Ridning i skogen på annans mark.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Kl
Lite kul är det när hästägare hävdar sin rätt att rida i absurdum o sen inte vet att folk har rätt att beträda hagar om det inte räknas som tomtmark.

Då är det skillnad på pannkakorna...

Nej folk vet inte om vad som gäller alla gånger o verkar inte bry sig.

Jag skäms över hur folk betér sig o här är skogsägarna medvetna om att folk gör som de tycker likförbenat. De håller tyst o sparar energi.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Och tack gode gud att du inte finns i mina trakter för då hade jag förmodligen polisanmält dig.
Det du kommer med i dina inlägg är rena hot!

Har hästar funnits i ditt område under ett flertal år och alltid fått nyttja vägen så kan du inte förbjuda dem.


Jo det kan han om trampet förstör som rotskador-röta-.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Fast det är faktiskt oftast för att det ofta är otroligt ojämnt underlag i många hagar, jag hade gärna ridit i sommarhagen men som sagt, inget stall jag stått i har det varit ridbart pga ojämnheten.

fast det är väl jättebra att rida lite kuperat???- men jag tror du menar ojämt, upptrampat av hovtramp- nej, det är ingen höjdare att rida i det men då får man som markägare eller hästägare BETALA för göra sin hage jämn- om det nu är så klafsigt ute att skogsstigar o privata vägar inte håller.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Rudolf: Jag föreslår att du - med ett öppet sinne och ett TREVLIGT sätt - tar kontakt med folket i det aktuella stallet och kungör din syn på saken en gång för alla. Skäll inte, det skapar bara motstånd och får definitivt inte folk att lyssna bättre. Låt sen hästägarna redogöra för sin syn på saken och LYSSNA på dem, försök att sätta dig in i deras situation. Förhoppningsvis kan ni komma fram till något vettigt och gå halva vägen var. Allemansrätten får du tyvärr acceptera.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Bäst vore att ta upp det med de ryttare som du anser förstör marken i stället.
Skyltar har man ingen rätt att sätta upp hur som helst, eller sätta förbud hur som helst heller. Det måste du kolla upp. Vad är det för stigar och vad är det för mark?
De kanske hävdar rättigheter, men det kanske är så också, eller så inte..

Jag tror att man måste gå in mer specifikt i varje fall för att avgöra, man kan inte utesluta hästar ur alla skogar/vägar. I regel så får man i alla fall passera på annans mark när man rider, sen om det gäller en gång om året eller varje dag måste nog prövas i varje enskilt fall för att se hur pass en mark tar skada.
Odlade marker,plantage eller väldigt känsliga/speciella områden där får man inte rida då ridning ingår i allemansrätten - som talar om att man inte får förstöra.

Och tomma hot om att släppa hundar? Jag förstår att det är frustrerande, men inget blir bättre av sådant..För exempel så tror jag nog att hundarna inte skulle må vidare bra efter ett möte med fel häst tex, vad vinner du på det? Eller vad vinner du på att andra skadar sig, kanske rejält? Även om man är arg finns det väl en gräns för hur illa man vill andra? Man måste ha i åtanke att många ryttare i vårat land som är ute och rider är barn! som kanske helt enkelt inte vet bättre..och det är en skrämmande attityd som många yngre ryttare möts av framförallt på vägen. Har folk och fä så lite tålamod?

Allemansrätten har vi för att skydda alla till att kunna leva/röra sig någorlunda fritt. Jag förstår att en del markägare blir förbannade, men vi kan inte bli förbjudna hur som helst heller.
Som markägare av skog får man nog räkna med att andra människor vistas där och tillhörande djur, men självklart ska det vara ordning.

Finns det inga kompromisser? Tala om vilka stigar de får rida på för att inte förstöra och vars i skogen de absolut inte får vara för att det förstör? Om de använder redan befintliga stigar kan väl inte så mycket mer "förstöras"? Eller är det själva åsynen av häst som är jobbig (frågar rakt ut)..
Min tanke är att de flesta vill kunna rida och ha ett urval av ridvägar men jag tror ingen rider ut för att förstöra med vilje..Det är nog tyvärr bara okunskap. Tanken på att ha en fri stig/väg i skogen kanske gör det lättare att förstå också? "Rid gärna där men inte där för marken är så känslig" ? Så möts ni halvvägs kanske.

Jag rider enbart på redan befintliga stigar där jag vet att det är okej att vi vistas. Vet jag att det inte är okej så låter jag bli för fridens skull även om jag har laglig rätt att rida där, det finns alltid andra vägar att ta. Tillfälliga passager är fullt lagligt i skogar såvida det inte är plantage mm. Så resonerar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Jag förstår att det är en stor källa till irritation och det räcker ju som vanligt med att några är hänsynslösa/oförstående/okunniga för att det ska drabba många. Ett av de stora problem är ju även att när exempelvis LRF försöker hålla informationsträffar där ryttare och markägare ska kunna träffas för att diskutera problemen så har ryttarna många gånger noll och intet intresse av att delta.

I Vallentuna vet jag även att det finns markägare som vill ha ridslingor just för att minska trycket och irritationen, men det fungerar ju inte när andra markägare istället vill förbjuda ridningen helt. Den stallägare/markägare jag tänker på har fått nobben av grannarna att försöka ordna ridvägar som håller ryttarna borta från övrig mark, ibland känns det som att markägare inte vill gå halva vägen för en bättre grannsämja. Problemet är ju även att Vallentuna är ett av landets hästtätaste kommuner, det borde ligga i kommunens intresse att anordna ridvägar så de kan fortsätta skryta med att vara en "hästkommun".

Hästar är bra så länge man kan sälja foder åt ägarna, men de ska precis som vargen inte få finnas i närheten. Jag har hört de som på skämt föreslagit att man skulle spänna en lina ett par dm över stigen så hästen skadar sig, men när jag föreslog att de skulle sätta linan i huvudhöjd istället eftersom det inte är hästen som väljer vägen utan ryttaren stirrade de på mig som jag inte var klok. :grin: Nu tycker inte jag att man spänner linor öht utan försöker lösa problemen istället. Ett sätt är ju faktiskt att fråga om lov innan man rider på annans mark och att man ställer sig i stall där det finns möjligheter att rida annat än på volten/ridhuset. :idea:

Jag har grannens lov att rida på hans marker året om eftersom jag både frågat först och rider med förstånd, men han har fått jaga bort ryttare som rider på sådden och i planteringarna så visst förstår jag att han generellt sett inte gillar hästfolk. :crazy: För övrigt kliar det i fingrarna när jag ser hästfolk som sätter upp förbudsskyltar att beträda hagarna, jag får alltid lust att slita ner skiten då även de skyltarna är olagliga. :devil:
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Väl skrivet:bow:

Vilka är det som inte vill bjuda till?

I de allra flesta fallen ryttarna o sen de markägare som redan är luttrade.

Sen verkar INGEN tänka på andra grupper som har en större rätt till att bruka stigarna. De till fots.

När man förstör stigar- titta bakom er o fråga om man skulle kunna gå där utan gummistövlar? Kan man cykla där?

Tretjak tyckte ju att fotfolket kunde gå offroad. Hon ägde de fd fina stigarna.
Det är ingen skillnad på Kung skidåkare som lägger ett spår där man redan trampat upp snön med hästarna- varav denne blir förbannad.

Man skiner fullkomligt i alla andra. Markägarna tja. Man hävdar sin rätt. Alla ser till sitt- Me and myself.

jag tycker nog inte att markägarna gnäller om det inte missbrukas.

Stallägare som tar betalt för att folket ska få rida ute på andras marker bör göra rätt för sig.

Jag skulle vilja se att konkurrerande stallar med mkt mark rider sönder för varandra. då skulle det bli annat ljud i skällan.
Ponera att ett stall har preparerade slingor o den nyttjas av alla.
Jag har varit med om den diskussionen o vår stallägare hotade med att sätta vägbom till o från oss.

nu är det sällan så att stallägares kunder rider sönder sin egen mark. Man sparar på sommarhagar mm.

Det är ju en fin tanke. Man får rida i hagar så varför inte förstöra betena;)
Då skulle man få bassning av stallägaren o DEN lyssnar man på. Vilken paradox.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

kl

Jag rider både i vår egen skog och på andras marker. Håller mig till redan upptrampade stigar eftersom jag 1) inte vill riskera att hästen trampar ner i något hål eller på annat olämpligt ställe och 2) för att inte riskera att förstöra mark och växtlighet. Alla stigar är ju inte som joggingspår förstås, utan det är mest rådjursstigar och älgspår. Älgarna trampar sönder minst lika mycket som hästar för övrigt - dessutom äter de sönder plantor och träd.

Som med allt annat så gäller givetvis sunt förnuft. Vi har rätt att rida i skogen men det är en rätt som kommer med ansvar. Man bryter inte bara av en grön kvist för att man har glömt spöet hemma, och man klafsar inte omkring på måfå i blöt mark. Är man bara rädd om hästen och om marken så kommer ingenting till skada och ingen behöver bli förbannad.

Som markägare får jag helt enkelt "stå ut med" bärplockare i min skog, liksom skoteråkning på vintern, älgar som mumsar plantor och annat - vilket är helt ok med mig så länge de tar hänsyn till naturen och de regler som finns. Nu är jag ensam med hästar i de här krokarna, men visst hade folk även fått rida på min mark - om de gör det på ett vettigt sätt.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Jag lovar dig att om en stor bunt 08 flyttade in så skulle även du få gråa hår. Sen ett stort stall till...

du börjar med att vara vänlig o får otack tillbaka...Då blir du till slut nästan som R.;) Även om många sköter sig så ser de ju att andra ridit på dessa ställen....

Det är ju stor skillnad på tryck i glesbygden.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Då blir du till slut nästan som R.;) Även om många sköter sig så ser de ju att andra ridit på dessa ställen....

.

Så är det, tyvärr.

Jag kan inte själv välja att rida på min egen åkermark var jag vill- om en ser så kommer alla utan att förstå att jag väljer var jag rider, kostnad för uteblivet foder och att marken tål några hästar i veckan- inte 6 om dan.

Så numer har jag valt ut åker till galopparbete som är svårt att ta sig till.

Ridning på ridbana samt privat längre skogsväg är fritt o gratis-men åker och bete vill jag inte ha upptrampat-av andra.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Jag har hört de som på skämt föreslagit att man skulle spänna en lina ett par dm över stigen så hästen skadar sig, men när jag föreslog att de skulle sätta linan i huvudhöjd istället eftersom det inte är hästen som väljer vägen utan ryttaren stirrade de på mig som jag inte var klok. :grin:

Det har jag varit med om att en skogsägare gjort- satt ståltråd i halshöjd. Ryttaren red på en mjukare skogsväg-bred-inga rötter-men klarade sig för hon skrittade.

Det blev såklart väsen och han fick plocka bort ståltråden illa kvickt.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ståltråd hade även satt upp på anlagd ridväg för en hel del år sen. Galoppslinga.

tror dock inte att det var ngn annan markägare, utan ngn sjuk :devil:
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Sånt där är något som sjuka människor sysslar med och inte alltid riktat mot ryttare utan mot alla möjliga som rör sig på stigar och mindre vägar typ cykelbanor. :mad:
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

fast det är väl jättebra att rida lite kuperat???- men jag tror du menar ojämt, upptrampat av hovtramp- nej, det är ingen höjdare att rida i det men då får man som markägare eller hästägare BETALA för göra sin hage jämn- om det nu är så klafsigt ute att skogsstigar o privata vägar inte håller.

Ja, det är bra, jag rider ofta kuperat. Men det går inte att göra annat än att just skritta där och då finns det många andra ställen att skritta på. Och jag vet för övrigt många stall som rider i sina sommarhagar när dom inte används. Inte särskillt ovanligt.

Jag föredrar dock att rida på planare marker utan oväntade hålor och allt som en kuperad hage innebär när jag har tänkt att just rida. Ska man bara skritta så visst kan man skritta runt där om man vill.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Mycket väl skrivet !

Vill även flika in att ÄVEN om det finns anlagda ridvägar så finns det rötägg som struntar i det och ger sig ut i samma skog fast på promenadstigar för att få lite omväxling eller vad det nu finns för argument.

I övrigt så är jag helt fascinerad av att det finns folk som uppenbarligen är övertygade om att hästar inte förstör i skogen. Konstigt nog så säger *alla* att man ska ha lite sunt förnuft men det verkar som om definitionen är väldigt olika eftersom skogsstigar blir söndertrampade av hästar
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

I övrigt så är jag helt fascinerad av att det finns folk som uppenbarligen är övertygade om att hästar inte förstör i skogen. Konstigt nog så säger *alla* att man ska ha lite sunt förnuft men det verkar som om definitionen är väldigt olika eftersom skogsstigar blir söndertrampade av hästar

Men du ser ju här i tråden att det finns flera som anser sig ha "rätt"- precis som in den andra där vissa menar sig ibland kunna rida på åker-utan att fråga.

Jag skulle vilja påstå att opreparerade skogsstigar-smala, med vanligt skogsunderlag väldigt sällan lämpar sig för ridning- antingen finns rötter(gran) eller/och blir spåren för djupa. Sedan finns det ju stigar med sand o då kanske tall(djupare rötter) som tål mer o fungerar bättre.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Mycket väl skrivet !

Vill även flika in att ÄVEN om det finns anlagda ridvägar så finns det rötägg som struntar i det och ger sig ut i samma skog fast på promenadstigar för att få lite omväxling eller vad det nu finns för argument.

I övrigt så är jag helt fascinerad av att det finns folk som uppenbarligen är övertygade om att hästar inte förstör i skogen. Konstigt nog så säger *alla* att man ska ha lite sunt förnuft men det verkar som om definitionen är väldigt olika eftersom skogsstigar blir söndertrampade av hästar
:bow:

Kan ta ett ex. Iom att den enda promenadstigen ut i skogen var sönderriden så trampade jag TILL en ny stig vid sidan av. Det dröjde en dag så red man där OXÅ!!!! Nu finns det 2 stigar jämte varandra som är sönderridna.

Det finns alltså en ridstig o en traktorväg dessutom inom 50 m. Ridstigen är ju inte rolig så.. då tar vi den bästa!!!:mad:
Vill tillägga att det inte går att göra en ny fotstig då det avverkats. Jo om JAG plockar bort ÅT dem. -Då ska vi rida där! Allt ska vara serverat.

Jag har ensam röjt traktorvägarna 3-4 ggr efter att det avverkats, men nu är det slut med det. Men folk verkar inte begripa att hästar kan få stakningsskador av furugrenar som inte ruttnar. Jag har trampat igen hovspår efter hästarna, dikat ur, plockat sten, trampat till när det varit torrt.....

Men varför ska folk få gå torrskodda i skogen? De kan ju gå offroad....eller hålla sig på vägarna. Ryttare- den Allsmäktige.

Där folk red under tjällossningen lite lagom...håller man på att stuka fötterna på nu när det har torkat. Är man inte mer rädd om hästarna. Ingen tanke alls...
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Skall du rida på annans mark är det för det första en förutsättning att du håller dig inom ramen för allemansrätten. Du får t.ex. inte utan lov rida på annans tomt. Du får inte heller taga en olovlig väg över en plantering, åker, äng eller annan äga som kan skadas. Du får slutligen inte rida på sådant sätt att nyttjandet av marken medför nämnvärd skada eller olägenhet för markägaren. Förutom att ta hänsyn till markägaren måste du givetvis följa de bestämmelser som tar sikte på att skydda djur och växter från att skadas.

Din fråga ger upphov till frågan om allemansrätten begränsas i större mån när ni är flera som rider tillsammans? Eftersom det sannolikt medför större skada och olägenhet för markägaren om ni är flera skulle man kunna tro att denne inte bör finna sig i att ni rider på hans mark.

Högsta domstolen har i rättsfallet NJA 1996 s 495 prövat en liknande fråga. I målet yrkade fastighetsägaren att en arrangör av organiserad forsränning på annan tillhörig fastighet skulle förbjudas att fortsätta sin verksamhet eftersom uppkomna skador och olägenheter klart överstigit vad fastighetsägaren måste tåla på grund av allemansrätten.

Domstolen konstaterar att allemansrätten, en rätt för den enskilde människan. Domstolen uttalar därefter att även om allemansrätten tillkommer den enskilde kan den utövas av ett flertal personer tillsammans under förutsättning att envar håller sig inom ramen för allemansrätten. Skulle ett sådant kollektivt nyttjande emellertid innebära påtaglig skada eller olägenhet kan det medföra att allemansrätten inte får utnyttjas längre på det viset.

Av domen följer att en markägare får tåla att flera personer tillsammans nyttjar den allemansrätt som tillkommer envar. Domstolen fann att det inte inverkade på allemansrätten att arrangören bedrev verksamheten kommersiellt då det inte finns några bestämmelser som hindrar detta.

I det aktuella målet uttalade domstolen att envar av forsrännarna fick anses hålla sig inom ramen för allemansrätten men att verksamheten sammantaget blivit så intensivt och med hänsyn till växt- och djurliv även olämplig att den medfört avsevärda skador och olägenheter för markägaren. Skadorna och olägenheterna ansågs ha överstigit vad fastighetsägaren måste tåla på grund av allemansrätten och domstolen fann anledning att anta att motsvarande skador och olägenheter även fortsättningsvis skulle uppkomma om arrangörens verksamhet fick fortgå. Domstolen förbjöd därför arrangören att fortsätta med sin verksamhet utan medgivande av markägaren.

Av rättsfallet följer att ni, trots att ni är flera som rider tillsammans, har stor rätt att rida på annans mark. Om ni vet med er att ni kommer att rida inom samma område vid ett flertal tillfällen är det lämpligt att fråga markägarens om lov. Deltar ni i organiserad ridskoleverksamhet bör någon företrädare för ridskolan tala med markägaren. Denne ges då möjlighet att påverka ert val av ridväg samt vid vilka tider ni bör rida.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Föregående inlägg var från Agrias hemsida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eller går det helt enkelt inte fram? Jag var ute och red igår kväll, det var en jättefin kväll och ridningen gick bra. Ändå kommer...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 335
Senast: Lavinia
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 057
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp