Ridning av äldre hästar runt unghästar

S

__Stilett__

Jag vill skapa denna tråd för att uppmana ryttare som rider samtidigt som folk med yngre hästar. Tänk er för! Jag har haft många unghästar genom åren och därför samlat på mig mycket tankegångar med detta och folk som rider samtidigt på tex ridbana/ridhus.

Om man vet att en person rider på en nyinriden häst, alternativt ung/oerfaren häst, kan inte vissa ta hänsyn och rida lite försiktigt runt denna häst då? Det är inte bara för att förhindra olyckor, utan även för att den yngre hästen ska kunna befästa ett sunt beteende och kunna slappna av och finna ridningen positiv.

Måste man tex. gasa på varv efter varv i galopp (och gärna då i snabb galopp) 15 ggr runt en unghäst så att unghästen tillsist blir så spänd så dom exploderar?

Vad vill dessa ryttare få ut av att provocera fram ett sådant beteende?

Vist vore drömmen av att kunna rida ensammen med sina unghästar men det är ju långtifrån lätt när man inte äger ridhuset/ridbanan själv. Planerar man att rida tidiga mornar eller sena kvällar så brukar många andra göra det också så det hjälper inte.

Snälla, ta hänsyn till ekipage som är runt er...
måste det hända olyckor för att vissa ska förstå?
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

håller helt med dig!

tror att dom flesta inte tänker på att någon kanske sitter på en ung och osäker häst, dom fokuserar bara på sitt eget och tar ingen hänsyn till andra. dom tänker inte på att en dag är det kanske dom själv som sitter på en unghäst och är förtvivlad för att övriga ryttare nästan rider på dom....

du får be folk att ta det lite lugnt, kom överens om att vara på varsin halva av ridhuset kanske?
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

tycker det gäller i allmänhet, inte bara yngre hästar.

min häst är 17 år och ngt mötesskygg. han kastar sig iväg om någon rider nära oss på ridbanan. och då envisas folk med att rida ÄNNU närmare.. suck :grin:
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Folk bergiper inte. de har inget hästvett - de tror hästar är maskiner

Själv undrar jag många gånger vad jag gett mig in på som rider in hästar i andras ridhus :crazy:
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Jag håller med frittan, tycker att det hör till allmänt vett att anpassa sig till situationen på ridbanan oavsett ålder på hästar o ryttare.
Min häst är också mycket mötesskygg och det är ett helsike :crazy:


En följdfråga till er som rider unghästar bland andra hästar - pratar ni med de andra ryttarna på banan när ni kommer dit och ber dem rida lite mer hänsynsfullt?


En van unghästryttare har väl i allmänhet lite vett att avgöra när en häst är mogen att ridas i ett rörigt ridhus :)
Men tyvärr har jag även erfarenhet av totalt okunniga, ofta även rädda, ryttare med knappt tama unghästar - och då är det kanske inte lämpligt att vara bland andra alls, och än mindre lämpligt att klaga på de andra ryttarna när hästen blir vild...
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Håller med dig, det är otroligt trist när ens unghäst får dåliga upplevelser pga andras slarv och tanklöshet.
Gäller f.ö även ute på vägarna. Jag rider alltid ut på ett tidigt stadium när jag rider in en häst, och har några gånger haft oturen att träffa på riktiga bildårar som skrämt bebishäst, vilket sedan kan ta jättelång tid att träna bort :crazy:
Det tråkiga är ju att de allra flesta ändå sköter sig och är trevliga, men det är ju de andra som märks...
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

för att vissa helt enkelt bara tänker på sig själv och inte omgivningen, desamma ser man ju på tävling. Även om man visar tydligt med rosett bak, är de inte alla som respekterar den.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

jag talar alltid om för ekipage runt om mig om jag sitter på en grön häst, desamma gäller om jag möter någon ute talar jag tydligt om att de är en grönhäst samt om de är en hingst jag sitter på. Har märkt att är ma extremt tydligt så brukar de ofta lösa sig på bästa sätt för alla ekipage.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

jag hatar bilåkare som kör förbi i 190 och tänker: e hästen ute ska den tamefan inte bli rädd. då har den inget på vägen att göra!

detta e inte min uppfattning. man kör inte förbi hästar i den hastigheten. men man sak inte heller vara tvungen att stanna som bilförare för att hästen inte klara av att bilen kör lugt förbi. då får man träna det hemma innan man ger sig ut på vägen!
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

KL

Min kompis har en 3 åring. Senast i förrgår så kom en häst för nära i full fart och högg i luften. 3 åringen stegra och ramla med ryttaren på= ryttaren fick en blödning på levern.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Jag håller med dig, men jag har egen ridbana och där får jag oftast vara ifred.

Om jag skulle möta något eller om något stort fordon (ex tröska) kör förbi paddocken, så sitter jag ju inte kvar på hästen och hoppas att hästen är lugn utan jag hoppar av hästen för säkerhets skull. Likadant skulle jag göra om det var fartdårar i ridhuset när jag hade tänkt rida min unghäst, då får det bli lite markträning den dagen istället, inte mer med det.

Om det händer ofta hade försökt få till en diskussion för att lösa situationen så att alla blir nöjda.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Kan inte annat än att hålla med. Jag har själv varit personen med den gröna och skygga unghästen, som varit väldigt svår i ridningen, under hela hösten 08 och våren.

Jag var alltid väldigt tydlig med att berätta för alla när jag kom in att han bara var unghäst, och väldigt rädd för bakskygg och rädd för möte, och trots att flera av dom andra såg oss flera gånger och hade sett hur det gick till när han blev som osäkrast och då började bocka okontrollerat tills jag var av, så satt dom och red upp rätt i rumpan på honom, kom i full galopp, precis bakom, smackade och drev på sin egna häst väldigt högljutt och mycket precis när dom red precis bredvid Cesar, eller ökad trav precis framför honom när jag skulle sitta upp (som var det osäkraste stadiumet)

jag vill absolut inte anklaga någon, dom tänker sej säkert inte för, men det känns väldigt tråkigt, och folk måste bli duktigare på att tänka sej för och respektera när en ryttare kommer in med en unghäst, som kan vara osäker.

Enda lösningen för mej var att åka till stallet antingen jättesent på kvällen eller tidigt på morgonen för att få rida ensam.

Var ett tag inne på att köpa en dunväst och skriva

"Unghäst, var god håll avstånd"

:angel:

Idag har min unghäst utvecklats något enormt, han har blivit säkrare i sej själv och med mej, och är inte alls bakskygg eller osäker när det är många hästar i ridhuset. Senast idag red jag Cesar, samtidigt 5 andra var i ridhuset, varav 1 tömkörde, och Cesar brydde sej inte ett dugg, utan verkade trivas väldigt bra :)
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

ja, det är tråkigt när inte folk tänker efter - före! sen tycker jag att allmänt så kan folk inte tänka sig för när dom rider, för inte bara unghästar ska man ha hänsyn till utan alla! Man ska inte bara tro att det går att rida upp i rumpan på ett ekipage utan att det händer ngt :crazy: såklart, unghästar ska man alltid ha speciell uppmärksamhet på men det finns ju alla varianter på hästar ;) (o människor också för den delen)

om jag hade en unghäst eller en häst som var mötesskygg/bakskygg el dyl. så skulle jag absolut alltid informera om det för de som jag rider med - men om inte folk skulle reagera på det så skulle man ju bli lite vrång.. :devil:

bollar vidare lite frågor: har ni ngn "vett-o-ettikett-lapp" för ridning i ridhus/ridbana i ert stall? hur skulle man kunna komma bukt med detta problem att folk inte riktigt tar hänsyn? är det okunnighet det beror på?
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

bollar vidare lite frågor: har ni ngn "vett-o-ettikett-lapp" för ridning i ridhus/ridbana i ert stall? hur skulle man kunna komma bukt med detta problem att folk inte riktigt tar hänsyn? är det okunnighet det beror på?

Haha jo det har vi, ett A4a papper, men det hjälper inte så mycket när folk inte läser den ;)
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

dom tänker väl inte alls...

kan ju förstå dom också, kanske har dom planerat att göra xx på sitt ridpass och så kommer det en unghäst och man blir ombedd att hålla sig borta i ett hörn. kanske inte så kul det heller!!

bästa är att prata med varann, kanske kan man ha "lugna timman" i ridhuset, eller att man växlar på vem som ska akta sig för den andra sas.

och så kan man alliera sig med en kompis för att vänja hästen vid möten, omridningar osv så att den kan lära sig på ett lugnt och tryggt sätt. för tyvärr så kan man inte alltid vänta att folk beter sig vettigt och vill man tävla senare så måste hästen vara van med massa främmande hästar runt sig.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Haha jo det har vi, ett A4a papper, men det hjälper inte så mycket när folk inte läser den ;)

:devil:Kan man inte införa straff om man bryter mot reglerna då?:devil:

Typ efter tre varningar så får personen inte rida i ridhuset vissa tider (eller inte alls...)

Sen förstår jag inte att de inte är mer rädda om sina hästar och sig själva?:confused:
Jag menar det finns ju hästar som sparkar, och sparkar en häst mot en annan häst, så är de ju troligtvis ganska nära varandra...
Det kan bli otäcka skador på både häst och människa - och så lätt det går att undvika!
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Jag checkar oftast av med de andra ryttarna/hästägarna som rider i närheten av mig. Både när jag själv rider på/håller på med unghästar. Mest för min egen skull faktiskt. Om jag har en unghäst så är det för att jag vill att folk ska ta hänsyn till mig och min häst, och om det är någon annan häst som är ung/grön så vill jag veta det så jag kan ta hänsyn åt dem :)


Stilett__: Det har väl inte hänt något hoppas jag :(
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

För mig är det självklart att hålla ett öga på hästarna jag rider förbi så man har lite koll på hur hästar reagerar. Lägger någon häst ett öra bakåt kan man ju driva på lite extra för att undvika eventuell konfrontation..
Min häst är också 'mötesskygg'. Kommer någon och galopperar förbi när hon är mot staketet, så börjar hon bocka eller kastar sig iväg.

Men sen får man ju tänka lite själv också. Jag saktar alltid av/ner om jag möter någon i galopp, för att undvika att själv bli avslängd.
Skulle det vara fullproppat i paddocken kanske jag bara skulle skritta/hålla mig mot mitten eller gå ut.
Man kan ju inte ta för givet att alla andra ska rätta sig efter en.
Givetvis ska alla på banan visa hänsyn, att rida "gasgalopp" förbi en häst som man inte känner till ordentligt, eller rida FÖR nära/upp i baken är aldrig okej - oavsett om det är en ung eller äldre häst..
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Unghästar har företräde.

Men man måste självklart uppplysa folk om vad man vill.

Det är som regel bara okunskap i hur unhgästar kan fungera eller att de inte känner till hästen alls.

Sen gäller det att man som unhästryttare har upp blicken o försöker att undvika att hamna i ett hörn eller dylikt- om man vet att hästen inte har lärt sig att hagregler inte gäller med ryttare på:grin:
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Inte ännu, men man väntar ju bara på att ngt ska hända.
Vid ett tillfälle när hästen endast hade haft ryttare några ggr så kommer det en ryttare in (som vet hästens ålder och orutin) och precis när man ska häva sig upp i sadeln så 1 meter ifrån slänger sig ryttaren iväg i sk "ökad galopp" runt oss (från att skrittat på långa tyglar alltså noll förvarning) Hur förnuftigt är det? vid uppsittning av unghäst lixom. Hade inte ens fot foten i ena stigbygeln. Nu gjorde unghästen inget men man kan ju tänka sig vad som hade kunnat hända. Plus att det skulle kunnat innebära att man haft problem med uppsittningar sedan.

ett annat ridpass nyligen så red ett ekipage runt i ökad galopp säkert 15 varv på raken och sedan kastade sig framför och bakom vår unghäst och gjorde sk galoppbyten (inga samlade sådana, utan i snabbt tempo) unghästen orkade en stund med det men exploderade sedan av ren stress. Därefter tappade unghästen all bjudning, var stressad och sköt rygg konstant. Unghästen fick gå ut och fortsätta ridas i en stenhård paddock i skitväder.

alltså...ungefär så här ser det iof ut många pass.

ett annat tillfälle tyckte 2 ryttare att dom skulle leka TÄBY galopp i ridhuset och släppte på sina hästar i full rulle....och ja, vuxa människor! och i mitten står en unghäst.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 191
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp