Ridskoleryttare 2020

Hästbytet för min del berodde på att den jag red första dagen gick lite orent och de ville reda ut det. Men så var det också tre hästar som går på daglägret med som skulle få vila var sin dag, så det kommer bli lite rotation med hästarna. Ridskolan är liten och det finns bara 8 stora hästar varav 2 för tillfället inte kan ridas och ont om lämpliga hästar att köpa in.
 
Härligt att det gått framåt för dig också! :banana::bow:Förstår din rädsla själv rider jag absolut inte barbacka och jag galopperar inte utan stigbyglar. Jag skadade mig illa och sitta upp igen gick inte blev kvar på sjukhus ganska länge och höll på med rehabträning i ett år. Jag tror det är det som satt sig rätt djupt på mitt psyke att jag lika gärna kunde blivit förlamad efteråt men jag hade tur. Men gud vad jag kommit långt sen jag började igen då vågade jag bara rida ut om min ridlärare ledde hästen och vi hade grimma under tränset. Nu galopperar jag ute i kontrollerade former dock rider jag inte ut själv. Men vi är duktiga som kämpar på!

Ja, det är alltid roligt när det går framåt. I sadel har jag en sjuhelsikes balans, har suttit kvar på en bockande "köttbulle" när vi red utan stigbyglar, men barbacka har man inte samma stöd som i en sadeln så det är nog där det klämmer, samt lite av det gamla "traumat" som ligger kvar å spökar.

Skynda långsamt är bra och ta det i sin egen takt, samtidigt som man utmanar sig själv lite successivt för att komma framåt. Ofta går det bättre än man trodde har jag märkt.

Fick samma häst som de senaste 4 lektionerna, så kanske lite trist.
Bara 4 lektioner, det är ingenting. Jag har ridit i princip samma häst i två terminer. 😅 🙈
Bara några enstaka gånger jag fått rida någon annan, då jag är en av de få som kan rida den hästen bra just den dagen.
För mig gör det dock inget gillar den hästen i alla fall i hoppningen, inte lika mycket i dressyren förvisso.
Samtidigt tycker jag det kan va bra att rida samma häst, då finns det mer chans att öva på sin egen sits osv då man lär sig hur den hästen fungerar. Så tänker jag. :)
 
Kvällens ridning var helt underbar! Samma häst som igår och vi fortsatte med dressyren. Började med lite skritt och trav, tempoväxlingar och volter innan det verkliga arbetet började. Öppna och sluta förstås, efter hörnpasseringar och 10-metersvolte, först i skritt sedan i trav. Jag hittade formen på hästen snabbare idag än igår och fick till underbara öppnor i trav. Lite svårare att få till bra slutor i trav. Vi fick också träna lite på övergång mellan öppna och sluta genom att först rida en halv långsida i öppna, vända in mot mitten, ställa om och fortsätta andra halva långsidan i sluta. Först i skritt sedan i trav. Och sist lite avslutande galopparbete med bogen in. Jättekul!
 
Jag har första lektionen efter sommaren förra torsdagen! Men vi red bara ut, så inte så mycket att rapportera där annat än att det var mysigt och vi såg sjuka mängder lingon! :D

Förre lördagen började även dottern på ridlekis! :love: Dom fick ha teori, sen träna på att hoppa upp och ner och så fick dom rida ett varv. Så nu kommer jag rida min lektion på torsdagar (så länge det funkar, kanske måste byta sen eftersom makens poker är på torsdagar, men det har vart inställt hela våren p.g.a corona. Det är hans enda fritidsintresse så det känns ju sådär att hindra honom för det för mitt eget liksom), och sen kommer jag och dottern vara i stallet på lördagmorgnar också. Så mysigt :love:
 
Varit jättedålig på att skriva de gånger jag ridit på hästarna som varit hemma också haha, försöker att åtminstone hålla igång en liten riddagbok på telefonen 😅

Jag kör också med riddagbok! Tycker att det är nyttigt. Skriver ned vad som var fokus för lektionen, vilka reflektioner jag gör, vilken känsla jag har och vad (typ en specifik sak att tänka på) jag ska ta med mig till nästa gång.

Någon mer som för dagbok över sina ridlektioner?
 
Igår började lektioner igen för mig.
Ridskolan har köpt in 4 nya hästar och två gick på lektionen före oss och dom såg riktigt fina ut. Ska bli kul att få testa dom längre fram.
Jag red skimmelstot som jag gillar.
Vi började med att skritta ut lite längre än vad vi brukar.
Sen gick vi in i ridhuset och började i skritt med att vända in vid A och C och flytta dom åt sidan tillbaka till spåret, sen samma i trav. Gick rätt bra faktiskt. :)
Sen gick vi in på volterna och galopperade och där blir hon lite het och man får inte dra i vänster tygeln och det är svårt när det går i 190 men jag har börjat hitta hur man ska göra på henne. Sen travade vi lite och sen skrittade av ute.
Lite lättsam lektion för att få igång oss och hästarna.
Kändes riktigt bra :)
 
Sista kvällen på ”ridlägret” är slut. Trist att det redan är över. Men ordinarie ridskola börjar nästa vecka. Hade beställt nya ridstövlar, ridbyxor plus lite småkrafs som jag naturligtvis ville ha innan ridlägret drog igång. Men paketet kom först idag och ridstövlarna var inte med. Slut hos leverantören. Suck!
Lektionen idag var hoppning. Först lite skritt och trav över bommar, sedan galopp över ”socketbitshinder” på medellinjen på böjt spår med galoppombyten och sväng åt andra hållet och över ett hinder på långsidan. Först så i båda varven, sedan ihopsatt till en bana och då med ytterligare ett hinder på ena långsidan, och samma hinder från två olika håll, så totalt sju språng. Fokus på sits, balans, tempo och noggranna vägar. Hade samma häst som igår och han var med på noterna och okomplicerad. Bra för mitt självförtroende då jag är lite feg i hoppningen!
 
Igår fick jag rida ridskolans nya häst! En Frieser som heter Wendy :love:
Lite lagom stor, typ 155 i manken och såklart låååång och vågig man och svans, jättevacker! Dock ganska omusklad, så jag fick rida lätt i traven hela lektionen. Hon är väldigt outbildad, så det var lite som att sitta på min gamla häst igen - som har var när han kom från travbanan typ :angel:
Höger var svårt på alla sätt, hon ville nästan inte ens gå på spåret och hörnpasseringarna var ju allt annat än vackra! Sidoförflyttningar gick att göra åt vänster i skritt och inte alls i höger eller trav, så vi försökte lite, men gjorde det sen i skritt mesta delen eller bara vände och gjorde stora volter och halvhalter, halvhalter, halvhalter och sen lite riktiga halter och övergångar för att få henne i ett bättre tempo än rusa-i-full-fart-med-huvudet-i-vädret :D
Men den blir nog bra med utbildning och lite mer muskler! Galoppen var ju fantastisk! Stor, maffig och vägvinnande men utan att vara "gunghäst", visst - den gick ju lite för fort, men ändå inte samma rusande som i trav eller hetsande som i skritten.
Det var nog några som blev lite förfärade när jag jämförde henne med en travhäst (ni vet hur det kan vara i ridhästkretsar ibland ;)) men faktum var att det var väldigt likt en häst som mest blivit körd tidigare - vilket jag har för mig att nån nämnde att hon hade blivit, iaf inkörd.
Well, det har jag ju många års vana av att skola om ifrån iaf :up:
 
Jag är på ridläger :bump:

Igår var det uteritt. 2,5 h ut längs våra fantastiska ridvägar med mycket galopp! Ny häst för mig, men hon var jättefin och snäll. Ingen häst för mig i övrigt, men på uteritt var det toppen.

På förmiddagen idag red vi dressyr. Små grupper och en av mina favoriter. Han gick superfint! Mycket galopparbete och fick även försöka lite galoppombyten.

Nu ska vi strax få en uppvisning av instruktörerna, och sen blir det markarbete :bump:
 
Då var terminen igång och när jag kliver in i sadelkammaren möter jag båda stallvärdarna, varav den ena tittar på mig och säger "du kan aldrig ana vem du ska ha" eller något i den stilen i ett sådant tonläge så jag visste precis vilken häst det rörde sig om utan att kolla i pärmen.

Skimmeln, det verkar bli vi den här terminen också. 😅
Han var duktig när jag gjorde i ordning honom och det gick rätt lätt att tränsa, har börjat komma på hur man ska göra och hittat knapparna. Rätt skönt att han inte är så nafsig/pillig längre med mig, han försöker speciellt när jag kratsar/borstar frambenen, men en liten tillsägelse och han slutar. När jag kratsar hovarna och hans mule kommer, då är det bara att lyfta ett av mina ben och gör en rörelse där jag sparkar min egen rumpa.

framskrittning.jpg

Vi ledde hästarna till stora ridbanan och satt upp, framskrittningen blev i skogen var perfekt värme i skogen (var lite hett när vi kom tillbaka till banan).
När vi väl var tillbaka på banan fick alla varsitt spö som vi skulle hålla i händerna under båda tummarna, sedan skrittade vi något varv innan vi började dagens övning som var väldigt basic med tanke på att det är hästarnas första vecka, och en annan är lite ringrostig efter att inte ha ridit ordentligt på hela sommaren.

Vi skulle rida på A och C volten, först gjorde vi allt i skritt och skimmeln kändes lite framåt men ändå lite slö, det var en blanding där. Han var inte sitt vanliga jag som går med handbromsen i i alla fall och det var positivt.
Vi gjorde det i båda varven och sen la vi till trav med skrittövergång mitt på långsidorna. Även här kändes skimmeln framåt trots värmen, vi gjorde även detta i båda varven.
Sist avslutade vi med att galoppera på enbart volterna, 2-3 galopper sen var det avskrittning.
Jag blev förvånad när skimmeln tog galoppfattningen direkt och galopperade på framåt, även om han hade en galopp som fick man att tänka "det känns som det kommer en bockning snart" men han gjorde ingenting. Avsaktningarna var inte det bästa, det var vid något tillfälle han saktade av långt innan jag hade planerat, så finns en hel del att komma tillbaka i.

Summan av kardemumman, jag är nöjd. Så är taggad för nästa lektion, vi red för den nya ridläraren idag också och det känns lovande så här långt, återstår att se senare när hästarna är mer igång osv.
Avslutade dagen med att hänga kvar i stallet och hjälpa värdinnorna lite, sen drog vi till sjön och badade. Var riktigt skönt.
 
Tjohej! Nu kan jag äntligen säga att terminen startat igen :banana:

Åkte dit tidigt innan lektionen började och promenerade en liten kortis upp till fölhagen. Fölis vart lite blyg och halvgömde sig bakom mamma men tittade nyfiket fram och gnäggade försiktigt. Så himla söt liten krabat. :love:

Fick ett brunt litet tåg, en sån där trevlig häst som ställer upp och tuffar på i den hastighet man lägger henne i. Nu med tillhörande gräsmage :D
Vi skrittade ut på en kuperad slinga, jag kände mig ovanligt superstabil i sadeln. Annars kan jag tappa balansen när det blir jättebrant. Det var många unghästar med (5/10 var unghästar) så det blev lite hoppeliskutt när vi travade två korta bitar.

Sedan red vi ut i hagen, och körde höstgaloppen som vi brukar första gången varje termin. Det innebär att man busgalopperar och har kul runt hela hagen på 8 hektar :D Unghästarna blev vansinnigt taggade, och det blev min häst med. Jag mäter ju varje gång jag rider med min träningsklocka, och enligt den var vi uppe i 46 km/h. Tyckte nästan det gick lite för fort men var kul.
Sedan trimmade vi där i hagen med stora bågar och volter, mycket övergångar och övade mycket på att sitta lätt i sadeln och låta hästarna fortsätta ha den där fantastiska framåtbjudningen som vi hade fått gratis. Jag lät min häst gå lite som den ville med huvud och form, var mest noga med hur jag själv satt. Då och då plockade jag upp energin lite för att känna på hästen lite, och oj vilket påskjut hon hade i bakbenen.

När jag satt av var hon väldigt svettig och sadeln hade åkt fram pga gräsmagen. Jag får sadla bättre nästa gång, tänkte inte på att magen skulle putta fram sadeln 🙈
 
Terminens första ordinarie lektion. Ny ridskolechef och ny ridlärare och lite ny ordning i stallet. Jag fick en häst jag aldrig ridit förut. Han kändes liten och tunn men hyfsat pigg. Vet att det är en av de populäraste storhästarna i stallet. Han brukar ridas med gummiband, men dessa fanns ingenstans så jag antog att det hörde till nyordningen och red utan. Vi började med en skrittrundor genom skogen och sedan enskild uppvärmning i skritt och trav med övergångar, volter och lite skänkelvikning. Sedan en övning med två små volter i trav på ena långsidan och galopp på en båge på andra långsidan i båda varven. Sedan trava av hästarna i lång och låg form på volter och spåret. Allt kändes bra och nya ridläraren gav bra feedback.
 
Resten av ridlägret i helgen blev lika bra som början :)

Lördag eftermiddag blev det markarbete. Vilket för min instruktör är jämförbart med en vanlig hopplektion för de flesta andra instruktörer på klubben :D Fick favoritponnyn och fick superbra känsla. Hoppade oxern utan att hon behövde lägga ner den ens första gången! (Vilket jag haft problem med under våren)

På söndag förmiddag blev det hoppning, fortsatte med ponnyn. Nu blev den banhoppning. Gick superbra och andra varvet gav bästa känslan i hoppningen på länge!

Sista lektionen fick vi välja mellan dressyr och ”kaprilli” (sätter citationstecken, så behöver vi inte ta den diskussionen igen ;) )
Svår övning, men tog oss igenom efter att ha brutit ner den i smådelar.

Överlag ett sjukt bra läger! Ska definitivt försöka få plats igen nästa år :)
 
Hej igen. Har skrivit lite i den andra ridskoleryttartråden 2019 och efter dagens lektion är jag sugen på att börja dela med mig om dem igen.

Första lektionen för terminen var egentligen förra onsdagen, och då red jag en ponny vid namn Patchy. (De har ont om storhästar just nu så ponnysarna går extra på våra lektioner). Hon var trevlig med framåtbjudning och ville egentligen ha henne idag men så blev det inte. En ponny vid namn Sally blev det istället. Såg lektionen innan och tänkte åhnej! Skänkeldöv och trivdes inte. Så började lektionen och jag gav så små hjälper som möjligt, lät vikthjälperna styra mest. När hon upptäckte att jag inte skulle sparka igång henne ökade hon skritten och i slutet av lektionen var traven riktigt härlig! Vi övade lite på öppna och volter, vilket jag skulle säga var huvudfokuset. Men en olat som jag undvek var jag-stannar-vid-medellinjen, men hon stannade bara någon gång i slutet av lektionen. En känslig ponny som uppskattade mina fjädrar till skänklar. I slutet gjorde jag lite skänkelvikning för skojs skull och trots att jag knappt nuddade flyttade hon sig litegrann. Jag pratade mycket med henne också, och hon lyssnade, öronen pendlade fint. Sen blev det några missförstånd mellan mig och ridläraren, men hon är ny för mig för terminen, och lektionen kort så jag kan tyvärr inte göra som jag ville när Sally och jag behövde mer tid på oss för att samla ihop oss. Men nöjd med lektionen, och framför allt nöjd med min ridning! Att jag kan rida nu utan att sparka igång skänkeldöva hästar, att jag är mer medveten om hur min kropp i sadeln påverkar hästen och mycket finare hjälper. För två år sedan hade jag gråtit av frustration men nu är jag glad över möjligheten att få rida en häst som behöver mjukhet och skänkeltystnad för att inte bli avstängd. Det har helt enkelt lönat sig med ett halvårs medrytteri på en ponny och ett år med dubbla lektioner i veckan innan dess. Skulle mycket väl kunna tänka mig att rida Sally igen, inga problem alls. Men nu under hösten och framåt börjar jag på folkhögskola, så stora förändringar på gång vilket betyder att jag känner att jag mer tänker rida för att hålla nivån, och medrytteri eller liknande efter det igen.

Men måste påpeka igen att jag är glad att jag inte längre är nybörjare, att jag vet hur jag ska inverka på hästen, att de gör båda gladare. Skulle snarare säga att jag är någonstans i mitten-mitten. Tre år till såhär, sen kanske jag blir medryttare igen, eller köper någon godbit, får se.
 
Har glömt att skriva och bara läst ju inser jag. :) Kan ju börja med förra onsdagen då hade jag bokat två privatlektioner på förmiddagen och sen hade jag hyrt häst och red ut med en kompis i stallet på eftermiddagen. Det var något hett, 30 grader och två lektioner i gassande sol var härligt och lite svettigt (jag lider aldrig av värme så för mig var det inga större problem). Första lektionen red jag en häst som är 6 år. Det handlade mycket om att lösgöra hästen, att verkligen rida i varje steg för att få henne i form, få henne att jobba med ryggen och bakbenen. Jag jobbade på stora mittvolten och det var hela tiden samspelet mellan yttertygel och innerskänkel som jag verkligen fick jobba med i varje steg. Sen gick vi ut på fyrkantsspåret och töltade, det krävdes halvhalter i princip nästan hela tiden för att hon inte skulle tappa tölten och gå ner i traven. Tölt är ganska jobbigt för en ung islandshäst som inte har satt tillräckligt med muskler ännu så där krävs det verkligen att man rider. Sen galopperade jag också lite i bägge varven. Det var första gången jag red den här hästen.

Sen red jag en häst som jag ridit en del privatlektioner på förut. Han har väldigt hög ridbarhet i gångarterna för en islandshäst så där jobbade jag mycket på volt i alla gångarter, jobbade lösgörande och med att få med bakbenen och få honom att höja ryggen som alltid. Red en del öppna på volten också. Red ihop honom mycket i galoppen på volt då jag hade haft lite problem med att han sprungit in i galoppen för mig när jag hyrt honom och ridit själv särskilt i hans svaga varv.

Sen red jag ut med en kompis på eftermiddagen, vi tog en härlig längre tur på två timmar var helt underbart och skönt att det blev lite svalare i skogen med. Även om jag är värmeälskare så kan jag uppskatta lite svalka också efter en rätt intensiv och varm förmiddag. Det var min favorithäst som jag hade hyrt så vi känner varandra väl!

I onsdags var jag och red på förmiddagen en privatlektion på samma häst som är 6 år. Jobbade i stort sett ganska likt den förra lektionen, mycket lösgörande på volt, rida i varje steg och få henne att trampa under sig. Fick inte galopp i ena varvet vilket berodde på att jag inte riktigt klarade av att ge henne rätt stöd och sitta helt rakt över henne. Det är ju en ung häst och hon behöver fortfarande att det blir absolut helt rätt i galoppen för att kunna fatta den. Som min ridlärare sa att det är en häst som verkligen avslöjar vad jag behöver öva på. :angel::) dock fick jag iallafall galopp i andra varvet.

Sen hade jag en tömkörningslektion också, jag började öva på enhandsfattning och det är nästan som att börja om från början. Har bara tömkört med två händer hittills, gjorde en del volter, en del öppna och verkligen få henne att resa sig i fronten och få upp överlinjen. Det är en jättefin häst som delvis går i ridskolan och delvis tävlas av vår ridlärare.

I måndags var det då dags för ridskolestart! Blev en ganska basic lektion där vi red igenom gångarterna, jobbade med lösgörande, öppna och sluta och en del volter i uppvärmningen. Jag fortsätter med min favorit så hästen var ju inte ny för mig men en del hade ju nya hästar. Tycker det känns tryggt att ha den hästen på ridskolan då vi inte bara rider i paddocken utan gör en del annat också och vår ridlärare har inget att invända mot det så det känns skönt. Sen använder jag mina privatlektioner till att rida andra hästarna. Dock är de båda hästarna jag ridit nu på privatlektion sålda nu men jag ska få låna dem i september och rida privatlektion då, sen flyttar de till annat stall. Så sen ska jag rida den hästen jag tömkör och en annan häst som är 5-gångare som jag ridit en del på privatlektion innan. På lördag börjar vår tömkörningsgrupp också och så har jag bokat in en del hyrgånger med i höst! Så jag ser verkligen fram emot hösten. :):bump::banana: Oj vad långt detta blev får väl se om någon orkar läsa ända hit.
 
Dax för markarbetes lektion, den som är en gång i månaden. Fick herr skimmel igen och det var mycket bommar, med fokus på byta sits ofta, sitta ned i snäva svängar, stå i lättsits över bommarna, rida lättridning på transportsträckan, skritt övergång. Va en hel del att hålla koll på, jag hann inte riktigt med och fick inte till det lätta sitsen i början, fick till den sen när jag kortade mina stigläder, har dock inte så bra balans i traven går mycket lättare i galoppen.

Sist hoppade vi två kryss som stod i vardera hörn och skulle komma som en lång båge på dom, travhoppa det första, landa i galopp och ta det andra.

Det gick över förväntan idag trots att jag var ringrostig till tusen och gjorde en del missar, men för att va min andra lektion den här terminen är jag nöjd. Skimmeln trampade på fint stundtals, enda jag störde mig på var att i högervarv gick han å tryckte sig mot väggen och jag fick verkligen inte bort honom från väggen. Det var lite frustrerande, var tack och lov inte hela tiden och bara när vi skrittade men ändå.

I galoppen sen blev han jättefin, vi fick till en väldigt vägvinnande galopp, precis en sådan galopp jag skulle kunna tänka mig på en omhoppning där man vinner mycket mark utan att det går fort.

Så nu är nästa lektion på lördag igen och då är det den vanliga ridskoleridningen. Så får vi se va vi får hitta på då. :)
Det var lite kul i den här markarbetesgruppen, jag rider visst tillsammans med den ena ridläraren jag har på lördagar (den nya vi hade i lördags), så det var kul också. Dock råkade ja försäga mig om saker jag är dålig på, så nu vet hon ännu mer va ja behöver öva på, ooops hahaha. :p
 
Har ni tänkt att ha några egna områden ni lägger mer fokus på för egen del i ridningen under terminen? Själv har jag tänkt att fokusera på min sits i galoppen och min blick. I galoppen behöver jag komma mer bak med skänklarna och komma djupare ner i sadeln. Då kommer jag att kunna rida ihop hästen mer än jag kan nu.

Vad gäller min blick så faller den ofta ner på hästen och jag tappar voltspåret ibland och det blir mer ovalt än runt. Jag behöver få upp blicken och fokusera mer på vart jag rider.

Jag tycker det är bra att ha några egna områden att fokusera på för att se tydliga resultat för mig själv. Det motiverar och sporrar mig i ridningen. :)
 
Terminens första ridning igår :) Dressyr på favoritponnyn. Han går på hackamore vilket jag tycker är väldigt bra i hoppningen. Hade ovanligt lätt att få till bjudningen igår, men vi jobbade mycket på volterna och det var svårt att få honom att ställa sig och slappna av i formen. Kul att komma igång dock!

@Islandshästryttare
Jag brukar inte ha så mycket eget fokus, men nu när du inspirerade mig ska jag sätta ett enkelt mål (har så mycket som ställer till det med press osv ändå, så vill inte ställa för höga krav). Stör mig på mina armar i eftergiften när vi hoppar. Har bett instruktören att påminna mig om det, men ska försöka tänka lite på det också :) Har jag tur kanske det hjälper att släppa fokuset på min rädsla som bonus :angel:
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 438
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp