Ridsällskap vs rida ensam

Hos oss rider vi ut rätt mycket tillsammans. Jag gillar att rida ut ensam men tycker om sällskap ibland när jag bara ska skritta. Ska jag rida i alla gångarter tycker jag det är skönast att vara ensam. Hos oss har vi några som inte vill rida ut ensamma och de brukar aldrig ha problem med att få sällskap, vad jag vet. Ibland skriver någon i vår Facebookgrupp att de ska rida ut och ibland snackar man ihop sig bara.
 
Jag har eget stall så jag rider alltid själv. Någon gång i månaden sisådär kan en granne följa med ut på en skrittrunda på en av mina hästar, annars tränar jag dem båda på egen hand. Jag har inte tillgång till ridbana så det är antingen longering i en hage eller ridning i skog och mark som gäller.
 
Vad jag kan utläsa av svaren så är det att majoriteten oftast rider ut ensamma. Det finns inget som är rätt eller fel i denna frågan som tur är. Utan för min del var det intressant att höra hur det fungerar i andra stall 😊
Det är helt enkelt så att jag kanske får söka mej till ett annat stall eftersom det inte passar mitt behov av ridsällskap. Särskilt eftersom 2åringen snart ska ridas in (vilket jag kommer få göra själv också samt rida ut själv på henne om jag står kvar).
 
Vad jag kan utläsa av svaren så är det att majoriteten oftast rider ut ensamma. Det finns inget som är rätt eller fel i denna frågan som tur är. Utan för min del var det intressant att höra hur det fungerar i andra stall 😊
Det är helt enkelt så att jag kanske får söka mej till ett annat stall eftersom det inte passar mitt behov av ridsällskap. Särskilt eftersom 2åringen snart ska ridas in (vilket jag kommer få göra själv också samt rida ut själv på henne om jag står kvar).
Låter klokt! Jag hade tröttnat om jag aldrig kunna få sällskap ut, jag har en ung häst med som är väldigt grön så känns inte jätte bra att skulle rida ut själv, promenerar för hand gör vi själva, men uppsuttet tar jag gärna sällskap av rätt häst :)
 
Låter klokt! Jag hade tröttnat om jag aldrig kunna få sällskap ut, jag har en ung häst med som är väldigt grön så känns inte jätte bra att skulle rida ut själv, promenerar för hand gör vi själva, men uppsuttet tar jag gärna sällskap av rätt häst :)
Jo precis, man vet aldrig vad som kan hända när man är ute :)
 
Vad jag kan utläsa av svaren så är det att majoriteten oftast rider ut ensamma. Det finns inget som är rätt eller fel i denna frågan som tur är. Utan för min del var det intressant att höra hur det fungerar i andra stall 😊
Det är helt enkelt så att jag kanske får söka mej till ett annat stall eftersom det inte passar mitt behov av ridsällskap. Särskilt eftersom 2åringen snart ska ridas in (vilket jag kommer få göra själv också samt rida ut själv på henne om jag står kvar).
Har du ställt frågan direkt till folk och inte bara i chatt/grupp?
Jag rider som sagt helst ensam men om någon frågar mig om vi kan rida ut tillsammans så ställer jag alltid upp sålänge det kommer gå lugnt till (säger nej till ponnytjejerna och vissa hoppryttare som i mitt tycke typ skenar ute :laugh: ).
Framförallt om någon vill ha sällskap till unghäst eller om ägaren själv känner sig osäker och behöver trygghet.
 
Jag har en medryttarhäst i ett stort tantstall där många rider ut tillsammans. Men jag föredrar oftast att rida ut själv faktiskt. Dels för att mitt jobb är såpass socialt så jag faktiskt vill vara själv, och dels pga ridstil. Jag är gammal tävlingsryttare som dessutom bara rider två gånger i veckan. Det gör att även uteritter blir träningspass med fokuserat dressyrarbete förlagt till naturen. Den andra sidan är att min medryttarhäst är en rätt het gammal fälttävlanshäst. Det gör att vissa pass får man acceptera att det blir ett långt galoppass typ. Det fungerar inte alltid jättebra med folk som vill promenad/mysrida, eventuellt är osäkra etc.
 
Jag har haft med sambon på cykel nu i början när jag ridit min fyraåring.
Han är dock mest till besvär eftersom Vegas är honom som en godisautomat och vill gå till honom hela tiden 🙄😂
Så hade jag det när förra ponnyn reds in -05. Då gick mamma med hela tiden 😊
Nu har jag ingen här som kan följa med och mamma bor 25mil bort.
Annars är det perfekt att ha någon med sig på det sättet! 😊
 
Har du ställt frågan direkt till folk och inte bara i chatt/grupp?
Jag rider som sagt helst ensam men om någon frågar mig om vi kan rida ut tillsammans så ställer jag alltid upp sålänge det kommer gå lugnt till (säger nej till ponnytjejerna och vissa hoppryttare som i mitt tycke typ skenar ute :laugh: ).
Framförallt om någon vill ha sällskap till unghäst eller om ägaren själv känner sig osäker och behöver trygghet.
Nej eftersom då skulle jag behöva ställa frågan till så många olika. Jag ser hellre att det skrivs i gruppen och de vet om min rädsla för älgar samt att det finns vargar i området. Skriver någon i gruppen så hänger jag gärna på och säger det iså fall. Men jag har helt enkelt kommit fram till att vi har för olika synsätt 🙂
 
Mina hästar har överlag varit fantastiska att rida ut på, men jag föredrar ändå att rida ut med sällskap av säkerhetsskäl. Nuvarande (prestationsavlad dressyrunghäst) är orimligt stabil och får ofta agera draghjälp förbi otäcka saker när jag ridit ut med ponnyer, kallblod och gamla rutinerade hästar, men jag vet att OM hon skulle bli skrämd kan det gå väldigt fort.. :angel:
 
Tycker det är svårt med sällskap, för blir man känd som den med den "trygga" hästen så blir det lätt så att de som vill ta sällskap med en är de som kanske bara vill rida korta turer, inte galoppera, inte gå off road ut i skogen etc, så det blir kanske inte så givande uteritter.
Ovanstående är en av anledningarna till att jag försöker våga rida ut själv. Jag har en i grunden cool häst men är själv lite nervös (äldre hästen var skvättigare och det sitter i) och vill inte vara den som tvingar folk att ta kortare och tråkigare turer än de vill. Vi rider med stallets stencoola ta-ansvar-häst ibland men han och hans matte har fler fegisar att ta hand om så jag frågar rätt sällan. Och jag själv är kinkig med vilka jag vill ha med, vill än så länge inte rida med dem som kan fnatta iväg.
 
Rider helst med sällskap, har lite hjärnspöken, och med sällskap är jag lugnare och vågar mer. Är hästen jag rider supertrygg så vågar ja rida själv, men skrittar mest.
 
Lånar tråden lite. Ni som rider ut mycket med andra, ffa ni som rider ut med folk från andra stall, hur introducerar ni hästarna för varandra de första gångerna? Träffas ni hemma i stallet och rider lite i paddocken/ridhuset ihop först för att stämma av eller ger ni er bara ut direkt och utgår från att det går bra?
 
Stallen jag stått i har haft fb grupp och där har jag kunnat slänga ut frågan om någon är sugen på att rida ut eller t ex. rida ihop på banan.
Har inte varit något problem att någon nappat och ibland har det varit andra som frågat och jag nappade. Kanske beror på hurdant stall man står i, där jag hade min häst var det många som gillade att rida ut och rida på banan så en bra mix.
 
Lånar tråden lite. Ni som rider ut mycket med andra, ffa ni som rider ut med folk från andra stall, hur introducerar ni hästarna för varandra de första gångerna? Träffas ni hemma i stallet och rider lite i paddocken/ridhuset ihop först för att stämma av eller ger ni er bara ut direkt och utgår från att det går bra?
Jag personligen har alltid bara ridit ut. Har även träffat okända när jag varit ute och genast fortsatt tillsammans. Det brukar gå bra. :)
 
Lånar tråden lite. Ni som rider ut mycket med andra, ffa ni som rider ut med folk från andra stall, hur introducerar ni hästarna för varandra de första gångerna? Träffas ni hemma i stallet och rider lite i paddocken/ridhuset ihop först för att stämma av eller ger ni er bara ut direkt och utgår från att det går bra?
De få gångerna det händer så ger vi oss ut direkt men håller såklart avstånd mellan hästarna.
 
Jag personligen har alltid bara ridit ut. Har även träffat okända när jag varit ute och genast fortsatt tillsammans. Det brukar gå bra. :)
Precis så gör vi med. Både när det är planerat, då rider ena stallets häst/ar förbi det andra och plockar upp bara, och när det blir lite mer spontant. Det händer lite då och då att vi rider på en eller flera från något grannstall och så gör vi följe en bit på vägen. Det är ett sätt som vi i vårt stall lärt oss ridvägar som vi inte visste fanns innan. Brukar alltid gå bra, inte ens jobbigt för storhästarna med flera töltande islänningar :D
 
Lånar tråden lite. Ni som rider ut mycket med andra, ffa ni som rider ut med folk från andra stall, hur introducerar ni hästarna för varandra de första gångerna? Träffas ni hemma i stallet och rider lite i paddocken/ridhuset ihop först för att stämma av eller ger ni er bara ut direkt och utgår från att det går bra?

De gånger jag rider ut med någon annan än stallkompisarna har vi bara kört på. Antingen att vi mötts upp i skogen eller att jag kört dit häst till annat stall och ridit ut därifrån, händer ändå lite titt som tätt, kul med nya vägar och andra ridkompisar ibland!

Känner ju dock alltid ryttaren (eller åtminstone en av dem om det är flera) så att jag vet att det inte är någon som bara tokdrar iväg eller har noll koll på sin häst liksom. Såklart lite noggrannare med avstånd till hästar vi inte känner, men har aldrig upplevt några problem med att hästarna inte skulle komma överens eller så, möjligtvis att de blir lite mer taggade, både med nya kompisar och nya miljöer, men då anpassar vi väl tempot efter det.
 
Lånar tråden lite. Ni som rider ut mycket med andra, ffa ni som rider ut med folk från andra stall, hur introducerar ni hästarna för varandra de första gångerna? Träffas ni hemma i stallet och rider lite i paddocken/ridhuset ihop först för att stämma av eller ger ni er bara ut direkt och utgår från att det går bra?
När jag gjorde det med gamla ponnyn så var det bara att lasta ut och börja rida. Ingen av hästarna hade en tendens till att sparka så vi kunde rida hyfsat nära och bara ha roligt.
Lite som på gruppträningar med sin egna häst. Sen var min van vid att kunna gå ifrån andra när vi skulle vem - det hjälpte massor när man red åt vars ett håll!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 238
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 905
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam. Jag köpte henne för några månader sedan och visste...
Svar
12
· Visningar
5 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp