Ridning i skogen på annans mark.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Med den attityden får alla vi ryttare samma fina rykte.:crazy:

hästantalet har fullkomligt exploderat o då måste vi oxå anpassa oss därefter.

AR är inte bar en rättighet, utan en UNIK ynnest som vi ska värna om.

Jag har sett vad missbruk kan leda till o är hellre safe than sorry.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Hej
Det är inte ryttarna som sätter sig över lagen det är du. Se sista stycket

"Allmäna regler för Ryttare enligt Allemansrätten.

Ryttare har rätt att ta sig fram på till exempel privata vägar och mark, så länge man inte skadar djur och växter och håller sig omkring 100 meter från hus.
Man får heller inte rida på ett sätt som medför nämnvärd skada eller olägenhet för markägaren, som till exempel rakt över en nysådd åker.

Men att använda en befintlig väg eller gångstig är inte straffbart, trots att markägare satt upp skyltar med tillträdesförbud.

Allemansrätten innebär nämligen att markägaren måste tåla att andra nyttjar hans mark."

Med vänliga hälsningar Lena Hagberg i Vallentuna
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Det är ingen attityd utan en uppmaning att vi ryttare MÅSTE hävda och värna vår rätt! Viker vi oss här så befinner vi oss snart i en situation där vi inte kan rida ute alls. Varför skulle vi finna oss i en negativ särbehandling? Cyklister får cykelbanor över hela landet för miljontals kronor, det anläggs skidspår och promenadstigar för stora pengar - cyklister, joggare och andra friluftsutövare ifrågasätts inte alls. Tänk bara på vilken j-la åverkan som alla skidåkare gör i vår fjällvärld! Där kan vi snacka om skador på naturen.

Jag är ingen skidåkare - ska jag alltså så tycka att de där eländiga skidåkarna kan vi ju förbjuda eftersom de ändå bara förstör? Vi har nog många skidåkare i landet som skulle protestera högljutt då. Vi ryttare är för mesiga, liksom vi är för dåliga på att hävda oss i media, i kommunerna där budgeten för ungdomsidrotterna nästan uteslutande går till killarnas fotboll och hockey medan tjejernas hästsportande kommer i total skymundan.

Vi måste bli bättre på att synas och höras - såna som du Axel gör att vi hamnar allt närmare övriga Europa = ridsport utövas av förmögna personer på medlemsklubbars arenor. Jag har haft häst i Sydeuropa och bara tanken på att vi skulle utvecklas åt samma håll får mig att rysa.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

KL

Förr skedde ju all transport/resa med häst, jag är säker på att de svenska skogarna klarar lite hobbyverksamhet. Men jag tycker man får tänka till, man ser ju själv att hästhovar gör stor skada när det är blött. När marken är blöt rider man i första hand på vägarna och ridbanan. Är det torrt och hårt i marken kan man passa på att rida i skogen. Inte svårare än så.

Sen kan ju området vara sånt att man måste passera vissa skogspartier för att komma till vettiga ridvägar, och då måste man kanske.

Brukar tänka lite på hästen också, är det slirigt och halt i hagen har den kanske mer nytta av motion på hårt och stabilt underlag?
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

kl

TS
Du vill ha en öppen dialog. Men samtidigt tycker du inte att hästar har något att göra ute i skogen eller på vägarna. Det kallar jag inte en öppen dialog.

Om du nu promt inte vill ha ryttare i den skog. Kontakta stallägarna runt om kring dig. Förklara lugnt och sansat hur du ser på saken. Och LYSA sen på vad dom har att säga.

Eftersom du inte vill att ryttarna ska rida i din skog så återstår det bara vägarna kvar. Att försöka förbjuda ryttare att rida på allmänna vägar kommer bara leda till en sak. Dom kommer skita fullständigt i vad du tycker och kommer att ta noll hänsyn till vad du vill/tycker.

Så länge vi ryttare har rätten på vår sida kommer vi att rida ut.

Som sagt innan, du kommer inte vinna på något att sitta här inne och reta upp dig. Och jag kan lova att stallägarna inte kommer att knacka på din dörr heller. Så det e bara att ut och sök upp dom och försök att komma fram till något gemensamt där alla parter e överränns (och jag kan lova att starta med att ni inte får rida på min mark inte e till att rekommendera).
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

kl

Jag förstår faktiskt vad Rudolf pratar om och jag kan förstå varför han är arg.

Det finns vissa ryttare i Frösundatrakten som förstör för alla andra.
Jag rider också i skogen, men jag använder mig av vanligt hyfs och sunt förnuft.

Man rider inte i skogen när det är blött!!

Jag tog en runda häromsistens som jag inte ridit på ett bra tag och var tyvärr chockad.

Markägare sätter upp skyltar med vädjan om att respektera Allemansrätten, att inte skapa övergångar så diken förstörs (ja, det har hänt), de ber att folk inte ska rida sönder grusvägarna etc

Varför ska ett litet fåtal utan hjärna få förstöra för oss som sköter oss?

Tillägg: Allemansrätten innebär faktiskt inte bara rättigheter, utan även skyldigheter :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Och på tal om skador av HOVTRAMP som någon så fint förtydligar här så upprepar jag igen; vem ska bedöma det? Hästhatande människor som tycker illa om hästekipagens existens? Skulle inte tro det. Anser markägaren att marken skadas; anmäl för bedömning av myndighet.

Om markägaren får en kostnad iom att vägen-stigen behöver repareras pga av hovtrampsskador så anses det som orsakat detta-här ridning-inte ligga inom allemansrättens gränser-om man rider på privat mark då får man helt enkelt vara med att betala för de skador som uppkommer.

Och vem ska betala för bedömningen och vilken myndighet ska bedöma?
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Det är ingen attityd utan en uppmaning att vi ryttare MÅSTE hävda och värna vår rätt! Viker vi oss här så befinner vi oss snart i en situation där vi inte kan rida ute alls. Varför skulle vi finna oss i en negativ särbehandling?


Bara för att det är hästarnas hovar som trampar sönder så mycket. varför rider ni inte i era hästars beteshage? Nää, det blir trampskador.:grin:

Och sedan, herregud- det finns allmänna vägar, ridbanor, ridhus.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Skidåkare:rofl:
Nu låter du som en typisk avundsjuk man som vill åka sin crosshoj i skogen.

Om man som både Trix o Heidi Maria skriver :bow: rider med ansvar- att inte förstöra, så blir det inga konflikter. Rid när det är torrt eller fruset.

Det är inte meningen att skogsägaren ska söka upp alla stallar o stå med mössan i handen. Har man lite hyfs söker stallägaren upp skogs/ markägarna o ber att få betala en viss ersättning när det blir större slitage än vad mark o vägar klarar.

Den gesten från de som vill bruka ANNANS mark uppskattas högt. Hyfs! o alla blir nöjda o glada.

Att rida år ut o år in på samma ställe ingår inte i allemansrätten. Att ta sig fram ngn enstaka gång utan att förstöra är AR. Därav det extra ansvaret som åligger ryttare o cyklister.

Stora anläggningar bör ha egna anlagda ridvägar eller avtala med markägarna.

I vissa kommuner finns det inte mark så man kan anlägga kommunalt preparerade ridvägar. Visst är intresset från politikerna för litet eller obefintligt i vissa kommuner. All heder åt de som gör allt de kan..
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Bara för att det är hästarnas hovar som trampar sönder så mycket. varför rider ni inte i era hästars beteshage? Nää, det blir trampskador.:grin:
Fast det är faktiskt oftast för att det ofta är otroligt ojämnt underlag i många hagar, jag hade gärna ridit i sommarhagen men som sagt, inget stall jag stått i har det varit ridbart pga ojämnheten.


Annars i övrigt så är det så enkelt tycker jag, rid när det är tort och hålla sig borta när det är blött. Förstår inte ens att folk vill rida i den gyttjan det blir efter ett litet tag, min häst har aldrig gillat bli riden i lera iallafall.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Precis dina åsikter som jag är rädd för ska vinna mark - att man vill försöka hävda att vi ryttare endast har rätt att rida på ridbanor och i ridhus, vilket inte stämmer. Vi har RÄTT att rida och vistas i skogen, punkt.

I de fall markägaren vill hävda markskador; anmäl och låt myndighet avgöra om skada har uppstått eller ej. Vilken myndighet det är? Vet jag inte med det bör väl markägaren veta om han gör enanmälan om skada förmodar jag.

Tilläggas kan att de "skador" som enstaka hästekipage åsamkar mark i skogen är FÖRSUMBARA i jämförelse med de skador timmerbilar och skogsmaskiner gör på skogsvägarna! Men av någon anledning så är detta ok eftersom då är det markägaren själv som förstör mark.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Men herrejösses. De gör vad de vill med SIN mark precis som du.

Ska de lyfta ut virket med helikopter?
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Vist jag håller med dig att det e på stallägarens/ryttarens ansvar att kolla med markägaren. Men så e ju tyvärr inte situationen här.

Utan här sitter markägaren och retar upp sig på ryttare som förstör hans mark. E det då inte bättre att han tar kontakt med stallägarna/ryttarna? För att dom kommer ju garanterat inte göra det.

Vi kan sitta här hur länge som helst och diskutera vad man bör och inte bör göra. Hur man ska och inte ska agera. Men på vilket sätt kommer det lösa TS problem? På vilket sätt kommer det att får ryttarna som rider i hans skog sluta?

E det då inte bättre att han gör något åt saken? Även om det krävs att det e han som går och knacka på med "mössan i handen"?
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ja jösses Axel, om du läser vad jag skriver så brukar markägare försöka förbjuda ridning med hänvisning till att de värnar markerna därav mitt frågetecken kring hur de då kan tycka att djupa hjulspår på samma vägar inte förstör vägarna. Om du med ditt inlägg menar att de äger marken, därför får de förstöra som de vill så blir ju markägarnas och din irritation över hovtramp rent av LÖJEVÄCKANDE.

Oftast handlar konflikter med ryttare om HELT andra saker än att de är rädda om marken, det handlar om att de retar sig på att ryttarna faktisk har rätt att befinna sig där och att de inte kan göra ett smack åt det.

Jag vet MYCKET VÄL vad Allemansrätten innebär, rättigheter OCH skyldigheter. Jag talar mest om rättigheterna eftersom det är där det verkar finnas störst kunskapsluckor hos dig och Rudolf exempelvis. Skyldigheterna är helt självklara för mig och för de allra flesta ryttare skulle jag vilja säga.
Handlar det om ridskolor och annan ridverksamhet som regelbundet rider på samma marker så är det en annan sak. Jag talar om hobbyryttare som rider ut i skog och mark med sin häst. Är det blött och känsligt så väljer man vägar som inte skadas, och det är FÅ grusvägar som tar skada av hovtramp oavsett väderlek. Endast vid tjällossning bör man rida med försiktighet på grusvägarna. Sunt förnuft.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Vi har RÄTT att rida och vistas i skogen, punkt.

I de fall markägaren vill hävda markskador; anmäl och låt myndighet avgöra om skada har uppstått eller ej. Vilken myndighet det är? Vet jag inte med det bör väl markägaren veta om han gör enanmälan om skada förmodar jag.

Tilläggas kan att de "skador" som enstaka hästekipage åsamkar mark i skogen är FÖRSUMBARA i jämförelse med de skador timmerbilar och skogsmaskiner gör på skogsvägarna! Men av någon anledning så är detta ok eftersom då är det markägaren själv som förstör mark.

Det är lite farligt att bara hävda sin rätt hela tiden. Det skapar konflikter. Allemansrätten innebär ju inte bara rättigheter, utan också villka skyldigheter man har när man beträder annans mark.

Jag tyckte första inlägget från TS kändes lite drygt, av typen "ryttare ska hålla sig undan". Men efter att ha läst flera inlägg i tråden av den ovan citerade typen så förstår jag fullt ut TS' problem. Om man resonerar att man "har rätt" att rida var och när man vill så är det klart att det blir konflikter. Och inte ska ryttaren bestämma om markägaren fått mark och växtlighet förstört.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

*Knapplån*

Först o främst önskar jag som moderator att diskussionen fortsätter på en VETTIG och trevlig nivå. Eventuella privata tvister tas privat.

Mvh

Moderator


Som privathästaren IngelaH svarar jag rent allmänt...

I frågan om att det är vår plikt som ryttare/hästmänniska att värna vår rätt att vistas var vi vill enligt allemansrättens regler och förordningar, genom att kräva av markägare att de ser till att vi får rida på deras mark och jämföra det med att cyklister får cykelbanor, är helt fel väg att gå eftersom cykelbanor och liknande bslutas på kommunal nivå. Jag är fritidspolitiker, i Fritid- och turistnämnden i Örebro och där är jag med och jobbar för att vi ryttare/hästmänniskor ska få mer ridvägar, ridhus, ridbanor och så vidare och pekar på att vi bli mer och mer utstötta, pga den utarmade allemansrätten.

Det är tyvärr den vägen vi ryttare kommer att få gå i framtiden eftersom även markägare måste få värna "sin rätt". Så som ryttare och hästmänniskor föreslår jag att man tar kontakt med länsstyrelsen och eller sina kommunala politiker och jobbar den vägen i stället.

Gå ihop lite hästkompisar, ryttarföreningar, ridklubbar osv, så ni får lite mer tryck bakom. Vi i fritid- och turistnämnden samlade ihop tre ridklubbar för några veckor sen och hade en liten "fokusgrupp" för att kolla vad de önskar sig just nu. Vi försöker sätta hästarna på kartan. Tankar/önskemål finns om en "hästansvarig" i kommunen, där man ska kunna ta kontakt om just såna här frågor i framtiden.

Med en hästombudsman i kommunen, skulle man kunna tänka sig att kommunen skulle kunna hjälpa till att medla mellan hästägare och markägare, genom att skapa möjligheter till möten och dialog.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Bäste B/Rudolf, jag vet inte vem du är. Men jag vill börja med att säga att jag tycker att det är hemskt tråkigt att höra att du fått träd skadade (medvetet avklippa grenar etc).

Övriga inlägget är både riktat till Rudolf och andra. Lite allmänt hållet.

Jag har min häst i trakterna intill dina - dvs Ekskogen/Kårsta i Vallentuna. Jag har noterat att stämningen stundtals är rätt spänd mellan markägare och hästfolk i kommunen (tack och lov är det lugnt i "mina trakter", så jag slipper påverkas av det). Jag tror att det, åtminstone delvis, beror på den attityd som både somliga markägare och somliga ryttare uppvisar: "Jag har rätt och du har fel. Du har inte rätt att XXX och jag har all rätt i världen att XXX.". Det stämmer att (somliga) ryttare tar sig rätten att rida precis överallt och hur som helst, vilket naturligtvis inte är ok. Tyvärr är det också många markägare som, istället för att stanna och prata med passerande om saken (förklara), tar till obehagliga hotelser. Det är inte heller ok, och också ett lagbrott.

Skyltar om ridförbud etc., ska mig veterligen sättas upp av kommunen. Inte av gemene man. Naturligtvis får skyltarna sitta uppe, men det betyder inte att de har laga kraft. Jag föreslår att du tar kontakt med kommunen.

Enligt allemansrätten har ryttare (liksom cyklister, skidåkare, fotvandrare m.fl.) rätt att färdas genom och vistas i skog och mark. Vi är, precis som alla andra, skyldiga att följa trafikregler och annat. Enligt allemansrätten ska skog, växtlighet osv. inte skadas (att skada ett träd illa är ett brott som kan kosta riktigt saftiga böter). Detta innebär bl.a. att man som ryttare håller sig borta ifrån skogen när det är blött/fuktigt i marken (mer än några cm på ytan), speciellt under höst/vår. Åtminstone andras marker - sina egna kan man förstås behandla som man själv vill. Viktigt att tänka på, som ryttare, är att en hästs hov har ett större tryck per kvadratcentimeter än en bil, när den sätts i marken.

Naturligtvis ska vi värna om vår allemansrätt. Jag tycker att det är fantastiskt att den finns, och vill absolut ha den kvar. (Jag rider bl.a. distansritt - plockas allemansrätten bort är jag körd! ;)) Men jag anser att man, utöver den, måste använda sitt sunda förnuft. Jag rider mycket ute, både på grusvägar, landsvägar, i skogen och på fält (som jag fått ok att rida på/längs kanten av). Somliga perioder, som när det är väldigt blött, får man anpassa sig och rida andra rundor. För mig är det lika självklart som att inte rida tvärs över bondens sådda åker. Jag upplever att jag är välkommen överallt där jag rider - får ytterst, ytterst sällan några negativa reaktioner när jag möter andra ute. Det handlar ju bara om att visa respekt mot varandra. Varför är det så svårt?

//Liten, med fjordhästen med det knallorange tränset :D
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Precis dina åsikter som jag är rädd för ska vinna mark - att man vill försöka hävda att vi ryttare endast har rätt att rida på ridbanor och i ridhus, vilket inte stämmer. Vi har RÄTT att rida och vistas i skogen, punkt.

Om hovtrampet förstör ja,då får man hålla sig till detta plus allmänna vägar om man nu inte tar upp plånboken och är med och betalar för förödelsen eller är du för snål?, tycker du att det är markägares sak-hur är det med allemansrättens ledord "inte förstöra"???

Du har rätt om underlaget tillåter eller om du frågat om lov, annars får du anpassa dig till vädret o underlaget.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Och tack gode gud att du inte finns i mina trakter för då hade jag förmodligen polisanmält dig.
Det du kommer med i dina inlägg är rena hot!

Har hästar funnits i ditt område under ett flertal år och alltid fått nyttja vägen så kan du inte förbjuda dem.

Odu skulle ha en grusväg mellan boningshus och stall som alla kan använda, och alltid har gjort, så kan du inte förbjuda dem att åka där.
Det finnd en speciell lag om just det.

Tack och lov så har vi trevliga märkägare där jag bor som förstår sig på djur och människor.

Dessutom håller jag med T.
Maskinspåren skadar BRA mycket mer än några hästhovar...
Det är något jag fått höra av just skogs/markägarna där jag bor.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ja jösses Axel, om du läser vad jag skriver så brukar markägare försöka förbjuda ridning med hänvisning till att de värnar markerna därav mitt frågetecken kring hur de då kan tycka att djupa hjulspår på samma vägar inte förstör vägarna. Om du med ditt inlägg menar att de äger marken, därför får de förstöra som de vill så blir ju markägarnas och din irritation över hovtramp rent av LÖJEVÄCKANDE.

Markägarna väljer själva om de behöver köra så det blir spår och de får själva stå för kostnaden att reparera-varför skaffar du inte egen skog så du o andra kan rida i?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eller går det helt enkelt inte fram? Jag var ute och red igår kväll, det var en jättefin kväll och ridningen gick bra. Ändå kommer...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 340
Senast: Lavinia
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 066
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp