Sv: Ridskolehästarnas sadlar
Jag har ett halvblod/travar-korsning. Ganska lång manke, bred över ryggraden (över normalt enligt första utprovaren, som noga mätte hästen, har dock inte måtten här och det var över två år sen hon gjorde det) ganska svängd rygg. Ganska grov i typen. Tyvärr funkar inte nätet hemma så jag har inga bilder här. Född -98. Andra utprovaren tittade för ett år sedan då bara på gången, för att jag tyckte hästen började se insjunken ut. Enligt honom skulle de bli så.... Not tänkte jag. Nu har hästen varit i vila i ca 6 månader så jag anser att nu när han ska börja muskla på sig igen är sadeln för smal.
Diskuterade med försäljaren idag ang FB sadeln. Har ridit med fårskinnsvojlock nu några dagar och tycker det funkar bra. Ligger an hela vägen med jämnt tryck. Jag tror att bara han musklar sig passar den sadeln rätt bra, men jag blir osäker då den nästan gick i manken utan fårskinnet. Inte precis i början av sadeln utan lite längre in under sadeln. Men jag får ha sadeln några dagar till att rida i...
Kommer nätet igång hemma mailar jag några bilder, har dock inga nytagna, men han ser ut ungefär samma nu som då. Aningens kraftigare kanske.