Ridning i skogen på annans mark.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Läs även dessa:
http://www.lrf.se/PageFiles/30119/Allemansratt_till_hast.pdf

http://www.lrf.se/PageFiles/30119/alleman.pdf

http://www.lrf.se/PageFiles/30119/vett_etikett.pdf

http://www.hasthalland.se/hasten-i-...n-och-hasten/09001FFF0C7E4D8D8278F36E064C1C10

Så det går bra att hävda sin rätt i alla läger men det är att samsas som är svårt. Som markägare var jag förut positiv, men efter några år blev det som det är nu, pga att ryttar hävdar sin rätt till att bara ta och aldrig ge.
Men det är som alltid: några få kan förstöra för alla andra för att dom märks så mycket mer. Sådana som tretjak som inte vill något annat än att trilskas.
Jag lämnar detta forum för att det inte gav så mycket ändå, men det har iallafall framkommit en hel del sunda åsikter och om dom syntes mer så skulle vi nog kanske komma överens, men tills dess...
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Av rättsfallet följer att ni, trots att ni är flera som rider tillsammans, har stor rätt att rida på annans mark. Om ni vet med er att ni kommer att rida inom samma område vid ett flertal tillfällen är det lämpligt att fråga markägarens om lov. Deltar ni i organiserad ridskoleverksamhet bör någon företrädare för ridskolan tala med markägaren. Denne ges då möjlighet att påverka ert val av ridväg samt vid vilka tider ni bör rida.

Det finns en skillnad för vad som går under allemansrätten, där privathästägare får nyttja markerna, och vad som gäller för en organiserad verksamhet såsom ridskolor, turridning osv.

Vad är det vi diskuterar nu?
Vad är det som gäller för dig, på dina marker? Ridskoleverksamhet eller enskilda ryttare?
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Det finns en skillnad för vad som går under allemansrätten, där privathästägare får nyttja markerna, och vad som gäller för en organiserad verksamhet såsom ridskolor, turridning osv.

Vad är det vi diskuterar nu?
Vad är det som gäller för dig, på dina marker? Ridskoleverksamhet eller enskilda ryttare?
Till alla som tycker att det är upp till Rudolf o co att bjuda till- läs om folkvett

BÄSTA TIPSET OM DU VILL
UNDVIKA KONFLIKTER
ÄR
ATT ALLTID KONTAKTA
ÄGAREN TILL MARKEN DU
VILL RIDA ELLER KÖRA PÅ
INNAN DU GER DIG IVÄG.
• Vet du vem som äger marken – ta reda
på numret och ring. Eller ännu bättre,
bjud in markägaren på en fikastund i
stallet. Träffas ni så är det många
gånger lättare att prata och få
förståelse för varandras syn på saken.
• Vet du inte vem som äger marken?
Ring din kommun och fråga efter
någon som jobbar med markfrågor. De
kan sannolikt hjälpa dig med både
namn och adress till markägarna i ditt
närområde.
Se till att du tar första kontakten. Då
inser markägaren att du bryr dig, är
positiv, ansvarsfull och engagerad.

Namn på markägare:
Telefonnummer:
Tyvärr eldar många på konflikten istället....

Jag har som ensam ryttare åkt till vägägare o erbjudit ersättning innan o dessutom ridit på mittremsan. Folk har uppskatta det mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Till alla som tycker att det är upp till Rudolf o co att bjuda till- läs om folkvett


Tyvärr eldar många på konflikten istället....

Jag har som ensam ryttare åkt till vägägare o erbjudit ersättning innan o dessutom ridit på mittremsan. Folk har uppskatta det mkt.

Heja Axel :bow:

Jag har också oftast varit ensamryttare, då jag har haft flera 20 plushästar som jag hellre ridit LÅNGA lugna turer med än korta snabba jojoturer. Jag har alltid ridit med eftertanke. "Vems mark är det här", "Vilka brukar gå och vistas här" "Hur känslig är marken och hur ska jag rida för att vara rädd om den". Och jag har aldrig varit rädd för att fråga markägare, som många här verkar var, utan här verkar en del hellre "blunda o rida ändå".

Jag var "en gång i min ungdom" ganska rörlig och då hoppade jag upp och ner från hästryggen, för att sparka undan hästskiten och tänkte inte som flera ryttare idag "äsch det försvinner av sig själv, ingen annan sparkar ju undan" och om jag inte kunde fixa det under turen, red jag hem tog bil eller cykel med grep och sopsäck, för att städa efter mig.

En markägare visste att jag ofta red på en väl gräsbevuxen gärdesväg där det brukade finnas orm och gömda stenar. Han åkte ut med gräsklippartraktor och KLIPPTE den vägen åt mig varannan vecka, just för att jag var tillmötesgående. Och en annan markägare hade gjort en egen väg runt sina gärden där folk promenerar än idag och det första jag gjorde när han gjorde i ordning den slingan var "Hej P-O, har du något emot att jag rider här, när vädret så tillåter?" och svaret blev givetvis "Nej, varsågod och rid du, det är bara trevligt. Men tänk på att jag har höns där nere i ladugården och det låter lite och kan lukta." och den informationen uppskattade JAG, då 20 plussaren jag red på den tiden, hade åsikter om grisar och höns... :D

Så vi som ryttare, bör nog tänka efter innan vi gastar. Men så finns det många markägare, som SKULLE kunna vara trevligare, när ryttarna ändå bjuder till och vill diskutera eller fråga om lämpliga ridvägar. Så det FINNS två sidor av medaljen.

I slutänden är det 100 procent av oss hästägare som ses som rötägg, för att det är TVÅ procent av oss hästägare som verkligen ÄR rötägg. DET tycker jag att BÅDE vi hästägare och vi mark/skogsägare ska ha i åtanke innan vi börjar gasta och gorma om våra rättigheter och skyldigheter.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ja visst funkar det bra om man kommunicerar o tänker till lite....

Nu vet inte jag om det här ex. är ngt väldigt udda förekommande- hoppas det.

Här har vi en familj som rider på småvägar/ skogsvägar o vägrar att flytta sig åt sidan när det kommer en bil. Då pratar vi långa kilometersträckor där folk snällt har fått ligga bakom.

Om de öppnat munnen istället för att tuta har de fått sig en icke normal utskällning. Klart att folk blir förundrade eller jäkligt för bannade när de försöker komma till sina hus/ skog.
De gör likadant med mig- ställer sig tvärs över vägen- De... som du fick din info av.....
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

nu blir jag nästan lite irriterad.. tvekar starkt på att hästar skulle förstöra så mkt så att du inte kommer fram till fots. för mig är det en självklarhet att rida i skog och mark och har ALDRIG hört klagomål om detta. och då har jag tillochmed bott och haft häst kant i kant med vandring och nationalpark, och självklart har det hänt att man mött skogfolk men aldrig klagomål.
jägare har jag med inom familj, aldrig hört att de skulle störa med hästar i skogen så länge vi under ses. ser till att ha reflexer och inte störa i drev.
och kan meddela att man FÅR ha hunden lös året runt om man har så pass kontroll på den. går jätte bra att googla.

däremot, på vintern då långskidåkare ber oss hålla undan från deras spår i snön så tar man självklart hänsyn. men att behöva gå "offroad" för att vi gör spår i leran, larv!
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Det beror ju på hur många som rider, eller hur? Vallentuna är ett av landets hästtätaste kommuner och det är lätt att se skador efter alla ryttare ute i skog och mark, jag har själv varit uppstallad i Vallentuna så jag vet hur det ser ut på vissa ställen. Det finns de som drivit frågan om begränsning av allemansrätten rätt högt just pga alla skador som orsakats av hänsynslösa/oförstående ryttare. I exvis Ekerö kommun är det inte alls säkert att man får tillstånd för eget stall pga alla konflikter som finns mellan markägare och hästfolk, inte ens hästfolk med egna anlagda vägar får ha sina körslingor ifred utan det är ryttare som rider där det travtränas i högre farter med risk för tråkiga olyckor.

Sen skiljer det ju även på vilket underlag man rider på, om hästen är skodd eller inte, vilken tid på året man rider, vilken gångart mm mm. Söndertrampade stigar där även hästarna har svårt att ta sig fram gör att nya stigar trampas upp, tills även de är söndertrampade, var ska man gå då menar du? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Visst, jag har aldrig sett ställen där man inte kommer fram till fots. Men jag vet flera ställen i skogen, där det är så sönderridet att det nästan aldrig är ordentligt torrt - och när det är blött snackar vi rätt djup lera. Rids det mycket på känsliga och blöta marker, kan skadorna bli bestående.
Den sträcka jag tänker på, främst, red jag första gången under 2007 (vi fick lov att lägga ut mattor, dels för att kunna rida där och dels för att fotgängare skulle kunna gå där utan att få lera långt över vristerna) - det är fortfarande likadant. Det är en liten "skogsväg" (inget anlagt). Markägaren har gett ok att rida där, men det är ändå trist att se hur det blivit.

Som Mia_R sa: det är mycket hästar häromkring.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

KL

Man far val till slut gora som i England: ta ut avgifter.

Dar jag har mina hastar ar det toppenbra ridvagar. Varje ryttare betalar ca 400kr om aret for ett personligt id-kort som man maste ha med sig nar man rider ut, alternativt 600kr per hast (bra om man har medryttare t.ex.). Dessa pengar gar till underhall av skog och ridvagar, oka framkomligheten, bygga hastvanliga broar om det behovs osv.

Om det ar MOD (militar) skog sa far man betala lite mer, men de underhaller markerna pa en helt annan niva - lagger ut sand pa skogslingorna pa vintern t.ex. och reparerar forstorda vagbitar (vad an anledningen ar) omedelbart.

Och ja, det finns "skogspolis" som kollar att man har ratt att rida dar, dvs har betalat sin avgift. Vi har inte sa mycket skog kvar i England, ingen allemansratt och det finns valdigt manga hastar. Sa att rida ut kan vara besvarligt, om man inte ar uppstallad i narheten av en sadan har "betalbar" skog. Men det funkar och finns inga konflikter att tala om...
 
En ruskigt gammal tråd men första gången jag är inne här och måste ändå kommentera.

Trodde först att det var manus till ngt med Killing gänget.

Först och främst vill jag säga att jag egentligen är en motorburen äldre ungdom och fd yrkeschaufför.

Aldrig förstått varför hästarnas ryttare får vara utanför inhägnat område och inte t,ex vi som kör cross.
En häst stannar inte som en cross gör efter ngr meter om man vurpar, hästenen kan skena om det vill sig illa.
Den kan skrämma barn och peinsionärer och andra, orsaka trafikolyckor mm.
Crossen gör absolut inget som inte förarn orsakat.
Har mååååånga gånger svurit åt hästfolk på vägarna och är starkt kritisk till att det inte är högre krav på dom som drar hästtransporter, alldeles för många är topp 3 av dom som är mest trafikfarligast
1: Epa traktorer
2: Hästfinkor
3: Utrikes trailer förare.

Men till den egentliga frågan.

Hur mkt förstör ryttarna egentligen, tar träden/rötterna verkligen så stor skada av hovarna? "skriver ryttarna för hästen lyder ju bara matte/husse"
Är inte ngn skogsproffessor men sett en del dokumentärer/naturprogram och efter monsunregn/störtfloder och det mest ologiska är att efter stora katt a strof skogsbränder, ja vad händer då??????

Jo skogen och all växtliget blir pånytt född!!!!

Hur får du gräsmattan tätare och mossfriare?
Jo genom att trasa sönder rötterna, så ett frö och du kan få flera plantor av det.
Hur?
Dela på sticklingen=skada roten!

För några år sen blev jag utskälld av ett par, tant, guben å en tax i skogen.

För att jag, där det var 70Km/h på markerad skoterled höll jag mig i spåret och när jag kommer runt en gran i ca25-30Km/h.

Måste pallnita och avvika från leden, bryta mot förbudet att inte köra utanför markerad led och dessutom bli påkörd bakifrån av nästa skoter.

FÖR att dessa fotjuckare och dessutom med en tax i snöre, utnyttjade allemansrätten och går på skoterspåret!!!

Att jag kom körandes där var det farligaste och hemskaste dom råkat ut för.
När jag opponerade mig och berättade att utan såna skogsvandaler som mig kunde dom inte fått sin mysiga skogspromenad på ett hårt fast underlag utan skulle fått pölsa i 100-130cm djupsnö lr kämpa med snöskor och att dom borde ha förstånd att räkna ut att ser dom ingen
Helikopter lr flygande tefat ovanför träden så kommer det nog en snöskoter väldigt snart.

Bevisligen var dom inte helt hörselnedsatta för dom hörde vad jag sa "hade intregalhjälm så läppläsning är uteslutet.

Men oj vad oförskämd jag var och hotfull, tog regnr och skulle polisanmäla mig

Summa sumarium.
Denna tråd är snäppet värre!
Rudolf ska vara riktigt glad att han har sin skog i södra delen.

Skulle vara riktigt kul att fått höra disskutionen om han hade skogen här.

Lappj får man inte säga men tror att renägande individer är j....ar.

Här är det tusentals och åter tusentals fyrbenta helt idiotiska hornbärande jävla parasiter/skadedjur som skövlar skog och mark för alla markägarna och periodvis tror att vägarna är deras gräddfil för att slippa pölsa i snön och att vägsaltet är utslängt på vägen som godis.

Lite hovspår på stigen, vad är det?
En piss i havet‼️‼️‼️


Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser.
I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar sönder och granrötter skavs av så att träden tar skada. Det är inte roligt att när man nästan dagligen går på stigarna som människa, finna dessa söndertrampade så man får ta andra vägar.
Det finns något som heter allemansrätt som innebär att ta hänsyn och sålänge det finns ägare till stall och ridhus som inte tar kontakt med markägare runt om, så kommer motståndet mot ryttare att öka. Som jägare ser jag också det underliga att en del ryttare kan låta hundar springa lösa, fasten det är koppeltvång mellan april - augusti.
När man sätter upp skyltar, ridning förbjuden, innebär det att man ska respektera det och inte riva ner dom som en del gör. Det är straffbart och kommer fortsättningsvis att polisanmälas.
Jag är öppen för dialog, för det bör man inleda innan man gör ridstigar.
Hälsn. B





Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser.
I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar sönder och granrötter skavs av så att träden tar skada. Det är inte roligt att när man nästan dagligen går på stigarna som människa, finna dessa söndertrampade så man får ta andra vägar.
Det finns något som heter allemansrätt som innebär att ta hänsyn och sålänge det finns ägare till stall och ridhus som inte tar kontakt med markägare runt om, så kommer motståndet mot ryttare att öka. Som jägare ser jag också det underliga att en del ryttare kan låta hundar springa lösa, fasten det är koppeltvång mellan april - augusti.
När man sätter upp skyltar, ridning förbjuden, innebär det att man ska respektera det och inte riva ner dom som en del gör. Det är straffbart och kommer fortsättningsvis att polisanmälas.
Jag är öppen för dialog, för det bör man inleda innan man gör ridstigar.
Hälsn. B
 
En ruskigt gammal tråd men första gången jag är inne här och måste ändå kommentera.

Trodde först att det var manus till ngt med Killing gänget.

Först och främst vill jag säga att jag egentligen är en motorburen äldre ungdom och fd yrkeschaufför.

Aldrig förstått varför hästarnas ryttare får vara utanför inhägnat område och inte t,ex vi som kör cross.
En häst stannar inte som en cross gör efter ngr meter om man vurpar, hästenen kan skena om det vill sig illa.
Den kan skrämma barn och peinsionärer och andra, orsaka trafikolyckor mm.
Crossen gör absolut inget som inte förarn orsakat.
Har mååååånga gånger svurit åt hästfolk på vägarna och är starkt kritisk till att det inte är högre krav på dom som drar hästtransporter, alldeles för många är topp 3 av dom som är mest trafikfarligast
1: Epa traktorer
2: Hästfinkor
3: Utrikes trailer förare.

Men till den egentliga frågan.

Hur mkt förstör ryttarna egentligen, tar träden/rötterna verkligen så stor skada av hovarna? "skriver ryttarna för hästen lyder ju bara matte/husse"
Är inte ngn skogsproffessor men sett en del dokumentärer/naturprogram och efter monsunregn/störtfloder och det mest ologiska är att efter stora katt a strof skogsbränder, ja vad händer då??????

Jo skogen och all växtliget blir pånytt född!!!!

Hur får du gräsmattan tätare och mossfriare?
Jo genom att trasa sönder rötterna, så ett frö och du kan få flera plantor av det.
Hur?
Dela på sticklingen=skada roten!

För några år sen blev jag utskälld av ett par, tant, guben å en tax i skogen.

För att jag, där det var 70Km/h på markerad skoterled höll jag mig i spåret och när jag kommer runt en gran i ca25-30Km/h.

Måste pallnita och avvika från leden, bryta mot förbudet att inte köra utanför markerad led och dessutom bli påkörd bakifrån av nästa skoter.

FÖR att dessa fotjuckare och dessutom med en tax i snöre, utnyttjade allemansrätten och går på skoterspåret!!!

Att jag kom körandes där var det farligaste och hemskaste dom råkat ut för.
När jag opponerade mig och berättade att utan såna skogsvandaler som mig kunde dom inte fått sin mysiga skogspromenad på ett hårt fast underlag utan skulle fått pölsa i 100-130cm djupsnö lr kämpa med snöskor och att dom borde ha förstånd att räkna ut att ser dom ingen
Helikopter lr flygande tefat ovanför träden så kommer det nog en snöskoter väldigt snart.

Bevisligen var dom inte helt hörselnedsatta för dom hörde vad jag sa "hade intregalhjälm så läppläsning är uteslutet.

Men oj vad oförskämd jag var och hotfull, tog regnr och skulle polisanmäla mig

Summa sumarium.
Denna tråd är snäppet värre!
Rudolf ska vara riktigt glad att han har sin skog i södra delen.

Skulle vara riktigt kul att fått höra disskutionen om han hade skogen här.

Lappj får man inte säga men tror att renägande individer är j....ar.

Här är det tusentals och åter tusentals fyrbenta helt idiotiska hornbärande jävla parasiter/skadedjur som skövlar skog och mark för alla markägarna och periodvis tror att vägarna är deras gräddfil för att slippa pölsa i snön och att vägsaltet är utslängt på vägen som godis.

Lite hovspår på stigen, vad är det?
En piss i havet‼️‼️‼️
Du har öht inget att göra ute i skog och mark som motorburen annat än som djurskötare eller med tillstånd! Det är inte ev renar som är parasiter/skadedjur utan tvåbenta jävla idioter som tror att de har något ute i markerna att göra! Har jorden lyckats överleva utan dina motorspår sedan tidigare så kan du ta dig fram till fots även i fortsättningen! :rage: :banghead:

Hälsningar lappjävel, infödd norrbottning och markägande västerbottning till häst i Vallentunaområdet.
 
Och i England finns lorder och sirar Utan vett lr förstånd!
Kort och gott galna Öbor

Sv: Ridning i skogen på annans mark.

KL

Man far val till slut gora som i England: ta ut avgifter.

Dar jag har mina hastar ar det toppenbra ridvagar. Varje ryttare betalar ca 400kr om aret for ett personligt id-kort som man maste ha med sig nar man rider ut, alternativt 600kr per hast (bra om man har medryttare t.ex.). Dessa pengar gar till underhall av skog och ridvagar, oka framkomligheten, bygga hastvanliga broar om det behovs osv.

Om det ar MOD (militar) skog sa far man betala lite mer, men de underhaller markerna pa en helt annan niva - lagger ut sand pa skogslingorna pa vintern t.ex. och reparerar forstorda vagbitar (vad an anledningen ar) omedelbart.

Och ja, det finns "skogspolis" som kollar att man har ratt att rida dar, dvs har betalat sin avgift. Vi har inte sa mycket skog kvar i England, ingen allemansratt och det finns valdigt manga hastar. Sa att rida ut kan vara besvarligt, om man inte ar uppstallad i narheten av en sadan har "betalbar" skog. Men det funkar och finns inga konflikter att tala om...
Du har öht inget att göra ute i skog och mark som motorburen annat än som djurskötare eller med tillstånd! Det är inte ev renar som är parasiter/skadedjur utan tvåbenta jävla idioter som tror att de har något ute i markerna att göra! Har jorden lyckats överleva utan dina motorspår sedan tidigare så kan du ta dig fram till fots även i fortsättningen! :rage: :banghead:

Hälsningar lappjävel, infödd norrbottning och markägande västerbottning till häst i Vallentunaområdet.

Du känner tydligen inte till terrängfordon i detta fall snöskoter på skoterled är fullt tillåtet.

Men tyvärr så finns det olika lagar för knugar och renägare.

Att dom fyrbenta parasiterna inte måste hållas inhägnade är totalt vansinne.
Hade dom enbart varit på ägarens egna marker vore det en sak.
Dom har absolut ingenting att göra på vägarna heller.

Resten censurerar jag.
Västerbottning med pytte lite mark som inte bromsar i onödan
 
Och i England finns lorder och sirar Utan vett lr förstånd!
Kort och gott galna Öbor




Du känner tydligen inte till terrängfordon i detta fall snöskoter på skoterled är fullt tillåtet.

Men tyvärr så finns det olika lagar för knugar och renägare.

Att dom fyrbenta parasiterna inte måste hållas inhägnade är totalt vansinne.
Hade dom enbart varit på ägarens egna marker vore det en sak.
Dom har absolut ingenting att göra på vägarna heller.

Resten censurerar jag.
Västerbottning med pytte lite mark som inte bromsar i onödan
Vad är det som är svårt att förstå? Skoter på skoterled har tillstånd!

Hälsningar markägare utan renar eller tillstånd att hålla renar, dvs fiskelappjävel.
 
Sv: Ridning i skogen på annans mark.

Ja ,jag delar gärna med mig, ska folk som äger skog hägna in den?

Trevlig miljö man får, verkligen trevligt bara de som har råd med skog ska få vistas där.

EN stig , vad gör det, håller man sig på stigen blir ju knappast stor del av skogen förstörd.

Kan man inte unna varandra lite.

Fast helt seriöst, du är så långt ute och cyklar nu som det bara går. Har du öht LÄST allemansrätten och vad den förpliktigar till i fråga om ansvar i skog och mark?
TS har ju helt rätt i att det faktiskt är ett BROTT mot allemansrätten att åsamka skada på gröda och växtlighet! Jättetrist attityd du har, särskilt samtidigt som du inte alls verkar insatt.
 
Fast helt seriöst, du är så långt ute och cyklar nu som det bara går. Har du öht LÄST allemansrätten och vad den förpliktigar till i fråga om ansvar i skog och mark?
TS har ju helt rätt i att det faktiskt är ett BROTT mot allemansrätten att åsamka skada på gröda och växtlighet! Jättetrist attityd du har, särskilt samtidigt som du inte alls verkar insatt.

Fast @mackan det där skrevs 2012....
 
Vad är det som är svårt att förstå? Skoter på skoterled har tillstånd!

Hälsningar markägare utan renar eller tillstånd att hålla renar, dvs fiskelappjävel.

Skirver under på det som icke markägare men med tillstånd att hålla renar dvs en sån där jävel som får äga såna där 4 benta jävla parasiter utan inhägnad.
 
En ruskigt gammal tråd men första gången jag är inne här och måste ändå kommentera.

Trodde först att det var manus till ngt med Killing gänget.

Först och främst vill jag säga att jag egentligen är en motorburen äldre ungdom och fd yrkeschaufför.

Aldrig förstått varför hästarnas ryttare får vara utanför inhägnat område och inte t,ex vi som kör cross.
En häst stannar inte som en cross gör efter ngr meter om man vurpar, hästenen kan skena om det vill sig illa.
Den kan skrämma barn och peinsionärer och andra, orsaka trafikolyckor mm.
Crossen gör absolut inget som inte förarn orsakat.
Har mååååånga gånger svurit åt hästfolk på vägarna och är starkt kritisk till att det inte är högre krav på dom som drar hästtransporter, alldeles för många är topp 3 av dom som är mest trafikfarligast
1: Epa traktorer
2: Hästfinkor
3: Utrikes trailer förare.

Men till den egentliga frågan.

Hur mkt förstör ryttarna egentligen, tar träden/rötterna verkligen så stor skada av hovarna? "skriver ryttarna för hästen lyder ju bara matte/husse"
Är inte ngn skogsproffessor men sett en del dokumentärer/naturprogram och efter monsunregn/störtfloder och det mest ologiska är att efter stora katt a strof skogsbränder, ja vad händer då??????

Jo skogen och all växtliget blir pånytt född!!!!

Hur får du gräsmattan tätare och mossfriare?
Jo genom att trasa sönder rötterna, så ett frö och du kan få flera plantor av det.
Hur?
Dela på sticklingen=skada roten!

För några år sen blev jag utskälld av ett par, tant, guben å en tax i skogen.

För att jag, där det var 70Km/h på markerad skoterled höll jag mig i spåret och när jag kommer runt en gran i ca25-30Km/h.

Måste pallnita och avvika från leden, bryta mot förbudet att inte köra utanför markerad led och dessutom bli påkörd bakifrån av nästa skoter.

FÖR att dessa fotjuckare och dessutom med en tax i snöre, utnyttjade allemansrätten och går på skoterspåret!!!

Att jag kom körandes där var det farligaste och hemskaste dom råkat ut för.
När jag opponerade mig och berättade att utan såna skogsvandaler som mig kunde dom inte fått sin mysiga skogspromenad på ett hårt fast underlag utan skulle fått pölsa i 100-130cm djupsnö lr kämpa med snöskor och att dom borde ha förstånd att räkna ut att ser dom ingen
Helikopter lr flygande tefat ovanför träden så kommer det nog en snöskoter väldigt snart.

Bevisligen var dom inte helt hörselnedsatta för dom hörde vad jag sa "hade intregalhjälm så läppläsning är uteslutet.

Men oj vad oförskämd jag var och hotfull, tog regnr och skulle polisanmäla mig

Summa sumarium.
Denna tråd är snäppet värre!
Rudolf ska vara riktigt glad att han har sin skog i södra delen.

Skulle vara riktigt kul att fått höra disskutionen om han hade skogen här.

Lappj får man inte säga men tror att renägande individer är j....ar.

Här är det tusentals och åter tusentals fyrbenta helt idiotiska hornbärande jävla parasiter/skadedjur som skövlar skog och mark för alla markägarna och periodvis tror att vägarna är deras gräddfil för att slippa pölsa i snön och att vägsaltet är utslängt på vägen som godis.

Lite hovspår på stigen, vad är det?
En piss i havet‼️‼️‼️

Rätt rasistisk inställning mot samerna för det är det vi heter, SAMER! Inte lappdjävlar, lappar, renägande individer och allt annat du nu kommer på.

Samer! Glöm nu inte bort dagens lärdom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eller går det helt enkelt inte fram? Jag var ute och red igår kväll, det var en jättefin kväll och ridningen gick bra. Ändå kommer...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: Lavinia
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 049
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp