Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tjuvläst i er tråd ett tag och tror att jag nu kanske är modig nog för att hoppa in 😅 (Social fegis🙈)
Rider på ridskola i vanlig grupp + specialgrupp (hoppning) och har medryttarhäst. Har fram tills nyligen även haft häst på foder och sen jag lämnade tillbaka honom har jag helt tappat all motivation i ridningen. Så jag tänker läsa om allt ni hittar på och hoppas på att min pepp vaknar till igen. :)
Välkommen! Här är det bara varma glada peppiga människor så inget att vara orolig över :heart
 
Gårdagens lektion kändes både bra och... mindre bra. Hade samma fina sto som tidigare och det känns ju förstås bra. Hon var pigg och lite mer ofokuserad igår, kanske är kylan... medryttarhästen känns likadan de här dagarna.

Efter lite uppvärmning med självständiga volter i skritt och trav fick vi dela upp oss på två volter och lägga upp stigbyglarna. Anade direkt vad som var planen då förra veckans nedsuttna trav var en ren katastrof - jag kommer ju inte NER i sadeln med hennes stora steg! Och visst var det så det var tänkt, och det kändes likadant som förra veckan (trots avsaknad av stigbyglar igår). Gud vad jag tycker det är svårt på henne, jag försöker göra allt för att slappna aaaaav i höften och ben men trycks likförbannat upp ändå så jag sitter där och studsar. På medryttarhästen är det inga problem alls. GAAAH. Efter en stund gör det ju så jäkla ont också med den där hårda sadeln :cry:

Efter det fick vi gå in på en större volt allihop och en och en komma fram i galopp i motsatt varv runt volten. Det kändes superfint, denna gången tänkte jag bara galopp och vi fick till jättefina fattningar.

Kände mig en aning uppgiven efteråt men ridläraren sa i alla fall att jag rider fint och det ser bra ut. Fick inga direkta tips mer angående traven, kanske har ni några superbra sätt att få till det?
 
Gårdagens lektion kändes både bra och... mindre bra. Hade samma fina sto som tidigare och det känns ju förstås bra. Hon var pigg och lite mer ofokuserad igår, kanske är kylan... medryttarhästen känns likadan de här dagarna.

Efter lite uppvärmning med självständiga volter i skritt och trav fick vi dela upp oss på två volter och lägga upp stigbyglarna. Anade direkt vad som var planen då förra veckans nedsuttna trav var en ren katastrof - jag kommer ju inte NER i sadeln med hennes stora steg! Och visst var det så det var tänkt, och det kändes likadant som förra veckan (trots avsaknad av stigbyglar igår). Gud vad jag tycker det är svårt på henne, jag försöker göra allt för att slappna aaaaav i höften och ben men trycks likförbannat upp ändå så jag sitter där och studsar. På medryttarhästen är det inga problem alls. GAAAH. Efter en stund gör det ju så jäkla ont också med den där hårda sadeln :cry:

Efter det fick vi gå in på en större volt allihop och en och en komma fram i galopp i motsatt varv runt volten. Det kändes superfint, denna gången tänkte jag bara galopp och vi fick till jättefina fattningar.

Kände mig en aning uppgiven efteråt men ridläraren sa i alla fall att jag rider fint och det ser bra ut. Fick inga direkta tips mer angående traven, kanske har ni några superbra sätt att få till det?
Det låter ju ändå som att det här är en svårighet kopplad till den specifika hästen och inte till din sits och balans generellt. Det är ju inte lätt att öva på annat sätt än att som du gör; slappna av, lätt böjda ben, hälen ner, stöd med underskänkeln och försöka följa med i rörelsen. På de mer stortravade hästarna brukar det kännas rätt gungigt för mig också. Jag inbillar mig att det ofta är lättare när hästen också är mjukare och i en lägre form. Kommer man från galopp ner till trav kan det ju studsa som bara den.

Om du pratar med några andra som ridit den hästen kommer du nog få höra att det är fler som tycker hon är svår att sitta ner på :) Vi har en häst i stallet som är typ 182 hög, folk får ibland stanna av och ta en paus för att det är så stort steg att rida. Jag avundas dem inte! ;)
 
Jag har tjuvläst i er tråd ett tag och tror att jag nu kanske är modig nog för att hoppa in 😅 (Social fegis🙈)
Rider på ridskola i vanlig grupp + specialgrupp (hoppning) och har medryttarhäst. Har fram tills nyligen även haft häst på foder och sen jag lämnade tillbaka honom har jag helt tappat all motivation i ridningen. Så jag tänker läsa om allt ni hittar på och hoppas på att min pepp vaknar till igen. :)

Välkommen!!

Roligt med fler i tråden, alla här är väldigt snälla och peppande! Berätta gärna om dina lektioner :) Jag tycker det är jätteintressant att läsa om de olika övningarna som alla rider, och vilka typer av framgångar och motgångar som andra upplever. Det hjälper verkligen mig när jag själv upplever en brist i motivationen :)
 
Jag har tjuvläst i er tråd ett tag och tror att jag nu kanske är modig nog för att hoppa in 😅 (Social fegis🙈)
Rider på ridskola i vanlig grupp + specialgrupp (hoppning) och har medryttarhäst. Har fram tills nyligen även haft häst på foder och sen jag lämnade tillbaka honom har jag helt tappat all motivation i ridningen. Så jag tänker läsa om allt ni hittar på och hoppas på att min pepp vaknar till igen. :)

Välkommen, trevligt med fler människor 😊

@Islandshästryttare Hur gick det med hästeriet i fredags? :)

@Pinus Åh, känner igen det där med traven, ibland är det SÅ svårt. Har likadant på Stor Vit, helt omöjligt. Eller, utan stigbyglar går det ok, med stigbyglar studsar jag runt som en liten boll och spänner benen och allt möjligt. Högst oklart, och jättesvårt att komma ur. Får man rida programridning utan stigbyglar? :angel:

---
Red lektion igår, på Irländaren!
Fokuserade mest på att ha det trevligt och mysigt. Han är lugn i början av lektionen nu, men i mycket känns det som han/vi har gått tillbaka i utvecklingen med några månader. Han är mer flockbunden än någonsin, lite vinglig och springig. Så vi jobbade mest på att hitta ett lugn, ställa ordentligt i båda varven och framförallt att gå dit jag ville. Gick sådär första halvan av lektionen, inte jättebra, men inte dåligt heller. Sedan var det dags för galopp och det gick inte alls, han verkade mest förvirrad. Ramlade gärna rätt in mot kvartslinjen där de andra gick. Efter några misslyckande försök (men väldigt fina travbitar) gav vi oss och tog oss upp mot A-volten för att trava. Väl där fick vi feeling, han var mer ihopriden och redo, så passade på att ta några galoppsprång eftersom tillfälle erbjöds. Överöste med beröm och lite godis direkt efteråt. :love:

Resten av lektionen var han mycket mjukare och mer lyhörd, vi klickade mycket bättre i vår kontakt efter galoppen. Tror det bästa för oss skulle vara en lite friare lektion där vi kan passa på att fatta galopp när det känns bra, inte ha några minuter bara medan alla andra väntar på en. Särskilt nu när han mest vill springa in till de andra. Men väldigt nöjd att vi hittade tillbaka till varandra! Får se när nästa gång blir, men ska fortsätta att inte ställa så höga krav. Bara mysa och fokusera på att vara avslappnade. Också nöjd med att ha kommit tillbaka med att prata med honom och berömma mycket med rösten eftersom han trivs så bra med det. Glömde det ett tag, men nu så.

Till imorgon hoppas jag på Stor Vit, så att vi kan fortsätta jobba ihop oss lite. Ska ju ta oss igenom LB:1 på lördag :nailbiting:
 
Efter lite uppvärmning med självständiga volter i skritt och trav fick vi dela upp oss på två volter och lägga upp stigbyglarna. Anade direkt vad som var planen då förra veckans nedsuttna trav var en ren katastrof - jag kommer ju inte NER i sadeln med hennes stora steg! Och visst var det så det var tänkt, och det kändes likadant som förra veckan (trots avsaknad av stigbyglar igår). Gud vad jag tycker det är svårt på henne, jag försöker göra allt för att slappna aaaaav i höften och ben men trycks likförbannat upp ändå så jag sitter där och studsar. På medryttarhästen är det inga problem alls. GAAAH. Efter en stund gör det ju så jäkla ont också med den där hårda sadeln
Jag har svårt att sitta ner i traven på hästar som tar större steg. Det jag gjort på de jag ridit är att jag ridit ihop traven, t ex. den bruna valacken jag rider, han har en väldigt stor stegad trav och man studsar runt i den, skimmel valacken är likadan, finns även ett ljusbrunt sto som är väldigt storstegad i traven (var längesen jag red henne), men på valackerna har det funkat att rida ihop dom och samla ihop traven.

Den bruna valacken som i grund och botten är väldigt välriden sedan han var ridskolechefens privathäst kan man få traven att kännas väldigt kort och då mycket lättare att sitta ner i. Skimmeln som inte är lika välriden går också att få ner i mer samlad trav, som också är lättare att sitta ner i, dock inte samma känsla som den bruna valacken ger.

Sen har jag tagit det därifrån när jag hittat rytmen, använder magmusklerna när jag sitter ner och lutar mig något tillbaka (inte mycket, så knappt märkbart) och så försöker jag följa hästens rörelser i traven med sätet. Ibland får jag till det och ibland orkar jag inte.
Så gör jag, vi kommer ha ett dressyrläger framöver och det skulle vara fokus på sitsen, sist det var dressyrläger red vi utan stigbyglar. Vet att jag inte helt hundra är där än när det gäller den nedsuttna sitsen och det är något som jag försöker jobba på.

Jag tror ett bra första steg är att försöka hitta något steg där man får till det, berömma sig själv för det steget och nästa gång försöka med fler steg beröm, osv tills det sitter. Så gör jag. Om jag inte ger mig själv beröm för det som gick bra så kommer jag bara gräva ner mig i det negativa och lätt kan hamna i en ond spiral. Därför försöker jag fokusera på de bra sakerna och försöka göra dom ännu bättre, samtidigt som jag försöker med annat också. Lite svårt att förklara bra inser jag nu, men hoppas du förstår hur jag tänker, annars får jag försöka förklara bättre. 🙈 😅
 
Nu har det varit ett gäng lektioner sen jag skrev sist. Tror att jag har lärt mig knapparna på det lite trixiga stoet nu. Förra måndagen gick det ju hyfsat med henne, men idag var det ännu bättre. Jag hade önskat vissa saker bättre, men jag är ändå nöjd. Hon började att visa tendenser till sina fasoner precis i början, och då tillrättavisade jag henne direkt. Då blev hon som att "jaha, är det du som bestämmer här?" Och skötte sig riktigt bra NÄSTAN hela lektionen. Vi hade markarbete så vi red över en del bommar och skulle anpassa oss efter varandra, övningen gick längs medellinjen samt i tre serpentiner över medellinjen samtidigt, så att man fick passa in luckor och då öva på att rida ihop samt rida fram hästen efter behov.

Vid ett tillfälle hade en bom hamnat rätt bra på sniskan, så ridläraren går o rättar till den (ekipaget framför samt jag rider vid sidan för att lämna plats) och min häst gör någon form av luftpiruett. Som att hon tyckte att nu bröt vi mönstret helt oacceptabelt och hon skulle protestera, eller något. Hon är dock rätt stor, om jag ska tippa på något så kanske 168 eller så och kan inte bocka for shit, så det var inte svårt att sitta kvar. Men om vi räknar bort den incidenten så är jag nöjd med henne. Hoppning om en vecka.

Sen har vi haft en lektion ute i snön, som blev mest att vi rejsade runt och hade roligt. Då hade jag det lilla svarta yrvädret. Ytterligare en lektion i banhoppning, som var väldigt nyttig. Red en stor valack som jag inte haft sen i våras. Han nog 170-175 ish nånstans, och kan ta riktigt rejäla språng om man inte lyckas sätta anridning perfekt. Träningsvärken sitter i tre dagar senare. 😁 Nu är det ingen ridning förrän på fredag, och det känns lite deppigt. Ska jag verkligen behöva genomlida tre dagar utan att rida?
 
Lektion i går. Fick lilla bulldozern igen och var galet taggad på att rida honom igen med tanke på att det gick så bra sist.
Han gick lektionen innan och hade hackamore, såg att han var pigg och låg på som attan för tjejen som red. Eftersom jag red med bett sist när det gick så himla bra ville jag gärna efterlikna det så mycket som möjligt, så jag avbröt faktiskt ridläraren mitt i en lektion för att fråga om han kunde ha bett (han får lätt sår i munnen, så ville fråga innan så klart).
Avbryter aldrig ridläraren mitt i en annan lektion, men jag väntade i alla fall tills hon var rätt nära läktaren och det var skrittpaus. Det gick bra att ta bett sa hon, så det var skönt :up:

Herr bulldozer var verkligen på tårna, så det var lite knepigt att byta träns där nere i ridhuset ("åh? ska jag klä av mig tränset? Får jag springa och leka då? Nehe... men jag kan få leka lite! Nej? Trååååkigt") :D
Vi snurrade även något varv eller två innan han stod stilla så länge att jag kunde hoppa upp :cautious: Sen började vi vår lilla dans av att gå två steg fram två steg bak tills han stod stilla så jag kunde fixa stiglädren. Är ju extra viktigt att vi erfarna visar att man står still när ryttaren grejar klart, oavsett hur pigg man är.

Vi gjorde ganska mycket samma övningar som sist, superbra tyckte jag. Jag ville ju verkligen att det skulle vara ungefär samma som sist så att jag verkligen kunde börja befästa de enorma framsteg jag tyckte att jag gjorde sist. Jag började därför precis som förra lektionen med att göra en hel del korta förhållningar där jag bara krävde att han faktiskt lyssnade på dem och att något hände vid förhållningar.
Sedan gjorde vi massor med volt tillbaka. Det gick inte riktigt lika bra som sist. Bulldozern blev lite motstretande då och då, är dock mycket nöjd över att jag trots att han stretade emot fortsatte vara så mjuk som möjligt i händerna och inte hamna i dragkamp.
Han blev ändå lite mjukare och påverkbar där tycker jag, inte så där framåtstretande med näsan utan slappnade av lite i halsen och började sätta sig litegrann.

Vi fortsatte med att trava och där försöka variera traven mycket. Bulldozern vart lite för taggad stundom och då tappade vi lite form, sen hade vi några stunder där vi verkligen hamnade rätt och han slappnade av så mycket att öronen hamnade så där gulligt åt sidan och floppade upp och ner :love: Mittemellan var det ändå riktigt bra nivå på min ridning tyckte jag. Helt okej ändå :) Jag gjorde rätt många små bågar och volter för att hålla honom lite mindre springig, vilket nog hjälpte oss mycket.

Sedan hade vi en voltövning där vi skulle trava på i mellantrav ett halvt varv, sakta ner och verkligen förbereda avsaktning till skritt, skritta 2-4 steg och sedan komma fram i trav igen. Målet var att det skulle kännas balanserat så vi fick göra det rätt självständigt och känna efter/anpassa efter hästen vi satt på. Jag bestämde mig för att aldrig komma upp i direkt mellantrav utan någonstans mellan arbets och mellantrav. Bulldozern var så pigg att jag kände att han lätt skulle kunna bli odräglig där. Hade lite problem att ställa honom då och då, han liksom tog tag i bettet och drog näsan utåt istället för att följa mina händer och böja inåt. Men emellanåt var han så där superfin.

Vi gjorde sedan samma i galopp, men då fick vi öka och minska en aning självständigt. Här gick det... sådär :angel: Herr bulldozer blev taggad och sprang järnet och ville inte lyssna när jag ville att han skulle ställa inåt osv. Fick dock kanske 3-4 varv på volten där han faktiskt var avslappnad och ville böja mjukt inåt. Ridläraren försökte hjälpa genom att tipsa om att rida in på mitten i skritt och jobba honom lite i skritt tills han mjuknade, sedan ställa lite överdrivet, sedan ge galoppfattning. För att se om han inte kunde bli lite mindre motsträvig.
Men nja, som sagt funkade något knackigt på extra pigg bulldozer. :D Speciellt som vi lyckades hamna på samma volt som en massa andra springiga pigga hästar.

När vi skulle trava och skritta av dem gick han rätt fint men det var samma som resten av lektionen, går jättefint och sen fick han någon form av överskottsturbo som gjorde att han var svår att hålla ihop. Sen gick han fint igen osv.

Ändå rätt nöjd. Gick inte lika bra som sist, men han var också extremtaggad. Det jag är supernöjd med är att jag ändå var i sådana situationer där det tenderar att bli dragkamp flera gånger under lektionen. Men jag hamnade inte i dragkamp, utan fortsatte erbjuda ett trevligare alternativ för bulldozern.
Hade jag fått göra om lektionen hade jag velat vara mer aktiv med skänklarna under de böjande övningarna, det var ju en av anledningarna till att det gick så bra sist. Fattar inte varför jag slarvade där.
Sen hade jag velat ge beröm mer ofta, känns som att det var flera tillfällen där jag kunde gett honom en klapp eller bara sagt "braaaa", men inte gjorde det.
 
Hon är dock rätt stor, om jag ska tippa på något så kanske 168 eller så och kan inte bocka for shit, så det var inte svårt att sitta kvar.
Jag skulle nog säga att även större hästar kan få till bockningar där man kan flyga som en vante.

Den bruna och skimmel valackarna är båda runt 165 och det är enorm skillnad på dom i bockningarna.
Skimmels bockningar känns som väldigt luftiga galoppsprång medan den bruna är som en köttbulle och där kan man flyga om man inte är med.

Jag tror det är lite individuellt hur bockningarna på större hästar är, som i fallet med skimmeln och den bruna, där är skimmeln något stelare och den bruna är mer vig trots att han är äldre, så skenet kan bedra.

Föredrar själv de långsammare bockningarna så man hinner med, samt lättare att sitta kvar. 🙈😅
 
Jag skulle nog säga att även större hästar kan få till bockningar där man kan flyga som en vante.

Den bruna och skimmel valackarna är båda runt 165 och det är enorm skillnad på dom i bockningarna.
Skimmels bockningar känns som väldigt luftiga galoppsprång medan den bruna är som en köttbulle och där kan man flyga om man inte är med.

Jag tror det är lite individuellt hur bockningarna på större hästar är, som i fallet med skimmeln och den bruna, där är skimmeln något stelare och den bruna är mer vig trots att han är äldre, så skenet kan bedra.

Föredrar själv de långsammare bockningarna så man hinner med, samt lättare att sitta kvar. 🙈😅
Hahaha ja visst kan de det! Denna fröken gör en helomvändning i luften och kickar bakut, men hon gör det liksom i slow motion, så det går ändå bra (säger jag nu, vi får väl se nästa vecka). Helt klart är att föredra de långsamma 😁
 
Ooohh igår kändes det bra!

På lektion 1 red jag Stor Vit, och vi hade plötsligt kommit mycket längre med varandra. Ridläraren undrade om jag ridit honom mer sen sist, men icke. Kom till och med ner i sadeln (med stigbyglar!) stundvis :D
Vi började med lite fri framridning vilket var bra, fick känna in mig på honom i lugn och ro, och kom till ridning riktigt snabbt. Börjar äntligen få tag på yttersidan och göra ordentliga (och många) halvhalter så att han inte blir en mil lång. Sedan gjorde vi en drös 10m volter i trav, svårt! Han är gigantisk och våra första försök var instabila. Men fick några riktigt fina, gäller att lägga volten på massor av ytterhjälper. Sedan märks det verkligen när jag orkar rida ihop honom, och när jag säckar ihop lite. Ingen gratisridning här inte!

Vi gjorde även en del skänkelvikningar, som gick hyfsat. Han lägger dock gärna halsen på sned (utåt) där min första instinkt är att ge mer yttertygel, när jag egentligen ska jobba mer med att ställa inåt och bromsa upp ytterbogen. Så det jobbar vi vidare på. I galoppen skrittade vi upp längs medellinjen och galopperade sedan ned längs långsidan i valfritt höger eller vänster varv. Jösses! Vad stor och tung han blev. Jag satt som en liten vante på vad som kändes som 900kg häst... Man kan säga att jag inte lyckades rida ihop honom. Knappt så jag lyckas i galopp på volten, så inte så förvånande egentligen. Får se hur det går när det ska ridas mellangalopp snett igenom på lördag ahah. Men jag ska mest fokusera på vägarna då :angel:

Lite öppna efter galoppen, gick okej. Sista 10 minutrarna var dock en dröm, han kändes lätt som en fjäder! Både på stor volt och 10m volt, höll till och med ihop oss längs långsidorna! Väldigt kul att rida honom, särskilt nu när det känns som att jag hittat fler knappar, och kan sitta ned i sadeln. Knän har hamnat där de ska vid vulstren och det är mycket mindre knipande och fladdrande stigbyglar. Jag önskar jag hade lite video från den lektionen... Satte upp mobilen med stativ och allt på läktaren, men kom såklart inte överens med lilla fjärrkontrollen. Har 3 sekunders video av manegebotten 😂 Ska se om jag kan jobba på det haha.

På lektion 2 red jag Frieserkorsningen som vanligt. Och vilken stjärna han var igår :love:
Väldigt taggad och "uppåt" i början på lektionen, hade noll och inget i handen. På ett, inte så bra sätt haha. Målet var lite mer lång och låg och stabil kontakt med bettet. Sedan var det också ett nytt sto med på lektionen, SJUKT snygg sa Herr Frieser och trippade fram nästan över marken, med nacken 2dm högre än vanligt. Man är väl ändå flockledare, eller något. Som att sitta på en yster liten ponny. Red fram självständigt, jag försökte mest få honom att länga lite på steget (vi började på ca 3dm långt travsteg, tripp tripp tripp) och checkade av ev. "stå still" tendenser.

Sedan red vi rätt upp med fokus på raka hästar, vände ut i endera varv och red skänkelvikning in till kvartslinjen och tillbaka mot spåret på vägen upp till A, rullade med detta ett tag. Vi fick till några riktigt bra rätt upp, tryck i steget och mer närvarande häst. Kändes suuuper 🤩 Skänkelvikningarna var sådär, fick till några ganska bra. På vägen tillbaka mot spåret ville han dock gärna förböja halsen och jag var inte kvick nog att få det rätt. Snabba små steg! Men väldigt bra övning.

I galoppen låg vi på mittvolten i skritt och trav, så fick man gå ned och galoppera på C-volten en och en. Det gick även bra att galoppera på A-volten så länge man förvarnade eventuella andra som var där. Vi började i höger varv på C-volten (det svåra), och det gick helt okej! Fick "den vanliga" feedbacken, ned med hälarna och slappna av i fattningen, slappna av i höfterna och håll om samt driv med sätet för att bibehålla galoppen. Ändå bra fattningar, och vi (jag) kommer längre och längre med att hålla igång galoppen. Rider mycket bättre på ytterhjälperna i hans galopp nu, så det är stabilare. Läraren sa sen att hon varit petig och det hade sett bra ut, men det är ju bara bra tycker jag. Så blir man bättre!

Sedan blev det bara vänster galopp självständigt, det gick också bra. Dock är underlaget vid den volten svårt, som lös kvicksand nästan vid spåret. Så det är väldigt tungt, och hade svårt att hålla kvar galoppen när vi kom till den delen av volten. Men mycket nöjd ändå! När vi sedan travaade av var han som en dröm, fick en mycket finare och rundare form, och längre steg. Såååå nöjd.

Ett par videos från sista lektionen iaf, lite rätt upp och nästan-skänkelvikningar 😅
(gillar också att videosarna måste vara public för att kunna ses här och tydligen har dragit på sig minuspoäng på imgur haha, vafan 😬)
 
Mararbete idag med den bruna valacken. Gick inte alls något bra, kändes som ja inte kunde rida alls stundtals, var väldigt förvirrad och bortkommen. Kom inte ens ihåg hur man gjorde bog in å de blev bara pannkaka av alltihopa.

Enda som gick bra var när vi hoppade och han inte sprang i väg med mig.

Tror mitt mående påverkar mig, har varit rätt mycket på jobbet som fått mig att må sämre, troligen var detta en sorts bieffekt av det, sover sämre och känns inte som jag har någon fritid längre. Får se hur det känns på lördag om det går bättre då.
 
Mararbete idag med den bruna valacken. Gick inte alls något bra, kändes som ja inte kunde rida alls stundtals, var väldigt förvirrad och bortkommen. Kom inte ens ihåg hur man gjorde bog in å de blev bara pannkaka av alltihopa.

Enda som gick bra var när vi hoppade och han inte sprang i väg med mig.

Tror mitt mående påverkar mig, har varit rätt mycket på jobbet som fått mig att må sämre, troligen var detta en sorts bieffekt av det, sover sämre och känns inte som jag har någon fritid längre. Får se hur det känns på lördag om det går bättre då.

Jag hoppas att du kommer till ett bättre mående snart och får sova lite. Blir det bättre när det blir helg, eller följer det med dig? Ridningen kan ju absolut bli lidande när måendet svajar och vi vet ju att det inte är brist på kunskap det handlar om.

Men ridningen brukar hjälpa för mig ändå när måendet går ner, att just inte hinna tänka på något annat i en timme, även om själva ridningen inte är på topp. Hjärnan har i alla fall inte gått i högvarv med att tänka på jobbet eller vad det nu är som skaver i en liten stund. (Och bara att få mysa med häst lite brukr vara rätt bra för det mentala) Jag hoppas att det kan funka på samma sätt för dig, så att du får en timmes lugn på lördag!
 
Mararbete idag med den bruna valacken. Gick inte alls något bra, kändes som ja inte kunde rida alls stundtals, var väldigt förvirrad och bortkommen. Kom inte ens ihåg hur man gjorde bog in å de blev bara pannkaka av alltihopa.

Enda som gick bra var när vi hoppade och han inte sprang i väg med mig.

Tror mitt mående påverkar mig, har varit rätt mycket på jobbet som fått mig att må sämre, troligen var detta en sorts bieffekt av det, sover sämre och känns inte som jag har någon fritid längre. Får se hur det känns på lördag om det går bättre då.
Var inte för hård mot dig själv. Jag är precis likadan.

Brukar tänka att det var skönt att komma iväg till stallet, hänga med hästar och sitta på häst - tänka på något annat ett tag. :)

Hoppas det känns bättre nästa lektion och att jobbet slutar vara dumt!
 
Mararbete idag med den bruna valacken. Gick inte alls något bra, kändes som ja inte kunde rida alls stundtals, var väldigt förvirrad och bortkommen. Kom inte ens ihåg hur man gjorde bog in å de blev bara pannkaka av alltihopa.

Enda som gick bra var när vi hoppade och han inte sprang i väg med mig.

Tror mitt mående påverkar mig, har varit rätt mycket på jobbet som fått mig att må sämre, troligen var detta en sorts bieffekt av det, sover sämre och känns inte som jag har någon fritid längre. Får se hur det känns på lördag om det går bättre då.
Hoppas du mår bättre snart. När jag har såna dagar/perioder brukar jag försöka plocka ut iaf en enda grej som var bra med ridpasset. Det är väldigt sällan inte ett enda steg var bra. Om det så bara är en hörnpassering eller avsaktning eller vad som helst. Och sen fokusera på den. Det är inte alltid så enkelt men det blir lättare ju mer man övar, och då blir det inte lika hårt mot självförtroendet.
 
Var inte för hård mot dig själv. Jag är precis likadan.

Brukar tänka att det var skönt att komma iväg till stallet, hänga med hästar och sitta på häst - tänka på något annat ett tag. :)

Hoppas det känns bättre nästa lektion och att jobbet slutar vara dumt!
Jag hade sett fram emot ridlektionen hela dan när jag jobbade, va som vanligt när ja gjorde i ordning men hjärnan ville inte alls va me när vi skulle rida.

Ridläraren sa att ja hade inte ridit som en kratta, men det märktes att ja inte va på hugget.

Kanske går det bättre imorrn när ja e mer utvilad.
Lite OT men shiiit va snö de hade i Västervik. Trodde nästan jag kommit till Norrland. 👀
 
Hoppas du mår bättre snart. När jag har såna dagar/perioder brukar jag försöka plocka ut iaf en enda grej som var bra med ridpasset. Det är väldigt sällan inte ett enda steg var bra. Om det så bara är en hörnpassering eller avsaktning eller vad som helst. Och sen fokusera på den. Det är inte alltid så enkelt men det blir lättare ju mer man övar, och då blir det inte lika hårt mot självförtroendet.
Enda som gick någorlunda bra den lektionen var att han drog inte iväg med mig när vi skulle hoppa och ingen tendens till bockning. Ridläraren sa att hon tyckte det var bra att jag hade ”ta å ge” istället för att ha dragkamp.

Nu blir det strax hemfärd sen blir det en efterlängtad helg. ❤️
 
Jag hade sett fram emot ridlektionen hela dan när jag jobbade, va som vanligt när ja gjorde i ordning men hjärnan ville inte alls va me när vi skulle rida.

Ridläraren sa att ja hade inte ridit som en kratta, men det märktes att ja inte va på hugget.

Kanske går det bättre imorrn när ja e mer utvilad.
Lite OT men shiiit va snö de hade i Västervik. Trodde nästan jag kommit till Norrland. 👀
Åh mys! :love: Hörde att det kom massa snö där nyligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
470
· Visningar
52 656
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
688
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp