Ridskoleryttare 2020

@Ceta absolut ska man ha mål som känns rimliga att man kan nå. Själv tänker jag att jag kanske inte når hela vägen på en termin men om jag fokuserar extra på det kanske jag kommer lite längre än jag annars hade gjort. Själv tycker jag definitivt att det hjälper att ha något att fokusera på det kan göra att rädsla släpper. Själv har jag haft stora problem att slappna av i galoppen men lägger jag t.ex. galoppbommar så går det bättre.
 
Ridlektion idag och det var markarbete/hoppning på schemat idag, plus att jag red dubbellektion för jag kommer vara borta nästa helg så red igen redan denna helg. Det var varmt i ridhuset och svetten rann.

Fick skimmeln i vanlig ordning och red honom båda lektionerna. Han var inte lätt att tränsa idag och körde upp huvudet och försökte slänga med det, var lite meck med det, funderar mer och mer om han försöker tala om något eller om han helt enkelt inte lärt sig då han fortfarande är lite valpig.

Vi började med att skritta fram i skogen, sen in i ridhuset och travade i båda varven, i det första varvet skulle vi rida lätt men stå upp två, sitta ned en, när vi bytte varv var det tvärtom, sitta två, stå en. Det är så svårt, jag har inte alls bra balans i traven och blir mellan varven tung i rumpan men fick till det bitvis.

Sen skulle vi trava över bommar på böjt spår i två hörn, halva ridhuset skulle vi stå i lättsits och andra halvan rida lätt men stå i lättsits över bommarna. Jag försökte men jag märkte rätt fort att min rygg orkar inte, sist jag provade en längre stund hade jag så ont i min rygg då jag svankar pga lång rygg.

Gjorde så gott jag kunde, sen gjorde vi samma som på markarbetet i torsdags, med att trava mot ett lågt krysshinder i hörnet, landa i galopp, galoppera långsidan ner och sen sakta om.
Rullade på så några varv och han hoppade riktigt fint.

Sen var det dax för samma övning som i torsdags, trava över bommar på böjt spår i hörnet och stå i lättsits över alla bommar, direkt efter sätta sig ner, svänga upp på typ "medellinjen", stå i lätt sits över nästa bomserie för att sen efter sätta sig ner och sakta av till skritt i några steg innan trav igen och över nästa bomserie i lättsits, sitta ned efter och ta svängen ut på fyrkantsspåret igen och rida lätt till den böjda bomserien igen.

Det gick lite si så där, men är ändå nöjd gjorde mitt bästa.
Nästa lektion var det i princip samma upplägg, enda skillnaden var att vi inte travade över de böjda bommarna i början, utan fick direkt på travhoppningen efter uppvärmningstraven.
Det var lite utmaning att rida i den gruppen då det var en tjej som red en ponny som inte ville gå fram och det var några gånger jag fick vända över för att inte krocka.

Men överlag gick det bra, när jag kom hem väntade det här fotot på mig i messenger. Var en som hade suttit och tittat på och smygfotat. Tycker inte om min lätta sits i traven, ser stelt ut och som en säck potatis. Så där har jag ytterligare något att öva på.

Lättsits Rosso travbommar.jpg

Summan av kardemumman, är ändå väldigt nöjd över dagen. Känns som det är att dax att lära sig rida honom och hitta alla knapparna igen, vi är inte riktigt där än även om en del sitter kvar sen innan sommaren.
Nu blir nästa lektion på torsdag och då vankas det hoppning, har redan en rätt säker gissning på att det lutar åt skimmeln där också. :p
 
Nu har jag börjat på ridskola igen efter 12 år!
3 lektioner har vi haft i gruppen men en var jag inte med på pga var i fjällen.

Första gången fick jag rida en maxad D-ponny, vilket passar mig utmärkt då jag gillar små hästar/ponnys. Hon var ganska seg och krävde mycket drivning från min sida, men det var ändå något som gjorde att jag fastnade för henne. Vi jobbade mest på volterna och sidvärtsrörelser och i traven lyckades jag stundtals få henne i jättefin form. Men galoppen däremot var otroligt svår, dels då hon kändes seg som kola och lätt bröt av men mest för att jag totalt tappat det i galoppen.
Dels får jag inte till bra fattningar och sen har jag svårt att komma in i rytmen, slappna av och få till en bra sits hos mig själv. Att börja jobba med formen i galoppen var det verkligen inte tal om :(

Lite samma blev det denna vecka. Fick ett jättenätt och trevlig litet fuxsto (storhäst denna gång) som verkligen kändes som att hon var välutbildad. Men återigen var det jag som inte fick till det. Vi hade markarbete och i traven blev det helt okej mot slutet men återigen kändes galoppen som totalt kaos. Dåliga fattningar, sitsen total katastrof och hon blev lång som en giraff och jag lyckades aldrig riktigt komma igång innan hon bröt av hela tiden.

Det känns verkligen som om jag bara skulle behöva rida varv efter varv i galopp i ett tomt ridhus på en ganska pigg häst för att hitta tillbaka till mig själv och min tidigare ridkapacitet, komma in i rytmen och känna in hästen. Jag har inte lyckats prata med min ridlärare om detta då hon alltid har lektion direkt innan och efter min grupp och tyvärr inte verkar prata med alla enskilt under avskrittningen om hur lektionen gått, något som jag uppskattade väldigt mycket från när jag red på ridskola för flera år sedan.
 
Lektionsstart har varit även för mig! Vi fick rida litegrann själva, instruktionen var att vi skulle rida i alla gångarter. Under tiden var vi framme hos läraren, en i taget, och pratade om vilka målsättningar vi har för terminen. Det vi sa skrevs också ned, vilket jag tycker känns bra. Läraren pratade sedan om målsättningar för terminen generellt för oss som grupp. Ganska intressant grepp att inleda terminen så!
 
Lektionsstart har varit även för mig! Vi fick rida litegrann själva, instruktionen var att vi skulle rida i alla gångarter. Under tiden var vi framme hos läraren, en i taget, och pratade om vilka målsättningar vi har för terminen. Det vi sa skrevs också ned, vilket jag tycker känns bra. Läraren pratade sedan om målsättningar för terminen generellt för oss som grupp. Ganska intressant grepp att inleda terminen så!

Låter som ett bra sätt att inleda terminen! Vill du dela med dig av vad du har för mål? Alltid kul att veta tycker jag!
 
Nu har jag börjat på ridskola igen efter 12 år!
3 lektioner har vi haft i gruppen men en var jag inte med på pga var i fjällen.

Första gången fick jag rida en maxad D-ponny, vilket passar mig utmärkt då jag gillar små hästar/ponnys. Hon var ganska seg och krävde mycket drivning från min sida, men det var ändå något som gjorde att jag fastnade för henne. Vi jobbade mest på volterna och sidvärtsrörelser och i traven lyckades jag stundtals få henne i jättefin form. Men galoppen däremot var otroligt svår, dels då hon kändes seg som kola och lätt bröt av men mest för att jag totalt tappat det i galoppen.
Dels får jag inte till bra fattningar och sen har jag svårt att komma in i rytmen, slappna av och få till en bra sits hos mig själv. Att börja jobba med formen i galoppen var det verkligen inte tal om :(

Lite samma blev det denna vecka. Fick ett jättenätt och trevlig litet fuxsto (storhäst denna gång) som verkligen kändes som att hon var välutbildad. Men återigen var det jag som inte fick till det. Vi hade markarbete och i traven blev det helt okej mot slutet men återigen kändes galoppen som totalt kaos. Dåliga fattningar, sitsen total katastrof och hon blev lång som en giraff och jag lyckades aldrig riktigt komma igång innan hon bröt av hela tiden.

Det känns verkligen som om jag bara skulle behöva rida varv efter varv i galopp i ett tomt ridhus på en ganska pigg häst för att hitta tillbaka till mig själv och min tidigare ridkapacitet, komma in i rytmen och känna in hästen. Jag har inte lyckats prata med min ridlärare om detta då hon alltid har lektion direkt innan och efter min grupp och tyvärr inte verkar prata med alla enskilt under avskrittningen om hur lektionen gått, något som jag uppskattade väldigt mycket från när jag red på ridskola för flera år sedan.
Grattis! Själv red jag min första lektion på 17 år någon gång i våras. Hade grym träningsvärk efter första gången, men sedan var det som om kroppen kom ihåg. I galoppen gäller det att ha ett mjukt rörligt bäcken, det kanske har stelnat till lite med åldern? Och så är det är själva galoppfattningarna som är nyckeln! Känn verkligen efter att du skjuter fram galoppsidans höft och sänker knät för att få en bra fattning. På sega hästar behöver man fatta galopp i vartenda steg och då måste sitsen och balansen finnas där. Du kommer snabbt dit igen!
 
Lektionsstart har varit även för mig! Vi fick rida litegrann själva, instruktionen var att vi skulle rida i alla gångarter. Under tiden var vi framme hos läraren, en i taget, och pratade om vilka målsättningar vi har för terminen. Det vi sa skrevs också ned, vilket jag tycker känns bra. Läraren pratade sedan om målsättningar för terminen generellt för oss som grupp. Ganska intressant grepp att inleda terminen så!

Skulle skriva ett inlägg om det, men var på väg att hämta barnen - och nu är det visst kväll :D. Ett mål är att lära mig känna när det verkligen klaffar, och också kunna ge eftergiften då. Ett annat är att märka när det inte funkar, det vill säga både känna vad som händer då (typ bogen faller in lite) och kunna åtgärda det. Det är mål jag kommer att få jobba vidare på långt efter denna termin är slut, jag vet :D. Det tredje målet är att ha kul!

Tidigare har jag haft mål om att sluta luta mig och liknande, men jag märker att det får komma lite mer "på köpet". Jag börjar märka nu att jag faktiskt korrigerar mig själv då och då, t.ex. rätar upp mig. Kommer inte att sluta att jobba på det mer specifika jag behöver utveckla, men ville ha lite annorlunda formulerade mål för den här terminen.
 
Det blev en händelserik dag i går :D När jag går in i stallet vandrar en get fram till mig och ställer sig nära. :confused: Jag trodde den ville stångas men visade sig att den ville få kli.
Den ska vara på ridskolan några månader, och kan buga och spansk skritt (men bara om man bevisar att man har godis först) :love:

Jag fick samma häst som sist och hon gick lektionen innan. Tyckte hon gjorde något konstigt med munnen i bland när jag tittade, men viftade bort det, vilket jag inte skulle gjort visade det sig senare.
Vi red ut en liten slinga och hade med oss ett gäng unghästar igen. En av dem var väldigt ung och tittade/skyggade mycket för buskar, men gick fram hela tiden och gjorde inga stora grejer. Jag red bakom den på min häst som föddes tant :D Min häst undrade mest vad ynglingen hoppade runt för. Unghästen ballade sedan ut över ett plastband i en buske :p Så jag och min tant skrittade förbi och unghästen gömde sig paralellt mot oss från plastbandet och smet förbi utan att bli uppäten. Tanthäst tittade på plastbandet "Vadå, den där menar du? Äh! vad fjantigt!"

Vi red i paddocken då det hade ösregnat och vi inte riktigt hade tid att brodda. Hästen var lite sävlig och inte jättereaktiv, lite stel i höger och lite stretig framåt med huvudet så det var svårt att få en bra kontakt med munnen men annars kändes hon jättefin.
Vi började med att variera skritten, jag försökte renodla och få så bra reaktioner som möjligt både framåt och förhållande. Sket i formen och ville mest att hon skulle bli lite mer fokuserad på mig och att vi skulle jobba tillsammans. Fick peta med spö en gång, och efter det fokuserade hon bara mer och mer. Vi skulle rida rakt fram runt på fyrkanten, inte rida i några bågar och greja utan bara fokusera på variation i gångarterna. Vi gjorde det även i trav, och där någonstans började jag få med mig hästen ordentligt, och det kändes som att hon konstant frågade "får jag öka nu" och "kan vi trava/galoppera nu?". Älskar när man lyckas plocka fram det i hästarna - det är så himla enkelt att rida då, ingen konst alls ju. :)

Efter den första galoppen, som blev lite knackig och obärig i början (mitt fel, jag skulle ridit fram henne mer i galoppen) blev hon superhärlig! Då gick hon ner i form och verkligen jobbade med hela ryggen och jag kunde verkligen känna hur hon jobbade ordentligt med bakbenen. Hon krökte nöjt och mjukt på halsen, tog stöd på bettet och jag fick rida fram henne ganska mycket till bettet då hon verkligen letade efter det (vet inte hur jag ska förklara haha).
Satt där och njöt, försökte bibehålla, och lyckades faktiskt bibehålla den där känslan och formen även i galoppen sen, vilket jag ju brukar ha svårt för.

Var nöjd som bara den och hade världens endorfinkick när lektionen var över. Släppte på nosgrimman och där fattade jag att jag skulle ha kollat den innan jag började rida. Den var lite för hårt åtdragen och hästen var tvungen att stå och gäspa och grimaschera en stund innan vi kunde gå till stallet, klä av oss, och gå ut i hagen. Jättebra dag! Tror jag lärde mig lite timing på den här lektionen faktiskt.
 
Har ni tänkt att ha några egna områden ni lägger mer fokus på för egen del i ridningen under terminen?

Bra fråga! Jag har än så länge ett fokus
Jag har en fot :D Den foten lever ett eget liv 🙄 Som jag tänkte försöka ta itu med. Jag hade ganska flaxiga skänklar förut och stigbyglarna hamnade ofta in på foten. Jag har lyckats jobba bort att de hamnar in på foten och flaxigheten i ena foten, men den andra (höger) vimsar runt lite som den vill :banghead: Så det ska bort!

Vill även jobba på att lägga mer vikt i stigbygeln så att det blir lätt för hästen att bära upp ryggen under mig, så jag inte sitter där och är tung och stör (som min ridlärare säger - jämför med att försöka bära en kompis som spelar död och att bära en kompis som hjälper till och håller om) Jag tror även att det kommer hjälpa mig med att få ännu stadigare skänklar. :)
Jag var supernoga med det i somras när jag red in russet, så får väl försöka fortsätta på de större ponnysarna (vilket har visat sig vara lite svårare - men jag vet ju hur det ska kännas nu i alla fall!)
 
Vi red i paddocken då det hade ösregnat och vi inte riktigt hade tid att brodda.
Varför broddar ni om det regnat och man ska rida i en paddock? Är det gräsunderlag?
De paddockar jag ridit i när det varit riktigt blött har mest varit klafsiga, men aldrig behövt broddar.
Enbart broddat på vintern, ej ridit så mycket på gräs där brodd har behövts.
 
Varför broddar ni om det regnat och man ska rida i en paddock? Är det gräsunderlag?
De paddockar jag ridit i när det varit riktigt blött har mest varit klafsiga, men aldrig behövt broddar.
Enbart broddat på vintern, ej ridit så mycket på gräs där brodd har behövts.
Nej nej, såg nu att jag skrivit superotydligt 😅
Vi brukar ju rida i den stora hagen normalt, tills det blir för mörkt. Då måste vi brodda innan.
Nu var vi i paddocken, eftersom vi inte hann brodda hästarna, och där broddar vi aldrig :up:
 
Nej nej, såg nu att jag skrivit superotydligt 😅
Vi brukar ju rida i den stora hagen normalt, tills det blir för mörkt. Då måste vi brodda innan.
Nu var vi i paddocken, eftersom vi inte hann brodda hästarna, och där broddar vi aldrig :up:
Jag tänkte väl det. Tyckte det lät märkligt, men så tänkte ja att det kanske är en annan variant av paddock än va jag är van vid. 😅
 
Lektion igår, vi red på ovalbanan. Vi började med att värma upp i sluta under ett varv på ovalbanan, vi har också en liten bit att skritta dit så hästarna var lite uppvärmda redan när vi kom dit. Han var lite pigg i början av lektionen, då fick vi jobba ganska självständigt med övergångar mellan trav och tölt. Jag gjorde täta övergångar med max fyra steg i varje gångart för att få honom mjuk och uppmärksam på mig.

Kände att jag verkligen fick till bra galoppfattningar igår där han tog i yttre bak ordentligt,, var första gången jag verkligen känt den känslan. Försökte verkligen tänka på min galoppsits och försöka komma ner i sadeln och inte så långt fram med skänklarna. Är lättare att jobba på det på ovalbanan än i paddocken då man har bättre kortsidor som är längre än i paddocken och även längre raksträckor på långsidorna. Försökte även tänka mycket på min blick så att den inte föll ner på hästen i onödan utan försökte kolla framåt. Min ridlärare påpekade att jag störde honom i övergången från galopp till tölt, när jag precis gjort övergången så började jag göra små förhållningar med tyglarna fast det inte behövdes. Islandshästar får en väldigt bra tölt oftast ur galoppen och in i tölten så min ridlärare sa att jag bara skulle försöka njuta och följa med i rörelsen. Var ändå väldigt nöjd överlag med lektionen och med min ridning. :)

Jag ska se om jag kan komma ifrån lite tidigare på jobbet på fredag och i så fall ska jag hyra honom. Tänkte då jobba med dressyr och lösgörande då han är lite fast i ena sidan, höger. Ska värma upp honom med lite tömkörning också isåfall. De trodde att han kan ha någon låsning eller träningsvärk efter ridskolestarten och funderar på att eventuellt ta en laserbehandling som de gjort tidigare på honom.
 
Idag blir det ridning igen. Fick hoppa över förra veckan då mitt stall hemma var isolerat pga sjuk ponny (provsvar visade att det inte var smittsamt så nu är de öppet igen)
Får hoppas på att jag rider lika bra eller bättre mot förra gången :)
 
Terminens första hopplektion idag, peppar peppar fick inte rida skimmeln. Istället fick jag rida ett skäcksto, som jag red på hopplektion senast 2012 (det året jag blev mitt självförtroende i hoppningen försvann pga den hästen började vägra på oxrar så jag nästan åkte av och inte vågade hoppa henne efter det).

Det kändes lite vemodigt, dels för de gamla erfarenheterna med den hästen och dels för att jag fortfarande är lite ringrostig sen sommaruppehållet.
I början av lektionen kändes hon väldigt seg, hon var seg på ett helt annat sätt än hur skimmeln brukar vara. Slutade med att jag fick ett spö för att hon skulle vakna till lite och det blev lite bättre när jag petade till henne.

Vi började med att rida fram självständigt innan vi samlades på en stor åtta, där vi skulle trava över bommar på en diagonalen (där blev senare en 3 kombination med ett galoppsprång mellan), sen när vi kommit över bommarna, fatta galopp och hoppa ett litet kryss på den delen, sakta av till trav innan nästa diagonal och sen trava mellan bommarna, fatta ny galopp vid nästa kortsida och sen sakta av till trav och ta bomserien igen.
Det gick rätt bra, fick en vägran första gången vi kom på krysset (det var då jag fick spöet), vi kom i alldeles för dåligt tempo, sen gick det bättre även om sprången inte blev någon höjdare i början.

Jag hittade inte knapparna och lite vemodigt var det.
Sen började vi hoppa fram, började med att hoppa ett hinder snett, det hindret som var i mitten av tre kombinationen.
Sen hoppade vi hela tre kombinationen och krysset vi hoppat fram på några gånger, sen las det till en oxer efter krysset som låg på en båge från krysset sett.
Jag ville ha sänkt oxer första gången vi hoppade med tanke på gamla erfarenheter, ridläraren la ena änden av bakbommen på den främre och vi kom över utan problem.
Nästa gång var bommen på original position och vi flög över.

Sist la vi ihop allt och hoppade en liten bana två gånger, totalt var det 9 språng på en runda, vi hoppade den 2 gånger.
Kände mig verkligen nöjd efter lektionen att det gått riktigt bra.
Ridläraren sa även att det märks att jag kommit framåt i min ridning och att skimmeln hjälpt mig framåt. Det är inget jag själv reflekterat över men hon om någon har ju sett mig rida och utvecklas, så lite kul när det ger verkan så att säga.

Nu blir det ingen ridning förrän nästa lördag då jag ska bort i helgen och därmed missar den vanliga ridningen. :)
 
Markarbete igår på favoritponnyn :love:
Hade en så bra lektion!

Vi började värma i skritt och trav. Fick trava på böjt spår över bommar. Efter ett tag skulle vi lägga upp stigbyglarna och rida samma övning utan.
Sen fortsatte vi mer galoppen. På andra kortsidan stod en bock med bom före och efter. Detta skulle vi med ta utan stigbyglar. Jag som inte vågat galoppera utan stigbyglar på flera år vågade tom ta skuttet, så var väldigt nöjd!
På ena långsidan stod en serie ned bom, skutt, bom, skutt, bom med ett språng till varje. Detta tog vi också utan stigbyglar. Är så nöjd att jag vågade!

Sen tog vi stigbyglarna och hoppade serien och blundande.
Sist hoppade vi en oxer på diagonalen och la ihop allt till en liten bana.

Fick riktigt flyt i ridningen och hade väldigt kul! Bra distraktion från oron för hunden.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 442
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp