Ridskoleryttare 2020

Verkar som han inte har tillräckligt med muskler för att bära upp sig själv och orka galoppera utan att hamna på framdelen. Vet inte hur ofta du rider honom men jag tänker mycket halvhalter i galoppen för att hjälpa honom och övergångar mellan trav och galopp kan hjälpa honom att stärka sig. Jag vet inte om det är typiskt tyngre hästar att göra, de flesta hästar brukar kunna hamna på framdelen om de inte har tillräckigt mycket muskler i rygg och bakben o.s.v. tycker jag. Sen kanske det krävs mer av en tyngre häst för de behöver ju bli starkare. Men om du vet att han exploderar på just det stället så är det bra att rida halvhalter och övergångar innan det stället, kan ju vara övergångar mellan skritt och trav, så att du har honom mer på bakdelen innan galoppfattningen tänker jag. Lyssnar han bra i galoppen så finns det ju också goda förutsättningar för mycket halvhalter i galoppen så du hjälper honom att balansera upp sig och du inte får så mycket i handen. Att länga tyglarna gör nog att han hamnar ännu mer på framdelen och du får ännu mer i handen sen är det klart att de inte ska vara så korta att du hindrar hans rörelser i galoppen. När en häst hamnar på framdelen så blir det ju ofta så att de sänker ryggen och inte jobbar korrekt.

Det är självklart också bra att fråga ridlärare på ridskolan om tips för just denna specifika hästen.
Tack för tips :) Ja, det känns som om vi lutar framåt i galoppen :) Ridläraren har sagt att när hästen inte kan balansera upp sig eller inte orkar så kan de lösa "problemet" genom att springa fort. Nu har han ju varit uthyrd och de har tydligen galoppat på samma ställe (inte bra tycker jag). Tror inte han kommer att rusa lika mycket på banan när ridskolan börjar. Där brukar det vara svårt att få galopp istället. Jag red tidigare en ardenner där som var underbar i skritt och trav, men rusade iväg i galoppen så det kändes som om hon skenade. Inte alls samma känsla med den här, fast det studsade som sjutton kände jag mig ändå trygg. Fast Zeus har jag bondat med på ett annat sätt då jag sköter honom några kvällar i veckan och kört lite lydnadsövningar, det har faktiskt gjort stor skillnad. Men jättebra tips om halvhalter och övergångar! Än så länge är jag fullt upptagen med att stanna kvar i sadeln - halvhalter i galoppen känns som lite överkurs :) Efter två uteritter har jag dock insett att jag har bättre balans än jag tror, jag satt kvar fast det blev ett antal sidohopp pga rådjur, plötsligt uppdykande bönder, robotgräsklippare och en skällande hund :)
 
Är det inte lite mastigt att rida två pass per dag på en så ung och outbildad häst? Är de två träningarna också på samma dag?
Kanske, men jag lyssnar på båda tränarna och ägaren. Tänker att ägaren borde veta bäst :) Han är väldigt väl inkörd och går ofta 2 timmar om dagen framför vagnen, så orken finns där. Det är huvudet som tar slut.

Red max 40 minuter/ gång, och max per dag (med två pass) blev nog ungefär 60 minuter. Ägaren var med hela tiden och vi tog många pauser där enda kravet på honom var att lunka på i skritt på långa tyglar. Noga med att sluta innan hjärnan tog slut. Sen fick han ju minisommarlov nu direkt efter, och han kändes aldrig trött utan verkade tycka det var kul. Så det kändes ändå bra! Men jag var lite skeptisk först - å andra sidan har jag inte ridit in/ridit till en unghäst förut.
 
Hej igen!

Kom på att jag borde komma ihåg att skriva här efter lektionerna också 😅
Är lite dålig på att svara så det kanske mest blir reflektioner över mina egna bestyr (när jag ens kommer ihåg att skriva det), hoppas det är ok :o

Red "den stora bruna" (och låånga) i måndags. Det är nog ändå 8-10e lektionen på honom men det är inte förrän nu som det börjat släppa lite. Förra gången hittade jag liite knappar och fick form ett par minuter i skritten och i måndags hittade jag MASSOR av knappar :D:bump:
Till honom såklart, men framförallt känns det som att jag börjar hitta tillbaka till hur man rider, på riktigt haha.

Vågade börja använda större hjälper igen vilket verkligen fungerade, har suttit mycket och "gnuggat in" småhjälper som mest blir irriterande skulle jag tro, och dessutom ridit väldigt passivt - gett en hjälp och sen åkt ett tag, gett en till osv. Nu har jag kommit mer och mer tillbaka till aktiv ridning och det känns SÅ BRA. Skitjobbigt haha, ska det vara hjälper/eftergift/samspel hela lektionen? Huga, man blir trött i bål och ben.

Lite flummigt det här känner jag nu, men det går med stormsteg framåt iallafall! Samspelta hjälper börjar fungera igen, diagonala hjälper, stöd på ytter etc.

Ska rida igen ikväll på en svart herre, som egentligen är mammas favorit haha. Han har massor med egen bjudning till skillnad från Stor Brun Häst, så måste våga sluta "åka med" bara för att han går framåt av sig själv. Ska bli spännande att se hur det går!

Dagens rant, återkommer med hur det gick 😅
 
Pp väg till a
stallet eftersom det är andra hyrveckan. Ska rida ut med en annan som hyrt och en som har egen häst. Tyvärr riktigt uselt väder kraftig blåst och nyss spöregnade de, ca 13 grader. Men som prognosen ser ut ska det bli bättre mot slutet av veckan. Ska ändå bli roligt med uteritt. :)
 
Ridit ut på en av ridskolehästarna idag, det är dax för igångsättning. Det var varmt men hästarna tyckte ändå det var skönt. De frustade nöjt.
Efteråt drog jag till stranden och tog ett dopp i det blå.
Imorrn blir det samma, på måndag drar ridskolan igång, så hästarna kommer ha gått en hel del tills min första lektion som är nästa lördag. 😁
 
Härligt @TheRedLightning ! Själv har jag hunnit med en hyrvecka till! Blev lite mentala utmaningar. Det blåste och regnade de första dagarna och han blir väldigt tittig och spänd. När jag ledde upp honom från sommarhagen så blev en bil med släpvagn ett stort monster och han höjde huvudet och frustade med näsborrarna och sidsteppade. Men jag redde ut det och fick honom lugn igen.
En annan dag så fick han en broms på bakdelen när jag red på ovalbanan och gjorde bocksprång och sparkade bakut i serie. Jag satt kvar och fick bort bromsen och blev så himla stolt över mig själv.:):bump::banana: Jag har varit väldigt rädd och osäker efter ridolyckan även om det är ganska många år sen men det visar verkligen hur långt jag kommit med min ridning! Att jag kunde behålla lugnet och reda ut situationen!

Hann också med en del tömkörning och NH under veckan förutom ovalbana, uteritt och dressyr. Vi hade NH kurs söndagen innan hyrveckan så det var perfekt. Har nu också börjat att backa honom några steg och ta in honom mot mig efter jag tagit ut honom från hagen. Då blir han lugnare och har fokus på mig istället för att gå och titta på allt annat när jag leder honom upp till stallet. Sänker huvudet och slickar med tungan.

Har verkligen insett nu hur viktigt det är med att hyra häst för att komma framåt i hanteringen och att jag blir tryggare i sadeln.

På onsdag har jag bokat två privatlektioner och också hyrt häst. En kompis och jag ska rida ut efter lunch. Så fyra timmar i sadeln gör nog att jag kommer att ha lite träningsvärk på torsdagen men det får det vara värt. :)
 
Blev en tur idag också, idag red jag på skimmeln och han var sig lik. Rätt skönt att han inte var lika pillig när jag gjorde i ordning honom och varmt var det också. Lite varmare än igår, svetten rann, så jag och en annan åkte till badplatsen som ligger väldigt nära och hoppade i. Det var riktigt skönt.
Nu blir nästa ridning på lördag som kommer, ska bli spännande å se vilken häst jag kommer få. Många gissar att det kommer bli jag och skimmeln igen. 🙈 😅
 
En annan dag så fick han en broms på bakdelen när jag red på ovalbanan och gjorde bocksprång och sparkade bakut i serie. Jag satt kvar och fick bort bromsen och blev så himla stolt över mig själv.:):bump::banana: Jag har varit väldigt rädd och osäker efter ridolyckan även om det är ganska många år sen men det visar verkligen hur långt jag kommit med min ridning! Att jag kunde behålla lugnet och reda ut situationen!
Det är jättebra, jag red en gång barbacka på en travare och vi skulle bara skritta men så började han trava. Jag tappade balansen och blev rädd, det gick bara fortare och fortare. Det slutade med att jag slängde mig av för jag blev så rädd, sen springa efter och hämta hästen, han stannade å ja kunde få tag på honom.
Efter det har jag inte kunnat rida barbacka eller rida utan stigbyglar i trav/galopp. Det har tagit många år innan jag kommit så långt att jag nu vågar rida utan stigbyglar i alla gångarter.
Däremot rida barbacka, nej det är fortfarande läskigt i trav. Har utmanat mig själv och travat med skimmeln och även tagit en galopp, galoppen inga problem men avsaktningen å fattningen fy bubblan. Där har jag fortfarande en del att jobba med.

Det bra är att veta vad det är man måste jobba med så man kan göra det och på så vis bli bättre/säkrare osv.
Det är verkligen inte lätt, själv är jag stolt över mig själv att jag tagit mig dit jag är nu, ska bara se om jag kan komma över den sista tröskeln också.
 
Det är jättebra, jag red en gång barbacka på en travare och vi skulle bara skritta men så började han trava. Jag tappade balansen och blev rädd, det gick bara fortare och fortare. Det slutade med att jag slängde mig av för jag blev så rädd, sen springa efter och hämta hästen, han stannade å ja kunde få tag på honom.
Efter det har jag inte kunnat rida barbacka eller rida utan stigbyglar i trav/galopp. Det har tagit många år innan jag kommit så långt att jag nu vågar rida utan stigbyglar i alla gångarter.
Däremot rida barbacka, nej det är fortfarande läskigt i trav. Har utmanat mig själv och travat med skimmeln och även tagit en galopp, galoppen inga problem men avsaktningen å fattningen fy bubblan. Där har jag fortfarande en del att jobba med.

Det bra är att veta vad det är man måste jobba med så man kan göra det och på så vis bli bättre/säkrare osv.
Det är verkligen inte lätt, själv är jag stolt över mig själv att jag tagit mig dit jag är nu, ska bara se om jag kan komma över den sista tröskeln också.


Härligt att det gått framåt för dig också! :banana::bow:Förstår din rädsla själv rider jag absolut inte barbacka och jag galopperar inte utan stigbyglar. Jag skadade mig illa och sitta upp igen gick inte blev kvar på sjukhus ganska länge och höll på med rehabträning i ett år. Jag tror det är det som satt sig rätt djupt på mitt psyke att jag lika gärna kunde blivit förlamad efteråt men jag hade tur. Men gud vad jag kommit långt sen jag började igen då vågade jag bara rida ut om min ridlärare ledde hästen och vi hade grimma under tränset. Nu galopperar jag ute i kontrollerade former dock rider jag inte ut själv. Men vi är duktiga som kämpar på!

@Fabian In Memoria är övertygad om att du får några härliga och lärorika dagar! Ser framemot att få höra allt om det efteråt! :)
 
Sent i går fick jag mail från bästa ridskolechefen att jag får rida kvar i samma grupp som vanligt.
Måndag den 17e drar det igång och jag exploderar snart av all förväntansfullhet (det är ett ord nu) :banana::banana::banana:

Ligger och drömmer om härliga långa uterittsgalopper, och alla hästarna :love:
 
Ny i tråden 👋 har vandrat runt på lite olika ridskolor senaste året men inte känt att jag hittat riktigt rätt, även om jag trivts väldigt bra. Så nu har jag återgått till ridskolan jag gick på som tonåring, för 15 år sen. Har till och med fått samma ridlärare. Det mesta känns bekant, bara hästarna som är nya 😁

Första ridlektionen var i lördags och jag red en 11-årig valack. Har ridit islandshästar senaste tiden så det kändes ovant att rida "storhäst", traven höll på att studsa mig ur sadeln. Vi gjorde en övning med lite volter och sidförande samt kände lite på galoppen, hästarna är inte helt igång efter sommarlovet än. Min häst krävde mycket drivning och stark innerskänkel på volten, och det gick väl sådär eftersom jag saknar både ben- och magmuskler 😅

Det var ändå roligt trots att jag kände att jag inte red speciellt bra alls, ser fram emot nästa lektion och hoppas jag är lite mer "igång" då.
 
Imorgon börjar terminen här, uteritter för alla hästarna i 2-3 veckor först.
Var med och hämtade hem från betet i fredags, så mysigt! 😊
Ridit ut några snuttar i helgen också för att sätta igång dem lite försiktigt - beteströtta men glada hästar.

Varit jättedålig på att skriva de gånger jag ridit på hästarna som varit hemma också haha, försöker att åtminstone hålla igång en liten riddagbok på telefonen 😅
 
Ny i tråden 👋 har vandrat runt på lite olika ridskolor senaste året men inte känt att jag hittat riktigt rätt, även om jag trivts väldigt bra. Så nu har jag återgått till ridskolan jag gick på som tonåring, för 15 år sen. Har till och med fått samma ridlärare. Det mesta känns bekant, bara hästarna som är nya 😁

Första ridlektionen var i lördags och jag red en 11-årig valack. Har ridit islandshästar senaste tiden så det kändes ovant att rida "storhäst", traven höll på att studsa mig ur sadeln. Vi gjorde en övning med lite volter och sidförande samt kände lite på galoppen, hästarna är inte helt igång efter sommarlovet än. Min häst krävde mycket drivning och stark innerskänkel på volten, och det gick väl sådär eftersom jag saknar både ben- och magmuskler 😅

Det var ändå roligt trots att jag kände att jag inte red speciellt bra alls, ser fram emot nästa lektion och hoppas jag är lite mer "igång" då.
Välkommen! :)

Man blir ju ringrostig i ridningen. Men jag upplever att det är lite som att cykla, tar bara lite tid för alla muskler att liksom samarbeta igen.
 
Ny i tråden 👋 har vandrat runt på lite olika ridskolor senaste året men inte känt att jag hittat riktigt rätt, även om jag trivts väldigt bra. Så nu har jag återgått till ridskolan jag gick på som tonåring, för 15 år sen. Har till och med fått samma ridlärare. Det mesta känns bekant, bara hästarna som är nya 😁

Första ridlektionen var i lördags och jag red en 11-årig valack. Har ridit islandshästar senaste tiden så det kändes ovant att rida "storhäst", traven höll på att studsa mig ur sadeln. Vi gjorde en övning med lite volter och sidförande samt kände lite på galoppen, hästarna är inte helt igång efter sommarlovet än. Min häst krävde mycket drivning och stark innerskänkel på volten, och det gick väl sådär eftersom jag saknar både ben- och magmuskler 😅

Det var ändå roligt trots att jag kände att jag inte red speciellt bra alls, ser fram emot nästa lektion och hoppas jag är lite mer "igång" då.


Välkommen till tråden! Själv rider jag islandshäst på en mindre ridskola där det även finns möjlighet att hyra häst! Ska bli kul att höra om dina ridlektioner i höst. :)
 
Då var första kvällen på ”ridläger” avklarad. Vi började med teori och fika. Gick igenom sitsen och lite grundläggande om vikthjälper och kroppens position, sittbenen och att känna var hästens ben befinner sig och att den ska spåra på böjda spår. Red sedan ett dressyrpass med fokus på att sitta rätt och att känna hästens ben på volter och i skänkelvikning i ridhuset för att kunna se i speglarna. Red också övergångar galopp-trav- galopp på serpentinbågar. Jobbig men rolig start efter sommaren. Fick samma häst som de senaste 4 lektionerna, så kanske lite trist. Hon vill inte riktigt fatta galopp på små hjälper så det blev inte så vackert. Men jag ”kan” henne iallafall. Ska fortsätta med dressyr i morgon och vi skulle först få en demonstration av hur öppna och sluta ska se ut av en duktig dressyrryttare och sedan rida själva. Det ska bli kul!
 
Kvällens ridning avklarad. I dag började vi med ridningen. Jag fick en annan häst än igår, han har älgigare trav men bättre i galoppen och galoppfattningarna. Han kanske var lite piggare med. Vi började med framdelsvändningar på ett litet fyrkantspår innanför spåret och fortsatte sedan arbetet med övergångar den här gången först i trav-skritt-trav på serpentinbågar. Sedan en något rörig övning med galopp på en halv serpentinbåge-övergång till skritt-bakdelsvändning-galopp och en ny halv serpentinbåge-skritt-bakdelsvändning osv. Kanske inte så genomtänkt, vi grötade ihop oss direkt vid första bakdelsvändningen och det blev lite trångt att få till andra galoppbågen. Sedan lite öppna följt av bakdelsvändning på fyrkantspåret. Sedan var ridtiden slut och vi fick fika och en live demonstration av skänkelvikning, öppna, sluta, bakdelsvändningar och en genomgång hur de ska ridas och vilka hjälper och vad som händer om man tappar ytterskänkel/innerskänkel eller förböjer eller missar yttertygel eller lägger vikten eller blicken fel. Roligt! Synd att vi inte fick demon först och sedan fått möjlighet att testa och känna själva efteråt. I morgon tror jag det blir markarbete, men vi får se. Om majoriteten hellre rider dressyr så blir det dressyr i morgon och lite markarbete plus hoppning sista kvällen istället.
 
Efter kvällens ridning är jag dock lite fundersam. Ridläraren som håller i kursen är helt ny för mig och hon ville att vi skulle rida bakdelsvändning väldigt mycket för ytterskänkeln. Tvärt emot vad jag har fått lära mig tidigare. Jag har fått lära mig att bakdelsvändning genomförs genom att ställa hästen med innertygel, böja runt innerskänkeln genom att lägga vikt på inre sittbenet och hålla emot med ytterskänkel något längre bak men absolut inte verka sidförande, reglera med yttertygeln samt leda hästen runt med innertygel och följa med i rörelsen med hand och blick. Nu skulle vi nästan bara gå på med ytterskänkeln. Och då blev det som det blev för många med någon konstig till hälften framdelsvändning och till hälften bakdelsvändning.
 
@Fabian In Memoria kul och lärorikt låter det som! Vad är tanken med att ni byter hästar mellan lektionerna? Är det att alla hästar ska ridas igång? Jag har heller aldrig fått höra att man ska rida bakdelsvändning för bara ytterskänkel? Låter svårt att lyckas med det o inte hästen är otroligt välriden och ens då. Jag har fått lära mig att leda runt med innertygel, hålla emot på ytter och så tänka ett steg i taget. Dock inte vara helt passiv med ytterskänkel utan ändå lägga på överskänkel så den verkar sidförande. Kan det vara så att ridläraren vill förtydliga att ytterskänkel ändå ska inverka och inte vara helt passiv? Men låter konstigt att man inte ska hålla emot på ytter alls.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
454
· Visningar
51 943
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp