Ridskoleryttare 2020

Igår var det ridning igen och det var dags för hoppning.
Vi hade en annan ridlärare igen då vår vanliga fortfarande är sjuk (hon har lunginflammation)
När vi skulle välja häst så var jag långt ner på listan och alla dom var kvar är sånna jag inte vågar hoppa med så jag frågade om hästen jag red förra torsdagen (när jag red igen) var ledig och han kunde gå.
Han är trygg =)
Vi började att trava på fyrkanten och rida lätt med att stå två steg och sitta ett steg. Jobbade även med övergångar ner till skritt och halt och sen igång i trav igen. Sen blev det galopp på volter och sen runt på fyrkanten i lätt sits. Sen tog vi bomserie i trav några gånger innan hon la upp till ett kryss så fick vi trava två gånger på det och hoppa.
Jag fegade ur första varvet men hon sa till bara titta rakt fram och fokusera på vägen och då kom vi över två gånger.
Sen byggde hon om det till en stuts så bom in sen två hinder med stuts mellan.
Jag har ridit i 25år men aldrig hoppat stuts (varit duktig på att undvika det)
Men igår så red jag emot i trav, höll i manen och hon hjälpte till att driva och över kom vi utan problem. Jag tog det en gång.
Sen skulle vi ta stutsen och svänga till höger lite snett igenom och hoppa hinder där. Jag tog bara hindret snett igenom och gav mig sen för jag var väldigt nöjd med hur det gick.
Dom andra gick sen över till att hoppa en oxer på snett igenom åt andra hållet. Så långsida stuts snett igenom kryss och sen snett igenom oxer.
Får jag samma häst nästa gång vid hoppning så ska jag nog hoppa allt.
Woop :banana: Heja dig!
 
Blev nyfiken på om ni har några obligatoriska saker ni måste göra under en termin som är utöver ridningen? Typ stalltjänst eller liknande? Vi har inte det men jag hjälper till frivilligt vi brukar vara 3-4 personer som efter vår ridlektion släpper ut hästarna som är klara och lockar alla boxar. Tycker det är en mysig stund efter ridningen och tid för att prata med de andra. När man hyr häst ska man mocka i hagen och se till att hästarna har vatten i hagen. Sen mocka boxen såklart och se till att utrustningen är hel och ren och mocka bort i paddocken om man har använt den.
Inga obligatoriska grejer men eftersom vi är sista gruppen och rutinerade allihop blir det att vi hjälper till att fixa godnatt :)
Det vi gör är: Fixa i ordning våra egna hästar, fodra, sopa stallgången, kontrollera samtliga hästar (snabbt känna igenom, kolla att ingen grimma och så hänger kvar, kontrollera att det inte finns något i stallgången, kolla att boxar är stängda, kolla vattenkopp, kontrollera att hästarna i spiltor som har halsband har halsbanden korrekt), låsa stallkontoren, städa upp lite lätt på toaletterna (ta ut soppåsar om de är fulla och sopa upp stora skräp på golven), släcka och stänga ridhus och se till att ingen är kvar där inne, låsa dörren till stallet, släcka, alla som är kvar då brukar unisont säga "gonatt hästarna" :love: och sen låsa bakdörren när man går.
Låter jättemycket men vi är 13 stycken som hjälper till, någon kanske droppar av under tiden om de har brådis hem. Det tar ändå inte så lång tid, och är inte ett krav. Jag tycker det är supermysigt att veta att allt är fixat och sen säga gonatt till hästarna. Tror det kanske tar runt 30-40 minuter, det beror på hur många som droppar av.

För detta får vi ingenting för det mesta men ett år fick vi en signerad kopia av Hästhållning i Praktiken :up: (och där röjde jag en ledtråd till vilken ridskola jag rider på :nailbiting::D)
 
Ridskolan skriver på Instagram att de gärna vill ha hjälp att hålla ridskolan säker nu.
De har fixat engångshandskar på alla toaletter, så att man kan sprita av handtag osv.
Börje är i karantän 😱 (vår uppsittningsträningshäst som består av en oljetrumma och plankor)
Och så får man inte putsa ridskor osv I sadelkammaren längre.
Vid borstarna finns handsprit som de rekommenderar att man använder både innan och efter att man använt borstar.

Bra initiativ :up: vill ju absolut inte att ridlärarna blir sjuka! Det hade varit så trist om de får stoppa lektionerna för att ridlärarna blir sjuka.
Jag satte upp mig på krislistan också, ifall att många blir sjuka kan jag tänka mig att åka in och ta hand om pållarna. :love:
 
Igår var det ridning igen och det var dags för hoppning.
Vi hade en annan ridlärare igen då vår vanliga fortfarande är sjuk (hon har lunginflammation)
När vi skulle välja häst så var jag långt ner på listan och alla dom var kvar är sånna jag inte vågar hoppa med så jag frågade om hästen jag red förra torsdagen (när jag red igen) var ledig och han kunde gå.
Han är trygg =)
Vi började att trava på fyrkanten och rida lätt med att stå två steg och sitta ett steg. Jobbade även med övergångar ner till skritt och halt och sen igång i trav igen. Sen blev det galopp på volter och sen runt på fyrkanten i lätt sits. Sen tog vi bomserie i trav några gånger innan hon la upp till ett kryss så fick vi trava två gånger på det och hoppa.
Jag fegade ur första varvet men hon sa till bara titta rakt fram och fokusera på vägen och då kom vi över två gånger.
Sen byggde hon om det till en stuts så bom in sen två hinder med stuts mellan.
Jag har ridit i 25år men aldrig hoppat stuts (varit duktig på att undvika det)
Men igår så red jag emot i trav, höll i manen och hon hjälpte till att driva och över kom vi utan problem. Jag tog det en gång.
Sen skulle vi ta stutsen och svänga till höger lite snett igenom och hoppa hinder där. Jag tog bara hindret snett igenom och gav mig sen för jag var väldigt nöjd med hur det gick.
Dom andra gick sen över till att hoppa en oxer på snett igenom åt andra hållet. Så långsida stuts snett igenom kryss och sen snett igenom oxer.
Får jag samma häst nästa gång vid hoppning så ska jag nog hoppa allt.


Härligt att det går framåt! :) Minns när jag hoppade studs som ungdom, då hade vi knut på tygeln. Sen skulle man hålla armarna rakt ut och hoppa. Skulle aldrig i livet genomföra en sån övning idag :nailbiting: men när man var ung så var man odödlig ordet farligt fanns ju knappt i vokabuläret. :)
 
Dressyr idag och peppar peppar, fick inte skimmeln, fick rida den svarta "ferrarin".
Vi skrittade fram ute på en liten runda vi har som är helt perfekt att skritta fram på, sen när vi kom in i ridhuset började vi med trav på lite halvlånga tyglar och red en lång slalom på andra långsidan mellan en massa bommar som låg parallellt med fyrkantsspåret, fokuset där var att inte luta oss åt något håll.
"Ferrarin" är väldigt känslig och det räckte att jag bara ändrade mitt sittben lite så gick hon klockrent.

Detta gjorde vi i båda varv, sen skulle vi börja dagens övning, som bestod i att på den långsidan där vi ridit slalom, skulle vi strax innan E (tror jag det var) vända rätt över ridbanan, två meter innan vi kom till andra långsidan skulle vi svänga vänster runt en kon, sen rida rakt fram till nästa kon, vända vänster igen och sen rida till fyrkantsspåret igen. Det stod fyra koner i en stor fyrkant till den övningen som skulle göras i skritt.
När vi sedan kom ut på spåret fortsätta till C i trav, där vända snett igenom mot B mellan två bommar som låg där, vid B skulle vi runda en kon och sen rida snett igenom till A och sen börja om.

Det gick helt okej, "ferrarin" pinnade på rätt bra i traven och kändes som hon sprang ifrån övningen, märkte när jag satt ner jobbade hon på bättre och sökte sig åt form hållet. Tycker det är svårt att veta om hon verkligen går i form på riktigt eller om hon bara fuskar och kröker på nacken och går bakom hand istället.

Vi rullade på några varv med detta, sen efter fyrkanten när vi kom ut till spåret skulle vi fatta galopp från skritt. Det var verkligen inte "ferrarins" starka sida hon vill gärna slängtrava in i galoppen och sen när vi väl fick galopp fungerade inte bromsen.
Tanken var att vi skulle galoppera snett igenom och sakta av vid B, sen fortsätta med samma snett igenom övning som tidigare.

För mig var det lättare sagt än gjort, när vi väl kom fram i galopp, blev det si så där med avsaktnigarna, försökte rida galoppen men det gick inte alls, men gjorde ett par tappra försök innan jag gick över till att bara rida på fyrkantsspåret i trav några gånger för att lugna ner hästen och få till en bättre känsla, sen skulle vi göra hela den där snett igenom i galopp. Jag provade inte ens, siktade på att galoppera hela långsidan och få till en bra galopp istället.

Fick faktiskt ferrarin att samla ihop sig lite och gick åt form håller igen, jag är urkass på att säga om hon gick i äkta form eller om hon gick bakom hand, tycker det är jättesvårt att känna skillnaden.
Vi avslutade med en bra galopp i alla fall och sen skulle vi skritta av, när det var dax att ställa upp på medellinjen fick jag lura henne, då hon gärna vill springa in till medellinjen, så vi gjorde halt, gick ett steg, halt, ett steg till, halt osv. Det funkade för att slippa på henne att springa, hon nästan kastar sig in mot medellinjen.

Nästa lektion är det markarbete, sen är det hoppningen gången därpå, blir lagom för veckan efter hoppningen är det påsklovshoppningen på klubben och jag har anmält mig på skimmeln till två klasser/höjder, har prio på en av höjderna då jag inte vet om det är fler som vill rida honom och då får jag bara starta en klass/höjd så att säga.
 
Hej alla! Jag är väl vad man kan kalla återvändare kanske? Började på ridskola igen till höstterminen 2019 och det är sååå kul!

Min historik är att jag började rida på ridskola som tioåring och när jag var tretton började ett antal år med diverse olika foderhästar och medryttarhästar. Gick också naturbruksgymnasium med inriktning häst ett tag. Red väldigt mycket under många år men hade tyvärr inte alltid råd med lektioner så jag tappade mycket kunskap där. Innan jag började på denna ridskola hade jag totalt uppehåll från hästar på tre år.

Jag har nu landat i att jag kommer inte ha egen häst, som var drömmen som liten, för jag tycker att det är för jobbigt och slitigt och dyrt. Att rida lektion passar mig utmärkt även om jag egentligen skulle behöva rida oftare för att bli bättre. Jag rider på en liten, mysig ridskola och har inte klickat speciellt med någon av hästarna så jag är ganska nöjd med vilken jag än rider, men hade varit kul om det fanns någon som jag kände WOW över.

Imorgon har jag bokat in mig på en privatlektion och jag är så nervös! Inte så mycket för ridningen men för allt runtomkring. Jag är rädd att göra fel med småsaker. Kommer jag behöva hitta hästen i nån hage först? Ska jag skritta fram i paddocken eller i ridhuset? Kommer jag hitta någon pall att ta mig upp med? Ska jag vänta tills ridläraren öppnar porten till ridhuset eller ska jag bara gå in?! Tycker det finns så många oskrivna regler. Men oavsett ska det bli väldigt skoj!
 
Imorgon har jag bokat in mig på en privatlektion och jag är så nervös! Inte så mycket för ridningen men för allt runtomkring. Jag är rädd att göra fel med småsaker. Kommer jag behöva hitta hästen i nån hage först? Ska jag skritta fram i paddocken eller i ridhuset? Kommer jag hitta någon pall att ta mig upp med? Ska jag vänta tills ridläraren öppnar porten till ridhuset eller ska jag bara gå in?! Tycker det finns så många oskrivna regler. Men oavsett ska det bli väldigt skoj!
Jag hade frågat den som håller i privatlektionen hur det brukar gå till. Är olika på olika anläggningar om hur det går till.
 
Jag hade frågat den som håller i privatlektionen hur det brukar gå till. Är olika på olika anläggningar om hur det går till.
Jag tänkte åka i god tid imorgon iaf! Jag ville inte ställa tusen frågor via mail om var jag hittar en pall, haha... Men jag frågade om jag skulle rida fram innan och då sa ridläraren att 10 min skritt innan blir bra åtminstone. Det är jobbigt att jag har så mycket social ångest kring sånt här, vill bara kunna njuta av ridningen.
 
Jag tänkte åka i god tid imorgon iaf! Jag ville inte ställa tusen frågor via mail om var jag hittar en pall, haha... Men jag frågade om jag skulle rida fram innan och då sa ridläraren att 10 min skritt innan blir bra åtminstone. Det är jobbigt att jag har så mycket social ångest kring sånt här, vill bara kunna njuta av ridningen.

Heja! :up: Du får berätta hur det har gått sedan :).
 
Heja! :up: Du får berätta hur det har gått sedan :).
Det har gått bra! Blev lite förvirring i början när jag skrittade fram utomhus och inte hade klocka på mig, och ridläraren tydligen väntade i ridhuset hehe... Förlorade kanske några minuter på det men det gjorde inget.

Vi tog lektionen ute i solen vilket var väldigt skönt. Jag red en stor kallblodskorsning som jag ridit mycket förut men jag har fortfarande svårt att hitta knapparna. Han är väldigt bekväm av sig och behöver mycket motivation och övertalan 😄 Och jag är väldigt svag och otränad så jag har svårt att orka driva efter ett tag. La mycket fokus på bjudning och min sits. Men jag är ändå nöjd med lektionen och kände att jag fysiskt fick ett rejält träningspass också. Ridläraren skrattade lite åt min obefintliga kondition men det kan jag bjuda på! Måste dock ta tag i att träna utanför ridningen också... Imorgon rider jag min vanliga ridlektion och kommer säkert ha träningsvärk!
 
Det har gått bra! Blev lite förvirring i början när jag skrittade fram utomhus och inte hade klocka på mig, och ridläraren tydligen väntade i ridhuset hehe... Förlorade kanske några minuter på det men det gjorde inget.

Vi tog lektionen ute i solen vilket var väldigt skönt. Jag red en stor kallblodskorsning som jag ridit mycket förut men jag har fortfarande svårt att hitta knapparna. Han är väldigt bekväm av sig och behöver mycket motivation och övertalan 😄 Och jag är väldigt svag och otränad så jag har svårt att orka driva efter ett tag. La mycket fokus på bjudning och min sits. Men jag är ändå nöjd med lektionen och kände att jag fysiskt fick ett rejält träningspass också. Ridläraren skrattade lite åt min obefintliga kondition men det kan jag bjuda på! Måste dock ta tag i att träna utanför ridningen också... Imorgon rider jag min vanliga ridlektion och kommer säkert ha träningsvärk!

Vad härligt att allt gick bra trots att du var lite nervös innan för hur allt skulle gå även om det blev lite missförstånd med inne och ute. Härligt att rida ute i solen! Nu vet du ju till nästa gång hur det fungerar och behöver inte vara orolig, det är ju genom att göra sånt här och utsätta sig för det som man minskar sin sociala ångest (som du skrev i ett inlägg att du hade). Du utsatte dig för situationen och genomförde det. Privatlektioner är så bra tycker jag för det ger så mycket och eftersom du rider din vanliga lektion så kort inpå så upplever jag iallafall att mycket från privatlektionen brukar sitta kvar och ge effekter i gruppridningen.
 
Räknat ut att jag från 6-13 april kommer att rida fem dagar. Vanlig ridlektion den 6 april, två privatlektioner den sjunde och sen har jag hyrt häst skärtorsdagen, långfredagen och annandag påsk. :) Längtar:banana: Slog dessutom till på hyrvecka två också i sommar så jag kommer att ha två hyrveckor i sommar (några veckors mellanrum) där jag kommer att ha hästen som min sex dagar på en vecka och så har de vilodag en dag fast då får man komma ut och borsta och greja om man vill. Är så himla kul att lägga upp sin egen träning tycker jag. :) Passar ju dessutom extra bra den här sommaren om man ändå måste tillbringa den i Sverige på grund av hur omvärldsläget ser ut.
 
Räknat ut att jag från 6-13 april kommer att rida fem dagar. Vanlig ridlektion den 6 april, två privatlektioner den sjunde och sen har jag hyrt häst skärtorsdagen, långfredagen och annandag påsk. :) Längtar:banana: Slog dessutom till på hyrvecka två också i sommar så jag kommer att ha två hyrveckor i sommar (några veckors mellanrum) där jag kommer att ha hästen som min sex dagar på en vecka och så har de vilodag en dag fast då får man komma ut och borsta och greja om man vill. Är så himla kul att lägga upp sin egen träning tycker jag. :) Passar ju dessutom extra bra den här sommaren om man ändå måste tillbringa den i Sverige på grund av hur omvärldsläget ser ut.

Åh, vad härligt med så mycket ridning planerad! Blir inspirerad :bump:. Jag har planerat att rida lite extra i helgen, hoppas nu på att hålla mig kärnfrisk tills dess :nailbiting:. Har också tankar på att försöka rida mer i sommar. Det blir en helt annan känsla när en rider flera dagar i rad.
 
Åh, vad härligt med så mycket ridning planerad! Blir inspirerad :bump:. Jag har planerat att rida lite extra i helgen, hoppas nu på att hålla mig kärnfrisk tills dess :nailbiting:. Har också tankar på att försöka rida mer i sommar. Det blir en helt annan känsla när en rider flera dagar i rad.
Ja det är kul att rida mer. Själv inväntar jag värmen så jag kan ta några privatlektioner för min gamla tränare och lite hur utvecklingen av covid-19 kommer påverka.
 
Åh, vad härligt med så mycket ridning planerad! Blir inspirerad :bump:. Jag har planerat att rida lite extra i helgen, hoppas nu på att hålla mig kärnfrisk tills dess :nailbiting:. Har också tankar på att försöka rida mer i sommar. Det blir en helt annan känsla när en rider flera dagar i rad.

Ja det kan man verkligen behöva i dessa tider!
 
Wow vilket pass igår 😍 Jag fick rida samma häst som på privatlektionen och jag har ALDRIG fått samma känsla som igår på den hästen! Allt bara flöt på, absolut inte perfekt men det var ett helt annat samarbete och en arbetsvilja som kändes ny. Så fin häst! Det känns som att när jag ridit honom en gång i veckan har jag fått börja om varje gång men nu kunde söndagen nästan vara uppvärmning och vi kunde jobba på riktigt igår. Superkul! Lektionen var ett dressyrpass och vi gjorde en del skänkelvikningar bland annat.
 
I går hämtade jag fyra stycken i min grupp som inte kunde ta sig till ridningen, det blev lite av en omväg men de blev så himla glada så det var värt det. De har dragit in bussen som går till ridningen så den går bara två gånger om dagen.

Fick rida ett skimmelsto jag inte ridit på väldigt länge. Mindes henne som slingrig och överrörlig. Har alltid tyckt att hon ser ut som om någon byggt en ponny av marshmallows. :D Hon är inte tjock men allt är liksom kurvigt och runt.

Det blev ett riktigt dressyrpass med en supertydlig övning som gav mycket resultat. Hur kul som helst.
Först var det så klart uppvärmning, hästen var slingrig men jag är rätt bra på att sitta med lika vikt på båda sidorna och lika tryck på båda sidorna. Fick skärpa mig lite vad gäller tygelhjälper dock, det som vanligen är normala ställande tygeltag på andra hästar fick henne att böja sig som en ostbåge i halsen och liksom sidosteppa. Hon hade också någon form av konstig "falsk framåtbjudning". När jag skänklade gick hon liksom lite större med benen, några steg framåt snabbare, och sen tillbaka till att sega sig fram.
Börjar dock bli riktigt duktig nu på att peppa hästarna till mer bjudning :up: så det löste sig efter en kort stund.

Övningen bestod av två stora volter. I varje "hörn" (finns inte hörn i volter men ni fattar vad jag menar) fanns en kon. En i mitten på den öppna delen, en vid A/C, och en vid långsidorna. Så de bildade en fyrkant nästan.
Vi började med att bara ha hästarna mjukt böjda på voltspåret i trav och korta traven vid konerna, öka mellan. Här började pållan att verkligen bjuda framåt, och jag fick till en fin böj på hennes kropp utan att hon liksom ostbågade sig för mycket.
Nästa del kom ganska fort. Då skulle vi fortsätta korta hästarna vid konerna men det skulle bli lite framdelsvändningstänk, och vi skulle rida spikrakt till nästa kon, så volten blev en minifyrkant. Väldigt nyttigt för fröken överrörlig och både jag och hon fick kämpa med att fixa det. Vissa gånger blev det pannkaka, för det mesta gick det ganska bra, och några gånger fick jag en nice känsla av att jag verkligen hade henne rakriktad.
Del nummer tre blev galoppfattningar vid varannan kon, med fokus på att verkligen förbereda hästarna för galoppfattningen och avsaktningen. Det gick både dåligt och bra. Vid det här laget hade jag en riktigt speedy marshmallow pony :rofl: oj vad taggad hon var. Fick kämpa för att förklara för henne att nej, vi ska gallopera när jag lägger till galoppskänkel! :idea: Det löste sig efter ett tag men däremot var det där med att förbereda avsaktning en katastrof jag inte kunde lösa. Ville ju väldigt gärna mjukt korta galoppen lite och sen ner i trav men så fort jag tog tyglarna fick jag slängtrav med tillhörande smågaloppsprång. :cautious: Här började hon också bli frustrerad på mig, och slängde ganska mycket med huvudet rätt upp - något jag verkligen ogillar efter att jag blev knockad av en häst på det sättet. Fick dock tips från ridläraren att vara jättenoga med att inte knorrhålla henne utan hellre korta förhållningar, och att hon gillar små kvicka skänklar bäst. Då blev headbangandet något bättre.
Del fyra var att galoppera på i mellangalopp/ökad galopp. Vid konerna som var vid långsidorna skulle vi korta galoppen några steg. Detta är något jag alltid haft jättesvårt för, att påverka galoppen och verkligen rida den. Men jag fick faktiskt till det två gånger och är ganska stolt över det! Speciellt med tanke på att lilla speedy marshmallow ponnyn var så vansinnigt taggad :D

Allt som allt en rolig övning! Lektionen gick okej, och jag kände att jag verkligen kämpade på. Klickade inte supermycket med ponnyn, hon är supertrevlig att rida, lite knepig men inget jag kände var omöjligt på något sätt. Behöver nog lära känna henne igen. För 3-4 år sedan var hon ponnyn jag lärde mig vad samling/gå i form betyder på. Första ponnyn jag kunde rida i form. Så hon har ändå en plats i hjärtat :heart så klart men 3 år är ganska lång tid.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 143
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp