Ridskoleryttare 2020

Gårdagens lektion på lilla bulldozern.
Kollade lite hur han gick innan och konstaterade ganska fort att han var t a g g a d. Han tycker den är vansinnigt kul att hoppa, men hoppar med världens sämsta teknik och har dessutom skitsvårt med distansen mellan hindren, han blir taggad och galopperar som en symaskin för att sen byta till lååånga språng och sen symaskin i gen - sedan efter hindren landar han och gör någon form av neeeer med huvudet i en halvbock. Han är svår att hoppa, jättesvår. Tycker jag i alla fall :D Man måste verkligen kunna reglera galoppen och vara med honom 100%. Sedan kallar jag honom inte bulldozer för intet - just förhållande hjälper är inte jättebra installerade och han plöjer på liksom, stark som en oxe dessutom.

Jag hade bestämt mig från början att inte hoppa eftersom jag är urkramad som en disktrasa i huvudet. Det hade blivit lite mycket att försöka övervinna rädslan och hoppa. Vi började med framskrittning och där gjorde jag inte samma misstag som sist utan jag lade krut på att "installera" halt och förhållande hjälper. Det gick rätt bra och till slut kände jag att broms och stopp fanns bra befästa. Jobbade mycket med att mjuka upp hans vänstersida - hans svaga lite stelare sida. Han mjuknade rätt bra.

Vi red sedan lite på volter, red stå två sitt en och tränade mycket tempoväxlingar. Sedan fick vi stå i lätt sits ett tag och då galopperade vi även. Bulldozern var väldigt duktig faktiskt, har nog aldrig varit med om att han lyssnat så bra på förhållande hjälper - och även gick lite lugnare i både trav och galopp, inte som en symaskin. :up:

Sedan red vi över hindren som cavaletti ett par gånger. Han var en stjärna och jag behövde bara reglera farten lite annars gick han av sig själv spikrakt över cavalettin. Ridläraren höjde en aning på sista cavalettin/hindret och sa att vi skulle komma i trav i ström och att det var ok ifall hästarna rullade igång i galopp efter det sista upphöjda. Jag bestämde mig för att det kan jag ju i alla fall göra - så trots att jag bestämt mig för att inte göra något annat än bommar på marken, så "hoppade" jag. Det kändes ok. Men förstörde min fina broms och stopp som jag hade installerat. Han blev vansinnigt taggad :D
Bara och börja om med det. De andra hoppade 4 åt gången och jag red runt för mig själv, som vanligt.
Red mycket i skritt och jobbade med broms och stopp samt skänkelvikningar för att mjuka upp.

Jag tyckte det gick bra! Fick honom mjuk och trevlig, och väntande i steget. Han fick lite tilltaggnings ryck då och då, men det var bara att påminna honom om vad som gällde.

Ganska bra lektion :up: Massa skritt men jag tycker skritt är jättenyttigt att arbeta i, både för häst och ryttare.
Ursäkta om jag frågar man vart kommer rädslan att hoppa ifrån? Du behöver inte svara om inte du.
Jag har endast ramlat av en gång i hoppningen (på en tävling) under mina fyra år jag ridit häst. Jag blev ju lite skraj såklart men tvingade mig själv att köra på nästa hopplektion ändå och nu har jag insett att avramlingen var mitt fel för att jag var väldigt oerfaren med den hästen jag red. Nu hoppade jag samma häst 70cm utan problem och längtar efter att bli bättre.... dock så vill jag tävla dressyr på högre nivåer när jag blir lite bättre, dressyr är nog favoriten. :heart
 
Ursäkta om jag frågar man vart kommer rädslan att hoppa ifrån? Du behöver inte svara om inte du.
Jag har endast ramlat av en gång i hoppningen (på en tävling) under mina fyra år jag ridit häst. Jag blev ju lite skraj såklart men tvingade mig själv att köra på nästa hopplektion ändå och nu har jag insett att avramlingen var mitt fel för att jag var väldigt oerfaren med den hästen jag red. Nu hoppade jag samma häst 70cm utan problem och längtar efter att bli bättre.... dock så vill jag tävla dressyr på högre nivåer när jag blir lite bättre, dressyr är nog favoriten. :heart
Det är det som är problemet... om jag bara visste. 🤷‍♀️
För mig kom det ganska plötsligt. Egentligen är jag duktig på att hoppa, min ridlärare påminner mig om det varenda gång jag vågar hoppa "Du har ju hur fin teknik som helst, och du hoppar svåra hästar jättefint - hjälper dem jättebra, och så har du jättefin lätt sits!"
Jag kan dessutom hoppa terränghinder utan att tänka på att jag ska vara rädd en enda sekund. Då är det bara roligt :) Vi har terrängbana med alla möjliga hinder.
Är även lättare för mig att våga hoppa hinder i paddocken. Men ridhus är jättejobbigt.

Det kom liksom en dag när jag hoppade en bana, jag blev bara räddare och räddare trots att jag kände att jag hade koll och det var en snäll ponny. Sedan dess har jag varit närapå paniskt rädd, alltså kunde nästan inte ens gå in i ridhuset när det var bommar och grejer. Kallsvettades, hyperventilerade och hela paketet.
Har jobbat mig fram till att kunna rida i ridhuset med mitt eget, utan att vara nervig över bommarna. Sen att kunna rida cavaletti, och nu tar jag mig över höjda bommar.
I bland när allt känns rätt kan jag få för mig att hoppa banor. Men det händer inte jätteofta.

Har lyxen att ha en fantastisk ridlärare som känner mig väldigt väl och vet exakt när hon ska pusha och när det är bäst att låta mig vara :love:
 
Det är det som är problemet... om jag bara visste. 🤷‍♀️
För mig kom det ganska plötsligt. Egentligen är jag duktig på att hoppa, min ridlärare påminner mig om det varenda gång jag vågar hoppa "Du har ju hur fin teknik som helst, och du hoppar svåra hästar jättefint - hjälper dem jättebra, och så har du jättefin lätt sits!"
Jag kan dessutom hoppa terränghinder utan att tänka på att jag ska vara rädd en enda sekund. Då är det bara roligt :) Vi har terrängbana med alla möjliga hinder.
Är även lättare för mig att våga hoppa hinder i paddocken. Men ridhus är jättejobbigt.

Det kom liksom en dag när jag hoppade en bana, jag blev bara räddare och räddare trots att jag kände att jag hade koll och det var en snäll ponny. Sedan dess har jag varit närapå paniskt rädd, alltså kunde nästan inte ens gå in i ridhuset när det var bommar och grejer. Kallsvettades, hyperventilerade och hela paketet.
Har jobbat mig fram till att kunna rida i ridhuset med mitt eget, utan att vara nervig över bommarna. Sen att kunna rida cavaletti, och nu tar jag mig över höjda bommar.
I bland när allt känns rätt kan jag få för mig att hoppa banor. Men det händer inte jätteofta.

Har lyxen att ha en fantastisk ridlärare som känner mig väldigt väl och vet exakt när hon ska pusha och när det är bäst att låta mig vara :love:
Vad skönt att du har en bra ridlärare som du litar på!
Sålänge du tycker att det är kul så är det att bara fortsätta kämpa. Jag hade en period då jag blev super rädd för hästar, inget hade hänt, jag hade inte blivit biten eller något men helt plötsligt fick jag ont i magen av att åka till stallet och frågade alltid om hjälp med hästar även fast jag inte hade några problem med det innan. Bytte stall och blev stallvärd, då var jag ju tvungen att hålla på med hästar. Nu har det gått över och jag blev trampad på tån för två veckor sedan men blev inte rädd för det.
Älskar hästar. :heart
 
Känner igen mig lite med hopprädslan och rädd för att hoppa ”vanliga” hinder men terräng hinder hur plätt lätt som helst.

T ex. det här terränghindret som är runt 90cm och ett av de lägre jag hoppade när jag var på Irland. Vi hoppade högre stenmurar på jakten.

3AA10831-36FF-4068-936A-C2AD72599793.jpeg


Jag tror det som gjorde att det kändes så lätt va att hästarna kändes så bombsäkra och har gjort det innan.

Min hopprädsla började när ja inte hade hoppat på x antal år och tyckte hindren såg höga ut, sen när mitt självförtroende byggdes upp hoppade jag 70. Va med i en hopplektion och red en häst som hoppade jättebra, men som vid ett tillfälle började stanna på oxrar och mitt självförtroende sjönk igen. Vågade inte hoppa den hästen. Sen skaffade jag egen häst som jag övade upp självförtroendet på igen.
Hade hon inte blivit skadad hade vi kunnat ta oss ut på banorna och byggt upp vårt självförtroende ännu mer.
Sen fick ja dessvärre ta bort henne, men hade jag gjort det hade jag inte varit där jag är idag.

Skimmeln jag rider mest nu på ridskolan känner jag mih så trygg på. En stjärna.
Vet jag hoppade den svarta ferrarin som bara rusade och inte lyssnade på förhållningar, då blev jag rädd, men fick rida skimmeln nästa gång och då var rädslan som bortblåst.

För mig kommer nog mest rädslan för jag är inte längre ”ung och odödlig”, är gammal å försiktig. 😅 Sen även om jag inte hoppar regelbundet så blir jag osäker och tappar fort.
 
Känner igen mig lite med hopprädslan och rädd för att hoppa ”vanliga” hinder men terräng hinder hur plätt lätt som helst.

T ex. det här terränghindret som är runt 90cm och ett av de lägre jag hoppade när jag var på Irland. Vi hoppade högre stenmurar på jakten.

Visa bifogad fil 47096

Jag tror det som gjorde att det kändes så lätt va att hästarna kändes så bombsäkra och har gjort det innan.

Min hopprädsla började när ja inte hade hoppat på x antal år och tyckte hindren såg höga ut, sen när mitt självförtroende byggdes upp hoppade jag 70. Va med i en hopplektion och red en häst som hoppade jättebra, men som vid ett tillfälle började stanna på oxrar och mitt självförtroende sjönk igen. Vågade inte hoppa den hästen. Sen skaffade jag egen häst som jag övade upp självförtroendet på igen.
Hade hon inte blivit skadad hade vi kunnat ta oss ut på banorna och byggt upp vårt självförtroende ännu mer.
Sen fick ja dessvärre ta bort henne, men hade jag gjort det hade jag inte varit där jag är idag.

Skimmeln jag rider mest nu på ridskolan känner jag mih så trygg på. En stjärna.
Vet jag hoppade den svarta ferrarin som bara rusade och inte lyssnade på förhållningar, då blev jag rädd, men fick rida skimmeln nästa gång och då var rädslan som bortblåst.

För mig kommer nog mest rädslan för jag är inte längre ”ung och odödlig”, är gammal å försiktig. 😅 Sen även om jag inte hoppar regelbundet så blir jag osäker och tappar fort.
”Hade jag inte gjort det” ska det såklart stå efter det när jag skrev om min häst jag hade. Missar visst fler ord på mobilen än på datorn. 🙈
 
Har ni någon gång haft problem med skummisar som stryker runt ridskolan?
Vi har fått en sådan på halsen, han hade tydligen stått och knackat på ridhusets dörr klockan 5.30 på morgonen när ridläraren kom in i fredags. Klagade på att ridskolan hade stängt hela tiden. Ville sitta i ridhuset? Har varit på ridskolan minst en gång om dagen sedan i fredags och betett sig allmänt surpuppigt.
Går runt och är allmänt konstig... såg honom i går och han gjorde en ansats att komma fram och prata med mig men ångrade sig som tur var.
 
Har ni någon gång haft problem med skummisar som stryker runt ridskolan?
Vi har fått en sådan på halsen, han hade tydligen stått och knackat på ridhusets dörr klockan 5.30 på morgonen när ridläraren kom in i fredags. Klagade på att ridskolan hade stängt hela tiden. Ville sitta i ridhuset? Har varit på ridskolan minst en gång om dagen sedan i fredags och betett sig allmänt surpuppigt.
Går runt och är allmänt konstig... såg honom i går och han gjorde en ansats att komma fram och prata med mig men ångrade sig som tur var.
Vad konstigt? Aldrig varit med om något tidigare.
Men vi hade en snubbe som började rida på ridskolan, jag ville vara lite trevlig (jag var stallvärd och då måste man intressera sig för andra som rider) och fråga vartifrån intresset av ridning kommit ifrån. Han sa: Öh... vet inte...
Vissa veckor kom han inte på sina lektioner, han hade inte avbokat, han bara kom aldrig.
Han var i en nybörjar grupp i ca fyra veckor innan han en dag kom med en äldre man (pappa?) och frågade mig vart ridläraren var. (Detta var på en dag han skulle rida)
Dem pratade med ridläraren och sedan så bara gick dem och kom aldrig tillbaka, någonsin.
Han hade också en okunnig lillebror som pratade med honom UNDER lektionen och satt på läktaren och gav tips(?) Vilket ridläraren inte uppskattade.
Han kanske bara tappade intresset för ridningen eller så kanske han trodde att han skulle hoppa 160cm första dagen? Annars tyckte jag att det var lite skumt men vem är jag att döma? :confused:
 
Ridlektion i måndags. Hann hyra den hästen jag rider i måndags och tömköra innan vår lektion som är först på måndagar. Gick inte lika bra som sist men jag fick iallafall till en halvtimmes tömkörning med volter, halt och ryggning, öppna och lite serpentiner. Så han var fint uppvärmd till ridningen.

Vi började som vanligt med att värma upp hästarna lite själva innan ridläraren kom ut i paddocken. Sen skulle vi göra en övning och vända rätt upp vid A och vid C och sen skänkelvikning tillbaka ut till spåret. Gick bra faktiskt men så är hästen jag rider väldigt känslig och enkel att rida den typen av övningar. Ibland så tog jag lite för lite i yttertygeln dock och då svävade han iväg lite utåt men så snart jag kom ihåg att göra förhållningar på yttertygeln så blev det mycket bättre. Han gör rätt om jag gör rätt.

Sen gick vi över till tempoväxlingar i alla gångarterna. I alla gångarterna skulle vi ha minskat tempo på ena långsidan och ökat tempo på andra långsidan och så mellantempo på kortsidorna. Vi började med tölten och han har blivit så mycket starkare och väldigt fin i tölten det sista året så det gick bra, ibland glömde jag bort halvhalterna lite i den minskade tölten och han sprang iväg lite. I traven och galoppen så gick det bra, han är en fyrgångare och har bra både trav och galopp för en islandshäst så han är ganska lättreglerad. Men sen är en islandshäst alltid en islandshäst så helt perfekt blev det inte men kände iallafall att jag fick till några språng då och då i både minskad och ökad galopp där jag kände att han verkligen tog i och verkligen samlade ihop sig. I ökad galopp så blir det lätt att han blir lite för ivrig och springer ifrån sin egen balans, särskilt om jag släpper efter lite för mycket och glömmer bort att göra halvhalter och inte rider ihop honom ordentlig.

I traven behöver han bli lite längre och då har jag lätt att glömma bort att jag faktiskt måste rida in i traven och inte bara släppa fram honom så då kan han också bli lite springig och gå ifrån sin egen balans. Traven blir så mycket bättre när jag tänker på att rida in i traven och vara mer aktiv, ibland blir jag lite för passiv i min ridning. Det är ofta en svår balansgång med islandshästar att du måste rida i traven och vara aktiv men samtidigt inte störa dem för att det inte ska tappa traven. Nu har han blivit starkare och starkare i traven så det blir bättre och bättre och ibland får vi till riktigt bra travvarv när vi bara flyter fram och det är en så härlig känsla. Men jag var nöjd med min lektion iallafall och jag är glad att jag får rida en så fin häst som han är. Har ju ridit honom i några år nu sen han kom till ridskolan och han har verkligen utvecklats och blivit stark och fått bättre och bättre gångarter. Så det är kul att få vara med om den resan med honom det lär jag mig massor på också.
 
Har ni någon gång haft problem med skummisar som stryker runt ridskolan?
Vi har fått en sådan på halsen, han hade tydligen stått och knackat på ridhusets dörr klockan 5.30 på morgonen när ridläraren kom in i fredags. Klagade på att ridskolan hade stängt hela tiden. Ville sitta i ridhuset? Har varit på ridskolan minst en gång om dagen sedan i fredags och betett sig allmänt surpuppigt.
Går runt och är allmänt konstig... såg honom i går och han gjorde en ansats att komma fram och prata med mig men ångrade sig som tur var.

Inte vad jag vet, men vilken konstig människa. Hade ridläraren svarat honom något då? Ingen som rekar för något eventuellt inbrott?
 
Det är det som är problemet... om jag bara visste. 🤷‍♀️
För mig kom det ganska plötsligt. Egentligen är jag duktig på att hoppa, min ridlärare påminner mig om det varenda gång jag vågar hoppa "Du har ju hur fin teknik som helst, och du hoppar svåra hästar jättefint - hjälper dem jättebra, och så har du jättefin lätt sits!"
Jag kan dessutom hoppa terränghinder utan att tänka på att jag ska vara rädd en enda sekund. Då är det bara roligt :) Vi har terrängbana med alla möjliga hinder.
Är även lättare för mig att våga hoppa hinder i paddocken. Men ridhus är jättejobbigt.

Det kom liksom en dag när jag hoppade en bana, jag blev bara räddare och räddare trots att jag kände att jag hade koll och det var en snäll ponny. Sedan dess har jag varit närapå paniskt rädd, alltså kunde nästan inte ens gå in i ridhuset när det var bommar och grejer. Kallsvettades, hyperventilerade och hela paketet.
Har jobbat mig fram till att kunna rida i ridhuset med mitt eget, utan att vara nervig över bommarna. Sen att kunna rida cavaletti, och nu tar jag mig över höjda bommar.
I bland när allt känns rätt kan jag få för mig att hoppa banor. Men det händer inte jätteofta.

Har lyxen att ha en fantastisk ridlärare som känner mig väldigt väl och vet exakt när hon ska pusha och när det är bäst att låta mig vara :love:

Jag har också en helt fantastisk ridlärare. Jag började rida på ridskolan där jag är nu efter en svårare ridolycka och jag är så otroligt tacksam för henne. Hon vet precis hur långt hon kan pusha mig utan att gå över gränsen så att jag blir rädd. :love::love: De hade precis startat upp sin verksamhet där då och jag var elev nummer två tror jag. Hon har fått mig att våga uteritter igen, i början skrittade vi ut 10 sista minutrarna av en privatlektion, jag var så rädd att vi hade grimma under tränset och hon ledde mig. Nu kan jag rida ut i alla gångarter (utan ledare :D ) även om jag backade lite när jag åkte av den hästen jag rider nu när jag hade hyrt och var och ute och red med en kompis. Men jag är så otroligt glad för utan detta stället så hade jag aldrig hittat tillbaka till hästar och ridning på det sättet jag har gjort nu. Alla såna fantastiska ridlärare som vi har är guld värda för sina elever. Jag är säker på att det finns många fler därute. Själv hoppar jag i grupp och på privatlektion men med islandshästar blir det inte så högt, kryss kanske på sin höjd. Det räcker för mig. Skulle aldrig i livet ställa upp på pay and jump som de har, jag säger till min ridlärare att jag hoppar inte offentligt. :D
 
Inte vad jag vet, men vilken konstig människa. Hade ridläraren svarat honom något då? Ingen som rekar för något eventuellt inbrott?
Nej han är nog inte sån, han verkar kanske ha någon diagnos och att han har snöat in på just ridskolan och är arg/sur på ridskolan.
Jag hoppas verkligen att han inte tänker stjäla något och framför allt att han inte skrämmer barnen. Jag förstår ju att han är rätt harmlös men det gör kanske inte barnen.
 
Igår var det ridning igen och det var dags för hoppning.
Vi hade en annan ridlärare igen då vår vanliga fortfarande är sjuk (hon har lunginflammation)
När vi skulle välja häst så var jag långt ner på listan och alla dom var kvar är sånna jag inte vågar hoppa med så jag frågade om hästen jag red förra torsdagen (när jag red igen) var ledig och han kunde gå.
Han är trygg =)
Vi började att trava på fyrkanten och rida lätt med att stå två steg och sitta ett steg. Jobbade även med övergångar ner till skritt och halt och sen igång i trav igen. Sen blev det galopp på volter och sen runt på fyrkanten i lätt sits. Sen tog vi bomserie i trav några gånger innan hon la upp till ett kryss så fick vi trava två gånger på det och hoppa.
Jag fegade ur första varvet men hon sa till bara titta rakt fram och fokusera på vägen och då kom vi över två gånger.
Sen byggde hon om det till en stuts så bom in sen två hinder med stuts mellan.
Jag har ridit i 25år men aldrig hoppat stuts (varit duktig på att undvika det)
Men igår så red jag emot i trav, höll i manen och hon hjälpte till att driva och över kom vi utan problem. Jag tog det en gång.
Sen skulle vi ta stutsen och svänga till höger lite snett igenom och hoppa hinder där. Jag tog bara hindret snett igenom och gav mig sen för jag var väldigt nöjd med hur det gick.
Dom andra gick sen över till att hoppa en oxer på snett igenom åt andra hållet. Så långsida stuts snett igenom kryss och sen snett igenom oxer.
Får jag samma häst nästa gång vid hoppning så ska jag nog hoppa allt.
 
Igår var det ridning igen och det var dags för hoppning.
Vi hade en annan ridlärare igen då vår vanliga fortfarande är sjuk (hon har lunginflammation)
När vi skulle välja häst så var jag långt ner på listan och alla dom var kvar är sånna jag inte vågar hoppa med så jag frågade om hästen jag red förra torsdagen (när jag red igen) var ledig och han kunde gå.
Han är trygg =)
Vi började att trava på fyrkanten och rida lätt med att stå två steg och sitta ett steg. Jobbade även med övergångar ner till skritt och halt och sen igång i trav igen. Sen blev det galopp på volter och sen runt på fyrkanten i lätt sits. Sen tog vi bomserie i trav några gånger innan hon la upp till ett kryss så fick vi trava två gånger på det och hoppa.
Jag fegade ur första varvet men hon sa till bara titta rakt fram och fokusera på vägen och då kom vi över två gånger.
Sen byggde hon om det till en stuts så bom in sen två hinder med stuts mellan.
Jag har ridit i 25år men aldrig hoppat stuts (varit duktig på att undvika det)
Men igår så red jag emot i trav, höll i manen och hon hjälpte till att driva och över kom vi utan problem. Jag tog det en gång.
Sen skulle vi ta stutsen och svänga till höger lite snett igenom och hoppa hinder där. Jag tog bara hindret snett igenom och gav mig sen för jag var väldigt nöjd med hur det gick.
Dom andra gick sen över till att hoppa en oxer på snett igenom åt andra hållet. Så långsida stuts snett igenom kryss och sen snett igenom oxer.
Får jag samma häst nästa gång vid hoppning så ska jag nog hoppa allt.
Va härligt att läsa. Fick ett leende på läpparna. ❤️
 
Blev nyfiken på om ni har några obligatoriska saker ni måste göra under en termin som är utöver ridningen? Typ stalltjänst eller liknande? Vi har inte det men jag hjälper till frivilligt vi brukar vara 3-4 personer som efter vår ridlektion släpper ut hästarna som är klara och lockar alla boxar. Tycker det är en mysig stund efter ridningen och tid för att prata med de andra. När man hyr häst ska man mocka i hagen och se till att hästarna har vatten i hagen. Sen mocka boxen såklart och se till att utrustningen är hel och ren och mocka bort i paddocken om man har använt den.
 
Jag har hunnit med en kul lektion på en häst som var ordentligt mycket bättre nu än senast jag red henne (för typ ett halvår sedan). Hon har utbildats/ridits mer regelbundet av duktiga ryttare sedan dess och det var milsvid skillnad.

Men! Iom att hon nu var så bra och känslig så gjorde min sneda kropp sig i stället påmind. När jag lägger på ytterskänkel i ena varvet hamnar jag på inner sittben och ger därmed motstridiga hjälper. Jag vet om det men lyckas inte ändra på det ändå :banghead:. Fick kramp i höfterna flera gånger under passet när jag försökte korrigera det, vet inte vad det är jag lyckas göra (eller snarare inte göra) med kroppen. Måste verkligen gå till någon vettig person och få hjälp med det (jag är sådan där att jag är skeptisk till allt som det inte finns evidens för).
 
Blev nyfiken på om ni har några obligatoriska saker ni måste göra under en termin som är utöver ridningen? Typ stalltjänst eller liknande? Vi har inte det men jag hjälper till frivilligt vi brukar vara 3-4 personer som efter vår ridlektion släpper ut hästarna som är klara och lockar alla boxar. Tycker det är en mysig stund efter ridningen och tid för att prata med de andra. När man hyr häst ska man mocka i hagen och se till att hästarna har vatten i hagen. Sen mocka boxen såklart och se till att utrustningen är hel och ren och mocka bort i paddocken om man har använt den.
Funktionär på tävling är det jag kommer på just nu. Vi har ett värdinnesystem där de som vill får va värdinnor och pga det systemet kan vi hålla nere kostnaderna på lektionerna lite. Jag är själv värdinna och tycker det tillför rätt mycket att få ta ansvar för alla hästarna, fodra, mocka m.m. samt även hjälpa till om det är någon som undrar något eller behöver hjälp med någon häst osv.
 
Blev nyfiken på om ni har några obligatoriska saker ni måste göra under en termin som är utöver ridningen? Typ stalltjänst eller liknande? Vi har inte det men jag hjälper till frivilligt vi brukar vara 3-4 personer som efter vår ridlektion släpper ut hästarna som är klara och lockar alla boxar. Tycker det är en mysig stund efter ridningen och tid för att prata med de andra. När man hyr häst ska man mocka i hagen och se till att hästarna har vatten i hagen. Sen mocka boxen såklart och se till att utrustningen är hel och ren och mocka bort i paddocken om man har använt den.

Man måste ha stalljour två gånger per termin. Då är det fodra alla, ta ut ridskolehästarna, mocka ridskolehästarna, fodra lunch och middag till alla och sen ta in ridskolehästarna och fodra kväll till alla
 
Blev nyfiken på om ni har några obligatoriska saker ni måste göra under en termin som är utöver ridningen? Typ stalltjänst eller liknande? Vi har inte det men jag hjälper till frivilligt vi brukar vara 3-4 personer som efter vår ridlektion släpper ut hästarna som är klara och lockar alla boxar. Tycker det är en mysig stund efter ridningen och tid för att prata med de andra. När man hyr häst ska man mocka i hagen och se till att hästarna har vatten i hagen. Sen mocka boxen såklart och se till att utrustningen är hel och ren och mocka bort i paddocken om man har använt den.
På min klubb är det obligatoriskt med en halvdags arbete. Sen får man välja om den dagen läggs på tävling, andra event som vi har (julmarknad eller loppis tex) eller på arbetsdagen som är varje termin :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 319
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 578
Senast: Shixle
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp