Ridskoleryttare 2020

Vi hade teori förra veckan, oftast har vi uppsutten teori. Halva gruppen red medan andra halvan tittade och så byter man efter halva tiden. Jag var hemma då jag inte kände mig helt hundra, men de hade tydligen jobbat med sitsen och sitsens inverkan på hästen på
något vis.
Jag har bara tre lektioner kvar nu innan jag ska operera min fot, kommer missa minst 2 månader men troligtvis 3 månader. Känns surt då det såklart är en del pengar som försvinner men jag vill inte heller bli av med min ridplats då jag trivs så bra med gruppen, ridläraren och tiden.
Det finns inte någon möjlighet för någon annan att låna din plats under din sjukskrivning? Förstår att det är olika på olika ridskolor, men hos oss får man både sälja enskilda lektioner (till andra vuxna på samma nivå) och behöver någon vara borta på typ ”mammaledighet” behåller de sin plats men någon annan rider perioden de är borta :) Tycker det funkar väldigt bra!
 
Det finns inte någon möjlighet för någon annan att låna din plats under din sjukskrivning? Förstår att det är olika på olika ridskolor, men hos oss får man både sälja enskilda lektioner (till andra vuxna på samma nivå) och behöver någon vara borta på typ ”mammaledighet” behåller de sin plats men någon annan rider perioden de är borta :) Tycker det funkar väldigt bra!


Vi har samma system vi har en fb-grupp som ridskolan startat. Där kan man lägga ut om är borta enstaka gånger, vill byta eller sälja enstaka lektioner eller en längre period. Det sistnämnda innebär inte att man släpper sin plats. Vi har två i vår grupp som är borta just nu de har sålt till andra elever på ridskolan men behåller platsen.
 
Vi har samma system vi har en fb-grupp som ridskolan startat. Där kan man lägga ut om är borta enstaka gånger, vill byta eller sälja enstaka lektioner eller en längre period. Det sistnämnda innebär inte att man släpper sin plats. Vi har två i vår grupp som är borta just nu de har sålt till andra elever på ridskolan men behåller platsen.
Precis, så funkar det hos oss med :) Fast för längre frånvaro sköts det av klubben. Gissar att det är för att få rätt personer i rätt grupper när det är mer än tillfälligt :)

Appropå det så har det varit sånt tryck i vår fb-grupp för det ändamålet sen i våras. Folk har inget annat att göra än att rida, så de få lektioner som säljs går åt som smör i spöken :rofl:
 
Det finns inte någon möjlighet för någon annan att låna din plats under din sjukskrivning? Förstår att det är olika på olika ridskolor, men hos oss får man både sälja enskilda lektioner (till andra vuxna på samma nivå) och behöver någon vara borta på typ ”mammaledighet” behåller de sin plats men någon annan rider perioden de är borta :) Tycker det funkar väldigt bra!
Jag har bara läst om graviditet, vet inte vad som gäller vid en annan sjukskrivning. Tyvärr kan man hos oss inte sälja enskilda lektioner eller rida igen. Men jag ska ändå fråga, min sambo är på samma nivå som jag och skulle kunna tänka sig att ta mina lektioner under tiden jag är konvalescent men är osäker på om det går. Står inte tydligt på hemsidan och reglerna om just det.
 
Vi har samma system vi har en fb-grupp som ridskolan startat. Där kan man lägga ut om är borta enstaka gånger, vill byta eller sälja enstaka lektioner eller en längre period. Det sistnämnda innebär inte att man släpper sin plats. Vi har två i vår grupp som är borta just nu de har sålt till andra elever på ridskolan men behåller platsen.
Låter ju väldigt bra! Jag vet inte riktigt varför min ridskola inte har den möjligheten. Kanske för att de vill styra lite mer över vem som rider och när och på vilken häst? Jag får maila dom och fråga helt enkelt.
 
Låter ju väldigt bra! Jag vet inte riktigt varför min ridskola inte har den möjligheten. Kanske för att de vill styra lite mer över vem som rider och när och på vilken häst? Jag får maila dom och fråga helt enkelt.

Låter som en bra idé att maila och fråga! Jag rider på en liten ridskola med ca 70 elever så jag antar att det är ganska lätt för dem att hålla koll. De har 2-3 grupper per kväll måndag till torsdag och så kan man hyra häst om man rider där. Vi är sex i varje grupp. Sen är det en del privatlektioner, uteritt er och kurser.
 
Jag har bara läst om graviditet, vet inte vad som gäller vid en annan sjukskrivning. Tyvärr kan man hos oss inte sälja enskilda lektioner eller rida igen. Men jag ska ändå fråga, min sambo är på samma nivå som jag och skulle kunna tänka sig att ta mina lektioner under tiden jag är konvalescent men är osäker på om det går. Står inte tydligt på hemsidan och reglerna om just det.
Låter som en bra grej att fråga om :) kan ju alltid vara så att det krävs medlemsskap i klubben bara, om sambon inte redan rider där (så är det hos oss), men det är ju inte en stor kostnad jämfört med att allt du betalat går i sjön!
 
Hoppning idag med skäckstoet, idag var det fokus på att svänga med skänklarna. Hade pälsat på mig ordentligt, kylan kom idag låg runt nollan. Vinterjacka, elhandskarna, drog även på mig "skydd" över låren som även är fodrade (minns inte va de kallas egentligen), blev varm så fick ta av jackan senare.

Uppvärmningen gick helt okej, vi gjorde lite volter och fick beröm för att jag fick henne att trava på fint på långsidorna. Sen travade vi över en bomserie på böjt spår och sen la det till att skulle vi fatta galopp och senare även ta med ett lågt lite kryss. Det gick helt okej.
Sen hoppade vi studs på det böjda spåret 2 gånger i varje varv, vi byggde sedan på med att hoppa andra hinder. Det gick riktigt bra, vi skulle hoppa räcken snett och ett hinder var lågt och vi var tvungna att hoppa det till höger, för red man på mitten så skulle studsen va i vägen.

Allt gick jättebra tills jag kom i bra galopp mot oxern som låg på runt 85cm, fick ett stopp, så ridläraren la fram halva bakbommen på främrebommen och vi kom över. Nästa runda låg bommarna där de skulle, det enda ridläraren gjorde var att sänka den främre bommen så det blev en stigoxer istället, nu hoppade hon utan vägran.
Sen skulle vi komma diagonalt på ett annat räcke, försökte få till vägen och komma på bra väg men blev totalstopp då det räcket var runt 90, provade igen, hon sprang åt sidan, kom en gång till och försökte att inte störa henne och bara följa med, blev stopp igen, ridläraren sa att jag inte skulle driva, men jag drev inte alls inte medvetet i alla fall, möjligt att jag omedvetet gjorde det med sätet.

Ridläraren sänkte räcket och då kom vi över som ingenting.
Själv struntade jag i vägringarna på räcket för min del var det ett stort framsteg att vi kom över oxern utan att ridläraren behövde sänka den, med tanke på min historik med den hästen.
Kändes skönt att jag inte var rädd i alla fall och provade igen. Nu är det inte många gånger kvar på de lektionerna. Markarbetet har vi redan ridit sista lektionen.

Nu får vi se va det blir på lördag så får vi se. :)
 
Alltså herreGUD vad det blåser här i Skåne nu :crazy: Medryttarhästen står hemma hos ägaren och det finns bara en liten paddock att rida på, förutom uteritt då. Dock är detta mitt på skånska slätten så att rida ordentligt i denna blåsten utan ridhus är inte jättelätt. Försökte lite jobb på ridbanan igår, men fick ge upp för jag höll på riktigt på att blåsa av O_o Värsta är ju att detta vädret ska hålla i sig i en vecka minst, typiskt nu när saker och ting börjat lossna för oss. Men jag och hästägaren tänkte pyssla och jobba från marken istället, det är inte värt att traggla runt uppsuttet i den här blåsten. Hoppas på bättre väder snart! Som tur är så har ju ridskolan ridhus så på tisdag blir det ridning!
 
Ridlektion idag fick den bruna valacken igen och det var dressyr på schemat. Vi fick testa introduktion till kadrilj, var riktigt roligt. Vi red även utan stigbyglar när vi väl började med kadriljen, men innan dess hade vi lite fri uppvärmning, halter, volter, övergångar, det låg mjuka plastbommar i varje hörn för att vi skulle ta ut vägen, i skritt och trav fick jag ut honom riktigt bra, men i galopp så försökte han gena innanför bommarna, lyckades få ut honom vi 3 av fyra och samla ihop galoppen lite, sen när jag kom mot den fjärde, var det precis när vi skulle sakta av och jag fick nästan ut honom där han skulle va men han ville gena så slutade med att tog ett skutt över bommen.

Ridläraren skrattade lite och sa att det var dressyr idag och inte hoppning. :p
Är glad att jag har balans då jag inte alls var beredd på att att han skulle ta ett skutt, satt som gjuten i sadeln.
Nu skulle stigbyglarna upp och vi ställde upp oss i två led på medellinjen, jag fick agera tät i mitt led, sen var skimmel valacken täten i det andra ledet. Det var en riktigt utmaning för mig, då min häst har egen motor och skimmeln går gärna med handbromsen i, så jag fick verkligen jobba med att hålla igen honom lite och hon som red skimmeln fick jobba på att få fram honom. Det var riktigt kul och sen när vi la in att trava hela tiden och gjorde volter, volt tillbaka började det kännas som jag satt på en liten boll istället för ett långt skepp och han sänkte huvudet och välvde halsen.

Jag fick olika hästar som partner att hålla koll på. När jag red som andra häst var det lite svårt för de som red först att hålla jämna steg med varandra och ha koll på oss andra som var bakom. Jag skulle nu hålla jämna steg med en liten ponny som inte var så framåt idag (den ponnyn kan tagga till vid hoppning), den hamnade lite på efterkälken efter sin tät medan jag var en hästlängd bakom min tät, sen fick jag och ponnyn ha täten, fick jobba väldigt mycket för att hålla jämt avstånd med ponnyn och vi kommunicerade lite, vi gjorde väldigt snygga halter från trav samtidigt, var lite häftigt.

Vi kommer få fortsätta med kadrilj nästa lektion också, fick ett papper med oss hem hur det ska ridas och tanken är att vi ska rida det till våren.
Jag visste när ridläraren sa att det skulle va kadrilj introduktion och att den som har täten har den svåraste uppgiften, ha koll på vägen och sin partner, de bakom kan bara följa täten, hade jag redan på känn att jag skulle få va tät, va en rolig lektion och de flesta i gruppen verkade gilla det, då det ställer lite krav på dig som ryttare att hålla koll på den andra hästen som ska va din partner så att säga. :)
 
@TheRedLightning åh kadrilj är ju jätteroligt har ridit det mycket när jag var yngre och även varit med på uppvisning några tillfällen! Tycker det är bra för då rider man bara och koncetrerar sig mer på hästen som man ska hålla jämna steg med. Jag har ridit det några gånger som vuxen också på ridskolan och det är fortfarande lika kul!
 
@TheRedLightning åh kadrilj är ju jätteroligt har ridit det mycket när jag var yngre och även varit med på uppvisning några tillfällen! Tycker det är bra för då rider man bara och koncetrerar sig mer på hästen som man ska hålla jämna steg med. Jag har ridit det några gånger som vuxen också på ridskolan och det är fortfarande lika kul!
Jag red kadrilj senaste för 15 år sedan så det var ett tag sedan, för min del gick det ganska bra. Red på en väldigt reglerbar häst, som förvisso kräver en del av ryttaren att få det att funka. I och för sig får de flesta hästarna att reglera och de kräver olika mycket av ryttarna, då jag vet att vi red igång alla ridskolehästarna efter vinteruppehållet och då var vi 12 st som red samtidigt och vi fick inte byta plats vart vi red i ledet, var väldigt nyttigt.

Vet inte om tanken är att vi ska lära oss kadriljen och visa upp till våren eller om det bara är för utveckling/utbildningen skull då det är väldigt nyttigt.
 
Vi hade markarbete i tisdags! Scudo blir ju lite övertänd när det är tal om bommar och hinder, så det gick sådär. Han blir övertänd, jag blir spänd och håller honom för hårt - han blir sur - jag blir sur, ja, ni fattar... Det gick ganska bra ändå trots allt och han höll sig på mattan i galoppen, försökte fatta galopp före mig några gånger så vi fick trava lite extra menmen.

Ridskolan har ju honom på foder, så nu är det bestämt att han ska åka hem till sin matte igen iaf. Han är ju dels lite knepig att ha till lite mer oerfarna ryttare och sen har han ett stort problem med inkar typ överallt på kroppen - stackarn. Vissa sitter ju dumt till så att t.ex martinagalen skaver ibland. Dessutom har han dom i öronen så man kan inte dra träns eller grimma över öronen utan måste knäppa upp allting både när man tar på och av. Ridläraren (tillika ridskolechefen) sa att dom inte vill köpa honom på grund av inkarna, eftersom det är så utbrett och att det är tumörer och grejer så dom vill inte köpa på sig det ansvaret att behöva bestämma när det är nog.

Så snart blir det nån ny häst för mig att rida, eller ja, redan nästa gång eftersom vi har hoppning och jag sa det i tisdags att jag hoppar gärna - på en annan häst. Scudo är för mycket för en fegis som mig i hoppningen, så jag ska få en av dom supersnälla, mindre hästarna istället :up: Känns skönt. Visst, Scudo är jätterolig att rida och jag gillar hästar med lite fart - men samtidigt är jag lite nervös inför varje gång ifall han ska vara överladdad. Så det blir nog bra att han får komma hem till sin matte och jag får rida lite andra hästar :)
 
Det blev jag som fick drömhästen i går :love:

Han hade inte gått innan. Han har som jag skrev för två gånger sedan varit krasslig och togs tillbaka i verksamheten då när jag red honom för två veckor sedan. Han visade dock tydligt i rörelsemönstret att han inte orkade två lektioner per dag och är nu tillbaka på en per dag med vila lördag söndag.

Borstade länge och väl. Han njöt i fulla drag och hängde med huvudet i grimman och var på världens goshumör :heart Halvsov och såg så himla nöjd ut med ompysslingen.

Sist jag red honom gick han ju superkonstigt, som att allt gick i slow motion men han rörde sig framåt i samma hastighet som vanlig och det var något extra svävmoment i traven som var jätteunderligt att sitta på. Tänkte därför att jag redan från början skulle hjälpa honom till lite kvickare rörelsemönster och uppmuntra lite mer tramp under sig med bakbenen redan när vi skrittade fram.
Han var lite seg på att komma igång med kroppen men ganska snart traskade han på framåt i en frisk kvick skritt. Tror att det hjälpte mig senare faktiskt.

Helt ny övning för oss, vi skulle rida lite innanför spåret, ställa hästen utåt och sedan skänkelvika inåt. Vilket ju är "fel" vid skänkelvikning egentligen, men nu skulle vi göra så lite för att få tag i de där bakbenen. Kändes jätteknasigt och jag hade lite problem med att jag tänkte att jag ville göra så som vi skulle men muskelminnet gjorde en vanlig skänkelvikning i stället. Lilla drömhästen såg ungefär ut så här :confused: när min kropp och hjärna spretade lite åt alla håll när det hände. Fick skärpa mig lite och då gick det bättre. När det blev rätt kände jag verkligen att det där inner bakbenet trampade rakt under mig. :up: Han har så stora och sävliga rörelser så på honom är det lätt att känna var hans kropp befinner sig.

Vi gick sedan ur den övningen och travade något varv på fyrkansspåret. Drömhästen gick himla fint där och jag kände verkligen att övningen gett något. Det enda som saknades var de där kvicka stegen så jag peppade honom runt och försökte hitta den där kvicka traven.
Vi gick in på volterna för övning nummer två. Trava på volten med fin lagom böjning och ställning, men vi skulle vara trava med fin ställning inåt i 4 steg, sedan ställa ut i 2 steg, sedan inåt i 4 steg osv.
Herr drömhäst är inte världens mest reaktiva dock, så vi fick inte riktigt till det där kvicka, men det blev i alla fall kring 5 och 3 steg. Försökte ju samtidigt behålla den kvicka traven, så det blev svårt för mig också.
Traven blev här mycket bättre än innan, och hade milsvid skillnad från sist jag red honom. Det blev en nästan normal trav med väldigt lite av den där sävligheten kvar.

Övning tre var att galoppera på volten och i den öppna änden och kortsidan ställa hästen utåt och försöka få lite samma tänk där som när vi gjorde "fel" skänkelvikningar. Jag skippade övningen de första tre-fyra varven eftersom jag ville få lite fart och kvickhet i galoppen först. Det var nog smart för jag fick till en trevlig galopp där han kunde rulla på och kunde därför jobba rätt ostört med övningen i stället för att både kämpa med att få igång en bra galopp och samtidigt göra övningen. Knepig övning, jag är kass på dressyr i galopp, men vi fick nog till det några gånger, och det kändes att kvaliteten på galoppen blev riktigt bra på slutet. Jättefin tretakt, bjudning framåt, och påverkbar.

Efter den galoppen var lilla drömhästen så himla pigg och glad! Öronen fram, kvicka icke sävliga men ändå svävande stora rörelser, lyssnade jättefint och bjöd framåt hela tiden. Jättekul!
Vi fortsatte en omgång till med de tre övningarna och det gick givetvis mycket bättre då, kroppen envisades inte längre med att plocka fram muskelminnet och alla övningarna blev mycket bättre och tydligare. :)

Det blev en rätt bra lektion, fick några extra verktyg att plocka fram, drömmiga hästen kändes mycket bättre än sist, och jag kände att jag lärde mig massor nyttigt.
Som bonus fick jag ju gosa massor med fina drömhästen. Mysigt :heart
Jag verkar lite vara inne i ett stim där jag rider bra och utvecklas. Väntar bara på att den där lektionen där det känns som att man inte kan rida alls ska komma :D
 
Igår red jag en av mitt livs bästa ridlektioner! Oj oj OJ :love: Det stora stoet som jag brukar rida när det inte är hoppning har tydligen varit lite ofräsch och vilat några dagar, så jag fick byta häst. Fick då stallets största häst, en SWB-valack, och det är ingen underdrift att det är den största hästen jag någonsin sett. Jag är själv drygt 180 cm lång och han var i höjd med mig i mankhöjd :o Fick sitta upp med den högsta pallen och när jag väl var uppe hade jag på riktigt lite höjdskräck! Men det la sig rätt så snabbt.

Jag har sett hästen i rörelse en gång innan på lektion, vet att han är otroligt snäll men inte den kvickaste och kan lätt bli lång och bekväm i sin form, vilket gör honom lite svårpåverkad. Fick lite tips av min lektionskompis att våga rida framåt, men också att våga samla ihop! Efter lite självständig uppvärmning i trav och galopp (galoppen var för övrigt den luftigaste galoppen jag någonsin känt :D) började vi med dagens övning - bogen in. Det var mycket häst att jobba med kan jag konstatera. Han var väldigt lyhörd och känslig för hjälperna, så det blev lätt att vi åkte lite hit och dit när jag inte riktigt hade fått in finliret i mina signaler ännu. Men det blev riktigt bra till slut! I och med att han är så lång fick jag tänka mycket på att kontrollera bakdelen samtidigt som jag böjde för innerskänkeln och ledde in framdelen, annars blev allt liksom snett. Så det var en hel del att tänka på! Men wow vilken känsla vi fick till slut! Han bar sig själv, lättade i handen, och jag kunde verkligen KÄNNA hur han trampade mer in under sig och vinklade bakbenen :love: Riktigt häftig känsla på en häst som är över 180 cm i mankhöjd, när man liksom bara dansar fram :D

Nu är jag som på moln (fastän med en hemsk träningsvärk :rofl:) och kommer ta med mig den här inspirationen till medryttarhästen ikväll, som för övrigt ser ut som en riktig nallebjörn i århundradets vinterpäls :D

Funderar dessutom på att investera i ett par egna stigbyglar och stigläder att ta med mig till ridskolan. Vill gärna ha stigbyglar med bättre grepp och vinkel än de som ridskolan har, samt stigläder där jag inte behöver justera dem hela tiden innan varje ridpass. Har märkt att vissa andra i min grupp har detta. Är det något som görs på era ridskolor också?
 
Igår red jag en av mitt livs bästa ridlektioner! Oj oj OJ :love: Det stora stoet som jag brukar rida när det inte är hoppning har tydligen varit lite ofräsch och vilat några dagar, så jag fick byta häst. Fick då stallets största häst, en SWB-valack, och det är ingen underdrift att det är den största hästen jag någonsin sett. Jag är själv drygt 180 cm lång och han var i höjd med mig i mankhöjd :o Fick sitta upp med den högsta pallen och när jag väl var uppe hade jag på riktigt lite höjdskräck! Men det la sig rätt så snabbt.

Jag har sett hästen i rörelse en gång innan på lektion, vet att han är otroligt snäll men inte den kvickaste och kan lätt bli lång och bekväm i sin form, vilket gör honom lite svårpåverkad. Fick lite tips av min lektionskompis att våga rida framåt, men också att våga samla ihop! Efter lite självständig uppvärmning i trav och galopp (galoppen var för övrigt den luftigaste galoppen jag någonsin känt :D) började vi med dagens övning - bogen in. Det var mycket häst att jobba med kan jag konstatera. Han var väldigt lyhörd och känslig för hjälperna, så det blev lätt att vi åkte lite hit och dit när jag inte riktigt hade fått in finliret i mina signaler ännu. Men det blev riktigt bra till slut! I och med att han är så lång fick jag tänka mycket på att kontrollera bakdelen samtidigt som jag böjde för innerskänkeln och ledde in framdelen, annars blev allt liksom snett. Så det var en hel del att tänka på! Men wow vilken känsla vi fick till slut! Han bar sig själv, lättade i handen, och jag kunde verkligen KÄNNA hur han trampade mer in under sig och vinklade bakbenen :love: Riktigt häftig känsla på en häst som är över 180 cm i mankhöjd, när man liksom bara dansar fram :D

Nu är jag som på moln (fastän med en hemsk träningsvärk :rofl:) och kommer ta med mig den här inspirationen till medryttarhästen ikväll, som för övrigt ser ut som en riktig nallebjörn i århundradets vinterpäls :D

Funderar dessutom på att investera i ett par egna stigbyglar och stigläder att ta med mig till ridskolan. Vill gärna ha stigbyglar med bättre grepp och vinkel än de som ridskolan har, samt stigläder där jag inte behöver justera dem hela tiden innan varje ridpass. Har märkt att vissa andra i min grupp har detta. Är det något som görs på era ridskolor också?
Det låter som en himla härlig lektion! Ska du rida den hästen mer tror du?

Det är inte många på min ridskola som kör med egna stigläder och stigbyglar. Jag kan dock verkligen se fördelen med det! :D Vissa stigbyglar har verkligen noll och inget grepp, de jag red i sist var plattorna så nednötta att det var en slät plastbit, så jag halkade faktiskt ur dem några gånger eller fick dem för långt in på foten.
 
Det låter som en himla härlig lektion! Ska du rida den hästen mer tror du?

Det är inte många på min ridskola som kör med egna stigläder och stigbyglar. Jag kan dock verkligen se fördelen med det! :D Vissa stigbyglar har verkligen noll och inget grepp, de jag red i sist var plattorna så nednötta att det var en slät plastbit, så jag halkade faktiskt ur dem några gånger eller fick dem för långt in på foten.
Jag hoppas det! När vi fick feedback efter lektionen stod jag och min ridlärare och lovordade både mitt och hästens arbete och jag sa att jag gäääääääärna ville rida den hästen fler gånger :D:love:

Känner igen det där! De stigbyglar jag red med igår hade absolut inget grepp alls, och med den stora gången som hästen hade flög mina fötter runt som rullskridskor i stigbyglarna. Ena stiglädret vägrade dessutom att vrida om sig så själva stigbygeln var ständigt i fel vinkel :cautious: Dock när jag kollar på stigbyglar på t ex H*rze och H**ks baxnar jag över hur otroligt dyra de "bra" stigbyglarna är O_o
 
Jag hoppas det! När vi fick feedback efter lektionen stod jag och min ridlärare och lovordade både mitt och hästens arbete och jag sa att jag gäääääääärna ville rida den hästen fler gånger :D:love:

Känner igen det där! De stigbyglar jag red med igår hade absolut inget grepp alls, och med den stora gången som hästen hade flög mina fötter runt som rullskridskor i stigbyglarna. Ena stiglädret vägrade dessutom att vrida om sig så själva stigbygeln var ständigt i fel vinkel :cautious: Dock när jag kollar på stigbyglar på t ex H*rze och H**ks baxnar jag över hur otroligt dyra de "bra" stigbyglarna är O_o
Kanske kan du hitta bra begagnade stigbyglar? :)
 
@Fazeem - under min senaste ridskoletid hade jag alltid egna läder med stigbyglar, på den sista jag red på tror jag i princip alla i min grupp hade egna med sig! Väldigt smidigt att ha korrekt längd med en gång, och för mig med ponnyben så var det skönt att slippa ha en halvmeter flärp slängandes :D
 
Wow @Hoarfrost, du verkar gå från klarhet till klarhet! Vad kul!

Härligt för dig också @Fazeem att ha haft en sådan bra lektion! En kan verkligen leva på den känslan ett tag :bump:.

Jag har varit dålig på att skriva här under hösten. Allt har lunkat på men har inte känt att något riktigt haft lossnat. Förrän nu. Har haft ett par lektioner som har känts riktigt bra och där jag upplever att jag faktiskt har tagit ett kliv i utvecklingen. När det går som bäst har jag verkligen bättre koll på min kropp och mina hjälper än tidigare och kan reglera "volymen" mer nyanserat. Ett fint minne från senaste lektionen är skänkelvikning/sidvärtsrörelse över diagonalen i galopp, där jag lyckades rama in hästen riktigt bra 🙂.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
447
· Visningar
51 682
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp