Ridkläder på bussen?

Sv: Ridkläder på bussen?

Jag tycker det är ok (bak i bussen) men inte ultimat, har man möjlighet kan man väl byta om. Jag har ofta åkt buss i ridkläder.

50 säten på bussen
kanske max 10 personer på bussen
då kan den personen som SER att jag har hästkläder sätta sig lite längre bort. det finns 40 lediga platser. Och oftast så är det MYCKET glest med folk längst fram medans det är mera folk längst bak i bussen då det oftast är där ungdomarna sätter sig.

Känns väldigt ologiskt att gå och sätta sig där det sitter folk när det finns xx antal lediga platser längre fram.

Och jag är 99% säker på att om någon stör sig så säger dom det eller så kanske mamma hör det eller min syster eller min pappa, osv.. alla känner alla här

för ett tag sen var en från mitt jobb inne i ett köpcenter. hon hade kommit direkt från jobbet(rena kläder men hade varit inne i ett kostall). när hon står i en kö hör hon hur en liten flicka säger till sin mamma:" mamma det luktar ko". mamman i sin tur säger:"nä det e häst". efter ett tag upprepar sig flickan men blir tillrättvisad igen. det e häst så det så. då vänder kollegan sig om och säger till flickan:"du har rätt jag luktar ko"!

dom luktar ju sååååå lika varandra:cool:

Usch, det är ju mycket värre med kostall. Det sätter sig än mer i kläder, hår osv. :cry:

håller fult med dig om det. har jag haft klädde i kostallet åker dom direkt i tvätt(dock inte dom jag går dit/hem i). men jag tycket att det var rätt roligt då mamman rättade sit barn och barnet hade rätt hela tiden:rofl:

Ja det var väldigt roligt, kanske så att dottern hade träffat kor medanst mamman inte hade det.
Förresten det du skrev som svar på mitt inlägg om den enda gången som jag har fått kommentar på bussen för att jag har ridkläder på mig hade kanske passat men sådant säger jag bara om jag inte skulle vara på humör för en konfrontation men jag ville helst att hon skulle ha börjat käfta upp mig men jag fick aldrig den möjligheten. :(

Om man inte är mer allergisk än att man inte flyttar sig eller ber hästluktande medpassagerare flytta sig, då har man ju uppenbarligen inte SÅ stora besvär av sin allergi.

Det finns folk som dör om man käkat jordnötter och de är i närheten, ska jordnötsätare inte heller åka buss?
Och blindhundar då, de är ju tillåtna i kollektivtrafiken, ska de blinda också utestängas från kollektivtrafiken?

Jo, jag tror säkert att den allergiske flyttar på sig, men som någon annan skrev tänk om personen inte vågar säga till. Är det då rätt att allergiska ska springa undan eller ta sig fram med andra färdmedel?

Ja, där jag bor får man inte äta på bussarna och jordnötter vore ganska korkat att äta på just en buss tycker jag.
Hunden kan ju vara ett slags hjälpmedel, de kanske måste till veterinären osv osv, men stallkläderna på bussen - vilken nytta gör de? Jag anser inte att det hjälper någon annan än den som inte vill/kan lösa problemet på annat sätt än att ha dom på sig under resan.

Jag skulle aldrig sätta mig på en buss med stallkläder!
Så jobbigt är det inte att byta (eller slänga på sig kläder över åtminstonde).
Visst håller jag med om att det till viss del kan jämföras med katt/hundhår/parfym, men just med hästkläder så KAN man ju faktiskt undvika det.
Man MÅSTE inte ha stallkläderna på sig på bussen. :crazy:

Just i en buss så är luften ganska stilla, i vissa fall måste folk sitta där väldigt länge så jag tycker nog det är lite respektlöst att inte bry sig.
Är det ett långt tåg eller en såndär dragspelsbuss kan jag väl se lite annat på det, för då har de ev. allergiska personerna lite större möjlighet att komma undan. I en vanlig buss så går det inte helt, hur mkt man än vill tro det.

Delar din åsikt till fullo. :)

Om jag själv skulle ha någon form av allergi skulle jag vara än mer nogrann med att inte utsätta andra för diverse olika risker, för då vet jag ju hur jobbigt det är.

Jag har ridkläderna på mig på bussen för att det är smockfullt i stallskåpet och vet hur extremt svårt det är att ta sig fram på en buss med en stor sportväska, stövelväska samt ryggsäsk och så får man skit pga. att man ockuperar ett säte med sportväskan och stövelväskan.. det är inte alls lätt att ta sig fram genom bussen med det samt att om du byter om i omklädningsrummet som ligger i stallet så har du ändå alligener med dig på bussen men denna gång är det på dina vanliga "civila"kläder. -Har jobbat för Astma & allergiförbuindet och tagit upp frågan via mail förut till SL om att vi ryttare coh sådana som har hundar eller andra djur med sig på bussen bör kunna gå på bak genom att använda SL's "nya" teknik som heter SL Access, i andra delar av landet är det dock svårare men jag vet om att teknik finns men det gäller att bussbolagen anammar den också för att verkligen lösa allergifrågan en gång för alla.

(Att gå på bussen fram med t.ex. en hund är inte bra då det sprider allergener i hela bussen enbart för att hundägaren inte direkt kunde få gå på längst bak utan är tvingad att gå genom hela bussen, idiotiskt och gammalt system).

Jo, jag förstår det, svårt att lösa. Men känns fortfarande som om stallkläder går att göra något åt i jämförelse med hundar.

Jag har mest blivit illa bemött när jag har haft "min packning" aldrig när jag har ridkläderna på mig. Jag sätter mig alltid bland de 5 bakersta sätena, som tur var har Stockholm oftast dragspelsbussar om det inte är en sådan buss sitter jag bland de 3 bakersta sätena. Det är mitt sätt att försöka visa hänsyn till andra som är hästallergiker (är själv allergiker så jag vet extremt väl vad jag pengar om inom detta ämne).

Jag tycker att det är ytterst pinsamt att åka med stallkläder på bussen. :o:o Känns som att alla tittar och eftersom att jag har "ett annat liv" utanför hästarna (eller hur man ska säga) så skiljer jag gärna på hästlukt och Armani parfym! ;):D

MEN när jag gick på gymnasiet så åkte jag ofta buss och då var det smidigast att åka i stallkläder (dock ej skorna/stövlarna). Då satte jag mig gärna så långt bak som möjligt alt nära utgången!! :p:p

Nu cyklar jag eller åker bil till min kära polle :love::love: så jag slipper det tack o lov i stort sett alltid!

Har åkt både Roslagsbanan, tunnelbana och buss med stallkläder. Sitter alltid i de "djurvänliga" delarna/vagnarna.
I förra stallet fanns nämligen bara ett element i sadelkammaren - som man slog på när man kom in dit (timer 30min.) = iskalla kläder och stövlar, och de gånger jag var hos pappa i Farsta (inte ofta, men ett par gånger totalt) var det omöjligt att baxa med sig en stor bag med grejor då man faktiskt inte kom fram med en massa packning. Pappa bor en kort bussresa från Farsta C, bussen därifrån är alltid smockfull.
Nu är stallet på promenadavstånd hemifrån, så jag tar oftast moppe/cykel eller går. Men blir vädret för j*vligt nån dag, då kommer jag och mina stallkläder på bussen.

Jag har väl fått lite blickar ibland, men jag möts av mer gnäll när jag har en tamråtta på axeln :D

Angående att man kan undvika att ha stallkläderna: javisst, men man kan isf också undvika att spraya på sig en halv flaska starkt doftande parfym. Det är inte heller speciellt svårt att tänka på. Och som vissa gör, spraya parfym i bussen (:cool:)...

Vaddå inte vågar säga till?! Bättre att dö då eller? :confused:

Jag är inte tankeläsare, ser gärna att folk pratar med mig! Vänd på det då, varför ska en allergiker ha fri väg och aldrig behöva anstränga sig? Jag som ej allergiker får ju anstränga mig ibland vilket är ok, thats life!

Ja, men alla är ju olika.
Nej, inte sagt att någon ska ha fri väg, alla kan väl anstränga sig lite!

kl

Jag åker i kollektivtrafiken i stallkläder, men försöker att hålla mig i "rätt" delar (det är ju inte alltid så lätt i högtrafik tex). Eftersom det är tillåtet så ser jag inga problem med att göra det, och tänker heller inte sluta göra det. Dessutom anser jag att det är bättre att vara synligt stallklädd, då vet ju mina medpassagerare att de ska undvika att sitta bredvid mig om de är känsliga.

Jag skulle aldrig åka buss med hästkläder, tycker inte det känns fräscht :p Jag byter alltid om, helst vill jag även duscha med.

visst dom som åker just då kanske tål hästar men en dag kan det finnas en ny tjej eller kille på bussen som kanske dör av just hästar :(

Är någon så känslig så tror jag för det första att personen ifråga skulle få en allergisk reaktion, oavsett hur långt ifrån h*n sitter från en stallklädd person (om nu en person med hästkläder satt sig långt bak i bussen). Och för det andra brukar bussar städas hyffsat grundligt. Ofta...
Har dock fått känslan av att stallukt gärna sätter sig ganska duktigt i tyget (en av anledningarna till varför jag tycker att folk borde undvika att ha stallkläder direkt mot sätet)

Kl
Jag tillhör den lilla skara som aldrig skulle åka kollektivt i stallkläder. Har gjort det någon gång i nödfall och kännde mig verkligen inte bekväm med det. Oftast slänger jag t.o.m in väskan med stallkläder i godsutrymmet under bussen för att slippa ta med dom ombord. Så omständig är jag... :angel:
Tack och lov åker jag sällan buss till stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 927
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Evolve