Ridskoleryttare 2020

De tillämpat tyvärr inte igenridning. Mitt problem är att min man (numera exman) plötsligt stack med en annan. Och jag är kvar utan bil eller barnvakt.
Nu vet jag inte hur gammalt barnet är, men tänker om du har nån du kan låna bil av och ta med barnet och det sitter på läktaren och tittar när du rider förutsatt att det kan klara sig själv en liten stund.
Eller om t ex. Stallvärdar kan aktivera barnet med något kul, typ borsta häst eller liknande.
Finns de som gör så på den ridskolan jag rider på.
 
Nu vet jag inte hur gammalt barnet är, men tänker om du har nån du kan låna bil av och ta med barnet och det sitter på läktaren och tittar när du rider förutsatt att det kan klara sig själv en liten stund.
Eller om t ex. Stallvärdar kan aktivera barnet med något kul, typ borsta häst eller liknande.
Finns de som gör så på den ridskolan jag rider på.
Tack för förslag, men jag tror inte det är en lösning. På lite längre sikt kan jag lösa problemet, men inte under de närmsta månaderna.
 
@Fabian In Memoria vilken jobbig och tuff situation du har hamnat i. Om du inte kan få tillbaka pengar på något vis från ridskolan så kanske du kan höra om du kan få sälja platsen till någon annan? De kanske rent av har kö på grupperna och kan få någon annan på din plats och du få tillbaka dina pengar?
 
Hade lektion i onsdags och valde tinkern. Han brukar väljas sist men han är rolig att rida ibland.
Vi skrittade ut först och sen in i ridhuset där vi jobbade med skänkelvikning i skritt och trav De gick sådär. Jag är dålig på det och han är inte lätt att görs det på. Sen galopp på volter. Sen travade vi av och avslutade. Har varit ganska lätta pass men det är ju i början av terminen också.
 
@Fabian In Memoria vilken jobbig och tuff situation du har hamnat i. Om du inte kan få tillbaka pengar på något vis från ridskolan så kanske du kan höra om du kan få sälja platsen till någon annan? De kanske rent av har kö på grupperna och kan få någon annan på din plats och du få tillbaka dina pengar?
Tack för förslaget, men jag väljer att behålla platsen och förlora pengarna. De har grymma problem med hästar just nu så de är nog bara glada åt en plats mindre att försöka skaka fram en häst till. Vill ändå inte släppa platsen och riskera att inte få någon när jag väl har löst problemet. Får glädjas åt att jag ändå fick rida i en vecka innan terminen startade. Sonen är för övrigt 8 och är totalt ointresserad av hästar. Har också funderat på att ta med honom, men det blir för lång tid med buss, vänta när jag rider och så en lång väntan på bussen och hemma en bra stund efter läggdags.
 
I går fick jag en mindre skimmelherre.
Han brukar vara rätt stökig att göra iordning och protestera höglutt, men denna gången stod han för det mesta som ett ljus. Bara lite protester när jag kom nära ett bitsår han fått i hagen för några veckor sedan (det är i stort sätt helt läkt men han är nog lite öm där ännu).

Stackarn var väldigt trött och drog fötterna efter sig ner till paddocken. Gäspade och somnade när jag grejade med stiglädren.
Det blev dock ganska bra med fart på honom efter bara något varv i paddocken. Jag ville inte bråka för mycket med honom utan gjorde ganska mjuka tempoväxlingar i skritt. Vi skrittade ut en liten runda, han lyckades bli rädd för plastbandet som jag skrev om sist men inget ohanterbart.

På lektionen gjorde vi mycket samma som sist, mycket raka spår, inramning och tempoväxlingar utan så mycket krusiduller. Han var lite svår att påverka tyckte jag, lite så att om jag gav en drivande hjälp gick han visserligen fortare men med samma lite låga energi och sedan blev han svår att samla ihop och rida i lägre tempo i stället.
Han var trött, snubblade och var allmänt seg. Det märktes supertydligt att han inte segade för att han inte lyssnade osv, utan för att han var vansinnigt trött.
Jag växlade tempo mjukt och försökte rida in lite energi i honom, lite "åh vad kul" känsla.
Vi red lite serpentiner, volter etc då och då. Men skulle som sagt fokusera mest på rakriktning och tempo. Han är i alla fall lätt att rakrikta :D
Det var först efter andra galoppen som han tände till, och då blev han i stället nästan för energisk. Han hade en himla power i traven efter och jag berömde, vilket gjorde att han tog i ännu mer :cautious::) Ridläraren kommenterade att alla hade fått sina hästar superfina och "flashiga"
Jag satt mest och tänkte att jo ja, jag märker det, hur lugnar jag ner besten?

Lyckades i slutet fånga upp energin och trava lite lugnare men behålla det där "flashiga". Hade velat komma dit tidigare men jag var trött och hjärnan kändes som mos efter ett par superstressiga veckor så fokus fanns inte riktigt från min sida. Kom på mig själv flertalet gånger med att sitta och göra ingenting, och inte tänka på vad jag sysslade med.

När jag skulle ha ut skimmelherren i hagen sedan var han ännu tröttare än innan lektionen. Berättade för ridläraren att han kändes liksom... utmattad? Vi tog tempen, bestämde oss för att han skulle få gå ut i hagen i alla fall. Ridläraren skulle se till att han om möjligt kunde vila några dagar, eller i alla fall bara gå någon lätt lektion om dagen, för hon höll med om att han verkade lite utmattad.
Vi släpade oss iväg till hagen, och jag släppte honom där - han lunkade långsamt iväg mot flocken.
Hoppas han kan repa sig lite :) Kommer säkert få honom nästa vecka så får se om han känns lite fräschare då.
 
Nu ska vi se om jag kan sammanfatta hela helgen, har varit på ridläger igen, hoppläger den här gången.

Började med vanliga ridskolan, fick rida en annan häst ett sto, som är rätt grön. Hon har varit skadad ett tag och precis kommit igång igen. Hon var "rädd" för nästan allt i ridhuset, dörren var läskig, de böjbara plastbommarna var läskiga så det var mycket fokus på att bara få henne att gå förbi.
Vi red mycket volter och övergångar, samt skänkelvikning på ena långsidan, för min del blev det mer båge än skänkelvikning, då hon var rätt för plastbommarna som indikerade vart vi skulle rida och dels inte så stark än att hon orkar flytta så mycket, fick till något steg här och där.

Ändå nöjd över lektionen.

Sen på ridlägret fick jag skimmeln, var en annan tjej som också ville ha honom, när jag fick höra vilken sorts övning vi skulle göra sa jag att jag kunde rida skäckstoet (hon jag hade på hoppträningen). Insåg nu efter den här helgen att skimmeln inte är rolig i hoppningen när han har i handbromsen.

Fokuset låg på tempot, vi skulle rida olika övningar där vi red lite långsammare på ena sidan och snabbare på andra. Tanken var inte att det skulle gå snabbare utan snarare att de skulle ta ut steget, vilket visade sig vara svårt på skimmeln.
Han har inga problem att sänka farten, men han var inte rolig när vi skulle försöka lägga i högre tempo. Fick en del stopp och sen var det svårt att få igång honom igen.
Bestämt mig att jag ska önska en annan häst nästa läger, vill gärna få ut lite mer av ridningen än att bara försöka få fram en häst, var rätt svårt att fokusera på min egen ridning utöver det.

Så nu har jag träningsvärk de luxe.
 
@TheRedLightning så kul med ridläger! Förstår att det är svårt att fokusera på sin egen ridning när man får lägga så mycket fokus och kraft på att få fram en häst ordentligt. Själv ser jag framemot ridskolan imorgon, dock har den hästen jag rider varit skadad så eventuellt får jag rida en annan häst imorgon om han fortfarande står på vila, skulle nästan tro det för han har en muskelbristning i bogen så gissar att det krävs mer vila än en vecka innan han blir bra. Så vi får se.

Har lite kul att se fram emot under hösten också ridmässigt, har ridkurs sista helgen i september och sen har jag tagit semester och hyrt häst när det är höstlov och uppehåll på ridskolan. Så då blir det en hyrvecka igen! :bump::banana:
 
Ridlektion i går. Fick samma häst som sist. Han hade fått vila en dag och bara gått 1 lektion om dagen i tre dagar och var piggare.

Höll dock på att få en hjärtattack. Gick in i boxen och började borsta honom lös, han hade lite hö att pilla med - och jag tänkte att han kan få pilla där så borstar jag och försöker störa så lite som möjligt. Blir klar med ena sidan, går runt och börjar på rumpan och jobbar mig framåt, slänger en blick framåt på hästen... Blod. På heeela benet, och halva ansiktet :nailbiting::cry:
Plockar fram grimma och sätter försiktigt fast hästen, går till ridläraren och typ "det är massa blod?"
Det visade sig att han hade ett yttepyttelitet sår på nosryggen ganska nära mulen. Det bara rann ur det och det måste ha kliat så han hade förmodligen kliat sig massa mot benet och haft sig :banghead:
Vi tvättade rent och avvaktade en liten stund, såret slutade blöda och tränset hade ingenting som låg ens nära och tryckte, han verkade inte bry sig så mycket om såret, så ridläraren tyckte det var ok att rida, och hon skulle hålla extra koll på honom och se om han verkade tycka något var obehagligt.

Själva lektionen gick bättre än förra gången, häst var piggare och när han hade joggat igång var han supertaggad på jobb :up:
Vi gjorde volter efter varje hörn där hästen skulle vara rak i första delen av volten och sedan ställda andra delen. På långsidorna skulle vi antingen rakrikta och trava på i mellantrav eller göra en stor båge där vi skulle variera traven lite.
Jag tyckte det var rätt lätt att göra den raka delen av volten men den ställda delen var svårare att få kläm på. Kändes som att det hela tiden blev för mycket eller för lite ställning.
Häst var som sagt supertaggad och minsta lilla skänkel blev han som skjuten ur en kanon :D Härligt att han var så pigg.

I galoppen red vi på stoora volter och gjorde 15 metersvolter in i volten på medellinjerna i trav. Det var massa förbereda, förbereda förbereda. Förbereda kort galopp, ut på volten, förbereda en trav som funkar på 15 meters volt, ställa och rida volten i balans, förbereda galopp, ut på volten igen...
Vi fick någon motorstopp men främst hade jag svårast att få ner herr piggelin i en trav som passade för de små volterna. Vi fick dock även in några stycken fullträffar där allt kändes jättebra! :up:
Här kände jag att om jag bara hade haft aningen bättre timing hade vi fått många fler fullträffar.

Efter lektionen blev det sårvård, och lite kläm och känn efter om han hade ont i området kring såret. Han brydde sig noll och fattade inte vad vi höll på med. Så vi tvättade, konstaterade att det hade slutat blöda och såg fint ut, och sedan tog jag ut honom till hagen.

På det stora hela är jag nöjd med lektionen. Behöver jobba mer på timing, och på att hitta stöd i stigbyglarna. Tyckte ändå jag lyckades bra med stödet i stigbyglarna denna lektion :up:
 
Andra hopplektionen idag, fick skäckstoet igen. Var riktigt glad att jag fick henne och inte skimmeln, då jag fick reda på innan lektionen att vi skulle rida samma tempo övning, som jag hade ridit när jag var på hopplägret i helgen. Hade skämtsamt svarat: "Jag som precis blivit av med träningsvärken sen helgen.
😅
🙈
".
Blir nog förvisso inte lika intensiv träningsvärk den här gången, men den lär nog göra sig påmind imorgon.

Skäckstoet är lite lättare att reglera tempot på.
I det stora hela gick det jättebra, vi red ute på stora banan, däremot började det skymma och vi fick inte igång ridbanebelysningen.

Vi började med travbommar med skrittövergång mellan bomserierna och sedan galopp på transportsträckan på långsidan.
Sedan las de upp till låga hinder, vi skulle komma i galopp och sen göra halt innan den andra hindret, hittade inte riktigt knapparna på stoet men fick halt innan hindret även om frambenen nästan nuddade själva bommen.
Andra gången blev det lite väl "safe" då vi kom ner i trav innan, sen tredje gången blev det ungefär som första.
Sen hoppade vi fram den linjen utan att göra halt, efter det sen hoppade vi enbart en kombination med ett galoppsprång mellan, vi hoppade den två gånger, andra gången la vi till den långside serien vi hade värmt upp med.

När vi hoppade hela banan (10 hinder 11 språng) sen fick jag tre vägringar, en tror jag dels berodde på att det börjat skymma och dels att jag tyckte det hindret såg högt ut, vilket hon troligen kände av, men var bara att lägga en volt och sen hoppade vi.

De två andra vägringarna kan ha berott på att det skymde eller att jag drev på för mycket eller något (har inte riktigt hittat knapparna på henne än).
Satt kvar i alla fall även om ja va framme på halsen några gånger. Jag kände mig mest stolt över att jag inte var rädd, det var sådana stopp hon gjorde med mig 2012 när jag blev rädd för att hoppa.
Nu var det bara att lägga en volt och komma igen. Så mycket nöjd.
👍🏻


Tanken är att vi ska försöka vara ute nästa lektion också och fortsätta jobba med tempot.
Det är riktigt kul att rida en häst som kan fatta galopp från skritt, hon fattar galopp så fort du ger skänkeln.
 
Glömt att skriva om min ridlektion i måndags. Eftersom hästen jag rider stod på vila fortfarande, så fick jag rida en av privathästarna som de fått låna in till ridskolan tills den hästen jag rider är bättre.Men hästen har varit ridskolehäst innan och sålts nu efter sommaren så jag har ridit honom en del på privatlektioner.

Vi var på ovalbanan, vi skulle göra tempoväxlingar i tölt, öka på kortsidorna och ta det långsammare på långsidorna. Det gick sådär för mig, jag lyckades inte hålla ihop honom riktigt och tappade tölten några gånger.. Hästen blir lite stark när man rider honom ihop med de andra på ovalbanan och jag hade inte riktigt hunnit jobba loss honom ordentligt heller för jag var sen ut i måndags. Vi brukar annars oftast hinna rida fram en stund innan ridläraren kommer ut till oss i paddocken men nu hann jag inte det. Men gjorde så gott jag kunde med tempoväxlingarna i tölten i båda varven och sen travade vi också i båda varven. Sen skulle vi göra en galoppövning med tölt på långsidorna och galopp på kortsidorna men jag valde att avstå den, jag kände att han var stark för mig och ville inte riskera att hamna i något som jag inte skulle klara av att reda ut.

Jag är ändå nöjd och stolt över att jag red honom där med de andra hästarna i min grupp,, jag har min ridolycka bakom mig och även om det var många år sen så kan jag fortfarande hamna i situationer där jag tvekar på att göra vissa saker. Så på det hela taget är jag ändå supernöjd med lektionen i måndags trots att det inte gick jättebra med själva ridningen så känner jag mig jättenöjd på så många andra plan med den lektionen! :) Jag ska rida den här hästen på en privatlektion i nästa vecka så då tänker jag rida honom på ovalbanan och ta galoppen då. Han brukar vara betydligt lugnare och inte bli så stark om man inte rider honom ihop med så många andra hästar där. Det blir sista chansen för mig att rida honom då de byter stall efter september.

Jösses vilken chock med så mycket blod @Hoarfrost förstår att du blev skraj :eek:
 
Senast ändrad:
Blä förra veckan fick jag den trögaste hästen jag någonsin ridit. Det kändes inte kul alls att behöva spöa på en häst för att den ska gå framåt något så när. Kändes inte som att det var en bra häst för en ridskola ärligt talat, tyckte synd om honom. Fick jobba i princip hela lektionen med att endast få honom att gå fram, mot slutet kunde jag äntligen börja jobba lite med honom men då var såklart lektionen slut.
Jag hoppas verkligen att jag slipper honom framöver!

Gången innan var det hoppning och det hade jag inte gjort på cirka 15 år men fick en superrolig D-ponny som var underbar att rida. Dels kändes det som en väldigt kul häst att rida dressyr på men även hoppningen skötte han galant. Härligt att sitta på en häst där man känner att vad som än händer och hur dåligt jag än rider så kommer han se till att vi kommer över hindret ändå! Men tyckte faktiskt att lektionen gick bra och att jag red bra också (förutom över hindrena, då blev det lite mantag och bara åka med så här första gången med hoppning igen :p ). Längtar till nästa hopplektion och att jag får en lika kul häst att rida!

För övrigt börjar det bli bättre och bättre med min form. Jag börjar så sakta hitta tillbaka till den där härliga känslan och kontakten med hästen igen. Galoppfattningarna har också gått bättre och bättre! :)
Ikväll blir det dressyr, spännande att se vilken häst det blir! Vi brukar oftast få välja i turordning utefter en lista med hästar för dagen men ibland blir vi tilldelade.
 
Jag hade en rätt seg start på terminen och var dessutom sjuk en vecka, men nu i veckan hade jag en jättebra lektion! Fokus var på lösgjordhet och vi gjorde lite blandade övningar, främst i trav. Vid något tillfälle fick jag verkligen känslan av att jag lyckades hålla mig borta från att störa hästen med sitsen och bara inverkade medvetet. Svårt att beskriva på ett förståeligt sätt, kanske, men känslan var att vi samarbetade och nästan gled fram. Försöker hålla i den känslan till nästa gång!
 
Markarbete med enbart bommar idag, fokus låg på att sakta av med magen genom att sitta ned.
På ena långsidan låg det två bomserier på kvartslinjen och mellan dom låg det två bommar på andra håller, som vi skulle rida i mellan och där i mellan skulle vi skritta, sen igång i trav, rida till C, sen vända in och rida snett över nästa bomserie och sen rida som en båge ut på den långsidan och sen över en likadan bomserie fast nere vid A istället och sen började det om.

Själva övningen gick hyffsat, det var bara skritt övergången som strulade lite, red med hackamore på skimmeln då han inte ville bli tränsad med bett. Kände att jag inte riktigt fick den kontakten med honom som jag brukar ha, kan även berott på att jag inte vågade ta i tygeln så hårt då hacket satt lite långt ner (vi hann inte byta på hans egna träns och fick ta ett annat och trots att det var stl full och satt på innersta hålen var det lite för stort (var det tränset jag hade på min häst när jag hade henne, skänkte det till ridskolan när deras hack gick sönder).

Vi värmde upp självständigt i skritt med halter och volter, gjorde likadant i traven fast istället för halter var det skrittövergångar ett tag, sen travade vi hela tiden och skulle rida lättridning på långsidorna och sitta ned på kortsidorna med en långsammare trav och sen öka på långsidorna.
Sen körde vi uppvärmningsgalopp

När vi väl sen körde övningen rullade det på i några varv, sen gjorde vi volt tillbaka och bytte varv och fattade galopp från skritt där vi skulle stå i lätt sits på långsidorna och sitta ner på kortsidorna.
Sen sakta av skritt, pausa lite innan vi började övningen i det varvet och rullade på, gjorde volt tillbaka och fattade galopp från skritt i andra varvet med samma tema att stå upp på långsidorna och sitta ner på kortsidorna.

Vi avslutade sedan med att samlas allihopa på stora mittvolten i trav, vi fick inte byta plats i volten utan skulle istället öka eller sänka farten på den hästen vi satt på beroende på hur framförvarande häst låg osv.

Lektionen i sig var bra, jag störde mig dock lite på en tjej som red den hästen jag hade haft förra gången, då hon kom för nära de andra gjorde hon volter och vände över ridbanan. Just det i sig är inget konstigt med. Det som störde mig var att 2 gånger så red hon in precis framför mig och skimmeln när vi kom på fyrkantsspåret, så jag fick sänka farten och tappade bjudningen, i galoppen när det hände orkade inte han bibehålla galoppen och det blev trav istället och var svårt att fatta galopp igen.
Jag fick känslan att hon inte såg vart vi andra var eller hur fort vi skulle dyka upp, jag har själv rätt bra koll på vilken lucka jag kan ta mig in i och skulle det skita sig rider jag innanför spåret och tar ett varv till på volten eller dylikt.
Får hoppas det bara var något som inträffade den här lektionen, återkommer det då vete tusan va ja kommer göra, för schysst tyckte jag inte att det var.

Jag har alltid fått lära mig att den på fyrkantsspåret har företräde och sen bör man inte rida in för nära framför någon annan med tanke på att hästarna kanske inte känner varandra eller inte är kompisar. Skimmeln går inte ens i samma hage som övriga flocken och hans hagkompis gick inte med på vår lektion.
Nu gick det bra den här gången men, jag vet inte är fortfarande lite kluven.
 
Ridlektion i måndags. Fick min absoluta favorit. Det bara pirrade i magen när jag såg att det var han jag skulle ha OCH att han inte skulle gå någon annan lektion. Alltså - jag kunde borsta, gosa, pussa, och putsa honom fin i hela två timmar! :o och sen ridning på det!

Hade extremt mysigt med honom och kliade honom, han verkade gilla all uppmärksamhet. Så pass mycket att han muttergnäggade lite lågt när jag kom den sista gången med tränset :love: Han står just nu i en stor box längst in i en gammal del av stallet som är lite undanskymd, så jag kunde fjanta mig bäst jag ville :D

Han var lite seg och inte så vaken från början (inte jättekonstigt när jag hade avslutat tränsningen med öronmassage tills han somnade) 🙄
Väckte upp honom lite mjukt, känns inte sjysst att börja härja där uppe när han är så sömnig.
Han har som jag kanske sagt förut väldigt sävliga gångarter innan han kommer igång, stoora långsamma kliv, som att sitta på ett skepp. Men det är en häst.

Började med att renodla lite hjälper och verkligen sätta start och stopp i början. Det var suveränt att börja så på honom då han genast vaknade lite och började samla upp sig med en lite snabbare, inte lika sävligare gång.

Vi joggade igång i trav och jag jobbade mycket på samma sätt, tempoväxlingar ofta ofta. Fick kämpa för att hålla ihop honom lite när vi växlade upp. Han är av typen som behöver mycket hjälp i början, han liksom ramlar isär åt alla håll. Jag kände att jag behövde putta in ganska mycket mer energi i honom för att få fram det där extra.

Vi gjorde samma övning som de senaste gångerna med fyra volter och tempoväxlingar på långsidorna. Upplevde honom lite svår att ställa men jag fortsatte bara att envist göra mina volter på det bästa sättet jag kunde och visst lossnade han tillslut :up: Upplevde efter ett tag att han faktiskt mjuknade och samtidigt kom den där sista energin. Sen hade jag det där härliga som det känns som att man vill rida på alltid.

Vi gick in på volterna och delade upp dem i fjärdedelar. Galopp, trav, galopp, trav. Vi skulle fokusera på att få övergångarna så bra som möjligt.
Jag var inte med alls på galoppfattningarna 🙈 Han tar stora kliv in i galoppen, och jag hamnade lite efter och i obalans, han hamnade i obalans, sen var det dags för trav som så klart även den blev i obalans... som blev en obalans i galoppfattningen osv. Försökte rädda det medan jag gjorde övningen men det var helt döfött, så jag fick styra in på mitten och skritta några varv och hämta in oss igen.
Kom ut igen och det gick bättre men fortfarande lite knackigt.

Vi gjorde ett voltbyte. Ville inte göra samma misstag som på andra volten så jag smög in två skrittsteg innan första galoppfattningen. Fick då en riktigt bra fattning där jag inte flängde efter utan var med, och kunde rulla på i övningen och göra övergångar närapå perfekt. Det kändes helt underbart och fjärilarna var där och dansade i magen. Den här hästen är så fruktansvärt rolig att rida då allt verkligen bara klickar på plats och man känner sig som "nämen... OS nästa då?" bara man gör rätt.

Efter den övningen var det som en dröm att rida, han var reglerbar åt alla håll och kanter och lyssnade på minsta lilla hjälper. Kände mig verkligen synkad med honom där. :love:

Gissa om jag somnade med en fånigt flin på läpparna? ... och vaknade med träningsvärk som hette duga :cautious:
 
Var på ridlektionen igår. Det var hoppning på schemat och jag fick samma häst som jag hade under kvällslägret innan terminen drog igång. Vi mjukstartade och fick först börja jobba med övergångar skritt-trav och enskilt arbete med volter och flytta åt sidan. Sedan blev det travbommar på ena långsidan och galopp på andra. Och så trav innanför spåret på ena sidan och galopp över bommar på andra. Sedan lades bommarna upp till två enkla hinder på ena långsidan som vi fick komma över i galopp vartefter och med några höjningar.
Min häst är ju lätt att ha att göra med så det var inga problem där inte. Några ofrivilliga galoppombyten där de inte borde vara bara. Han kändes lite stel i ena sidan, så det var nog därför.

Skönt för mig att få något annat än min förbannade blivande exman i skallen.
 
Idag red jag lektion. Vi hade hoppning. Jag fick en ponny som jag inte ridit förr. Hon var piggare än vad jag trodde och var rätt kul att rida.
Vi hade 4 travbommar och 3 galoppbommar på långsidan. Vi skulle trava över bommarna och sen fatta galopp o över bommarna. Sen vände vi på det och kom i galopp o sen ner till trav.
Galoppbommarna gjordes om till stuts sen men det red inte jag.
Vi började med att värma upp i trav på fyrkanten och fick göra massa övergångar mellan trav o skritt. Gick sen över till volt och galopp och även där övergångar mellan galopp o trav.
Sen började vi med bommarna.
Nästan alla fick fel galopp före galoppbommarna. Jag tror jag klarade få rätt alla gånger. Första varvet blev sådär. Jag hatar hoppning/bommar. Men sen red jag på så det kändes bra. Sen bytte vi så galoppbommarna kom först och då blev jag spänd så red en gång och det gick sådär enligt mig. Sen avslutade jag
En bra lektion trots allt.
Nästa vecka ska jag rida min egen häst på lektion :)
 
Markarbete idag... var ingen rolig lektion. Hade skimmeln och han var ruskigt billig idag, ville knappt gå fram å frös fast.
Började med att jag inte kunde tränsa å hur mycket du än petar me ett finger i hans mungipa å ”gräver” han öppnar inte munnen.

Det va knappt jag fick honom i skritt på fyrkantsspåret å likaså traven. De va inte alls kul.
Vi skulle börja me att ha trav å sen länga på hörnlinjen och sen andra långsidan.
Fick till ok längningar på långsidan men hörnlinjen gick han ej fram på. Kämpade på men kände inte att de blev nån snygg ridning.

Sen skulle vi rida två bomserier i trav innanför soåret på ena långsidan med skrittövergång mellan dom, när vi red över den sista fatta galopp på kortsidan, galoppera halva långsidan å sakta av till trav.

Traven gick jättebra damt skrittövergången. Det blev pannkaka när vi skulle fatta galopp. Han ville inte. Ridläraren sa att jag skulle sitta ned. Gör mitt bästa, men jag kan inte sitta ned i slängtrav så studsade rätt bra.
Flera gånger det blev så. Vi skulle egentligen fatta galopp och ta ett hinder på hörnlinjen från kortsidan sett, men ja hade fullt upp med att bara få galopp...

Jag kände mig gråtfärdig då ingenting gick som det brukar och jag kände spontant att jag inte vill rida skimmeln nått mer om han ska va så tråkig.
Jag tycker inte det är kul att jag inte kan lägga någon fokus på min egen sits/ridning utan bara fokusera på att få fram hästen.

Ridläraren tyckte jag skulle prova fatta galopp från skritt istället, men då växte han fast å gick inte fram alls.

Han var sån hela lektionen att han växte fast å knappt gick fram. Till å med när vi avslutade med att hoppa en liten slinga, även om vi kunde hålla galopp hela slingan. Så varje gång vi väntade på vår tur å sen skulle röra på oss, hade han växt fast...

Ja vet att jag kommer få honom på lördag också. Är han lika hemsk som han var idag, vill jag inte rida honom något mer. Riktigt så kul är det inte me en häst som inte vill gå fram. :(
 
Markarbete idag... var ingen rolig lektion. Hade skimmeln och han var ruskigt billig idag, ville knappt gå fram å frös fast.
Började med att jag inte kunde tränsa å hur mycket du än petar me ett finger i hans mungipa å ”gräver” han öppnar inte munnen.

Det va knappt jag fick honom i skritt på fyrkantsspåret å likaså traven. De va inte alls kul.
Vi skulle börja me att ha trav å sen länga på hörnlinjen och sen andra långsidan.
Fick till ok längningar på långsidan men hörnlinjen gick han ej fram på. Kämpade på men kände inte att de blev nån snygg ridning.

Sen skulle vi rida två bomserier i trav innanför soåret på ena långsidan med skrittövergång mellan dom, när vi red över den sista fatta galopp på kortsidan, galoppera halva långsidan å sakta av till trav.

Traven gick jättebra damt skrittövergången. Det blev pannkaka när vi skulle fatta galopp. Han ville inte. Ridläraren sa att jag skulle sitta ned. Gör mitt bästa, men jag kan inte sitta ned i slängtrav så studsade rätt bra.
Flera gånger det blev så. Vi skulle egentligen fatta galopp och ta ett hinder på hörnlinjen från kortsidan sett, men ja hade fullt upp med att bara få galopp...

Jag kände mig gråtfärdig då ingenting gick som det brukar och jag kände spontant att jag inte vill rida skimmeln nått mer om han ska va så tråkig.
Jag tycker inte det är kul att jag inte kan lägga någon fokus på min egen sits/ridning utan bara fokusera på att få fram hästen.

Ridläraren tyckte jag skulle prova fatta galopp från skritt istället, men då växte han fast å gick inte fram alls.

Han var sån hela lektionen att han växte fast å knappt gick fram. Till å med när vi avslutade med att hoppa en liten slinga, även om vi kunde hålla galopp hela slingan. Så varje gång vi väntade på vår tur å sen skulle röra på oss, hade han växt fast...

Ja vet att jag kommer få honom på lördag också. Är han lika hemsk som han var idag, vill jag inte rida honom något mer. Riktigt så kul är det inte me en häst som inte vill gå fram. :(

Men den hästen kan ju inte må ett dugg bra?
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 509
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp