Ridskolehästar

Bukefalos 30 år!

(och btw är inte dagens ridskolehästar "lugna" heller om du med det menar robotliknande eller halvlobotomerade. De kan ju som sagt rent av vara för mycket arbetsmyra för en privatryttare som inte vill rida så mycket varje dag.)

Det händer ju att folk flyger som popcorn på lektionerna om det varit riktigt kasst underlag ute så att de inte kunnat gå i normal hage ett tag. Och då är det hästar som ändå rids 1-3 h om dagen. :bump:

Den relativt vanliga hästhanteringen bland privathästar här där de står (ofta ensamma, ytterst sällan i "riktig flock") i en liten rasthage där det inte går att galoppera ordentligt, sen kanske går en timme i skrittmaskin och sen förväntas vara lugn och trevlig att rida även efter att ha stått ett par dagar, det hade varit klart olämpligt med de ridskolehästar jag jobbat med. Även de som är genomsnälla och inte vill tappa sin ryttare har energi liksom. Det syns bara inte för att man vet hur hästen behöver jobba för att funka i verksamheten. Och behövs det så rids de av personalen på dagtid.

Fast skillnaden är ju inte priset utan att det på den tiden var superlätt att hitta en okomplicerad häst, oavsett pris liksom. 👍
Kanske för att efterfrågan var mindre?
Färre hade häst då. När jag fick min första egna ponny i mitten på 90-talet så var jag väldigt unik och vi var en liten grupp som hade egna ponnysar.
Idag upplever jag att det ä mycket vanligare att folk har egna hästar.

Sedan kan jag inte direkt hålla med om att det var superlätt att hitta okomplicerade hästar för ett par tusen. Det är inget som jag har upplevt.
Min tränare och tillika stallägare köpte in hästar för att utbilda och sälja vidare. I stort sett varenda en hade någon egenhet för sig som gjorde att de inte var helt lätta.
Min första ponny var totalt okomplicerad. Han kostade 30000 då -96, inkl en del utrustning. Folk var helt chockade över att mina föräldrar (min farfar betalade det mesta) köpte något så dyrt till mig.
Idag tycker de allra flesta att 30000 för en okomplicerad D-ponny ponny är snudd på gratis.
Så allt förändras. Och allt hänger på efterfrågan.

Det händer ju att folk flyger som popcorn på lektionerna om det varit riktigt kasst underlag ute så att de inte kunnat gå i normal hage ett tag. Och då är det hästar som ändå rids 1-3 h om dagen. :bump:

Den relativt vanliga hästhanteringen bland privathästar här där de står (ofta ensamma, ytterst sällan i "riktig flock") i en liten rasthage där det inte går att galoppera ordentligt, sen kanske går en timme i skrittmaskin och sen förväntas vara lugn och trevlig att rida även efter att ha stått ett par dagar, det hade varit klart olämpligt med de ridskolehästar jag jobbat med. Även de som är genomsnälla och inte vill tappa sin ryttare har energi liksom. Det syns bara inte för att man vet hur hästen behöver jobba för att funka i verksamheten. Och behövs det så rids de av personalen på dagtid.
och det behöver ju inte ens vara så. tex har en gång medryttit en kortis på en häst ensam i en stor hage (bredvid annan häst i stor hage) med gott om utrymme att galoppera. Men där man fick intrycket att ingen privatryttare red mer än knappt 40 minuter, inklusive lång framskritt och bara körde någon superkort galopp (antar att det inte ser bra ut eller ngt att galoppera några varv) några volter och sedan skrittar av igen. Dvs inte ens en halv ridskolelektion och sedan borstade i 30 minuter innan och efter. Fina hästar svenskt halvblod.

Tänker att visserligen är det ju fult att vilja rida hellre/eller lika gärna som pyssla. Men jag blev i alla fall lite förvånad ändå. (sedna är ju jag ointresserad av att pyssla oavsett vad man pysslar med, jag är lite osäker på vad det är rent av).

Och btw flera kanske sett gamla ponnydamer 22 ta små små nätta långsamma ministeg med nybörjaren runtiringen med nosen nästan släpande i backen. Och tänker att här har vi riktigt halvdöda, halvdöva kreatur. Men då har de inte sett samma ponnydam vänligt uppmärksamma en 9 åring på yttertygelns betydelse i att vara på spåret... och skänkelns betydelse i att få styrfart och en snäll galopp. För att sedan berätta för den lite mer erfarna att hastigheten framåt i galopp ökar exponentiellt för varje steg om ponnyn själv får bestämma.

Kanske för att efterfrågan var mindre?
Färre hade häst då. När jag fick min första egna ponny i mitten på 90-talet så var jag väldigt unik och vi var en liten grupp som hade egna ponnysar.
Idag upplever jag att det ä mycket vanligare att folk har egna hästar.

Sedan kan jag inte direkt hålla med om att det var superlätt att hitta okomplicerade hästar för ett par tusen. Det är inget som jag har upplevt.
Min tränare och tillika stallägare köpte in hästar för att utbilda och sälja vidare. I stort sett varenda en hade någon egenhet för sig som gjorde att de inte var helt lätta.
Min första ponny var totalt okomplicerad. Han kostade 30000 då -96, inkl en del utrustning. Folk var helt chockade över att mina föräldrar (min farfar betalade det mesta) köpte något så dyrt till mig.
Idag tycker de allra flesta att 30000 för en okomplicerad D-ponny ponny är snudd på gratis.
Så allt förändras. Och allt hänger på efterfrågan.
Så det kan vara så då att det finns inga okomplicerade hästar till salu för dom är redan sålda eftersom många har hästar nu. Fanns nog i något skede mycket okomplicerade travare för en mycket liten summa.

På tal om svartjobb är inte Sverige rätt välkänt för svartjobb och utnyttjande inom hästbranschen vad gäller hästskötare

Då jag köpte min första häst kostade den 5000 kronor. Den kunde all grundläggande hantering som att bli skodd, lastas i transport och ridas plus ridas ut av vem som helst.
Vad var det för ras?
Och när var det?

Det är ungefär vad min första ponny kostade. Men han var en dåligt byggd islandskorsning som var utdömd för lynnesfel. Det var vad man fick för den summan då.

Ja, alltså alltså har ju blivit dyrare 😅
För 20 år sedan kunde man köpa en lägenhet här för 5 000:- samma lägenhet idag kostar x antal hundra tusen.

Min första egna häst kostade 8000:-, det var 1998. Det kan jag ju inte använda som referensvärde idag.
Nä för då fick man okomplicerad häst för 5000 nu kostar den minst 80 000, logiskt eller hur?

Visst har du väl fått svar på trådens frågor nu, @aglaonema ? Det är bara det att du inte gillar svaren.
Nä vore mer intresserad ännu av vad olika hästar kostar utifrån ras, utbildningsstatus, temperament eftersom det är vad som intresserar mig. Inte så intresserad av gnällande huruvida jag skulle gilla svaren, riktigt onödigt faktiskt.

Nä vore mer intresserad ännu av vad olika hästar kostar utifrån ras, utbildningsstatus, temperament eftersom det är vad som intresserar mig. Inte så intresserad av gnällande huruvida jag skulle gilla svaren, riktigt onödigt faktiskt.
Du får väl läsa annonser så ser du vad de kostar. Fråga chatGPT om du inte orkar kolla själv? Hur ska enstaka användare här på forumet kunna ge dig ett svepande svar på det?

Du har fått en del konkreta svar som du inte gett nån respons på.

Trådstarten var ju varför ingen föder upp ridskolehästar. Du har fått massor av svar. Dem verkar du inte vara nöjd med, så vad är frågan just nu? Ingen kan ju ge dig ett exakt svar på vad t.ex. en grundutbildad new forest kostar. Det är inte en ny bil.

För att en grundutbildad häst klarar det
Nej det gör den inte alltid! Det finns hästar med stark flockkänsla som har svårt att gå ifrån flocken och blir tittiga och nervösa, det finns (speciellt dressyrhästar)hästar som är reaktiva och trivs bäst i sitt ridhus, hästar som av livsglädje bockar lite när man galopperar och hästar som totalt stänger av mentalt om de får för många eller otydliga signaler från ryttaren.

Jag har haft hästar som varit rädda för får och kor, gillar att bocka i galoppen, skyggar för vägskyltar eller parkerar sig och äter gräs om de inte rids av en ryttare som vet vad de gör (ponnier i det sistnämnda fallet). Samtliga dessa hästar har fungerat strålande med erfarna ryttare och varit jätteroliga i skogen och på tävlingsbanan. Men ingen av dem skulle fungera med nybörjare. Precis som en gymnasielärare inte skulle fungera att undervisa en lågstadieklass.

Ja dagens ridskolehästar behöver ju bara kunna gå med sällskap inom fyra väggar, då är dom lugna. 🤣
Alltså, jag minst när jag red ut med ridskolan när jag var 9 år och satt på en av ridskolans lugnaste men även högst utbildade ponnier, men som var en stor D-ponny. Plötsligt fick ponnyn någon knäpp och hoppade rakt ner i ett dike så jag flög av och ponnyn drog. Jag hade då en busig shettis och ett russ under inridning hemma. Men bara storleken på ponnyn gjorde att jag flög av ändå. Det här var tidigt 00-tal. Och på storhästsidan så fick vissa av hästarna inte vara med när nybörjarna skulle rida ut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka