Bukefalos 28 år!

Ridlektion vecka 47 - Övergångar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hade jag den lilla ponnyn på 143 cm igen. Vi var bara 4 stycken idag så det var trevligt. Tre av oss satt på skimlar, den fjärde på en skäck. :)

Efter de sedvanliga små volterna och serpentinerna skulle vi in på stora mittvolten. Där fick vi bl.a. rida övergångar så det hette duga. Det fanns fyra koner utställda och vi fick börja med trav vid varje kon och skritt mellan dem. Med upplagda stigbyglar. Sedan skulle vi göra samma sak i trav och galopp. Vi började med två galoppfattningar per volt, sedan fyra stycken! Jag trodde aldrig att det skulle funka men det gjorde det.

Ponnyn var duktig och fattade klockrent, sedan hann man väl ta 2 galoppsprång innan det var dags för trav igen. Det var en riktigt rolig övning tyckte jag.

På slutet fick vi trava och rida lätt, fortfarande utan stigbyglar. Det gick ju det med. :)

Överlag gick det ganska bra men ponnyn kändes lite stel i vänster sida och det släppte aldrig riktigt. Enligt ridläraren brukar han tydligen se ut som en planka för det mesta men det gjorde han ju inte idag. Men det hade ju varit trevligt om han blivit ännu mer lösgjord.

Innan vi gick in i stallet med hästarna passade jag på att komma med lite förslag på vilka hästar jag skulle vilja prova att rida. Hoppas att det blir någon av dem innan terminen är slut. Jag har ju fördelen att vara så liten att jag kan rida både D-ponnys och stora hästar så urvalet är ganska brett för mig. :laugh:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag red lektion idag igen. Det har hunnit bli några nu i juli. Idag övade vi på tempoväxlingar. I traven gick det väl si så där, men i...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Äntligen är veckan slut igen. Det har varit en rätt intensiv vecka. I tisdags red jag vita ponnyn, i onsdags red jag ridlektion på brun...
Svar
9
· Visningar
1 205
Senast: mandalaki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är ju rätt sugen på att rida på andra sidan riksvägen så småningom för där finns jättefina trav- och galoppsträckor mellan åkrarna...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp