Ridrädsla

S

Saah_pippi

Hej alla, jag har på senare tid blivit allt mer rädd för att rida. Varje gång jag har ridit ut har det hänt något, typ skentur eller bockningar. Nu är det så att jag och min syster har en egen liten ponny, som mer än gärna vill komma ut från banan nån gång i bland. Problemet är bara det att han är lite tittig och busig, vilket kan göra mig nervös... jag vågar nästan inte rida honom längre, av rädsla att han ska stticka iväg med mig !!! :eek: (har hänt en gång med vagn och en gång när jag red i skogen)
Jag vill gärna har alla tips ni har som kan hjälpa mig och min gullunge att trivas bra i skogen tillsammans!! :bow:
 
Sv: Ridrädsla

Träna på saker som får din ponny att se dig som ledare eller i vart fall som den som bestämmer. Det har hjälpt mig mycket att göra så. Vi är inte framme än men på väg åt rätt håll i alla fall. Rid inte ut förrän du känner att du behärskar hästen i denna aspekt - risken för olyckor är uppenbar om hästen brukar sticka med dig. Dessutom känner hästen att du är rädd.

Du kan aldrig vinna över hästen på styrka utan du måste få hästen att acceptera att det är du som bestämmer vad ni skall göra och när... svårt men det går om det får ta lite tid.

Lycka till - det är svårt och jobbigt att komma över rädslan men det går att bli tryggare om man känner att man kan lita på hästen, dessförinnan är det nästan omöjligt.

Allt ovanstående gäller förstås bara om ni har ett problem med ledarskapet :idea:
 
Sv: Ridrädsla

Tack för tipsen, :bow:
jag brukar öva lite NH och så med honom, det går väll så där men...
du har inget tips på nån övning som gör att han ser mig som ledare?
 
Sv: Ridrädsla

Nja - jag är inte så duktig (än i alla fall) så det finns säkert de som kan ge bättre tips... men:

Vi har övat mycket på att hästen inte skall få "gå över" mig, det vill säga att hon måste respektera min personliga sfär.

Longering är en dominant övning sägs det och min skrutta blir alldeles grinig vid longering (det var så jag upptäckte att hon tyckte att hon bestämde) så det har vi pysslat lite med.

Att hon skall flytta sig på kommando, stå kvar när jag ber henne, backa när jag ber henne etc. har vi också jobbat med. Försöker även med lite olika sidorörelser och inte minst att hon skall acceptera att jag tar på henne överallt.

Massor med smek och kel när hon gör rätt - beröm så fort hon försöker göra rätt och så lite bannor och viftande med armar etc. om hon gör fel så att hon ser skillnaden.

Tja - blev som jag misstänkte lite rörigt beskrivet... tror att det finns de som är mycket mycket bättre på sådant här än jag... :o
 
Sv: Ridrädsla

Ett tips kan vara att du promenerar i skogen med hästen och sitter bara upp under de stunder som du och hästen känner er lugna och trygga. Det kan bli många av och uppsittningar under en ridtur men det brukar sluta med en lugn och säker ridtur så småning om. Om hästen reagerar på något så stanna kvar där tills den lugnat sig och beröm rikligt innan ni fortsätter promenaden. Har praktiserat detta på mina när de varit "gröna" och nu finns det nästan inget ute som de reagerar på, men vissa turer ute i naturen har tagit vansinnigt lång tid men det har för mig varit värt det.:idea:
 
Sv: Ridrädsla

Hej - känner igen mig, var så säker! Sadla om till Islandshäst - se en annan tråd i detta forum! :idea:
 
Sv: Ridrädsla

Försök rida tsm med någon..

När du är nervös och spänner dig känner hästen det.. Den sätter alla sinnen på helspänn och kollar efter faror i varje gran. Om det då prassalr ett löv och h*n hoppar till och du kortar tyglarna och slutar andas bekräftar du bara faran till hästen..

Tänk på att andas djuuuupt hela tiden och tänk på något annat.. Sjung!

Detta är ju ingen lösning men om din häst sticker och du har svårt att få kontroll över honom kanske du ska sätta på ett skarpare bett på honom när du rider ut? ur säkerhetssynpunkt!

Det har jag gjort och då känner jag mig mycket säkrare och behöver inte sitta och slita och dra när det händer något, man måste bara komma ihåg att vara mjuk i handen i övrigt..
Det är ju inte bettet i sig som är skarpt utan ryttarens hand.
Ett tex pessoa bett kan vara snällare än ett träns bett med en ryttare med mjuk hand..
 
Sv: Ridrädsla

Kännr igen mig! Sådär känner jag oxå ibland! Jag brukar lösa det med att rida på en lugn häst ett tag och bara slappna av sen brukar det gå bra...

Eller så finns min inte fullt så snälla men välldigt effektiva lösning :D Ta hem en kompis som inte är så tuff när det gäller ridning gå bredvid ut i skogen sen när hästen börjar bråka och kompisen blir rädd så ger du dig f*n på att man ska lösa det och klara situationen bättre än kompisen! Så då hoppar du upp själv och är inte nått rädd bara bestämmd... :D Som sgat elakt men effektivt ;)
 
Sv: Ridrädsla

Hej - känner igen mig, var så säker! Sadla om till Islandshäst - se en annan tråd i detta forum! :idea:

Detta är absolut inget jag rekommendera för att bota ridrädsla! Känner flera islandshästägare som fått sälja sina hästar då de blivit rädda då hästarna stuckit/inte gått att rida ute på utan sällskap/bockat mm mm. Det hänger ju inte på rasen. Det finns fullbod som är lugna och trygga och kallblod som är galna - och många islandshästar som är flockbundna, otrygga, "känsliga" , tuffa, och som skenar.
 
Sv: Ridrädsla

tack ochåter tack för alla tips!
jag ska verkligen ta till mig det ni sagt. promenader verkar vara en supeidé, eftersom han får komma ut från banan och jag kan ta det lite lugnt i skogen med min älskling!!:)
 
Sv: Ridrädsla

Om du ändå ska ut o promenera, så kan du kanske ägna dig lite åt en rolig grej som har hjälpt mig mycket. Efter att ha praktiserat denna övning några gånger har jag en mycket mer lyhörd (lydig) häst...
Alltså, du leder hästen helt vanligt, men börja efter en stund att fokusera på dina egna fötter. Ta långsammare steg, som om du smyger - du kan också krypa ihop lite med kroppen, se om inte hästen gör likadant.
Säg proo och stanna, gör detta så många gånge som behövs för att hästen ska stanna då du vill det.
Öka takten på dina steg, men inte tempot, se om hästen inte också gör det.
I dag gick jag en sväng med mitt sto, och då jag börjar trampa med höga fotlyft, ja då travar hon. Eftersom jag fortfarande går ganska sakta, så gör hästen också det. Om jag smackar och tar ett galoppsprång, ja då går hon upp i galopp (lika sakta)
Det är bra att använda repgrimma och ett rep som är åtminstone tre fyra meter tills du känner dig trygg.
Jag använder oftast bara grimman då jag gör detta.
Jag lovar, om du gör detta och berömmer hästen så fort den gör rätt, så kommer ditt ledarskap att vara bättre.
Sen kan man ju bli tryggare i sadeln genom att träna sin sits, se Centrerad ridning av Sally Swift. Eller köra NH-övningar tex enl Pat Parelli (finns en bra film)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 278
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 234
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 464
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp