Ridning av äldre hästar runt unghästar

Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Jag tycker nog att det kan gälla åt båda håll. Jag försöker verkligen respektera ALLA utifrån respektive förutsättningar, men det är ibland fullkomligt hopplöst när man travar på spåret och nån kommer brötande upp i häcken på hästen och skriker "AKTA!! UNGHÄST!!".

Jag tror att vettig kommunikation i båda riktningar är nödvändigt. När jag red unghäst frågade jag alltid övriga i ridhuset t.ex. "Jag tänkte galoppera på spåret några varv, är det ok med er?" om jag visste att hästen var grön i sammanhanget. Då visste folk att min häst kanske sprang lite snabbare än deras och hade lite längre bromssträcka, och kunde således hålla sig ur vägen.

Som alltid, inom 90% av all ridsport, handlar problemet om kommunikation människor emellan. I båda riktningar.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

dom gångerna jag har ridit i ridhus(ej lektioner) har det varit som regel att man frågar den/de som e först om det e oki att komma in. e det inte det får man antligen vänta eller ta padocken. jag tyckte att det funkade perfekt då kan man själv få välja om man vill vara själv eller inte. då kan man visa respekt för nästa genom att skritta av ute. och sen säga till andra att du får fråga A då h*n var först.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Jag tycker nog att det kan gälla åt båda håll. Jag försöker verkligen respektera ALLA utifrån respektive förutsättningar, men det är ibland fullkomligt hopplöst när man travar på spåret och nån kommer brötande upp i häcken på hästen och skriker "AKTA!! UNGHÄST!!".[/B]

många unghästryttare skulle nog inte vilja rida upp i häcken på andra så det är nog inte så vanligt förekommande, förutom vid tillfällen då hästen helt enkelt dragit iväg. Jag har aldrig sett att ngn unghästryttare frivilligt ridit på andra hästar...det är ju sånt man vill undvika.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Fast det är väl lite typiskt för er dressyrryttare måste jag säga :angel: Dom flesta unga hopp och fälttävlanshästar har ju faktiskt inga större problem med det här för dom är ju vana mer från början att det är stökigt som attan omkring dom och dessutom gör inte ryttarna så stor affär av saken när dom börjar fara runt.
Jag brukar välkomna all möjligt sorts stök i den unga hästens vardag, det är bara att sätta på en halsrem och hålla i sig och vänja hästen så att den fortfarande har uppmärksamheten på mig som ryttare och inte på det runtomkring.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Fast jag har ju haft mer hopphästar än dressyrhästar (är själv gammal hoppryttare) så jag köper inte riktigt det argumentet. Har dessutom hoppryttare som tränar/tävlar mina hästar och vi är inne på samma spår. Ingen uppskattar att känna sig jagad eller provocerad. Miljöträning däremot är alltid bra, men det finns gränser.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Första året i ridhuset klättrade min nästan på väggarna när vi mötte andra hästar om det var många och de kom emot i galopp osv. hon gillar fortfarande inte att möta andra och om det är många att hålla koll på. Men så länge folk tar hänsyns till mötesregler mm så tycker jag det är miljöträning. Visst är det frustrerande om man inte kan få hästen att jobba ordentligt, men det är en vanesak.
Nu har vi det oförskämt bra och är ofta ensamma men det är också lite synd för när det är andra där så blir det extra spännande.

Jag håller med om att man ska visa hänsyn. Men sen är det ju upp till var och en att se till att man har koll på sin häst om man är ute bland andra. Alltså häsnynslöshet är inte ok, men normal ridning, vill nån jobba i galopp med tempoväxlingar måste jag klara att dom gör det, anser jag.

Minns en dressyryttare på en stor anläggning som blev helt hysterisk när det var andra och särskilt barn ute samtidigt på ridbanan eller i ridhuset, och SKREK åt barn att vara tysta på andra sidan stallplanen när hon kom ut:crazy:
Då går det för långt:cool: Hon hade en unghäst och då skulle andra helst hålla sej borta pga det:rofl:
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar


En följdfråga till er som rider unghästar bland andra hästar - pratar ni med de andra ryttarna på banan när ni kommer dit och ber dem rida lite mer hänsynsfullt?

Ja, jag brukar säga till att inte rida för nära -varken rida upp i rumpan eller vid möte (särskillt när jag är närmast väggen) klämma in en mot vägg/staket. Min unghäst -nu 4 år- är rätt säker, så det spelar inte så stor roll om de andra rider som vildar runt om, det är just vid möten och så som det kan bli lite stressande för henne. Men som sagt, jag brukar säga till att jag sitter på en unghäst så de ska lämna lite utrymme runt oss.
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Fast jag har ju haft mer hopphästar än dressyrhästar (är själv gammal hoppryttare) så jag köper inte riktigt det argumentet. Har dessutom hoppryttare som tränar/tävlar mina hästar och vi är inne på samma spår. Ingen uppskattar att känna sig jagad eller provocerad. Miljöträning däremot är alltid bra, men det finns gränser.

Men har ni inte ridhusregler? Följer inte folk dem? Man får ju inte vara hänsynslös mot andra men alla måste få rida utifrån sina behov så långt möjligt.

/Flash, som är så bortskämd att vi ibland rider på varandras vägar även om vi är bara två:angel: Vi är alla så vana att ha myclket plats:o
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Jag har själv unghäst (4-åring) men antar att jag nog upplevs som en av de "galna/jobbiga" ryttarna.
Anledningen: Visst tar jag hänsyn och skulle inte rida rakt upp i rumpan på en häst som ser vettskrämd ut, men jag håller inte flera meters avstånd, utan galloperar tex om på insidan/utsidan eller vad som nu passar. Man ska ju alla dela på ridhuset och har jag planerat att ha mkt galoppjobb tex så gör jag det även om det är andra hästar där.
Folk får gärna rida om och galoppera förbi min unghäst, hon bryr sig inte och jag bryr mig inte. Jag vill kunna rida henne överallt i vilken gångart som helst så då gör jag det också.
Jag och min häst är hoppinriktade om det är relevant...
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

folk får gärna galoppera förbi och om min unghäst också, men inte inom sparkavstånd och absolut inte i "fläng galopp".

Om man är hoppryttare, promenadryttare, westernryttare, dressyryttare etc det kvittar. Oavsett vad man rider så tycker jag ändå man ska ta hänsyn. Alla hästar reagerar olika. Jag tycker också att hästar ska kunna tåla det ena och det andra, men en orutinerad häst är fortfarande orutinerad och ska man bygga upp ett förtroende med den hästen så ska det ju ske under kontrollerade former. Jag har haft unghästar som inte brytt sig så mycket om det ena eller det andra, men unghästar är ändå unghästar och man vet aldrig, det kan panga till. jag har luggit på akuten en gång med min förra unghäst och med ett 1 års sjukskrivning i bagaget och jag vet vad som kan hända....men många vet antagligen inte det...dagen då olyckan är framme så kanske dom lär sig något...
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

B]
En följdfråga till er som rider unghästar bland andra hästar - pratar ni med de andra ryttarna på banan när ni kommer dit och ber dem rida lite mer hänsynsfullt?[/B]

Min häst är en unghäst under inridning (skrittad och travad, "förbereds" för första galoppen) och nu håller vi oss till ridhuset på ridskolan.
Jag säger alltid till att jag har en unghäst och vill att dom visar extra hänsyn, ifall jag kanske inte alltid kan svänga undan, så dom inte börjar galoppera hej vilt, inte hoppar hinder medan vi är där etc.

Nästan varje gång har det visats stor respekt, dom håller sig nästan alltid innanför spåret i båda varven (trots att dom har företräde), frågar om det är okej att dom galopperar - en skrittade till och med innanför när vi skulle trava (och hejade på när min häst inte ville trava:p).

Sen finns det ju dom som i princip rider in i en (i båda varven), lika kul varje gång som häststackaren nästan kryper ur skinnet när hon blir trängd upp mot ridhusväggen :crazy:
 
Sv: Ridning av äldre hästar runt unghästar

Jo...i flera år har jag tillbringat min tid på hopptävlingar,,,
både som ryttare och som fotfolk. Och CR tävlingar har man ju varit på en del med dom yngre hästarna, men när man ger sig ut på sådant så brukar ju hästarna vara vana att ha ryttare på ryggen och vara styrbara iaf....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 194
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp