Ridskoleryttare 2020

Ser framemot min hyrvecka nästa vecka! tyvärr verkar det bli ett jättetrist väderomslag. Denna veckan när jag suttit inne och jobbat har det varit helt underbart väder med mycket sol och värme som jag älskar. Nästa vecka ska temperaturen sjunka med ca 10-15 grader och det verkar bli en hel del regn. Hade ju verkligen längtat efter att rida i solsken i t-shirt nästa vecka men nu får man nog ta jacka istället.
 
Ser framemot min hyrvecka nästa vecka! tyvärr verkar det bli ett jättetrist väderomslag. Denna veckan när jag suttit inne och jobbat har det varit helt underbart väder med mycket sol och värme som jag älskar. Nästa vecka ska temperaturen sjunka med ca 10-15 grader och det verkar bli en hel del regn. Hade ju verkligen längtat efter att rida i solsken i t-shirt nästa vecka men nu får man nog ta jacka istället.
Jag hade inte velat rida i denna värmeböljan som varit de senaste dagarna, nästan så man rinner bort. Regnar det inte alltför mycket är det rätt najs att rida när det regnar också. :)
Rider man i paddockar dammar de mindre om det regnar me.
 
Jag hade inte velat rida i denna värmeböljan som varit de senaste dagarna, nästan så man rinner bort. Regnar det inte alltför mycket är det rätt najs att rida när det regnar också. :)
Rider man i paddockar dammar de mindre om det regnar me.

Själv är jag mer sån desto varmare desto bättre trivs jag. Hade älskat att rida i detta vädret men man är ju olika. :) Jag känner mest att jag är så himla beroende av att få ljus och värme så mycket som möjligt på sommaren för jag har lätt att ramla ner i en höst- och vinterdeppression. Märker att de somrar som har varit dåliga med mycket regn, moln o.s.vs så har jag mått betydligt sämre på hösten. Så därför lite trist att vädret slår om precis till nästa vecka, hade önskar mig några dagar med mycket sol och värme iallafall
 
Själv är jag mer sån desto varmare desto bättre trivs jag. Hade älskat att rida i detta vädret men man är ju olika. :) Jag känner mest att jag är så himla beroende av att få ljus och värme så mycket som möjligt på sommaren för jag har lätt att ramla ner i en höst- och vinterdeppression. Märker att de somrar som har varit dåliga med mycket regn, moln o.s.vs så har jag mått betydligt sämre på hösten. Så därför lite trist att vädret slår om precis till nästa vecka, hade önskar mig några dagar med mycket sol och värme iallafall
Jag gillar inte att rida när det är närmare 30 grader, sen har man alla blinningar, trekantsflugor och bromsar också, inte kul.
Enligt smhi verkade inte hela veckan va pissväder, bara regn några dagar och lagom temperatur. Sen brukar jag inte tro på långtidsprognoserna ändå, tar var dag som den kommer.
 
Sista lektionen för mig var ju i torsdags, vi red ut i skogen och det var mysigt trots hettan. Det var ganska skönt i skogen, ridhuset var jättekvavt så där hade man inte velat rida.
Jag hade samma häst som sist, en tinker som heter Lola, men vi red ju ut sist också så jag har inte fått känna på henne så mycket i ridningen. Rolig detalj är dock att hon börjar gå passgång när hon ska skritta fort :rofl: så man sitter och gungar som på en kamel!
Efteråt hade vi fika och en liten blomma till ridläraren, så det var supertrevligt! :up:

Får se om det blir nån provridning av den lilla IC:n längre fram i sommar, tyvärr har en av deras andra hästar drabbats av akut fång och ska tas bort, så dom är lite ledsna nu :(
 
Hyrveckan är igång! Red ut igår med en av inackorderingarna och tömkörde ett pass igår med. Idag tömkörde jag och red ett dressyrpass i paddocken. Sen hyrde jag en häst till och red dressyr i paddocken med. Jättekul och mysigt. Man hinner göra allt det där som man inte hinner annars med, borsta länge, lite NH innan man sitter upp och så får man lägga upp sina egna ridpass efter hur hästen kånns just den dagen. Imorgon blir det en längre uteritt med ena hästen och ett pass i paddocken med den andra hästen. Fredag blir det ovalbanan.
 
Hjälp! Har varit på ridläger med islandshästar där man rider på fårskinnspad och utan stigbyglar, men tycker det är så himla svårt att komma upp! Även om de är små och man får använda pall eller språngbräda så går det allt annat än smidigt...de sa till mig att hoppa upp så jag ligger tvärs över hästen i höjd med höfterna (med risk för att rasa ner på andra sidan) och sedan ska jag få över benet men det blir nån sorts kravlande...man får INTE lägga över benet och ha en fot kvar i marken. Svänga över benet vid avsittning är inga problem. Kan man träna på detta utan häst? Hur ska man tänka vid upphoppet? Ska väl tillägga att jag är 54 och har några extra kilon, men kan fortfarande sitta i lotusställning så jag är väl inte helt osmidig 😁
 
Hjälp! Har varit på ridläger med islandshästar där man rider på fårskinnspad och utan stigbyglar, men tycker det är så himla svårt att komma upp! Även om de är små och man får använda pall eller språngbräda så går det allt annat än smidigt...de sa till mig att hoppa upp så jag ligger tvärs över hästen i höjd med höfterna (med risk för att rasa ner på andra sidan) och sedan ska jag få över benet men det blir nån sorts kravlande...man får INTE lägga över benet och ha en fot kvar i marken. Svänga över benet vid avsittning är inga problem. Kan man träna på detta utan häst? Hur ska man tänka vid upphoppet? Ska väl tillägga att jag är 54 och har några extra kilon, men kan fortfarande sitta i lotusställning så jag är väl inte helt osmidig 😁


Oftast tycker jag det krävs ett rejält mantag innan man hoppar upp och ligger tvärs över hästen med höfterna i höjd med hästen just för att förhindra risken för att rasa ner.

Sen tycker jag också det krävs en viss smidighet. Tycker den här tjejen demonstrera det ganska bra på denna videon. Om du tittar på det andra sättet hon visar där hon hoppar upp med höfterna i höjd med hästen så ser du att hon har ett rejält mantag innan.


Numera skulle jag aldrig komma upp barbacka ens med pall tror jag även om jag rider islandshäst. Har tillräckliga problem med att ta mig upp med sadel, stigbyglar och pall eller sten i skogen. tycker förövrigt det inte verkar jättebra att ha islandshästridläger med bara fårskinnspad med tanke på om de har mycket vuxna för det är ju så för de flesta att man blir osmidigare med åldern och det är inte lika lätt att ta sig upp barbacka ens med pall. Det blir nog en del kravlande gissar jag på hästarna på ett år.
 
@Sassitalu65 är det ingen av ridlärarna eller ledarna på lägret som du kan be om en demonstration av hur ni bäst gör? Det känns ju inte som att det är vanligaste sättet att sitta upp på och det kräver av sina elever borde de väl kunna demonstrera först tycker jag.
 
Bra film! Jag satt nog upp längre bak och hade inte mantag. Grejen är nog att inte hoppa upp jämfota utan svinga upp benet samtidigt som man drar sig upp. Och att verkligen våga satsa och inte "feghoppa". Nej, de har mest barn, vi var bara två vuxna och det är bara 4 lägerveckor/år och bara 3 dgr i följd. Deras grej är att man rider barbacka eller på pad och i grimma eller helt utan huvudlag och bara låter sig bäras av hästar som är tränade att lyda röstkommandon. Så inget vanligt ridläger. Jag fick avbryta pga halsont och då måste man ju stanna hemma i dessa tider, men hoppas kunna genomföra hela lägret.
 
@Sassitalu65 är det ingen av ridlärarna eller ledarna på lägret som du kan be om en demonstration av hur ni bäst gör? Det känns ju inte som att det är vanligaste sättet att sitta upp på och det kräver av sina elever borde de väl kunna demonstrera först tycker jag.
Jodå, de visade hur man lätt som en fjäder hoppar upp, men sen var det inte lika lätt när det var min tur...första avsittning en fick jag liksom inte med mig benet över så jag dråsade i marken...men när jag tränat ett par gånger gick det galant! Det är nog lättare barbacka då man glider lättare utan pad.
 
Jodå, de visade hur man lätt som en fjäder hoppar upp, men sen var det inte lika lätt när det var min tur...första avsittning en fick jag liksom inte med mig benet över så jag dråsade i marken...men när jag tränat ett par gånger gick det galant! Det är nog lättare barbacka då man glider lättare utan pad.

Jag brukar se till att ha en så hög uppsittningsplats som möjligt så att jag i princip bara kan lägga över benet. Är hästen hög eller om man har padd/schabrak som man inte vill rucka på så krävs ibland även ett litet skutt och då försöker jag hålla emot mig med armarna då samtidigt för att inte dunsa ner :)
 
Har hunnit med både ovalbanan och paddocken under veckan. Det som är härligt är att jag verkligen har en sån wowkänsla över min egen ridning och haft några av mina bästa ridpass någonsin på egen hand denna veckan. Jag känner också att jag fått helheten med tömkörningen och ridningen nu. Jag har kunnat analysera under tömkörningen vad hästen behöver och så har jag kunnat sitta upp och jobbat med det. Tack vare det har jag kunnat komma till resultat mycket snabbare. Mina privatlektioner under våren har verkligen tagit min ridning till nästa nivå. Det är helt otrolig känsla. Igår på ovalbanan så kände jag att jag kunde rida med bara sitsen i tölten och hade inget i handen. Han hade verkligen en fin överlinje och fick upp hela bogpartiet och halsen. Flöt verkligen fram i tölten på honom och det var helt magiskt! Idag får jag rida i regn och blåst men vad gör det när hästen går som en dröm i varje pass just nu! :):D:bump::banana:
 
Har hunnit med både ovalbanan och paddocken under veckan. Det som är härligt är att jag verkligen har en sån wowkänsla över min egen ridning och haft några av mina bästa ridpass någonsin på egen hand denna veckan. Jag känner också att jag fått helheten med tömkörningen och ridningen nu. Jag har kunnat analysera under tömkörningen vad hästen behöver och så har jag kunnat sitta upp och jobbat med det. Tack vare det har jag kunnat komma till resultat mycket snabbare. Mina privatlektioner under våren har verkligen tagit min ridning till nästa nivå. Det är helt otrolig känsla. Igår på ovalbanan så kände jag att jag kunde rida med bara sitsen i tölten och hade inget i handen. Han hade verkligen en fin överlinje och fick upp hela bogpartiet och halsen. Flöt verkligen fram i tölten på honom och det var helt magiskt! Idag får jag rida i regn och blåst men vad gör det när hästen går som en dröm i varje pass just nu! :):D:bump::banana:
Åh vad härligt det låter! Det är så himla underbart när man slitit hårt med att komma någonstans och så hamnar man plötsligt där alla förbryllande knutar lösts upp och det flyter :love:
 
Åh vad härligt det låter! Det är så himla underbart när man slitit hårt med att komma någonstans och så hamnar man plötsligt där alla förbryllande knutar lösts upp och det flyter :love:


Ja verkligen helt underbart, han har också haft en väldigt fin trav under veckan. Det är nästan så jag undrar när han blev halvblod som går dressyr istället för islandshäst när jag red honom i onsdags i paddocken. Jag liksom funderade på vem som hade glömt att tala om för honom att han inte var dressyrhäst utan islandshäst. :D Eller om jag hade varit inne i fel hage och hämtat en brun dressyrhäst istället för brun islandshäst. Fast han har väldigt fina grundgångarter i och för sig och väl separerade gångarter.
 
Jag håller ju på och vidareutbildar ett russ nu. Det är ett inkört russ på 5 år, och ägaren vill gärna att hennes barnbarn ska kunna rida russet sen. Hittills har de "ridit" lite då och då och då har det varit att sitta på barbacka i skritt, i lina.

Vi kör några intensiva pass med vila mellan. Målet är att lära in skänkel (svänga kan han ju redan, är så himla smidigt med redan inkörda hästar!) och påbörja lite skänkelvikning.
Skänkel har han absolut fattat nu, jag rider med så pyttesmå hjälper jag bara kan, och har ett spö att peta med när han inte förstår (han fattar ju pet på rumpan = fram, igen bra med inkörda hästar). Ägaren vill gärna att han utbildas så mycket mot centrerad ridning som möjligt.
Nu har jag ridit 4 gånger och han lyssnar fint på minsta lilla skänkel :up: Vi gjorde två steg skänkelvikning sist, och jag introducerade lite centrerad ridning. Jag har gått två år på ridskola med centrerad ridning, men är lite ringrostig.

Han är en riktigt härlig, glad, häst som inte stressar upp sig i onödan. Fattar han inte är det värsta han gör att plantera hovarna i marken och svänga runt lite med huvudet :D Grymt lättlärd är han också! Så fort han fattar vad man ville kommer han ihåg det, speciellt om man tar på sig fåniga rösten och typ "jaaa, rätt! vad fiiiint du kundeee" :o:angel:

Nu har han vilat 3 dagar, och i dag ska rida 2 pass. På onsdag är "examen" för lille russet. Då blir det först lektion för tränare i centrerad ridning, och sen lektion för dressyrtränare. :banana:
 
På onsdag ska jag åka till ridskolan. Vi ska rida hästarna till betet, där de kommer få njuta av sin semester och bara få va hästar. Ska bli kul, ser dock ut som det kan behövas regnkläder.
Kommer få rida på gamla ridvägar som jag red mycket på när jag hade egen häst, då jag hade hästen i det stallet där betet ligger.
Ska även bli kul att få träffa några av de andra från stallet, sommar och semester är inte riktigt min grej känner jag. :p
 
På onsdag ska jag åka till ridskolan. Vi ska rida hästarna till betet, där de kommer få njuta av sin semester och bara få va hästar. Ska bli kul, ser dock ut som det kan behövas regnkläder.
Kommer få rida på gamla ridvägar som jag red mycket på när jag hade egen häst, då jag hade hästen i det stallet där betet ligger.
Ska även bli kul att få träffa några av de andra från stallet, sommar och semester är inte riktigt min grej känner jag. :p

Härligt det låter. Skönt för hästarna att gå på bete! Hästarna på vår ridskola går också på bete nu. Själv ser jag framemot ridkurs, NH-kurs och nästa hyrvecka.
 
Idag skrev ridklubben på Facebook att en av ridskolehästarna blivit avlivad. Jag red henne en gång bara. Hon var äldre och det var dags för henne att gå.

Hoppas dom får tag på lite nya hästar för det är 3 som försvunnit iår. (En såld, en som ska säljas och en död nu då)
 
I går läste jag att ridskolans två nya uppfödningar - hingstföl, hade åkt iväg till unghästbete i Tingsryd. Grabbarna grus börjar bli stora, och nu väntar en lång vistelse på betet med väldigt lite människokontakt och massa spring.

Så gör alltid ridskolan med uppfödningar, de går minst ett år på bete med lösdrift, och sen när de är mogna för det rids de in. Efter det brukar de bli ridna av samma person och tävlas en hel del, och de skolas inte in i ridskolan förrän vid ca 7 års ålder. Gillar att de får ha det så bra de bara kan, innan de blir ridskolehästar. Inte för att de har det dåligt på ridskolan men ni fattar vad jag menar.

Kommer vara tomt utan dem nyfiket stirrandes från storboxen, men där kommer nog nya fölisen stå och stirra i stället :D
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 146
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp