Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

Okej, d¨kan det vara det... Men det finns vissa skillnader mellan dressyr hopp och allroundsadlarna har jag märkt. Vissa modeller är mer bananformade än andra. Vad heter din modell? är det dressyr, hopp eller allround? Kanske jag borde prova den du har... ;)

En häst som har rak rygg kan inte ha svängd bom/bossor. En sadel som trycker på njurarna är för lång, då hittar man en sadel som är kortare! Det finns väl ingen människa som behöver en sadel som är ca 60-70cm lång?! (nu snackar jag om normalviktiga, såna överviktiga personer som behöver så mkt utrymme för rumpan ska inte rida ändå..) Att sadeln trycker på njurarna beror inte på bossorna utan att anläggningsytan är för lång. Du menar såna bossor man har på Röösli och Frank Baines hoppsadlar, nu är det så att alla hästar kan inte ha sånt! Och det finns inget som säger att det vore bättre och att kilbossor "inte håller i längden"... En sadel som passar hästen, vilket på en rak rygg som moonlightgardens häst har (har sett det själv) är en sadel med (oftast) kilbossor, som är kort och har cutback eller mkt plats för manken. Såna sadlar du beskriver passar hästar med svängda ryggar.

Jag säger inte att alla begagnade är skit, men man ska vara kritisk mot billiga kvalitetssadlar (typ en Stubben som är 2 år gammal som kostar 5000... den är det ngt fel på kan jag lova...)

Andra bossor kanske hade funkat på din häst.. har inte sett din gamla sadel så jag vet inte...
Men du måste tänka på att du och din medryttare måste få plats i sadeln.. Du ska få plats med en hand bakom rumpan och bakvalvet.

"Det blir så när man normalt rider på ridskola" skrev hon, och då måste ju jag få säga att där jag ridit är det INTE så. Varför är det onödigt? I min värd är det normalt med dressyrsadlar på ridskolehästarna.

Kommer faktiskt inte ihåg vad hästarna på min förra ridskola hade för sadlar, men en en häst som en kompis mamma lånade därifrån en sommar, för att sedan köpa, hade iaf. en stubben dressyr sadel. Vet dock inte vilken modell det var.

Jag jobbade på ridskola i sommras, och de hade märkessadlar till alla hästar. Det var många Stübben och Kiefer vad jag kommer ihåg.

Ridskolan där jag rider själv har väldigt blandat med märkena. Vet att de har minst tre stübben och två Hubertus (Den ena är min favorit, det är en ponnysadel, men passar de flesta stora hästarna jag rider).
Ponnyerna har mer eller mindre kända märken, och de flesta sadlarna är väldigt gamla, men välskötta. Tränsen likadant, många träns är över 20 år gamla men hänger med än

Nu kan jag informera dig om att de flesta större ridskolor har allroundsadlar då det är mer praktiskt. Men vi pratade inte om hur det ser ut i din värld, utan hon frågade mig om tips på sadlar.

Tråden handlade inte om huruvida ridskolerna har märkessadlar, utan om dom är anpassade efter hästen, och hur den ändras osv. ;)

Senast ändrad:

Dom tre senaste jag varit på har haft dressyrsadlar. Alla tre är relativt stora. Inte ens dressyrinriktade.
Så det kanske beror på vart i landet man är? JAg vet inte men här är det inte så.

Här i Halmstad har jag inte varit med om att man på ngn ridskola (och det finns ett 20tal minst) har mer än ngn dressyrsadel till ngn häst.

Diabolical_Kitten skrev:
Tråden handlade inte om huruvida ridskolerna har märkessadlar, utan om dom är anpassade efter hästen, och hur den ändras osv. ;)
Här är ridskolorna bättre än många privathästars :crazy:
Ridskolorna här har inte specialbeställda sadlar, men dom ligger iallafall helt ok på hästarna och byts ut om om inte gör det.
Bland privathsätarna har vissa jättebra anpassade sadlar, men majoriteten har sadlar som ligger sämmre än ridskolehästarnas sadlar.

Halmstad har jag inte varit i. Men du får väll ta dig hir och titta om du inte tror mig.

Det är väldigt individuellt. Jag kan inte ens räkna hur många ridskolehästar jag har sett som har helt förstörda ryggar pga för kassa ryttare som bara har "åkt" häst och inte jobbat hästarna i form och också haft en sadel som har fördelat trycket ojämt/fel och fått skador på ryggraden pga för trånga kanaler mellan bossorna.

Tyvärr förekommer detta väldigt ofta hos privathästar också, men tack vare Bukefalos och liknande forum har fler blivit uppmärksammade på hur viktigt det är att sadeln passar och att man tar ut en sadelutprovare.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag kan inte ens räkna hur många ridskolehästar jag har sett som har helt förstörda ryggar pga för kassa ryttare som bara har "åkt" häst och inte jobbat hästarna i form
Fast det är ju ett helt annat problem!

Men läs resten av meningen... "och också haft en sadel som har fördelat trycket ojämt/fel och fått skador på ryggraden pga för trånga kanaler mellan bossorna."

Problemet hör ofta ihop: de som håller i ridskolan har inte nog med kunskap om hästens anatomi och hur korrekt/felaktig ridning och korrekt/felaktig utrustning påverkar hästens muskulatur osv; hittar mellanprissadlar som ser ut att ligga bra; ger inte ryttarna den uppmärksamheten de måste ha för att rida korrekt; hästen sänker ryggen för att den har ont/känner obehag;ryttaren är inte så duktig och kan inte rätta till det och hamnar i en ond cirkel och till slut så klarar inte hästen mer.

Jag har ett halvblod/travar-korsning. Ganska lång manke, bred över ryggraden (över normalt enligt första utprovaren, som noga mätte hästen, har dock inte måtten här och det var över två år sen hon gjorde det) ganska svängd rygg. Ganska grov i typen. Tyvärr funkar inte nätet hemma så jag har inga bilder här. Född -98. Andra utprovaren tittade för ett år sedan då bara på gången, för att jag tyckte hästen började se insjunken ut. Enligt honom skulle de bli så.... Not tänkte jag. Nu har hästen varit i vila i ca 6 månader så jag anser att nu när han ska börja muskla på sig igen är sadeln för smal.

Diskuterade med försäljaren idag ang FB sadeln. Har ridit med fårskinnsvojlock nu några dagar och tycker det funkar bra. Ligger an hela vägen med jämnt tryck. Jag tror att bara han musklar sig passar den sadeln rätt bra, men jag blir osäker då den nästan gick i manken utan fårskinnet. Inte precis i början av sadeln utan lite längre in under sadeln. Men jag får ha sadeln några dagar till att rida i...

Kommer nätet igång hemma mailar jag några bilder, har dock inga nytagna, men han ser ut ungefär samma nu som då. Aningens kraftigare kanske.

Hästen ska inte se insjunken ut! Vilken sadelutprovare var det så alla vet att vi ska akta oss för honom?

Men om den slår i manken lite längre in har du sadlat för långt fram. Om hästen har en lång manke måste man sadla längre bak. Var bor du? Kan rekommendera Sophie Eriksson om du finns i närheten av Gbg (hon bor i Varberg), kan ge dig telnr och så... Hon är jätteduktig.

Allvarligt talat... 33 bom är normal mot smal, det har man ju definitivt inte på ett grovt halvblod... Borde väl snarare ha haft 35-36 bom om jag skulle få gissa lite sådär...

Men du ska inte köpa sadeln utan att du haft en vettig utprovares godkännande. Ngn som inte säljer sadeln. Jag kan ge dig numret till Sophie, hon är väldigt objektiv och säger inte att en sadel passar bara för att hon säljer den eller för att det är ett erkänt märke som FB.
Försök fixa bilder om du kan..

Hästar som har ont i ryggen av felaktig ridning är ett problem. Hästar som har ont av felaktig sadel är ett annat.

Håller inte med om ditt samband mellan problemen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
628
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka