Jag har ramlat av massor med gångerhar inte ridit "vilda hästar" utan bland annat vanliga ridskolehästar. Men det kan vara kallt en dag och en annan dag går brandlarmet på huset bredvid, ny häst som är lite spänd, någon viftar med en filt på läktaren osv osv. Inga konstigheter, jag kommer aldrig att tro att ens en stor brun slö häst i skritt på lång tygel är tryggt och bombsäkert, det är liksom bara aldrig det. (som liten nybörjare hade man väl bara rätt och slätt kass balans, förlorade någon stigbygel och drösade av, för att inte tala om alla gånger man hängt över någon bom, senast faktiskt för ett par år sedan.)
Fattar fortfarande inte varför det blivit konstigt och skämmigt och fel att ramla av, eller skämmigt och konstigt att hästen man precis släppt tyglarna på och är lite ofokuserad två sekunder blir livrädd för att snö faller från taket, jag kan också hoppa till av sådant personligen, varför skulle inte en stor fyrbening kunna hoppa till/bli rädd om en människa kan det.
De gånger jag åkt av som vuxen har det inte alls varit konstigt eller (i de flesta fall) några väldigt problematiska hästar. Tex en reaktiv häst som triggerstaplat på ett sätt vi inte kunde förutse när vi gav oss ut (det tillhörde ju inte direkt vanligheterna att möta både helikopter och vildsvin på vår skrittrunda på 20 min). Det hände en gång på ett år, ska det vara en anledning till att inte rida ut på den hästen och drastiskt sänka hennes livskvalitet? Alla andra gånger vi var ute mötte vi på sin höjd "lagom" mycket utmaningar för att hon skulle kunna få det ur systemet med en rejäl galopp. Ett liv i bara ridhus och på bana hade däremot varit den mentala döden.
Andra gånger har varit vid hoppning, missbedömer man ett avstånd eller hästen tittar till på något på banan och antingen får ett tvärstopp eller en häst som överhoppar totalt är det lätt att åka av. Visst hade det varit bättre att aldrig komma fel på hinder, men hur ska man nå dit om man inte tillåts göra misstag på vägen?
Ja jag fångade ett barn som hade ridit i två år som helt enkelt bara rullade av över ponnyns hals när den ryckte ned huvudet för att beta i vägkanten, i extremt långsam skritt![]()
Sådär åkte jag av otaliga gånger som barn. Var en väldigt liten, lätt och klen unge, och hade liksom ingen kropp att parera med om ponnyn valde höger när jag redan var på väg åt vänster... Sånt ledde aldrig till några skador, inte heller alla de gånger jag åkte av för att vi ofta red barbacka på vintern och det räckte ju med att hästen studsade åt sidan eller överhoppade sig lite på de låga studshinder vi hoppade då. I förlängningen har det "busandet" lett till att jag blev både trygg och sadelfast.