Ridskoleryttare 2020

Jag brukar se till att ha en så hög uppsittningsplats som möjligt så att jag i princip bara kan lägga över benet. Är hästen hög eller om man har padd/schabrak som man inte vill rucka på så krävs ibland även ett litet skutt och då försöker jag hålla emot mig med armarna då samtidigt för att inte dunsa ner :)
Så skulle jag ju ha gjort i normalfallet :) men på lägret fick man inte göra så (innebär en risk om hästen går iväg när man här halvvägs uppe) utan måste släppa marken med båda fötterna innan man slänger över benet. De hade både pallar och språngbrädor, men jag vågar ju inte riktigt satsa i upphoppet...nu ska jag göra om lägret i augusti (blev sjuk första dagen) så jag får träna tills dess :) har sett bra filmer om att hoppa upp barbacka men tydligen funkar det inte om hästen är för låg (svårt hjälpa till med att dra sig upp med mantag). Jag är 176 och manken når mig till typ en decimeter ovanför midjan. Dessutom har hästarna på lägret näsan i en hink med godis på lägret när man sitter upp = svårt att kunna dra sig upp då. Det är väl för att de ska stå still när man klänger upp :) Oftast stod jag på en pall och la mig över manken, men då får man inget schvung när man ska slänga över benet. Jaja, jag får väl träna på trähästarna på ridskolan :)
 
Så skulle jag ju ha gjort i normalfallet :) men på lägret fick man inte göra så (innebär en risk om hästen går iväg när man här halvvägs uppe) utan måste släppa marken med båda fötterna innan man slänger över benet. De hade både pallar och språngbrädor, men jag vågar ju inte riktigt satsa i upphoppet...nu ska jag göra om lägret i augusti (blev sjuk första dagen) så jag får träna tills dess :) har sett bra filmer om att hoppa upp barbacka men tydligen funkar det inte om hästen är för låg (svårt hjälpa till med att dra sig upp med mantag). Jag är 176 och manken når mig till typ en decimeter ovanför midjan. Dessutom har hästarna på lägret näsan i en hink med godis på lägret när man sitter upp = svårt att kunna dra sig upp då. Det är väl för att de ska stå still när man klänger upp :) Oftast stod jag på en pall och la mig över manken, men då får man inget schvung när man ska slänga över benet. Jaja, jag får väl träna på trähästarna på ridskolan :)

Jag tror inte jag förstår - är man så högt upp är man ju aldrig halvvägs uppe utan sitter ju typ på plats med en gång? Spontant känns det inte mer riskfyllt än om hästen börjar gå när man håller på att hoppa upp från marken/annat tänker jag. Men det är väl för jag ser till hur jag själv gör och att det går mycket sämre om jag ska hoppklänga, haha.

Hoppas du får kul på kommande läger, spännande att läsa om så (för mig) annorlunda rutiner och upplägg så ser fram mot att höra hur det går för dig! 😃
 
Så då var hästarna på bete, fick rida den svarta ferrarin dit, hon var riktigt trygg att rida på, reagerade inte för någonting och hur trafiksäker som helst, speciellt när vi var tvunga att stå och vänta på att gå över en stor bred tungt trafikerad 90-väg. Just det gjorde mig mest nervös om vi skulle komma över alla på en gång eller om vi skulle få vänta på varandra.
Vi fick rida 2/3 i bredd när vi korsade den vägen och som tur var hann alla över samtidigt, sen va resten av vägen peace of cake.

Hade sådana nostalgitrippar, sist jag red på de vägarna vi red på idag gjorde jag när jag hade min egna häst. Kändes så konstigt att rida där igen och veta att det inte är min egna häst jag sitter på, hon är i himlen.

Vi var 10st som red, 6 hästar fick åka transport då det inte fanns ryttare till alla.
Lät som att vi som var med och red till betet även kommer få möjlighet att rida igång hästarna senare inför terminsstarten. :)

MEåPärlan.jpg
 
Hej alla!

Tittar in här efter att ha lyckats logga in för första gången på många år 😁

Har även lyckats ta upp ridandet igen i maj, efter 10-11års uppehåll... Mycket sitter i men det har ICKE varit så lätt som det varit i mitt huvud när jag låtsasridit på ja, nästan varenda promenad de senaste åren känns det som 😅

Nu har hästarna åkt på bete, alla utom 4, men jag ska försöka rida hela sommaren på de som är kvar. De har en lektion per dag och några andra planer eller resor blir det ju inte riktigt just i sommar.
 
Hej alla!

Tittar in här efter att ha lyckats logga in för första gången på många år 😁

Har även lyckats ta upp ridandet igen i maj, efter 10-11års uppehåll... Mycket sitter i men det har ICKE varit så lätt som det varit i mitt huvud när jag låtsasridit på ja, nästan varenda promenad de senaste åren känns det som 😅

Nu har hästarna åkt på bete, alla utom 4, men jag ska försöka rida hela sommaren på de som är kvar. De har en lektion per dag och några andra planer eller resor blir det ju inte riktigt just i sommar.
Välkommen tillbaka och kul att du tagit upp ridningen igen.
Tycker själv det är kul att komma tillbaka efter ett uppehåll. Det betyder att det är något man kan återvända till eftersom många gör det. :heart
 
Välkommen till tråden @Lightzone Blev lite nyfiken vad är anledningen till att inte de fyra hästarna går på bete med de andra? Hoppas iallafall du får en härlig ridsommar, kul att ta upp ridningen igen efter många års uppehåll! :)
 
I går läste jag att ridskolans två nya uppfödningar - hingstföl, hade åkt iväg till unghästbete i Tingsryd. Grabbarna grus börjar bli stora, och nu väntar en lång vistelse på betet med väldigt lite människokontakt och massa spring.

Så gör alltid ridskolan med uppfödningar, de går minst ett år på bete med lösdrift, och sen när de är mogna för det rids de in. Efter det brukar de bli ridna av samma person och tävlas en hel del, och de skolas inte in i ridskolan förrän vid ca 7 års ålder. Gillar att de får ha det så bra de bara kan, innan de blir ridskolehästar. Inte för att de har det dåligt på ridskolan men ni fattar vad jag menar.

Kommer vara tomt utan dem nyfiket stirrandes från storboxen, men där kommer nog nya fölisen stå och stirra i stället :D


Härligt det låter för de hästarna att få ha det så bra innan de skolas in på ridskolan. Jag har aldrig ridit på en ridskola som har haft egna uppfödningar. Har dem alltid haft det så?
 
Så då var hästarna på bete, fick rida den svarta ferrarin dit, hon var riktigt trygg att rida på, reagerade inte för någonting och hur trafiksäker som helst, speciellt när vi var tvunga att stå och vänta på att gå över en stor bred tungt trafikerad 90-väg. Just det gjorde mig mest nervös om vi skulle komma över alla på en gång eller om vi skulle få vänta på varandra.
Vi fick rida 2/3 i bredd när vi korsade den vägen och som tur var hann alla över samtidigt, sen va resten av vägen peace of cake.

Hade sådana nostalgitrippar, sist jag red på de vägarna vi red på idag gjorde jag när jag hade min egna häst. Kändes så konstigt att rida där igen och veta att det inte är min egna häst jag sitter på, hon är i himlen.

Vi var 10st som red, 6 hästar fick åka transport då det inte fanns ryttare till alla.
Lät som att vi som var med och red till betet även kommer få möjlighet att rida igång hästarna senare inför terminsstarten. :)

Visa bifogad fil 53919


Vilket fint väder ni verkar ha haft och en härlig ritt! Förstår att det var en härlig nostalgitripp på de ridvägarna för dig! Men nervöst med 90-vägen, själv vet jag inte om jag hade vågat mig på något sånt, skönt att det gick bra för alla iallafall! Kul att få vara med och rida igång hästarna efter betet sen då. Hur länge går de på bete?
 
Härligt det låter för de hästarna att få ha det så bra innan de skolas in på ridskolan. Jag har aldrig ridit på en ridskola som har haft egna uppfödningar. Har dem alltid haft det så?
Nej inte alltid tror jag. Det började nog för kanske 30 år sedan eller så. Ridskolan har funnits ca 50 år om jag inte minns fel :)

Jag gillar verkligen hästhållningen och tänket på min ridskola, allt är liksom genomtänkt från början till slut. Visst köper vi även in hästar då och då, men de flesta hästarna har samma 3 pappor och stona är alltid ridskolehästar. Ridskolechefen har ett riktigt bra öga för vilka ston som kommer passa bra med vilken hingst, och vilka som är värda att fortsätta linjerna på, för jag har nog aldrig träffat på så många trevliga, sunda, och allmänt underbara hästar på samma plats. :love:
 
Vilket fint väder ni verkar ha haft och en härlig ritt! Förstår att det var en härlig nostalgitripp på de ridvägarna för dig! Men nervöst med 90-vägen, själv vet jag inte om jag hade vågat mig på något sånt, skönt att det gick bra för alla iallafall! Kul att få vara med och rida igång hästarna efter betet sen då. Hur länge går de på bete?
Det vara bara fint väder en del av vägen, när vi lastade de första hästarna på transporterna hällregnade det sådana där riktigt stora droppar.
Det var uppehåll nästan hela vägen fram, sista biten började det hagla-from-hell med regn i.
Jag har ridit över den vägen många gånger innan, i och för sig då med min häst, men ridskolehästarna brydde sig inte. Det som oroade mig mest för den överfarten var om hästarna skulle halka. Det gjorde min häst när vi skulle över, så slutade me att ja ledde över å satt upp på andra sidan istället.

Vi stod vid vägen å väntade en bra stund innan vi kunde gå över å hästarna stod bara å chillade, vilket var väldigt skönt att de var så obrydda.
 
Jag tror inte jag förstår - är man så högt upp är man ju aldrig halvvägs uppe utan sitter ju typ på plats med en gång? Spontant känns det inte mer riskfyllt än om hästen börjar gå när man håller på att hoppa upp från marken/annat tänker jag. Men det är väl för jag ser till hur jag själv gör och att det går mycket sämre om jag ska hoppklänga, haha.

Hoppas du får kul på kommande läger, spännande att läsa om så (för mig) annorlunda rutiner och upplägg så ser fram mot att höra hur det går för dig! 😃
Jag är nog mest rädd för att åka av med huvet före på andra sidan :) När jag står på pallen är det väl kanske 20 cm mellan mig och hästryggen och så måste jag upp lite för att ligga över hästryggen i höfthöjd. Men på nåt sätt så känns det läskigt att ta det där skuttet...samtidigt matar de hästen med godis med en hink på marken, så hästen har huvudet i backen och då är det svårt att få nån hjälp av mantag...jag är ju så grymt hopplös på just jämfotahopp, jag kommer ju ingenstans...får väl träna på knäböj :)
 
Igår red jag ut på min sköthäst tillsammans med två andra skolhästar. Jag har inte riktig vågat galoppera med honom än så jag tänkte passa på i skogen där det är gott om plats och raksträcka :) Han är 7 år och har varit lektionshäst sedan februari. Han har gått som skogsmulle tidigare så han är inte så bra på att fatta galopp när man ger galoppskänkel, jag tänkte att han brukar hänga på när de andra galopperar. Han är supercool, snäll och lugn men när vi kom fram till "galoppstället" kände jag att han blev mer framåt. Å sen körde han ner huvudet och exploderade igång, kändes som om bakdelen och framdelen studsade upp och ner oberoende av varandra :D efter några sekunders skräck märkte jag att han inte alls försökte bocka av mig, utan bara galopperade på. Det blev dock väldigt tungt i händerna och jag fick hålla emot med hela överkroppen för att inte dras framåt. Det var inte svårt att bryta av, så han skenade inte utan lyssnade bra. Jag tror att han inte orkar riktigt utan använder halsen för att balansera upp sig? Hur ska jag göra som ryttare, ska jag länga tyglarna så jag slipper få så mycket i händerna? Sitta ner, stå upp? Undrar också om det är typiskt tyngre hästar att göra så? Han är halv frieser och resten nordsvensk, paint och arab :crazy:
 
Igår red jag ut på min sköthäst tillsammans med två andra skolhästar. Jag har inte riktig vågat galoppera med honom än så jag tänkte passa på i skogen där det är gott om plats och raksträcka :) Han är 7 år och har varit lektionshäst sedan februari. Han har gått som skogsmulle tidigare så han är inte så bra på att fatta galopp när man ger galoppskänkel, jag tänkte att han brukar hänga på när de andra galopperar. Han är supercool, snäll och lugn men när vi kom fram till "galoppstället" kände jag att han blev mer framåt. Å sen körde han ner huvudet och exploderade igång, kändes som om bakdelen och framdelen studsade upp och ner oberoende av varandra :D efter några sekunders skräck märkte jag att han inte alls försökte bocka av mig, utan bara galopperade på. Det blev dock väldigt tungt i händerna och jag fick hålla emot med hela överkroppen för att inte dras framåt. Det var inte svårt att bryta av, så han skenade inte utan lyssnade bra. Jag tror att han inte orkar riktigt utan använder halsen för att balansera upp sig? Hur ska jag göra som ryttare, ska jag länga tyglarna så jag slipper få så mycket i händerna? Sitta ner, stå upp? Undrar också om det är typiskt tyngre hästar att göra så? Han är halv frieser och resten nordsvensk, paint och arab :crazy:


Verkar som han inte har tillräckligt med muskler för att bära upp sig själv och orka galoppera utan att hamna på framdelen. Vet inte hur ofta du rider honom men jag tänker mycket halvhalter i galoppen för att hjälpa honom och övergångar mellan trav och galopp kan hjälpa honom att stärka sig. Jag vet inte om det är typiskt tyngre hästar att göra, de flesta hästar brukar kunna hamna på framdelen om de inte har tillräckigt mycket muskler i rygg och bakben o.s.v. tycker jag. Sen kanske det krävs mer av en tyngre häst för de behöver ju bli starkare. Men om du vet att han exploderar på just det stället så är det bra att rida halvhalter och övergångar innan det stället, kan ju vara övergångar mellan skritt och trav, så att du har honom mer på bakdelen innan galoppfattningen tänker jag. Lyssnar han bra i galoppen så finns det ju också goda förutsättningar för mycket halvhalter i galoppen så du hjälper honom att balansera upp sig och du inte får så mycket i handen. Att länga tyglarna gör nog att han hamnar ännu mer på framdelen och du får ännu mer i handen sen är det klart att de inte ska vara så korta att du hindrar hans rörelser i galoppen. När en häst hamnar på framdelen så blir det ju ofta så att de sänker ryggen och inte jobbar korrekt.

Det är självklart också bra att fråga ridlärare på ridskolan om tips för just denna specifika hästen.
 
Jag håller ju på och vidareutbildar ett russ nu. Det är ett inkört russ på 5 år, och ägaren vill gärna att hennes barnbarn ska kunna rida russet sen. Hittills har de "ridit" lite då och då och då har det varit att sitta på barbacka i skritt, i lina.

Vi kör några intensiva pass med vila mellan. Målet är att lära in skänkel (svänga kan han ju redan, är så himla smidigt med redan inkörda hästar!) och påbörja lite skänkelvikning.
Skänkel har han absolut fattat nu, jag rider med så pyttesmå hjälper jag bara kan, och har ett spö att peta med när han inte förstår (han fattar ju pet på rumpan = fram, igen bra med inkörda hästar). Ägaren vill gärna att han utbildas så mycket mot centrerad ridning som möjligt.
Nu har jag ridit 4 gånger och han lyssnar fint på minsta lilla skänkel :up: Vi gjorde två steg skänkelvikning sist, och jag introducerade lite centrerad ridning. Jag har gått två år på ridskola med centrerad ridning, men är lite ringrostig.

Han är en riktigt härlig, glad, häst som inte stressar upp sig i onödan. Fattar han inte är det värsta han gör att plantera hovarna i marken och svänga runt lite med huvudet :D Grymt lättlärd är han också! Så fort han fattar vad man ville kommer han ihåg det, speciellt om man tar på sig fåniga rösten och typ "jaaa, rätt! vad fiiiint du kundeee" :o:angel:

Nu har han vilat 3 dagar, och i dag ska rida 2 pass. På onsdag är "examen" för lille russet. Då blir det först lektion för tränare i centrerad ridning, och sen lektion för dressyrtränare. :banana:
Är det inte lite mastigt att rida två pass per dag på en så ung och outbildad häst? Är de två träningarna också på samma dag?
 
Jag har fått plats på ett ridläger precis innan vanliga lektionerna börjar igen :bump: På min hemmaklubb, och med massa folk jag redan känner :) Såg av en slump att det fanns en avbokning så frågade om jag kunde hänga på, och det gick jag. Så kul! Har bara varit på ridläger en gång förut, och det var för 15 år sen på Irland!
 
Jag har fått plats på ett ridläger precis innan vanliga lektionerna börjar igen :bump: På min hemmaklubb, och med massa folk jag redan känner :) Såg av en slump att det fanns en avbokning så frågade om jag kunde hänga på, och det gick jag. Så kul! Har bara varit på ridläger en gång förut, och det var för 15 år sen på Irland!
Va roligt, själv hade jag ett gruppmeddelande som väntade på mig när jag vaknade upp idag. Det var ridläraren vi hade på hopplägret, som undrade om vi var sugna på ett hoppläger nu i höst, samma personer som var på det senaste var de tillfrågade.
Ridläger är så sjukt kul, jag fick tips om ett jag ska se om jag har råd att åka till nästa år i Sverige. :D

Hoppas du får riktigt roligt. :D :D :D
Å glöm inte uppdatera här hur det var.
 
Jag har fått plats på ett ridläger precis innan vanliga lektionerna börjar igen :bump: På min hemmaklubb, och med massa folk jag redan känner :) Såg av en slump att det fanns en avbokning så frågade om jag kunde hänga på, och det gick jag. Så kul! Har bara varit på ridläger en gång förut, och det var för 15 år sen på Irland!

Åh vad roligt! Är det ett ridläger där man övernattar? Oavsett så hoppas jag du får riktigt kul! I helgen är det nog bara folk jag känner ibland kan det komma någon som inte rider på ridskolan vilket såklart är jätteroligt att träffa nya människor med!
 
Va roligt, själv hade jag ett gruppmeddelande som väntade på mig när jag vaknade upp idag. Det var ridläraren vi hade på hopplägret, som undrade om vi var sugna på ett hoppläger nu i höst, samma personer som var på det senaste var de tillfrågade.
Ridläger är så sjukt kul, jag fick tips om ett jag ska se om jag har råd att åka till nästa år i Sverige. :D

Hoppas du får riktigt roligt. :D :D :D
Å glöm inte uppdatera här hur det var.
Va kul att de ger er chansen att köra samma gäng igen!

Ja det ska bli superkul :bump: Verkar som god chans att få favoritponnyn om han barahåller sig frisk, då det var en förutsättning för att kunna ge mig platsen att jag red en mindre häst :)
 
Åh vad roligt! Är det ett ridläger där man övernattar? Oavsett så hoppas jag du får riktigt kul! I helgen är det nog bara folk jag känner ibland kan det komma någon som inte rider på ridskolan vilket såklart är jätteroligt att träffa nya människor med!
Japp, det är det. Jag har dock ganska nära hem, och har haft lite svårt att sova det senaste, så kanske väljer att sova hemma lite beroende på hur läget är :) Men Isf kör jag ändå middag och frukost osv på plats :p
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
50 740
Senast: alex.ha
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp