Ridning bara för döttrar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

WhiskyP

Har funderat lite på vissa kommentarer från mina "hästkompisar" som har barn samt från folk här inne på Buke.

Det är mycket "min dotter ska få rida" och "hoppas hon blir intresserad av att rida", men sällan "hoppas min son vill rida".

För mig är det självklart att jag vill introducera det roligaste som finns till mina barn, oavsett kön!! Sen får vi väl se om han är intresserad, men jag vill ge honom möjligheten.

Jag har en kompis med två nästan jämngamla barn, en kille och en tjej, och det är mycket könsspecifika fritidsysselsättningar redan, och hon längtar tills dottern (som är yngst) ska kunna börja rida.... Inte sonen.

Hur är det med er? Är det självklart att inte killarna vill rida? Är det en mamma/dotter grej? Eller rider era söner i lika stor utsträcklning som era döttrar?

/WP (vars son red för första gången i helgen, snart 2 år gammal, på en liten shettis, och han tyckte det var jätteskoj!)
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Nu har jag än så länge bara en dotter men om jag skulle få en son så skulle jag indroducera hästar där oxå, det är ju större chans att killen blir stjärna än tjejen rent teoretiskt... ;)
Så nej jag gör ingen skillnad på könen ang fritidssysselsättning, vill elin börja med fotboll så får hon väl det fast jag tycker att det är trist... ;)
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Själv har jag bara döttrar så jag kan inte säga annat..............;)

merman
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Nu är dottern äldre än sonen och har kommit längre med ridningen, men båda rider på vår ponny. Sonen är 6 år och klarar att ta sig fram i skritt och trav, fast helst vill han leka cowboy :D :crazy:
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Nja alltså, ren ockulärbesiktning visar ju att mor-dotter ridningen är större.

Jag introducerade en av mina söner och det föll inledningsvis i mycket god jord. NÄR TONÅREN NÄRMAR SIG HÄNDER DET NÅT. Eftersom inga andra killar i omgivningen rider så är det helt plötsligt pinsamt att komma gående i ridkläder, inte alls kul att åka till stallet osv.

Omgivningen, normerna är väldigt starka.

/Jane
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Det är synd att omgivningen påverkar så mycket. Jag hoppas förstås att min son ska upptäcka hästar den dagen han blir gammal nog (har ingen dotter, men skulle ha samma blygsamma förhoppning om jag hade haft en). Men visst förstår man att det är tufft att vara "enda killen i gruppen".

Och - handen på hjärtat - skulle man verkligen innerst inne i hjärtat bli överlycklig om sonen beslutade sig för att bli balettdansör? Eller om dottern kom hem och sa att hon drömmer om att bli lastbilschaufför? Det är hemskt, så rotade fördomar/könstänkande är.
Jag är fullt övertygad om att jag den dagen sonen kommer hem i sin ballerinadräkt uppmuntrar honom och stöttar honom. Jag är också fullt övertygad om att min sambo kommer att få kämpa för att dölja sin bestörtning.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Det ideala är väl om man kan låta sitt barn prova de aktiviteter som står till buds där man bor, och därefter låter barnet välja den/de som de själva tycker är roligt. Min son, nu 10år, valde gudskelov ridningen framför fotboll, kampsporter, skytte m.m. Vet inte hur jag ställt mig till om han valt balett.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Min tolvåringa son rider sen några år tillbaka. I början var det fem killar från klassen i gruppen, nu är dom två.I hans nya grupp är dom tre stycken grabbar :banana: . Än så länge är det ingen på skolan som höjer på ögonbrynen om han kommer i ridkläder på fritiden. (Men så bor vi i ett jordbruks- och häst tätt område förvisso.)
Har frågat honom några gånger om det är pinsamt att rida eller gå på scouterna men har fått till svar att "man gör väl det som man tycker är kul".
Vi får se hur länge det håller i sig :idea:
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Jag skulle ha blivit själaglad om någon av mina söner dansat balett. Men så blev det inte.

Nu ska väl sägads också att jag skickar sonen årligen på ridläger, tidigare var han alltid ensam kille, nu åker han på Sveriges enda enbart för killar. DÅ är det kul att rida och han har inga planer på att sluta med det. Men att rida min häst hemma, se det passar inte.

Men jag hoppas han kommer igen senare.

/Jane
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Min son rider också. Men han har inte samma starka intresse som tjejerna. Lite klassiskt; det är jättekul att rida och fort skall det gå. Men att traggla dressyr är inte hans pryl. Lite typiskt killaktigt. Men han älskar sin ponny lika mycket som flickorna älskar sina hästar.

Han spelar hockey och tennis. Tennisintresset kommer nog ifråan hans dagmamma (!) och min man är nog en fullblodshockeypappa !
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Lazza skrev:
Och - handen på hjärtat - skulle man verkligen innerst inne i hjärtat bli överlycklig om sonen beslutade sig för att bli balettdansör?
Ja, det är ballt. Mikhail Baryshnikov och Rudolf Nurejev, vilka MÄN!
Balett är så manligt, titta på Mats Ek och Niklas Ek, de är ju verkliga män.

Eller om dottern kom hem och sa att hon drömmer om att bli lastbilschaufför?
Jag har ju körkort för lastbil, så det skulle jag absolut förstå.
Köra lastbil är kul och ganska så bra betalt.

Det är väldigt vad fördomarna frodas.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Min dotter rider och spelar fiol.
Sonen spelar piano och grejjar med allt möjligt.
Minstingen gillar traktorgrävare allra mest.

Men alla tycker mycket om hästarna.
De tittar gärna på fölen och hjälper till att fodra om det behövs.
Mellansonen är litet rädd för att rida, han tycker att det går för fort.
Men han åker jättegärna en tur med rockarden.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Jag har ingen son eller dotter. Inga barn alls.
Men nog vill jag väl introducera vilket barn som helst i ridningen!! Nu håller jag på och engagerar mig lite smått i sambons brorsa som är 11 år. Han har känsla för djur och har för övrigt lite dåligt självförtroende så jag tänker ta honom med och lära honom rida. Då kan han få en chans att bli duktig på något som ger honom både skoj och bättre självförtroende hoppas jag.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Jane_Done skrev:
Omgivningen, normerna är väldigt starka.

/Jane
Javisst. Därför är det bra med islandhästvärlden. :)
Där är män mer vanligt förekommande än tex inom dressyren.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Lucas älskar att rida. Vi har dessutom sån tur att en av hans kompisar har en egen shettis som nu både är riden och körd. Båda mina barn är ju med i stallet om vi är där, så de behandlas ju lika ifråga om hästarna.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Mina killar red från 2 års ålder till ca 7 år men de blev aldrig sådär jätteintresserade, det var en kul aktivitet bland alla andra. Så länge vårt gamla varmblod levde så följde de gärna med på slädturer. Men något riktigt intresse blev det aldrig. De hade en egen shettis också men givetvis pga mitt intresse. Nej, de skulle aldrig i livet vilja börja om igen. Men det är ju inte heller alla tjejer som gillar hästar ;)
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Har alltid haft med mig mina barn till stallet, och när tillfälle har funnits har sonen fått rida. Miranda är ännu så liten att hon bara suttit lite, men hon tjuter av skratt så fort hon ser en häst. I somras fick hon sitta framför mig i sadeln och hela ungen bara sken.

Viktor är inte så intresserad, han tycker det är helt ok att skritta och bli ledd lite men sen räcker det liksom. Han vill absolut inte trava eller rida själv, då blir han rädd.

Jag hoppas så småningom att båda mina barn ska kunna handskas med hästar, både från marken och från hästryggen, sen vad de själva vill göra av det får vi se.

Just nu känns det dock som att Miranda kommer bli jätteintresserad medans det kvittar för Viktor, sen varför det är så vet jag inte i vårt fall då jag behandlat båda lika.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

*lånar knapp*

Trevligt att läsa att mångas söner rider.

Hoppas att min kille inte är den enda killen i sin grupp när/om han börjar rida.

Tråkigt att fålla in sina barn i könsspecifika områden tidigt, tids nog kommer nog omgivningen att tala om vad som är "rätt", dvs norm.

Skulle inte ha några som helst problem med att han skulle börja med balett. Tänkte nog försöka lära honom att sticka när han är mogen för det, för jag älskar det. Försöker lära maken, men han vill inte....

Jag kan inte komma på någon sysselsättning jag anser vara för feminin för en kille respektive för maskulin för en tjej, hur jag än anstränger mig.

Drömmen är att hela familjen har häst som intresse, så jag hoppas ju på att alla mina barn (nuvarande och förhoppningsvis kommande) ska gilla hästar. Men som någon skrev, man får ju introducera dem till lite av varje så få de välja vad de vill syssla med själva.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Har introducerat ridningen för min dotter och två år äldre son på ungefär likadant sätt.När min son var liten så var ridningen rolig (2-6 år) när han blev sju började han på ridskola. Efter knappt en termin med bara tjejer igruppen ev. en kille så blev det roligare med andra saker.... kompisar, fotbollsträning osv.
Vi skaffade en ponny men den blev istort sätt aldrig riden av min son förutom vid tävlingar. Sedan tröttnade han på det också. Hockeyn och fotbollen tog över. (Slutade även med konståkningen vid samma tid) Även dansen tog slut då någon gång.
Min dotter har dock fortsatt med ridningen och tävlar aktivt ,trots konkurens från andra sporter har hon ridningen som nummer ett.
 
Sv: Ridning bara för döttrar?

Vad tror du var den främsta orsaken till att sonen la av med ridningen och dottern fortsatte? Kommentarer från omgivningen, eller att han helt enkelt var ensam kille i ridgruppen?
Bra att du ändå försökte, med både ridning, konståkning och dans!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 342
Senast: Juli0a
·
Relationer Hoppas nån klok utifrån kan se klart på min situation. Jag började skriva med en kille från tinder i september. Han visade stort...
Svar
18
· Visningar
7 370
Senast: Josseliten
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 188
Senast: Badger
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 133
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp