eftersom det är syntet och inte vävt tyg så skulle jag inte tro att det händer något med fallet. Jag har sytt en ridklänning (fantasi) i samma tyg och det är rätt "dött" material.

Däremot bör man göra som Migo säger om man ska sy i ull som ju är ett helt annat material och inte ens i samma värld liksom. (Jag har bla en riddräkt i ull också nämligen.)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ok..

Blir mer och mer fundersam på en i krossad sammet först och sen en i ull till vintern...

Har hittat krossad sammet för 32 kr metern... så 250 kr för en mantel är helt ok. Och så ha den ofodrad och ha till "fint" istället...
Men då syr jag den nog så som jag sen syr i yllet för att prova formen, även om sammeten ligger still sen...

Tack för alla goda råd! :bow::bow:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Hättan är jättevacker men jag undrar hur man gör en sån? Måste ju ha en stomme som kläs med tyg.

Dom är gjorda på en flätad stomme ungefär som en korg. Man kan köpa sådana stråhattar på loppis som är gjorda av halmflätor och sprätta isär flätorna. Blöta dom i vatten i några timmar och sedan sy ihop igen till en stomme i bahyttform ( den hättan kallas bahytt).

Handelsgillet säljer bahyttstommar men tar MYCKET betalt för dom. I runda slängar 800:- för en stomme.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag såg faktiskt stommarna när jag kollade på deras hemsida efter att blivit tipsad. Kul sida! Där kan jag få ihop en riktigt lång önskelista!

Metoden att använda gamla stommar som man sprättar och blöter om var nytt för mig! Det ska jag prova nån gång. Men problemet att få till rätt form kvarstår. Jag tror inte att det bara är att sy lite på måfå. Man bör nog kanske ha ett "mönster" att följa. Eller?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Fasiken, jag tror att jag under min jakt på bahyttstommar snubblade över en hemslöjdsförening som erbjöd kurser i stråhattsmakeri.
Det var visserligen nåt år sedan, men det borde ju finnas någon typ av kursmaterial...
Annars vet jag att det i östeuropa finns en betydligt bättre bevarad tradition av just denna typ av hantverk, så kan man etablera en kontakt där så...

Spånar bara lite... Har legat nere med mitt dräktmakeri ett tag nu pga djuren, bröllop och lgh-renoveringar, men nu är jag sugen på att komma igång igen.

Hrm, har varit inne och kikat på Handelsgillets nya hemsida och jag kan bara konstatera att åtminstone en av mina vänner levererar dit, he he.... Blir nog till att kontakta honom.
F.ö tror jag att deras filthattar kommer från denna östeuropeiska tillverkare jag pratade om.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Nu blev det ju ännu mer intressant! Jag äääälskar hattar! :love:

Jag började söka lite när du berättade om kurser och hittade av en händelse en tråd: http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15163

Där är jättemånga bra länkar inklusive ett från youtube. Det är en film på hur man gör om en vanlig stråhatt genom att klippa, limma och sy på tyg. Inget för den historiskt korrekta men kanske nåt för oss "utklädare"?

Eller så kan jag kanske använda ett gammalt mönster på en barnhatt jag sydde till min dotter.
Lekstuga.jpg
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ett kanonklipp! Här ska sys en dress och hatt därtill!
Sedan ska jag låna en damsadel och fota hela härligheten!

Folshult, jag sydde inte kjolen så lång eftersom jag vill kunna jobba i den ok och så ligger den som ett ländtäcke över hästen utan att det blir för mycket tyg. Ska försöka knäppa en bild så du kan se hur den ser ut.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

KL

WOW! :bump: Va tråden har blivit BRA!!! Jag är helt extasiskt (?).:banana: Så många bra tips o ideer! Jag tycker vi fortsätter i samma anda :laugh:
Kul med hattarna!

Jag är näästan klar med min gråa tjocka ullkjol. Den är på skolan för "bedömning", sen ska jag bara sätta dit knappar och knapphål, men jag ville inte göra det förrän tjejen som ska ha den provat den igen. Jag lyckades fumla bort markeringen jag satt ut - och jag måttade inte.

Sen har jag sytt klart en beige kort kavaj med broderi på ryggen. Jag har ännu inte sytt dit mina svarta snedslå runt slagen - jag hann inte före redovisning, så snart jag gjort det kommer bild på den med.

Fortsätt att lägga in bilder! :bow:
___________________________________
Faust _86:
Bra idé med dragkedjan :idea:! Det kan ju faktiskt funka!
___________________________________
Nica2:
Vill du inte sätta upp bilder på allt som du sytt? Jag blir så nyfiken! :)
___________________________________
Folshult:
Bra idé att sätta upp kjolen i snibbarna :idea: Jag tror att jag ska fixa någon anordning för detta på nästa kjol. Kanske knappar på insidan linningen och små osynliga hällor vid kjolens fåll.
Visst har du väl bilder på allt?? PLEASE sätt in! :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp