Ridning bara för döttrar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning bara för döttrar?

Jag har funderat över det och tror att det berodde på att det var få killar i gruppen och att han faktiskt av någon anlednig tröttnade. Tyckte inte att det var så roligt. Kanske blev han rädd. Ska fråga honom i kväll om han själv kommer ihåg. Idag säger han att hästar och ridning "suger". Men det är nog tror jag beroende av att han tycker att jag blir så mycket upptagen av hästeriet. Det tar så mycket tid.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Hoppas inte det för jag vill att min son ska bli den nye Rodrigo Pessoa! :banana:
Nu är han 5 månader och jag ser redan vilken blivande talang han är...
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Tja, jag har tre söner ...
Och fördomsfull som jag tydligen är så räknade jag med att det var kört att få någon av dem hästintresserade.

Men de kan faktiskt rida alla tre. Den äldste (16) har tappat lusten nu. men han har haft flera hästtjejer som flickvänner och är då perfekt. Han leder hästarna, hämtar sadlar, hjälper till med att bygga hinder. Följer gärna med som funktionär på tävlingar (mycket tjejer).

Den yngste rider på min häst någon gång i veckan. från att ha trott att han var i princip fullärd är han nu rätt skraj. Min häst råkade spana in ett hinder när han red i paddocken och blev så himla sugen ... :crazy:

Mellansonen började följa med mig till stallet när han var 9. Till slut tog han nästan över min häst, så då köpte jag en till honom (när jag sett att han var mogen för ansvaret).

Vi rider tillsammans nästan varje dag. Han mockar åt mig när jag inte hinner. Han pysslar med sin häst och månar om henne på alla sätt. Han är absolut inte sån att det "måste gå fort", utan tränar (nästan) lika gärna dressyr som hoppning.

För mig är det här en stor bonus i livet. Vi har så himla kul ihop! :D
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Min lillkille (fem år) hakar på till stallet; mockar o grejar så gott han kan. (I förrgår lekte vi förresten lite längdhopp i den stora, nymockade boxen vilket kanske inte har så mkt med hästeriet att göra ;) . Men KUL var det fast vi blev spåniga som 17!) Han har tyvärr ramlat av flera ggr det senaste halvåret; hans balans "försvann" med all hast i våras. Han verkar iallafall börja bli mer o mer ridsugen igen!

Lilltjejen skulle nog bott på stallet om hon hade haft kvar sin hälsa. Hon har ridit både hemma och på ridskola, men det blir mindre och mindre av den varan p g a att orken sinar.

Vi tre har haft det väldigt roligt tillsammans när vi red in pållan. Pojken var ett år när vi fick hem vårt nästan treåriga sto och flickan var nio. Det är de som fått sitta på henne och rida henne de första gångerna.

Jag hoppas verkligen att de har fått med sig något nyttigt av tiden med "hästeriet" oavsett om de fortsätter eller ej.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Mina grabbar (nu 11 och 12,5 år gamla) är inte det minsta intresserade av hästar. Tyvärr (jag som har en sån fin D-ponny...)!
Jag har försökt att få dem intresserade och ett knippe shetlandsponnyer fanns ett tag i vår ägo inkl vagnar m.m. Det var kul någongång då och då, men inget äkta intresse.
Däremot kan de hjälpa till med stallarbete och annat praktiskt. De är ju i princip födda i stallet och har även massor av andra djur i sin närhet.
De spelar hocky och fotboll istället.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Min son älskar att rida och klappa pållar, min dotter klapar gärna men rider helst inte, det är läskigt. Det kanske ändrar sig.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Min son är ännu bara tre år men han har, som väl är, ett medfött djurintresse. Redan från det han kunnat fokusera blicken har han varit super intresserad av katterna och är det än... På gott och ont för katterna :-)

Till stallet har han varit med i stort sett alla dagar i sitt liv och mockat och grejjat på och han tycker att stallet är en jätterolig lekplats och alltid något att göra för en aktiv liten krabat. Har säkrat häst-staketet så att inte små pojkar skall ta sig in till hästarna.

Att få sitta på någon häst tycker han är jättekul och tigger sig till ridturer så ofta han kan. Som väl är så har brorsdottern en liten ponny som vi kan använda också för det är rätt jobbigt att gå och hålla i små barn när de skall "rida" på stora hästar.

I helgen när han såg genom fönstret att hans moster hade spänt för sin häst och skulle köra den började han gråta för han skulle ju också med...

Storebror till ponny-flickan är 15 år och för stor och tung för ponnyn men han är alltid första frivillig när hästarna skall tas in eller ut och står så fort han slipper till och gosar med ponnyn. Gäller även deras pappa, 37 år gammal.

Att min son skulle vilja rida sen när han kommer mot tonåren tror jag inte, för då har han nog av omgivningen insett att det inte är "häftigt" att vara med mamma i stallet längre. Men jag har kallt räknat med att jag kommer att hamna på att köpa ponnyn av min bror sen när deras ponny-tid är över.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

tgd skrev:
Att min son skulle vilja rida sen när han kommer mot tonåren tror jag inte, för då har han nog av omgivningen insett att det inte är "häftigt" att vara med mamma i stallet längre. Men jag har kallt räknat med att jag kommer att hamna på att köpa ponnyn av min bror sen när deras ponny-tid är över.

Jag tror att det betyder mycket att det finns andra killar i närheten som också rider.

I början tyckte min mellanson att det var pinsamt att rida. Om någon kompis ringde fick ingen t.ex säga att han var i stallet ... ;)

Men det där har gått över. Han tycker själv att det är kul att köra cross och ha LAN och sånt som de andra grabbarna gör. Men han tycker helt enkelt att det är ännu roligare att rida än att köra cross.

"För du vet morsan, att med en cross är det bara att köra, men när man rider måste man få hästen att vilja samma sak som man själv och det är mycket svårare. Därför är det mer spännande. Och en häst blir ju glad när man kommer, det blir inte en cross."

Nu har han bestämt sig för att bli hästveterinär och med den energi som han har tror jag att han lyckas.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Jag har en son och två bonus-döttrar.

Den yngre bonusdottern (11) rider på ridskolan och :love: allt som har med hästar att göra. Typisk "stalltjej".

Den äldre bonusdottern (13) gillar att rida, men inte "allt det andra". Speciellt inte mocka, eller kratsa en lerig hov.

Sonen (7) älskar att pyssla och dona med hästen, och komma på "smarta" lösningar för hästen i boxen (senaste uppfinningen är en "morotstransportör" som jag av säkerhetsskäl var tvungen att avstyra :angel: ). Vad gäller att rida så gillar han att skritta lite i skogen, men att trava tycker han är helt onödigt :D . Fast han har tänkt att bli riddare när han blir stor :cool: .

Helt olika ungar, alltså. Fastän sonen är intresserad av hästar är han på något vis "pojkigt" intresserad, med. Liksom bonusdottern är typiskt "stalltjejigt" intresserad. Hmmm...
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Den där mellansonen kan få fria till en av mina döttrar !!

Ärligt talat, vad rätt han har ! TÄnk om de som *tror* att hästar är mesigt kunde inse samma sanningar att det är hästarna som är utmaning INTE crossarna.

Min son älskar sin shettis, men jag tror inte att han kommer att fortsätta rida när han vuxit ur den, men däremot kommer han fortsätt att köra
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Xeline skrev:
Den där mellansonen kan få fria till en av mina döttrar !!

Ärligt talat, vad rätt han har ! TÄnk om de som *tror* att hästar är mesigt kunde inse samma sanningar att det är hästarna som är utmaning INTE crossarna.

Ja, visst är han klok!*Miran stolt*

(snygg är han med ... :D )
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Jag har en pojk, han är ju bara 20 månader men han tycker jättemycket om djur och är galen i hästar. Så jag hoppas ju lite att jag en dag ska få köpa en ponny till honom... :angel:

Tyvärr är det så många som har fördomar eller vad man ska säga... Om jag nämner mina ponnydrömmar för vänner så får man höra, stackars honom, och han kommer bli retad... är det så illa blir pojkar som rider retade i skolan... så kan det väl ändå inte vara..

Och om det är så måste det ju vara föräldrar med sådana åsikter som fört vidare det på barnen...
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Mina barn som är 6 år, rider båda två. De har en shettis tillsammans men, han har nu blivit bara dotterns häst. Vårt islandssto har fått ett föl i sommar och min son har deklarerat att det är hans häst. Sonen blev lite rädd förra året och ville inte börja på ridskola när dottern gjorde det. Men, eftersom sonen nu vill ha fölet till sin häst har jag sagt att han måste gå på ridskola för att lära sig rida ordentligt. :angel: Så nu har han också börjat.

Dottern gillar mest att rida och inte så mycket pysslet runt omkring. I början när vi varit ute och ridit så hoppade hon glatt av ponnyn på stallplanen och gjorde annat. Tur ponnyn är en ängel för han stod snällt kvar. :love: Sonen har egentligen bäst förutsättningar, han har bättre rytmkänsla men, han är lite rädd. Han gillar också att pyssla med hästarna och vara i stallet. Tyvärr så säger han ibland att det inte är så roligt och jag har redan hört av hans kompisar (6 år) att det bara är tjejer som rider. :eek: Jag sa då till kompisen att det bara är de tuffa killarna som rider för de andra vågar inte. :devil:

Nu har vi en familj som har sina hästar i vårt stall och de två sönerna i familjen rider också och är några år äldre, så nu tycker gossen att det är lite roligare. Tyvärr är det bara tjejer som rider på ridskolan. Systern är lite duktigare på att rida nu eftersom hon ridit lite mer. Hittills har de ridit i samma grupp men, ska byta fr o m nästa helg. Det är bra för jag tror att han jämför sig lite med henne.

Jag hoppas verkligen att det håller i sig. Vi har haft jättemysiga utflykter tillsammans med hästarna, som även barnen uppskattat mycket. Jag har ridit en häst, haft en häst med som handhäst som sonen ridit barbacka på och så har dottern ridit på shettisen.

Familjen som hyr in sig har dessutom en shettis som vi får låna så mycket vi vill fast han är lite väl busig än så länge. En tanke som jag har är att skicka barnen på körskola. De har en sådan för barn här i närheten och det tycker jag verkar roligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridning bara för döttrar?

javill skrev:
Tyvärr så säger han ibland att det inte är så roligt och jag har redan hört av hans kompisar (6 år) att det bara är tjejer som rider. :eek: Jag sa då till kompisen att det bara är de tuffa killarna som rider för de andra vågar inte. :devil:
QUOTE]

Gott! :devil: :devil:

Och som parantes, visst är det tråkigt att det som är tjejigt är töntigt, och det som är killigt är tufft! :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Snäll, gillar hästar och dessutom snygg? Är han runt 15 så får du allt ge mig hans nummer :o :D :angel: :p

---------------------------------------------------------

Lägger till en fråga?
Är det skillnad på om killarna rider hemma eller på ridskolan? Ja menar, hemma är det ju inte stalltjejgäng som påverkar dom på samma sätt som på ridskolan.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Beror väl på vad man menar med hemma. Jag har hästen i inackorderingsstall och där ser ju sonen att det bara är tjejer. Sen är det ju eländigt att det i sig betyder att killar inte ska/kan/vill hålla på med hästar. Men det är väl en spegling av övriga samhället, stark övervikt kvinnor = låg status, stark övervikt män = hög status.

/Jane
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Menade antingen hemma på gården eller i inackorderingsstall där det oftast(??) är vuxna människor till skillnad på från ridskolan där jag uppfattar det som mest tjejer i 8-15årsåldern..
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Visst är det märkligt att det blir någon form av könsgruppering där olika inriktningar är övervägande "manliga" eller "kvinnliga"?

/Jane
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hoppas nån klok utifrån kan se klart på min situation. Jag började skriva med en kille från tinder i september. Han visade stort...
Svar
18
· Visningar
7 369
Senast: Josseliten
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 188
Senast: Badger
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 132
Senast: susanne
·
Övr. Barn Det här är ett lyxproblem, det är jag medveten om men jag hoppas ändå att ni har lust att råda mig lite här. Jag känner mig villrådig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 661
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp